בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 02/03/19 22:49
ויוה לה ויה 704575
לאמר על זה שקווי האוטובוסים מתוכננים בלי קלט זה די שטות, ואני בטוח שאתה מבין את זה.
זה לא שקווי האוטובוסים תוכננו מלזרוק חיצים על מפה - ויש ספרות עניפה על איך לתכנן קווי אוטובוסים, איך לכוונן את התדירויות שלהם, מידע סטטיסטי על איפה אנשים נוסעים ומתי, וכו'.
בנוסף יש כמובן את היתרון המובנה של קווי האוטובוסים שהם היו פה קודם, ולכן מי שמתסתדר בלי רכב פרטי כבר נוסע בהם, ותכנן את חייו כך - זאת אומרת שהאוטובוסים כבר די עובדים בשבילו.
למי שיש כבר רכב פרטי כנראה שעדיין יהיה מהיר יותר מהשירות החדש.
ויוה לה ויה 704586
דוקא נראה לי שירדן די מדייק.
שים לב, הוא לא אמר שהקווים תוכננו בלי קלט אלא שהם נוסעים בלעדיו. הנוסעים מתבקשים להתאים את עצמם לתכנון ואין שום מנגנון היזון חוזר פרט, אולי, לפרמטר יחיד של צמצום ותגבור קווים לפי העומס במסלולים הקיימים ובשעות הקיימות.
ויוה לה ויה 704623
אין שום הוכחה שאופטימיזציה דינמית טובה במידה ניכרת מאופטימיזציה סטטית במקרה של תחבורה ציבורית.
ויוה לה ויה 704631
האם יש לך במקרה לינק להוכחה ההפוכה?
ויוה לה ויה 704649
בגלל שאופטימיזציה סטטית היא מקרה פרטי של אופטימיזציה דינמית, אז ברור שהתוצאות באופטימיזציה דינמית יכולות להיות רק יותר טובות (אם עשית את האופטימיזציה כמו שצריך). אבל אין שום הבטחה לכך, והסיבוך הרבה יותר גדול.
במקרה של תחבורה ציבורית זה נראה לי עוד יותר מסובך, כי פרסום הקווים מאפשר ללקוחות להתכונן מראש, בעוד שבאוטובוסים חופשיים זה יותר ''זה מה שיש'' והלקוחות יצטרכו לחוות את המצב בשטח לפני שיוכלו להסתמך על השירות.
ויוה לה ויה 704658
יפה מאוד! לא חשבתי על זה כך.
בהינתן סיבוכיות הבעיה + חוסר הוודאות בפיתרון, האם יתכן שהדרך הנכונה לפעול היא להריץ פיילוט תוך קביעת הקריטיונים להצלחה מראש?
ויוה לה ויה 704671
אני מניח שפיילוט זה מה שעושים בכל מקום מתוקן שבו מנסים את השיטה הדינמית.
ויוה לה ויה 704681
אבל הדבר היפה הוא שלא מפרסמים אותם. לכן אפשר להשאיר אותם דינמיים.
ויוה לה ויה 704683
רק למקרה שלא הובנתי - ניסיתי לרמוז שאולי ... יתכן .. שמישהו במדינת החלם שלנו עושה את הדבר הנכון. לכאורה, כמובן.
ויוה לה ויה 704672
נקודות טובות.

אני מניח שכדי שהתחבורה הדינמית תוכל להחליף לחלוטין את הסטטית, היא תידרש להבטיח הצעת נסיעה גם במצבים שזה לא כדאי למפעיל (בפרמטרים כלשהם, דומים בערך לתחבורה הסטטית הקיימת).

זה שבשלב ראשון מוסיפים תחבורה דימנית בלי לגרוע מהסטטית מצד אחד עוזר: לקוחות פוטנציאליים יכולים לנסות אותה בלי להפסיד דבר. ככל שהדינמית תצליח להוריד ביקוש מהססטית, אני מקווה שההתאמה של הסטטית לא תהיה בהורדת קווים ותדירויות אלא (קודם כל) בהקטנת כלי הרכב, ואפשר יהיה לבחון בזהירות את התוצאה. מצד שני, זה שהאופציה הדינמית צריכה להתחרות גם בסטטית, בנוסף לרכב פרטי ומוניות, אומר שסף השיפור שהדינמית צריכה להציע כדי להצליח גבוה יותר. אני רק מקווה שכדי לתת לפיילוט הזדמנות הוגנת, הסבסוד שהרשויות יתנו לו יהיה דומה לזה שהן נותנות לסטטית. (לא שאני יודע איך להגדיר בדיוק את הסבסוד. שקלים במונה, ומה במכנה? אולי פשוט הסכום הכולל שהלקוחות משלמים?)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים