אלכסיי נבלני מת בכלא 4210
אלכסיי נבלני, עורך־דין רוסי שהוביל את האופוזיציה לשלטונו של ולדימיר פוטין ברוסיה מת היום במושבת העונשין אליה הועבר לאחרונה. לפי הערכות, נבלני נרצח בהוראת המשטר.

באפריל 2013 הצהיר הכריז נבלני על כוונותיו להתמודד לנשיאות כדי להושיב מאחורי סורג ובריח את ממשלתו של פוטין. שלושה חודשים לאחר מכן הוא הורשע במעילה ונשלח לכלא. בסוף 2016 הודיע שוב על כוונתו להתמודד על נשיאות רוסיה והעלה סרט דוקומנטרי שמאשים את ראש הממשלה דמיטרי מדבדב במעילה בכספי המדינה בסכום של 1.2 מיליארד דולר. בעקבות ההפגנות נגד מדבדב, נעצר שוב נבלני.

באוגוסט 2020, לאחר שהביע תמיכה במחאות בבלארוס כנגד השלטון שם ונפגש עם תומכי אופוזיציה בסיביר, הורעל נבלני באמצעות רעל העצבים נוביצ'וק, בו השתמש פוטין גם בעבר כנגד יריבים פוליטיים. נבלני הועבר במצב קשה לגרמניה, שם הוטב מצבו.

עם חזרתו לרוסיה וחשיפת הארמון המפואר שברשות פוטין, נכלא אלכסיי נבלני בהאשמות שונות שעליהן נוספו חדשות בכל כמה חודשים. באוגוסט האחרון למשל נגזרו עליו 19 שנות מאסר נוספות בעוון "קיצוניות". נבלני הועבר לבתי כלא ומושבות עונשין שהלכו ונעשו קשים, תוך שהוא עובר ענישה אקראית, השפלות והתעללויות על־ידי הסוהרים וחלק מן האסירים, כולל חשיפתו למחלות וכליאתו עם אסירים שלוקים בנפשם.

בכל זמן שהותו העביר נבלני דיווחים על מצבו, תוך שהוא משדר אופטימיות ואמונה בדרכו. באשר לשאלה החוזרת, מדוע חזר הוא לרוסיה, השיב נבלני: "השאלה 'לחזור או לא' מעולם לא עמדה לפניי ... רוסיה היא ארצי, מוסקבה - עירי, אני מתגעגע אליהן ... איני רוצה לוותר לא על הארץ ולא על האמונות. ואיני יכול לבגוד לא באלה ולא באלה. אם האמונות שלך שוות משהו, עליך להיות מוכן לעמוד עליהן. ואם צריך, גם להקריב משהו...אני השתתפתי בבחירות והתמודדתי על ההנהגה. לכן גם הציפיות ממני אחרות. חרשתי את כל הארץ ובכל מקום הכרזתי מעל הבמה: "מבטיח לא לאכזב אתכם, לא אוליככם שולל, ולא אנטוש אתכם"

קישורים
אלכסיי נבלני - ויקיפדיה
פוסט בפייסבוק - David Baron
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

וואו! זה היה מפתיע 767035
(שהוא שרד עד עכשיו)
וואו! זה היה מפתיע 767095
אפשר להשוות למקרה של עו"ד אחר (אין ספק שפוטין בקיא בכתבי שייקספיר), סרגיי מגניטסקי. הוא נשכר ע"י חברת ההשקעות הבריטית הרמיטג' כדי לחקור אי סדרים כספיים בהשקעותיה ברוסיה. לרוע מזלו, לא רק שהוא גילה הונאת ענק של השלטון, שפוטין, כך התברר אחרי שנים, היה אחד ממוטביה, אלא שהוא גם סירב בעקשנות לתלות את השחיתות במעסיקו הבריטי.

גם במקרה זה לא צלחו נסיונות השילטון להביא למוות נסיבתי מהיר מספיק:
"הוגשו לו מזון מקולקל ומים מזוהמים לשתייה, נמנעו ממנו מקלחת או שיחת טלפון עם אמו, אשתו או ילדיו, ובחורף הוא הוחזק בתא יחיד ללא זכוכית וללא חימום. בקיץ 2009 הוא כבר לא היה מסוגל לאכול ואובחן עם אבנים בכליות, דלקת בלבלב ועוד מרעין בישין. נקבע לו ניתוח, אבל שבוע לפניו מאן דהו הורה להעביר אותו למתקן מעצר אחר ("בוטירקה"), שבו אין תנאים רפואיים כלל ... בנובמבר, כשכבר גסס, התקבלה הוראה לשלוח אותו בחזרה למתקן המעצר הראשון. עם הגעתו ל"מטרוסקאיה טישינה" נכבל מגניטסקי למיטה והוכה באלות ... לא נותר אלא לקבוע את מותו." - David Baron

בזמן שהותו בכלא, יש ציין, כתב מגניטסקי 400 תלונות לרשויות. מעניין שכמו במשטרים קומוניסטיים (ברה"מ, קובה), הרבה מן הקורבנות מאמינים עד הרגע האחרון שהמנהיג או המערכת הם בסה"כ בסדר, אלא שהם פשוט אינם מודעים לעובדות המקרה ולאופן בו פועלים פקודיהם. מה המנגנון המנטלי שמביא לכך?

אפשרות אחת היא פשוט חוסר מידע - משטר אימה מן הסוג שנדיר מאוד היסטורית וכמוהו נמצא כעת רק בצפון קוריאה, כזה שמביא לכך שגם בין חברים ובתוך המשפחה נהוגה צנזורה עצמית, מה שבסופו של דבר מותיר רק את ערוצי המידע של השלטון.
לא זה המצב ברוסיה.
אפשרות נוספת היא רמיה עצמית, מן הסוג בו נתקלתי ב"אמנות הבישול הסובייטי", שם הסתירה שבין המחסור בחנויות לבין השפע המפתה והעקבי בתקשורת ובספר הבישול, הצליחה לטבוע דווקא חותם של שפע בחלק מנפשו של ההומו-סובייטיקוס.
אפשרות שלישית קשורה בתקווה מבוססת, שכן ברוב המקרים הרשויות פועלות באופן סביר, שכן אחרת לא ניתן כלל לקיים מדינה. כשלא, אז אם אתה נאבק, ברוב המקרים יש אפשרות לשיפור. אלא אם, נגיד אחד לאלף ומסיבה שקשה לצפותה מראש, זה הכל מלמעלה.
וואו! זה היה מפתיע 767256
ואולי הוא ידע שזה חסר סיכוי, אבל היה לו הרבה זמן פנוי ושום דבר אחר מועיל לעשות, אז הוא כתב 400 תלונות? יש בזה לפחות סוג של "תועלת מוסרית" - הוא הכריח עוד כמה פקידים לקרוא את התלונות, ולזרוק אותן לפח בידיעה שהן מוצדקות, וכך להעיק על מצפונם. ואולי אפילו, בסיכוי של אחד ל, לגרום למישהו מהם לעבור צד.
וואו! זה היה מפתיע 767283
ייתכן.
זה מזכיר לי (להבדיל...) את מה שעבר אצלי בראש בכמה מקרים. למשל באירוע שמוזכר בתגובה 56142 חשבתי שאומנם לא אהפוך את מציאות על פניה, אבל אתרום את חלקי הפעוט לשינוי התודעתי הנדרש, במיוחד מצד המעגל הגדול (דאז) שהכיר אותי ואת משפחתי.
מושבת עונשין 767036
המילה ''מושבת עונשין'' הפתיעה אותי קצת. מקריאה קצרה זהו אכן המונח ברוסית, וגם בתרגום לאנגלית.
בקצרה, זה כמו גולאג רק בשם מודרני. אני מרגיש מבוגר מספיק כדי לקרוא לזה גולאג.
גיבור 767041
האיש הקריב את חיו למען האידיאולוגיה שלו.
היו זמנים ברוסיה 767074
קראתי את הספר הזה מאת בן מזריץ'. ידוע שפוטין נוטה לחסל יריבים פוליטיים באכזריות.
התכתבות בין שרנסקי לנבלני 767132
צילום של המכתבים - עמית סגל
תרגום של שני קטעים - Yehuda Eran
חרא עולם 767188
נראה לי שמספר בני האדם שנהרגו על ידי בני אדם עבר מזמן את מספר בני האדם שנהרגו מכל סיבה אחרת, למעט מחלות.

אבל הרפואה מתקדמת.
חרא עולם 767192
קצת תלוי איך סופרים, הייתי מנחש.
תאונות דרכים זה "על ידי בני אדם"? כי אם לא - גוגל אומר זה בערך 1.2 מיליון לשנה, אז זה נותן פייט, גם אם לא מוחלט.
ואם אתה מוריד את כל המחלות, כולל מגפות וכאלה, אז לא ברור כל כך איזה גורמי מוות בכלל נשארו חוץ ממחלות, תאונות ומלחמות. נטרפו על ידי חיות? לא ממש תחרותי כיום. אלא אם כוללים את יתוש האנופלס, אבל גם אותו אתה כנראה תכניס ל"מחלות", אז נראה שזו תחרות בין שניים וחצי גורמים בערך, ואז זה לא מאד מעניין שאחד מהם במקום השני.
נראה שהמתמודד האפשרי הנוסף הוא אסונות טבע. אבל אפילו שם, הרבה פעמים התוצאה הכי גרועה היא רעב ו/או מחלות המוניות, שאת זה כבר כללת.

אז בקיצור - מתוך שלושה וחצי המתמודדים האפשריים, בני אדם הגיעו למקום טוב באמצע. לא נשמע לי מרשים, האמת.
חרא עולם 767196
התכוונתי לאורך כל ההיסטוריה.
אנחנו הולכים ומתמגנים נגד חיות טרף, אסונות טבע (כולל פגיעת אסטרואיד) ושאר מרעין בישין. אפילו ההתמודדות שלנו מול מגיפות השתפרה. רק נגד הרצחנות של בני אדם אחרים לא הצלחנו להתמגן.
חרא עולם 767210
גם אני התכוונתי לאורך ההיסטוריה.
ועדיין אתה רואה גם אצלך שיש ממש מעט מועמדים בתחרות שלך.
המאה הנוכחית, עדיין, הרבה פחות רצחנית מהקודמת. ולעומת זאת, אני לא בטוח שהתמותה מסרטן קטנה בכלל יחסית ללפני מאה שנה (אולי מאחר ויש גם סוגים חדשים או יותר תחלואה).

ולגבי האסטרואיד - מאד קשה לשפוט לפני שרואים משהו קורה, אם בכלל. למשל, נראה שההתחממות הגלובלית תעשה עבודה טובה בלחסל הרבה אנשים, זה בקבוצה של האסטרואיד או של בני האדם הרצחניים?
חרא עולם 767212
ההתחממות הגלובלית לא מחסלת אנשים כשלעצמה. אנשים ימותו אולי במחלות, מלחמות, שטפונות, חלק מאלו שהם השלכות של עוני וזיהום. האם המלחמה בסוריה נגרמה מההתחממות הגלובלית?
חרא עולם 767219
לא, המלחמה בסוריה לא קשורה.
למה אתה שואל?

ובקשר לשאר - בגלל זה קצת שעשע אותי זה שהרפרנס של אריק הוא 'מחלות'. כי כל אדם כמעט מת בסוף ממחלה. עשרות אלפים מתו בהירושימה אחרי חודשים ממחלות שקשורות לקרינה. אז מה הרג אותם, אנשים עם פצצה או מחלות?
סביר להניח שחלק מהדינוזאורים מתו ממחלות של תת תזונה, של חשיפה למזג אויר וגזים באטמוספירה, וכן הלאה. אז מה הרג אותם, האסטרואיד או "מחלות"?
אפילו אנשים מאד זקנים מתים בסוף, ברובם, מ"מחלה" כלשהיא.
חרא עולם 767257
למרבה האירוניה, אפילו נבלני, הטריגר שגרם לאריק לכתוב את התגובה, מת כנראה ממחלה.
חרא עולם 767261
התרשמתי שלמרות הנזק המקומי והגלובלי שגרם האסטרואיד, רוב הדינוזאורים דווקא מתו מרעב. זאת בעקבות האבק שהעלתה פגיעת האסטרואיד השמימה, מה שהביא להפוגה של שנה-שנתיים בפוטוסינטיזה, מה שמוטט את שרשרת המזון. כלומר, לא ביום הראשון.

בעניין זה, ככול שאני יודע יותר, פחות ברור לי למה הדינוזאורים (למעט הציפורים) נכחדו בעוד שסדרות של יונקים ותנינאים שרדו. חילוף החומרים של הדינוזאורים היה גבוה משל התנינאים, אבל כנראה נמוך משל יונקים. חלקם, כמו חלק מן היונקים, היה בעל מימדים קטנים וגם התגורר במחילות. אולי זה היה שילוב של מזל ותחרות: כמות המינים מכל סידרה, שהם בעלי שילוב כל התכונות שמאפשרות הישרדות עד לחזרת שרשרת המזון היתה מזערית, כך שבאותה מידה יכלו גם היונקים להיכחד. מיני הדינוזאורים שאולי בכ"ז שרדו, עמדו בתחרות עם תנינאים ויונקים שהתאימו טוב יותר לנישות המעטות, הרזות והזמניות שנותרו. סתם, מחשבות אחה"צ של יום חמישי.
חרא עולם 767263
רוב היונקים נכחדו. כך גם רוב הדינוזאורים. אבל מי ששלט בעולם במליוני השנים (ועשרות מליוני) שלאחר מכן היו הדינוזאורים (שאנחנו מכירים בשם „עופות״).
חרא עולם 767284
"עופות" אכן מתאים יותר מאשר "ציפורים", אבל התייחסתי לזה.
לך ול"הפונז": התהיה שלי נגעה לא להתפתחות מינים, אלא רק למינים המקוריים ששרדו את השנתיים הראשונות, במיוחד הדינוזאורים החפרנים שביקשו וקיבלו מחילה, רק כדי למות בה מרעב. כשאני חושב על זה שוב אני נזכר שקראתי משהו שיכול להסביר מדוע ליונקים באותה נישה היה יתרון עצום על המחלקות האחרות: מבנה לסת שמאפשר לעיסה יעילה יותר ושיניים הטרוגניות (טוחנות, ניבים, חותכות) שמאפשרות מיצוי יעיל יותר של מגוון גדול של סוגי מזון, בניגוד לאחידות סוג השיניים הדינוזאוריות והפונקצייה המאוד נישתית שהן מספקות בעולם של שפע. כידוע, מגוון דנטלי אצל מאובן הוא אחת האינדיקציות החזקות לכך שמדובר ביונק.
חרא עולם 767279
אז מה שלמדתי מסדרת 'החיים על פני האדמה' (או 'היקום שלנו'), זה שכמו הדינוזאורים, רוב מיני היונקים שהיו (לא היו המון) נכחדו. אבל נותר/התפתח זן של מכרסם גדול, שבעולם שבו כל השאר כמעט נכחדו ולא היתה לו תחרות על משאבי הצמחייה לאכול, הוא התרבה באופן כזה שלזמן מסוים היה מין יחיד זה השולט באופן מוחלט כמעט על פני כל הפלנטה, הישג שלא היה לו תקדים והוא לא חזר מאז.
חרא עולם 767223
לא ברור לי אם הזכרת את המלחמה בסוריה במקרה או לא, אבל יש הטוענים שהיא דווקא כן נגרמה בגלל שינוי האקלים. ראה למשל כאן (לא התעמקתי בכלל במאמר).
ספרים אסורים, פיוטר הגדול וארה''ב של רוסיה 767290
דוד ברון מדווח על רשימה של 253 ספרים נאסרו לאחרונה ברוסיה בשל ... תעמולת להט"ב. בינהם "זה" של סטיבן קינג, בו חבורת נערים מתעללת בזוג הומואים. ספרים אחרים:
"המשתה" | אפלטון
"דקמרון" | בוקאצ'ו
"נטוצ'קה נזבנובה" | דוסטויבסקי
"ספוטניק אהובתי" | מורקאמי
"לבד בפסגה" | קואלו

איזו תקווה יש לרוסיה? מצד אחד, הרעב, העוני והדיכוי בעולם דועכים בעקביות לטובת חירות, שגשוג ועודף משקל. אפילו הקומוניזם הרצחני של סטלין פינה את מקומו למשהו הרבה יותר נסבל ששרד עוד כ-‏35 שנה, עד שגם אותו השכילו הרוסים לנער. בניגוד למשטרים הקומוניסטיים, בעלי היסוד האידאולוגי המשמר ובדומה למשטרים צבאיים שהיו בעולם, תלוי הפוטיניזם על בלימתו של אדם בודד וחבורתו הקטנה, ללא יסודות תמיכה רב דוריים וללא יורשים נראים לעין. ניסיונותיו לכינון פאשיזם בעל אחיזה עממית באמצעות התארגנויות מקומיות (אירגוני עובדים, תנועות נוער) לא צלחו. כל שהוא הצליח זה לקבל תמיכה פאסיבית. בניגוד למשל לעולם הערבי, החיבור לאירופה, דרך הדת וגורמים תרבותיים נוספים, מאפשר שם גרעין ליברלי שיוכל לנבוט, בנסיבות המתאימות, ואז אולי בדומה לארה"ב, לאחר התפצלות הדוקה יותר ל-‏21 הרפובליקות שמרכיבות את הפדרציה הרוסית, ליצור שם יישויות בעלות רמת סולידריות ומעורבות אזרחית גבוהות יותר.

גורם מעכב לחזון מסוג זה הוא האופן המסורתי בו תופסים רוסים רבים הנהגה רוסית "עממית" אמיתית:
"התפיסה הרווחת היא שאם [ראש הממשלה מדבדב] גונב, אז הוא שלנו, הוא אחד מהחבר'ה. הצופה הרוסי הממוצע מגלה שלפוטין יש ארמונות? נו, ברור שיש לו: אחרת לא היינו מכבדים אותו. לצאר צריכים להיות ארמונות. זה מתחיל עוד בפיוטר הראשון, שהחליט לחסל את הגנבות ברוסיה [סיפור ובסופו] קם אחד האצילים ואמר: הוד מעלתך, במצב הזה לא יישארו לך נתינים. וזה לפני 300 שנה" - פרופ' מיכאיל אפשטיין בראיון לדוד ברון בישראל היום
ספרים אסורים, פיוטר הגדול וארה''ב של רוסיה 768030
מאז ימי גונצ'רוב וגוגול, רוסיה ''התברכה'' בשכבת אינטלקטואלים ממורמרים שהיוו קרקע גידול למהפכנים חברתיים. חצי המאה האחרונה דלדלה מאד את השכבה הזו באמצעות הגירה מרצון.
התנועה של נבלני נהנית מתמיכה מסויימת בערים אבל אין בה דמויות מוכרות או בעלות מעמד. אין ספרות או עיתונאות בסגנון הסאמיזדאט שתומכת בו.
מצד שני פוטין מטפח את הביטחון העצמי של הלאומנים הדתיים הרוסים, וכאשר הוא ימות הם יבחרו עריץ דספוטי ושובינסטי אחר במקומו.
ןצריך לזכור שהכנסיה הפרבו-סלבית שהיתה לכל היותר משלימה עם הקומוניסטים, היא אחד מבסיסי התמיכה של המשטר הלאומני-דתי של פוטין.
אני ממש לא משוכנע שרוסיה תלך לכיוון ליברלי יותר לאחר סוף עידן פוטין, כשם שהישראלים לא יהפכו לפחות לאומנים-דתיים לאחר עידן נתניהו.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים