קשיים בהקמת קריית המודיעין של צה''ל באזור לקייה 3844
בשנים האחרונות שוקד צה"ל על העברת בסיסיו הגדולים מאזור המרכז לנגב, כדי לפנות נדל"ן יקר מאזור המרכז. קריית ההדרכה הוקמה מדרום לבאר שבע, והקמת קריית התקשוב בתוך באר שבע מתקדמת. החלק השלישי והיוקרתי תוכנן להיות הקמת קריית המודיעין באזור לקייה (צומת שוקת).

לאחרונה התברר כי כבר לפני חצי שנה הוקפאה התוכנית, בעקבות חשש שאנשי קבע חשובים ב-‏8200 יעדיפו לפרוש מצה"ל ולא לעבור למקום החדש. המיקום ליד צומת שוקת נחשב לא אטרקטיבי, כיוון שהוא רחוק לא רק מגוש דן אלא אפילו אינו בתוך באר שבע (כ-‏10 דקות נסיעה). מדובר באנשים שצה"ל מתחרה עליהם מול משרות נחשקות בהייטק. לפי TheMarker, הרמטכ"ל אייזנקוט ביקש לדבוק בתוכנית, ואילו ראש אמ"ן וסגן הרמטכ"ל ביקשו לשנות אותה ולמקם את הקרייה מצפון לבאר שבע; לרעיון זה התנגד ראש עיריית באר שבע דנילוביץ', מחשש לחסימה בהתפתחות העיר ולגודש בכבישים.

אתמול הודיעו איינזקוט ושר הביטחון ליברמן על החלטה סופית להקמת הבסיס בלקייה, אך רק בתנאי שתיסלל מסילת רכבת מהמרכז ישירות לבסיס. עלות מסילה כזו, לפי הערכת האוצר, 3 מיליארד שקלים, והיא תשרת רק כ-‏1500 אנשים. זאת בנוסף לתקציב של 1.3 מיליארד שקלים לתמיכות שונות במשפחות קבע שיעברו לגור בבאר שבע.

סמי פרץ ב-TheMarker מעריך כי הדרישה הזו מצד ליברמן ואיינזקוט אינה אלא מסווה להתנגדות למעשה לתוכנית.
קישורים
TheMarker
עוד ב-TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

מה לקית 698835
מה קורה בינתיים עם הרכבת לעיר הבה״דים?
מה לקית 698842
כלום.
ואם יורשה לי ניחוש מושכל- גם לא יקרה כלום עד שייפתר צוואר הבקבוק של המסילה הרביעית החסרה במסילת איילון [ויקיפדיה]. נתיבי ישראל קוראים לו "צוואר הבקבוק הרכבתי הקריטי ביותר של מדינת ישראל".
המסילה הרביעית תאפשר להגדיל ב–43% את תדירות הרכבות באיילון — מ–28 רכבות בשעת שיא ל–40 רכבות.
כבר בשנת 2005 הגישה חברת PB דו"ח ובו מסקנה מרכזית שיש להשלים בהקדם את הנחת המסילה הרביעית על מנת שרכבת ישראל תוכל לעמוד ברמות הביקוש החזויות לה בשנים הבאות (2010 והלאה).
הפרויקט הוגדר כבר בשנת 2007 על ידי הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות כ"פרויקט לאומי בעל חשיבות ממדרגה ראשונה, המהווה נדבך מרכזי במדיניות הארצית לתגבור התחבורה הציבורית"
תכנון הפרויקט נגרר במשך שמונה שנים. הבעיה התכנונית המרכזית של הפרויקט הייתה תכנית הניקוז, שדרשה שיתוף פעולה מצד מספר רשויות. אחרי שלוש שנים וחצי של דיונים, שעיכבו את כל תוכנית המסילה, התקבלה בוות"ל בדצמבר 2016 החלטה אופרטיבית בעניין תכנית הניקוז, אבל לאחרונה החזירה הוות"ל את התהליך שלב אחד לאחור. תאריך היעד הנוכחי ב 2025, שמסתמך על התחלת עבודות בשטח כבר עכשיו, נראה שהולך להתרחק שוב.

נראה לי שכל עוד צוואר הבקבוק באיילון קיים לא יניחו את המסילה לעיר הבה"דים, למרות שעברה את כל שלבי התכנון, וזאת על מנת שלא להעמיס עוד אלפים רבים של חיילים על צוואר הבקבוק באיילון בימי ראשון בבוקר העמוסים לעייפה ממילא.

חלופה הגיונית היא שהקווים מהצפון לבאר שבע (ולעיר הבה"דים) יעקפו את הפקק ויעברו דרך המסילה המזרחית [ויקיפדיה]. תוואי המסילה אושר על ידי הוות"ל בינואר 2012, ולמרות שהוא פרויקט פשוט (יחסית לבעיות התכנוניות של המסילה הרביעית באיילון, או של הקו המהיר לירושלים), הוא תקוע כבר שש שנים בשלב אישור התב"ע. על פי הערכת רכבת ישראל ונתיבי איילון הקו לא ייפתח לפני שנת 2026.

אז אני מהמר שרכבת לעיר הבה"דים לא תפעל לפחות עד 2025.
Funiculì, Funiculà 698836
עמק הסיליקון של ישראל
צה"ל עובר דרומה
אני לא רוצה להיות תמים וברור שעניין תחנת הרכבת הוא רק פינה של הבעיה, אבל דומה שהנקודה הזו לא היתה מתרחשת אם היו לוקחים את עניין תכנון תחנות הרכבת ביותר רצינות.
הנחת עוד מסילה שתעבור דרך צומת שוקת לב"ש, לא נראית לי כזה סיפור גדול. כמה רכבות בבוקר שיתעכבו בדרך לב"ש בכמה דקות לא ימוטטו כלכלית את הקו לב"ש. נראה לי שהבעיה שמוצגת בלשון נקייה היא חוסר רצון לבנות את התחנה ביישוב הבדואי לקייה. זה נראה לי קצת חוסר אמונה. כביש 6 עובר דרך יישובים ערביים. זה לא מציאה גדולה אבל גם לא נורא. דוקא תחנה כזו יכולה להיות חלק מהפתרון ולא מהבעיה. יותר השקעה באבטחה ו-‏8200 תאלץ לתרום יותר מאנשיה לשמירות (הכוונה לאלו שלא מחפשים אותם בשוק ההיטק) וזה יעבוד.
יתכן וגם הגיע הזמן שיתיחסו לחיל מודיעין יותר כמו חיל האויר. חלק מהמשימות יוצאו לשוק האזרחי ואת החלק המזערי שבשום אופן אי אפשר להוציא מצה"ל יאיישו באמצעות אנשים שיקבלו תנאים כמו הטייסים כולל מגורים בתוך הבסיס.
לא צריך להבהל מן העלות. מספר האנשים במודיעין שאין להם תחליף קטן בהרבה ממספר הטייסים בחה"א.
עוד אני חושב, שמה שמוצג כאן כבעיה, יכול להיות חלק מן הפיתרון. אני מבין שראש העיר כעת תומך בהקמת הבסיס במקומו והמחיר יהיה שה"טעוני פיתוח" האלו יגורו במיתר ובעומר ולא בב"ש. יש בטח כאלו שרואים במקומות הללו חורים, אבל גם מצפה רמון היא חור.
זה גם לא נורא אם חלק מהפעילות ישאר במרכז הארץ. זה יקרה ממילא והשאלה אם זה ינוון את הסניף בלקית תלוייה רק באופן הניהול של צה"ל את העניין.
Funiculì, Funiculà 698838
עיון במפה מראה שצומת שוקת לא נמצאת בדרך לבאר שבע.
בערך כמו ששוהם לא נמצאת בדרך לתל אביב בכיוון ההפוך.
Funiculì, Funiculà 698848
נםו טוף. הצלחת להוציא אותי טפש.
נראה אם תצליח להסביר לי משהו יותר מעניין. מדוע מסילת עוקף ב"ש (להבים-שוקת-נבטים-צומת הנגב) כל כך לא כלכלית כאשר היא מאפשרת גם להגיע מת"א לעיר הבה"דים ורמת חובב (עוקף ב"ש), גם להגיע מלהבים לב"ש בעוד מסילה, גם להגיע מב"ש לצומת שוקת וגם להוסיף עוד קטע בדרך למסילה לאילת?
התשובה היחידה שאני יכול לחשוב עליה היא שאפשר לנצל את הכסף כדי לבנות מסילה לאריאל או קרית-ארבע.
בערבות הנגב, הסתובב הפונז 698853
אל דאגה, אנחנו הבאר שבעים (במקור) לא מצפים משאר העם לשלוט בצפונות הגיאוגרפיה המקומית.
698841
אני חייב להצטרף לתגובית הראשונה באחד המאמרים במרקר: המקום הראוי לקריית המודיעין הוא, well, מודיעין.
יהודה הפרימוס 698843
אם כבר: מודיעין עילית.
698854
יאללה, משחקים ב"המקום הראוי ל":
חיל הים כמובן בבת ים,
בסיס הפלמ"ח בפלמחים,
הרבנות הצבאית בראשון לציון,
מפקדת חילות השדה במשאבי שדה,
מי עוד?
השם והמקום 698855
הנשיא צריך לשכון בכפר הנשיא במקום ברחובות. סמוך לכפר הנשיא נמצאת גדות, ובתרגום לאנגלית הייתה נמצאת כמקום ראוי למוסדות שונים.

ויש כמובן את בית אל.
השם והמקום 698857
רוה"מ, שנחשב בשיח האמריקאי החביב עליו למנכ"ל המדינה, קרי CEO, קרי קצין מעש ראשי, יכול לשכון ב...
698858
אני גדלתי במקום שנקרא ''יובלים''. באמת.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים