ענקיות הטכנולוגיה מפספסות את הקהל המבוגר 4195
טור של פרהאד מנג'ו בניו יורק טיימס (תרגום במרקר) מלינה על כך שחברות ההייטק מחמיצות את שוק המבוגרים. מדובר בשוק רווחי - בני חמישים פלוס הם עשירים יחסית ומוציאים יותר כסף מצעירים; והעתיד רק מגדיל את ההזדמנות, עם ההזדקנות הצפויה של האוכלוסייה. אך לפי הכותב, חברות ההייטק עיוורות לכך. בפרט, הרשתות החברתיות מנסות ככל האפשר למשוך צעירים; כשהתברר כי פייסבוק מאבדת משתמשים צעירים, אך מתחזקת במשתמשים מבוגרים, במקום להיות מרוצים מההזדמנות העסקית, צוקרברג נלחץ ולחץ על צוותיו לשפר את המוצר לצעירים. 

מנג'ו (בן 45) מציין כי כן מפותחת טכנולוגיה עבור מבוגרים בקנה מידה עצום - אך מדובר בתחום הבריאות, תחום שרואה את ההזדקנות כבעייה שיש לפתור. הוא מזכיר טכנולוגיות מציאות רבודה למניעת נפילות, או רובוטים למניעת בדידות ובעיות נפשיות אחרות. אך מה בנוגע לכיף? אותו כיף שהוא המטרה של הפיתוחים לצעירים, מרשתות חברתיות ועד משחקים?

מנג'ו מציע כמה כיוונים לדוגמה: המטאוורס של מטא יכול לשמש מבוגרים לטיולים ומפגשים וירטואליים. יוטיוב יכולה להציע קורסים לשעות הפנאי. וחברות המשחקים יכולות להתאים את המשחקים לאצבעות הפחות זריזות של מבוגרים. הוא אינו מתיימר להציג את הרעיונות האלה כחדשניים במיוחד: "אני בטוח כי ענקיות הטכנולוגיה יצליחו למצוא חידושים טובים יותר", הוא כותב, "שישרתו את הלקוחות המבוגרים שלהן. אם רק ינסו."
קישורים
New York Times
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חברה וכלכלה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

קהל מבוגר 762247
מהי ההגדרה ל׳קהל מבוגר׳? מתחילת גיל 50 ? כמדומני שבישראל ׳מבוגר׳ זה מעל גיל 70 שלא ניסה בתחילת שנות ה-‏90 להתמודד עם המחשב האישי.
קהל מבוגר 762257
אני חושב ש"מבוגר" זה מאוד תלוי הקשר, ובעצם בדרך כלל משתמשים בו כ"שגילו יותר משל מישהו אחר, נתון בהקשר". למשל, מדברים על ילדים לעומת מבוגרים, ואז מקובל שהסף הוא 18.
קהל מבוגר 762259
ובהקשר הטכנולוגי - מיהו המבוגר? המאמר ׳מנסה׳ לשכנע את צוקברג שכדאי לו לפתח פלטפורמות חברתיות למבוגרים - כלומר פנסיונרים? מי זאת האוכלוסיה שלא יודעת לתפעל טלפון חכם?
קהל מבוגר 762261
הגדרה: מבוגר טכנולוגית הוא מי שהיה מסכים להתקין windows 11 רק אם היו נותנים לו את האופציה שמינשק המשתמש יישאר בדיוק כמו ב-‏10.
קהל מבוגר 762263
לקראת סוף המילניום נסעתי לנתניה להרצות לעובדים איך לתפעל ווינדוס לאחר שנים שבו העכבר היה בשימוש פעם ביום. יש מבוגרים שמתקשים עם הלחיצה על מסך המגע. זה לא שהם לא רצו להזיז את העכבר, הם התקשו פיזית להזיז אותו. בעידן העתידי שאתה מתאר בו לא יהיו קשיים טכנולוגיים למשתמש הצרכן, יהיה גילו אשר יהיה - מהי אותה התאמה ?
קהל מבוגר 762264
אתה שואל מה ההתאמה שתידרש כאשר נוכל לעשות מה שמתחשק לנו כאילו ליסבת סלאנדר [ויקיפדיה] יושבת על הכסא שלידינו ורק שינתה את שמה לבינה מ.?

לדעתי השאלה תהפוך לחסרת חשיבות, וכל הפלטפורמות תתכנסנה לאיזה מפלצת אחת שתהיה וירטואלית לחלוטין. הקרב יהיה בשאלה באיזו עוזרת להשתמש, כלומר מי מבין התוכנות האלה תדע להשפיע עליך טוב יותר מהאחרות. "אתה יכול כמובן לנסות את בארד" תודיע לך ליסבת "ואני בהחלט מעודדת אנשים חכמים כמוך להרחיב אופקים ולהכיר עוד אופציות, אבל כרגע מוטב לך להתרכז בשאלה הקשה של התודעה כי קיבלת כמה אלפי תגובות מצויינות על הרעיונות המהפכניים שהעלית, ומה שסטיבן פינקר הציע, במיוחד עם ההבהרה של דניאל דנט והתוספת של סאם האריס, נראה כמו הנדבך האחרון שמפריד בינך לבין פרס נובל בפסיכולוגיה. אגב, גם יובל הררי חושב כך".
קהל מבוגר 762269
ביום שאני אשתכנע שאתה בוט, אני - או בוטי- אדע שהגענו לשלב המסחרי המבורך. וככל הנראה אתה צודק.
קהל מבוגר 762296
נראה לי שכל הפתיל כאן שנמתמקד באיזה מערכת הפעלה ובאיזה חומרה משתמשים מראה שכולנו מבוגרים טכנולוגית.
לו היינו צעירים, היינו מבינים שההבדל נובע מהאם אתה בטיקטוק או באינסטה או בפייסבוק וטוויטר (שני האחרונים הם מבוגרים, אם זה לא ברור).
קהל מבוגר 762311
טוויטר = x
——
קהל מבוגר 762262
השאלה היא לא אם אדם מצליח לתפעל טלפון חכם אלא כמה זמן לקח לו ללמוד איך לעשות זאת, והאם הוא מכיר באמת את כל הפונקציות במכשיר שרכש לפני שנתיים. לא שיש לי צורך באייפון, אבל לו היה כזה העובדה שאצטרך לשכוח את כל מה שהצלחתי ללמוד על אנדרואיד ולהתחיל ללמוד משהו חדש שאינו מעניין אותי בכלל, היתה מספיקה כדי שאעשה הרבה לא להכנס למלכודת הזאת.

אני מניח שתוך זמן לא רב כל המינשק יעבור דרך תוכנת AI ידידותית שפשוט תקבל ממני הוראות בשפת בני אדם ("עשי גיבוי לאיזה ענן חינמי פעם בשבוע כשאני ישן, עדכני דרייברים ישנים, ונהלי את כל העסק הזה אם לא קשה לך"), ונצטרך לחפש הגדרה אחרת ל"מבוגר". אולי מבוגר הוא מי שאינו נכנס לאתרי פורנו בגלל חוסר עניין?
קהל מבוגר 762277
בינה מלאכותית פוליטית מתכווננת - Ail Air
קהל מבוגר 762267
גם זה תלוי הקשר. אבל המאמר הנידון דווקא נתן גבול-אצבע (שרירותי כמובן) - 50.

דווקא בתחום השימושיות למבוגרים, כמו גם למוגבלים מסוגים שונים - מה שנקרא Accessiblity - נדמה לי שהחברות כן משקיעות הרבה (לא יודע באיזו מידת הצלחה). לזה המחבר לא התייחס. אבל אני חושב שהוא היה מכניס את זה תחת "להתייחס לגיל המתקדם כבעיה שצריך לפתור", בעוד שהוא קורא להתייחס לגיל המתקדם כהזדמנות - כאוכלוסיה עם צרכי פנאי, בידור וכיף שונים משל הצעירים.
קהל מבוגר 762268
הנה דוגמה: אולם הופעות חדש נחנך בהופעה (אחת מרצף של 25) הופעות של יו 2. מחירי הכרטיסים מתחילי ב־400 דולר. הקהל היה ברובו אנשים בני 40–50. השקיעו קצת גם במסכי עזר למי שחוש הראיה שלהם כבר לא חד כמו פעם.
קהל מבוגר 762274
יפה, אהבתי את הפרשנות שלך...
קהל מבוגר 762286
בקשר לממשק וירטואלי, דיבור ועוזרות סירי למיניהן:
יכול להיות שאני עובר פאזה מיזנתרופית כלשהי אבל מתמיהה אותי השאלה מי בכלל רוצה לדבר עם מכונות משוכללות ככל שתהיינה?
מניסיוני הדל המתמקד בוויז ומשלוחי מסעדות, גיליתי שאני מעדיף לדבר איתן מעט ככל הניתן. אני מעדיף להסתמך על פרטי המנה בכתב כפי שפירטה המסעדה ולסמן בבירור במסך הדיגיטלי ולא להסתמך על המהומים ומשפטים כלליים בדיבור.
הלוואי שהמשלוחים היו מספקים בדיוק את מה שהזמנת ע"פ הפירוט שלהן. למה להסתבך עם שלב של תרגום לדיבור ונפנופי ידיים ווקאליים?
אפילו ב-chat GPT איני רואה את התועלת הגדולה שבדיבור ישיר מול ניסוח טקסטואלי של שאלותיך. כל אלו מזכירים לי ניסיונות להפיג את הבדידות באמצעות שיחה עם בוטים ואווטארים למיניהם מריח לי כתרומה בטוחה לעליית שיעורי ההתאבדות.
קהל מבוגר 762287
נ.ב.
שימו לב ששירותי מענה קולי אוטומטי ובוטים למיניהם לעולם אינם ניתנם בעקבות בקשת הלקוחות, אלא הם תמיד גזירה המוטלת עלינו במסגרת צמצום בשירותי הלקוח של הספקים. לא מכיר מישהו שביקש שיתקינו לו בוט שיטפל בפניותיו.
קהל מבוגר 762303
לא שאני בא להגן על מענה קולי ובוטים, ונכון שכנראה אף אחד לא ביקש שיתקינו לו בוט שיטפל בפניותיו.
עם זאת, אנשים כן נוטים לקחת בחשבון את המחיר שהם משלמים עבור שירות מסויים, ולתעדף חברות שמציעות את השירות בפחות כסף.
כל עוד לא קם קול מחאה וחרם צרכני על שימוש במענה קולי אוטומטי (כנראה שאנשים לא מתים על זה אבל אולי זה לא מפריע להם מספיק),
חברות ימשיכו להשתמש בזה, לחסוך בעלויות ולהציע שירותים במחירים יותר אטרקטיביים מאלו שהיו אם הן היו מחזיקות יותר מוקדני שירות.
גם לטוס במחלקת תיירים זה צפוף ולא נוח ואנשים מרבים להתלונן על זה, אבל עדיין בסופו של דבר רוב האנשים בוחרים
במחלקת תיירים (ואולי אפילו בחברות לואו קוסט) על פני מחלקה ראשונה מטעמי עלות.
קהל מבוגר 762307
חוץ ממה שאמר unknown, נכון שבוטים הם פחות טובים מבני אדם בשירות לקוחות, אבל במידה שהם מחליפים את הניווט הטלפוני הבלתי נסבל באמצעות הקשות (לפופטיץ, הקש 3, לסילביה הקש 4) - תבוא עליהם ברכה.
קהל מבוגר 762308
(והמלח על הפצעים: כשהמענה הטלפוני מעכב אותך לפני תפריט המספרים, כדי לבשר לך שאפשר לבצע פעולות גם באתר האינטרנט - אבל הגעת למענה הקולי כי את הפעולה שרצית לעשות דווקא אי אפשר לעשות באתר.)
קהל מבוגר 762320
הערה צדדית: את המשפט "זמן ההמתנה עכשיו ארוך מהרגיל" הייתי מוציא מחוץ לחוק, אלא אם מצורפים אליו הפרטים לגבי אותו זמן המתנה "רגיל" לשעה בה אתה נתקל בהודעה הזאת. משהו כמו: "זמן ההמתנה הרגיל בשעות אלה הוא שבע עשרה שעות, וכעת הוא שבע עשרה שעות ודקה. באפשרותך לפתוח שיחת ווטסאפ ותיענה תוך שלושה ימים אלא אם זמן ההמתנה יהיה גדול מהרגיל גם שם".

ולשוקי: אלא אם כן הגב. בינה היא שאת שתשמע על זמן ההמתנה הארוך הזה ותתמודד איתו בכוחות עצמה. העיקר שבסוף התהליך העניין יסודר ומס הכנסה ייתן לי את האישור המבוקש.
קהל מבוגר 762334
נכון! אבל לפני חודש וקצת היה לי רגע של נחת. התקשרתי לאיזשהו מוסד בלונדון, והמכונה התנצלה באנגלית מצוחצחת מבטא שזמן ההמתנה ארוך מהרגיל. מאז, היאוש כאן נעשה יותר נוח.
קהל מבוגר 762362
מי יודע, אולי זה באמת היה זמן המתנה ארוך מהרגיל. רק אם תחזור על התרגיל עוד כמה פעמים נוכל לדעת (יובל יחשב עבורנו את מה שצריך).
קהל מבוגר 762367
איך מחשבים את הרגיל? לפי העומס הממוצע, או לפי נרמול של אותו העומס על פי ההסתברות שמישהו מתקשר באותו זמן? כי זה לא חוכמה שאין עומס באמצע הלילה.
קהל מבוגר 762371
העומס הרגיל לשעה המדוברת (פלוס מינוס) ביום עסקים דומה, בהתאם לאלגוריתם המדוייק שייקבע ע''י השר לענייני בריאות הנפש של הציבור. ואגב, אם ההודעה תבשר גם מהן השעות בהן העומס הוא ''פחות מהרגיל'', וחייבים להיות זמנים כאלה בהנחה שה''רגיל'' הוא הממוצע, כבר הרווחנו משהו.
קהל מבוגר 762383
לא חושב ש"רגיל" זה איזשהו סוג של ממוצע, נראה לי שזה פשוט שש דקות.
"במקרה שצרכן פנה לאחד העוסקים שהחוק חל עליהם וזמן ההמתנה הצפוי לקבלת מענה אנושי ארוך, על העוסק להודיע לצרכן בהודעה מוקלטת, לא יאוחר משתי דקות מתחילת השיחה, כי זמן ההמתנה הצפוי עולה על שש דקות וכי יש באפשרותו לעבור לשירות השארת הודעה, או להמתין לקבלת מענה אנושי."
קהל מבוגר 762339
הייתה תקופה שמסיבות מסויימות הייתי צריך להתקשר למוקד של חברת האשראי מידי יומיים משך כשבועיים. לא הייתה פעם אחת שלא שמעתי ''לצערנו, זמן ההמתנה ארוך מהרגיל''. בשלב מסויים הבנתי שזו ''תעודת ביטוח'' בשבילם...
קהל מבוגר 762288
דווקא בארץ יש קהל שדורש מערכות שיופעלו עם ממשק קולי בלבד והביקוש שלו נענה במערכות מענה קולי משוכללות.
קהל מבוגר 762289
פרט
קהל מבוגר 762290
הקהל הקדוש, שמוכן רשמית לסבול רק טלפונים טפשים, או לפחות מטופשים.
קהל מבוגר 762319
אתה לא מסתכל מעבר לפינה.

מה שנמצא שם זה לא הבוטים המטומטמים איתם אנחנו נאלצים להפגש כדי לחסוך לספקים מסוייימים קצת כסף, אלא מי שלכל הפחות יהיו עוזר כמעט אופטימלי לחיי היום יום (ולא רק) שלנו, ואם לא יהיו קשיים רגולטוריים‏1 גם יתאימו כחליפה תפורה לצרכים פסיכולוגיים שלך. מעין חבר אידיאלי שיודע מתי לשתוק ומתי לדבר, נותן עצות מצויינות שמתאימות לך, ויוצר את הרושם - המוטעה או לא - שהוא מבין אותך ומה עובר עליך טוב יותר מכל אדם, ויובל הררי מוסיף: וגם טוב יותר ממך עצמך. התאבדות? בינה מ. תדע לאבחן את הסיכון עוד בשלב בו אתה עצמך מתלונן רק על דכדוך קל וחסר משמעות, ואם ההתערבות הסמויה שלה במסרים תת-תודעתיים מתאימים לא תועיל היא כבר תודיע למי שצריך, כלומר לאחותה שמועסקת ע"י השרות הפסיכיאטרי, וביחד הן תרקומנה את תכנית ההבראה שלך (מי היה מאמין שדווקא השמעת השיר הזה בשניות שלפני כניסה לשלב ה-REM תפיח בך רצון חדש לחיות וימלא את חייך באושר וסיפוק? עובדה!)
_____________
1- אני מניח שיהיו כאלה, אבל הם יתמסמסו עם הזמן, כשהלחץ הציבורי יגדל. זה יתחיל אולי מחברי נפש של זקנים בודדים ואנשים עם חרדה חברתית (אהמממ), ויזלוג מהר לציבור הרחב - משהו שמזכיר את מה שקורה עם מריחואנה רפואית.
קהל מבוגר 762395
טוב, מסכי עזר היו כבר בהופעות איצטדיונים כבר באייטיז - כשאתה מאה וחמישים מטר מהבמה, גם בגיל 20 לא תראה כלום בלי מסכים.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים