''דן'' ו''ויה'' יפעילו בתל-אביב שירות תחבורה ציבורית במסלול גמיש 3920
במרץ תחל "דן" להפעיל בגוש דן שירות תחבורה ציבורית במסלול גמיש, מבוסס על טכנולוגיה של חברת "ויה" הישראלית. שירות זה מבוסס על מיניבוסים, המסיעים לקוחות לפי הזמנה ביישום. הלקוח מדווח על מיקומו ועל יעדו, והיישום מציע לו להצטרף לנסיעה של מיניבוס, תוך חישוב זמן האיסוף הצפוי וזמן ההגעה הצפוי ליעד, וכן המחיר. הלקוח יכול לאשר ולשלם או לדחות את ההצעה. המסלול יכול להשתנות תוך כדי נסיעה לפי הזמנות של לקוחות חדשים. המיניבוסים יעלו ויורידו נוסעים בתחנות אוטובוס קיימות. ייתכן כי להזמנה נתונה לא יהיה כדאי להוציא נסיעה, בגלל ביקוש נמוך למסלול דומה, ואז הלקוח יקבל הודעה כי השירות אינו זמין.

מחיר הנסיעה יהיה בין 10 ל-‏15 ש"ח, תלוי בשעה. השירות יסובסד על־ידי המדינה. 100 מיניבוסים יפעילו את השירות. תנאים אלו נקבעו בחוזה בין משרד התחבורה ל"דן". החוזה בין המדינה לדן נמסר ל-TheMarker, אך תוך השחרת הנתונים הכספיים - גודל הסובסידיה, והתנאים לפיהם יוחלט אם הפרויקט הוא הצלחה ויש להמשיכו.

ההרשמה לשירות כרוכה בזיהוי מין הלקוח, וכנראה תתאפשר כך הפרדה בין גברים לנשים עבור קהל חרדי.

לפי סקירה של מירב מורן ב-TheMarker, מרבית הנסיונות עד כה להציע שירות דומה בערים אחרות בעולם, בכלל זה על־ידי "ויה" (שהוקמה ב-‏2013) נכשלו.
קישורים
סקירה של מירב מורן - TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

אם יש לי רב-קו טעון עם תוכנית חודשית 704484
למה שאשלם פעמיים?
אם אין , למה שאשלם יותר?
איך אני יכול למקסם את עלויות הנסיעה שלי כך?
איך לוודא שהעסק יביא אותי מהר יותר ?
אם יש לי רב-קו טעון עם תוכנית חודשית 704485
בנוגע לשאלה 3, נראה לי שקל מאוד למקסם את עלויות הנסיעה באמצעות העיקרון הכלכלי שנקרא השלכה חפשית. וכבל זאת, יהיה נחמד אם תתרום את הכסף לעמותת חיים במקום לשרוף אותו בחבית חלודה על חוף הים (כי כסף לא בוער כך כך טוב, ועמותת חיים תשתמש בו למטרה חשובה יותר כמו רווחת ילדים חולי סרטן).
אם יש לי רב-קו טעון עם תוכנית חודשית 704488
אני מניח שחלק מההבטחה היא שהשירות החדש יביא אותך יותר מהר, אחרת די ברור שאין לו יתרון. איך לוודא? כנראה שאתה לא יכול לוודא מראש בודאות בכל נסיעה ונסיעה, אבל היישום שלהם ייתן לך הערכה, ומובאיט או מפות גוגל יתנו לך הערכה של הזמן באוטובוס; ובדיעבד תוכל לבדוק את האמינות.

אם יש לך רב קו? תעשה את החשבון אם כדאי בכל נסיעה נתונה (ובסופו של דבר אם כדאי להמשיך להחזיק ברב קו). יש כאלה עם רב קו שלפעמים נוסעים במונית.
ויוה לה ויה 704489
אני ממש מקווה ש"ויה" יצליחו, כי

1. הבעיה החישובית שהם מנסים לפתור היא מגניבה, וקשה (אופטימיזציה על אי-אלו משתנים עם טרייד-אוף גדול ביניהם, הרבה אי-ודאות, ומרחב החלטות ענק); מצד שני די ברור שגם אלגוריתם די טיפש יהיה חכם יותר מהאלגוריתם של האוטובוסים המסורתיים ("קלט: כלום. פלט: הנה המסלולים והנה הזמנים. לא טוב לכם, לכו חפשו; אנחנו ניסע בכל מקרה, גם בלי נוסעים".)
2. זה שעל פניו כל כך קל להם להיות יעילים יותר מאוטובוס הוא הבטחה גדולה להביא להפחתת הנסועה וצריכת הדלק בכלל, וזה בלי לקפח ניידות של אף אחד. צריכת הדלק היא כידוע בנפשנו.

מירב מורן מספרת שהם לא הצליחו עד כה, וזה מבאס. אני מקווה שהיא קצת מטעה, היא נוטה להיות מאוד אנטי כל מה שלא תואם לסט הבעיות והפתרונות שהיא מאמינה בו (שלרוב דווקא מאוד תואם את שלי).

אבל אם הם ייכנסו לחיפה, אני כנראה לא אנצל אותם הרבה, כי בחרתי מקום מגורים כך שמערך האוטובוסים הקיים עובד בשבילי ביעילות מדהימה.
ויוה לה ויה 704575
לאמר על זה שקווי האוטובוסים מתוכננים בלי קלט זה די שטות, ואני בטוח שאתה מבין את זה.
זה לא שקווי האוטובוסים תוכננו מלזרוק חיצים על מפה - ויש ספרות עניפה על איך לתכנן קווי אוטובוסים, איך לכוונן את התדירויות שלהם, מידע סטטיסטי על איפה אנשים נוסעים ומתי, וכו'.
בנוסף יש כמובן את היתרון המובנה של קווי האוטובוסים שהם היו פה קודם, ולכן מי שמתסתדר בלי רכב פרטי כבר נוסע בהם, ותכנן את חייו כך - זאת אומרת שהאוטובוסים כבר די עובדים בשבילו.
למי שיש כבר רכב פרטי כנראה שעדיין יהיה מהיר יותר מהשירות החדש.
ויוה לה ויה 704586
דוקא נראה לי שירדן די מדייק.
שים לב, הוא לא אמר שהקווים תוכננו בלי קלט אלא שהם נוסעים בלעדיו. הנוסעים מתבקשים להתאים את עצמם לתכנון ואין שום מנגנון היזון חוזר פרט, אולי, לפרמטר יחיד של צמצום ותגבור קווים לפי העומס במסלולים הקיימים ובשעות הקיימות.
ויוה לה ויה 704623
אין שום הוכחה שאופטימיזציה דינמית טובה במידה ניכרת מאופטימיזציה סטטית במקרה של תחבורה ציבורית.
ויוה לה ויה 704631
האם יש לך במקרה לינק להוכחה ההפוכה?
ויוה לה ויה 704649
בגלל שאופטימיזציה סטטית היא מקרה פרטי של אופטימיזציה דינמית, אז ברור שהתוצאות באופטימיזציה דינמית יכולות להיות רק יותר טובות (אם עשית את האופטימיזציה כמו שצריך). אבל אין שום הבטחה לכך, והסיבוך הרבה יותר גדול.
במקרה של תחבורה ציבורית זה נראה לי עוד יותר מסובך, כי פרסום הקווים מאפשר ללקוחות להתכונן מראש, בעוד שבאוטובוסים חופשיים זה יותר ''זה מה שיש'' והלקוחות יצטרכו לחוות את המצב בשטח לפני שיוכלו להסתמך על השירות.
ויוה לה ויה 704658
יפה מאוד! לא חשבתי על זה כך.
בהינתן סיבוכיות הבעיה + חוסר הוודאות בפיתרון, האם יתכן שהדרך הנכונה לפעול היא להריץ פיילוט תוך קביעת הקריטיונים להצלחה מראש?
ויוה לה ויה 704671
אני מניח שפיילוט זה מה שעושים בכל מקום מתוקן שבו מנסים את השיטה הדינמית.
ויוה לה ויה 704681
אבל הדבר היפה הוא שלא מפרסמים אותם. לכן אפשר להשאיר אותם דינמיים.
ויוה לה ויה 704683
רק למקרה שלא הובנתי - ניסיתי לרמוז שאולי ... יתכן .. שמישהו במדינת החלם שלנו עושה את הדבר הנכון. לכאורה, כמובן.
ויוה לה ויה 704672
נקודות טובות.

אני מניח שכדי שהתחבורה הדינמית תוכל להחליף לחלוטין את הסטטית, היא תידרש להבטיח הצעת נסיעה גם במצבים שזה לא כדאי למפעיל (בפרמטרים כלשהם, דומים בערך לתחבורה הסטטית הקיימת).

זה שבשלב ראשון מוסיפים תחבורה דימנית בלי לגרוע מהסטטית מצד אחד עוזר: לקוחות פוטנציאליים יכולים לנסות אותה בלי להפסיד דבר. ככל שהדינמית תצליח להוריד ביקוש מהססטית, אני מקווה שההתאמה של הסטטית לא תהיה בהורדת קווים ותדירויות אלא (קודם כל) בהקטנת כלי הרכב, ואפשר יהיה לבחון בזהירות את התוצאה. מצד שני, זה שהאופציה הדינמית צריכה להתחרות גם בסטטית, בנוסף לרכב פרטי ומוניות, אומר שסף השיפור שהדינמית צריכה להציע כדי להצליח גבוה יותר. אני רק מקווה שכדי לתת לפיילוט הזדמנות הוגנת, הסבסוד שהרשויות יתנו לו יהיה דומה לזה שהן נותנות לסטטית. (לא שאני יודע איך להגדיר בדיוק את הסבסוד. שקלים במונה, ומה במכנה? אולי פשוט הסכום הכולל שהלקוחות משלמים?)
704971
עדכון לקראת ההשקה בחודש הבא. מירב מורן עדיין מציגה באופן שלילי מגוון מגבלות שבעיני הן סבירות לחלוטין.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים