ישראל מפעילה בשטחים טכנולוגיה לזיהוי פנים המוני 3952
ב TheMarker התפרסמה כתבה על חברת ההזנק Anyvision. החברה מפתחת טכנולוגיה לזיהוי פנים. שווי החברה מוערך בחצי מיליארד דולר. החברה מוכרת מערכות זיהוי פנים לארגונים בעלי דרישות ביטחון מיוחדות, כמו אצטדיוני כדורגל ובתי קזינו, וכמובן גופי ביטחון ממשלתיים.

החברה מתגאה בביכולתה לעבד תמונות מכל מצלמה, בפרט ממצלמות זולות של טלפון סלולרי, וכן בדיוק הגבוה של הזיהוי.

משרד הביטחון בישראל הוא לקוח החברה בשני אופנים. התוכנות שלה מותקנות במעברי גבול בין ישראל לרשות הפלסטינית, לצורך ייעול המעבר לישראל של עובדים מורשים. לצד זאת, משתמשת הממשלה בטכנולוגיה של אניוויז'ן לצורך ניטור המוני של תושבי השטחים, באמצעות רשת מצלמות אבטחה.

רבים בעולם מתריעים מהסכנות שבניטור המוני, שיכול לשמש לצורך דיכוי ממשלתי. סין ידועה בכך שבשנים האחרונות היא מפעילה ניטור בהיקפים חסרי תקדים.

איילון אטשטיין, מנכ"ל אניוויז'ן, מתראיין ל-TheMarker. הוא מתגאה ברמתה המוסרית הגבוהה של החברה. הוא מכיר בכך שהטכנולוגיה יכולה לשמש לצורך דיכוי פוליטי. אך לדבריו החברה מוכרת רק לממשלות של מדינות דמוקרטיות, ולא תמכור באפריקה, בסין וברוסיה. אחת המשקיעות הגדולות בחברה היא מייקרוסופט, ואחד השיקולים של מייקרוסופט לבחור באניוויז'ן, לדבריו הוא חוזקה האתי. עם זאת, אין לו תשובה לשאלה שתוהה האם השימוש במערכת על האוכלוסייה הפלסטינית יכול להיחשב מוסרי.
קישורים
TheMarker
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "פוליטיקה"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

708154
אפרופו האכזבה של יובל נוב מהמגיהים של ''הארץ''. בכתבה המקושרת אפשר לראות שהחברה קיבלה אות הוקרה ממשרד הביטחון. אלא שבעיתון המופדס היה כתוב, ואפילו הועתק לכותרת המשנה, ''אות הוכרה''. דווקא מוצא חן בעיניי.
708180
ו... נפלתי בחוק וישנה.
708185
חשבתי שזה היה בכוונה...

שגיאת הגהה שמתויקת אצלי בראש יחד עם להחיל / להכיל היא התראה / התרעה. זאת שגיאה יותר טריקית, כי בזוג המילים הזה יש גם קירבה מסוימת במשמעות. אני מוצא את עצמי לפעמים לא בטוח מה האיות הנכון, ומה שעוזר לי זה לחשוב על שם הפעולה (להתרות / להתריע) או על הטיה אחרת של הפועל (התריתי / התרעתי).
תסלחו לי אבל זה דיון מגוכח 708200
אוקיי שחכתי מזה 708209
זה לא יעבוד. הם כולם נראים אותו הדבר. 708391
708415
בעקבות החשיפה באייל (סתם), ארגוני זכויות אדם תוקפים את מיקרוסופט ושאר החברות המשקיעות ב-AnyVision. פורבס
708418
על חשיבותה של כותרת העיתון: האם זאת "טכנולוגיה מצילה חיים", או "טכנולוגיה לריגול אחרי פלסטינים"?

ביום בו נרצח דביר שורק, קשה לי קצת עם הניסוח השני.
708420
אני לא יודע למה דווקא הרצח של שורק מקשה עליך. מעטים יחלקו על כך שפלסטינים יוזמים טרור, שבאופן כללי מלחמה בטרור יכולה להציל חיים, ושבאופן כללי טכנולוגיות ריגול יכולות לעזור במלחמה בטרור. מכאן לא נובע שכל טכנולוגיית ריגול מותרת לשימוש נגד כל פלסטיני. אפשר להתחיל מהשאלה מה דעתך על כך שממשלת ישראל תפעיל טכנולוגיה כזו למעקב המוני אחרי אזרחי ישראל. גם זה יכול לעזור במלחמה בפשע ולהציל חיים.

בחשש-מה לפתוח תיבת פנדורה ולהסיט את הדיון קשות, אני מודה שאני נוטה לא להתנגד להפעלה המונית של זיהוי פנים על אוכלוסיה נורמטיבית, וקצת מקנא בסינים. אבל זו נראית לי דעה פריקית במערב.

דווקא הפעלה המונית כזו על פלסטינים מטרידה אותי יותר, בהיותם אוכלוסיה כבושה. אבל אפילו אם אתשכנע שזה בסדר מוסרית, אני שמח כשחברות הטכנולוגיה הענקיות מתרחקות כמו מצרעת מהאזורים האפורים האלה.
אקיבוש 708423
הפלסטינים אינם אוכלוסיה כבושה. מאז השלום עם ירדן, מעמד יהודה ושומרון אינו של ''שטחים כבושים''. הבעיה עם האוכלוסיה בשטחים אלו היא שהם ללא אזרחות של המדינה האחראית על הביטחון באזור (ישראל), ולכן קל יותר לבצע מולם דברים שלא היו מתקבלים בברכה עם אזרחי אותה מדינה.
אקיבוש 708424
בפועל: אין להם השפעה על המדיניות של ישראל. ולכן הסטנדרטים של ישראל בטיפול בהם שונים מאוד.

איפה עוד בארץ המשטרה יכולה לסגור אוטומטית ובקלות יישוב שלם לצורך חקירת רצח?
אקיבוש 708430
נו, יש יישובים שלמים שנסגרים בגלל מרתון.
אקיבוש 708434
בסדר. רצח של יהודי, והרג של יווני. אבל לא רצח של ערבי.
אקישקוש 708436
כשמציגים טיעון ראוי להביא עובדות ונתונים אמפיריים כהוויתם על מנת שהתמונה המוצגת תהיה הוגנת וקרובה למציאות. זה בדיוק מה שאתה לא עשית.
נתחיל מזה שמעמד השטחים הכבושים השתנה לא בזכות השלום עם ירדן אלא בזכות הסכמי אוסלו שאיפשרו גם שלום זה שבלעדיהם לא היה יכול להתקיים.
הסכמים אלו חילקו את שטחי הגדה ל3 חלקים: שטחי A (שליטה פלסטינית מלאה), שטחי B (שליטה פלסטינית אזרחית ושליטה ישראלית בטחונית) ושטחי C (שליטה ישראלית מלאה). חלוקה זו לא שינתה את מעמד הפלסטינים כנתיניםחסרי זכויות ואף העמיקה את הפערים בינם לבין האוכלוסיה המתנחלית הישראלית (אפרטהייד) תוך כדי חתירה למיסמוס הסטטוס-קוו הקיים לטובת המתנחלים והשליטה הישראלית. אי לכך ובהתאם לזאת בהחלט ניתן וצריך להגדיר את המצב הקיים ככיבוש.
saving face 708421
אני מנסה להבין מהן המגבלות על השימוש בטכנולוגיה לפי ההצהרות של מיקרוסופט. כלל לא ברור לי שהיא שמשה להציל חיים במקרה הזה.
708435
צריך להיות קשה לך עם חטיפת ילדים פלסטינים מבתיהם וממיטותיהם וחקירתם ללא מתן גישה לעורך דין, השתלת נשק בבית פלסטיני לצרכי הכנת סדרה והחנקה כרונית של הרצועה על מנת להתחמק מהסדר מדיני כולל מול הפלסטינים. ביום שיהיה קשה לך עם הדברים האלו, יתחילו להתקיים התנאים שימנעו את הרצח המתועב הבא של ישראלים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708439
וזה לא מנע רציחות של יהודים או נסיונות השמדה מלאים ע''י מדינות ערביות שכנות.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708440
המדינות השכנות כבר מזמן לא מסכנות אותנו, עם חלקן יש לנו שלום. והטרור שאנחנו חווים נובע בהחלט מההתעקשות שלנו לשלוט בשטחים פלסטינים לא לנו כפי שנחזה כבר אחרי ששת הימים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708441
עוצמת הטרור כמובן השתנתה לחלוטין אחרי שיצאנו מעזה, ומוקדם יותר פחתה מאוד עם התקדמות הסכמי אוסלו - במיוחד בנטיה של אוטובוסים ונוסעיהם להתפוצץ.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708442
היום אוטובוסים לא מתפוצצים והיום עדיין מקיימים את הסכמי אוסלו. המצב היום (שאתם טוענים שיש בו שקט יחסי) הוא גם תוצאה של הסכמי אוסלו.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708455
למצב היום אין אפילו קשר רופף לאוסלו (תודה לאל). המצב היום הוא שהשליט הקיים החליף את השליט הרע שהביאה אוסלו, ונותר בשלטון לאחר שישראל הצילה אותו מבחירות שהעלו את חמאס, והוא נשען היום על צימוד מירבי לישראל, תשתיות המים והחשמל שלה, מנגנון גביית המיסים ותיאום ביטחוני, וכזה שמעניש אותו על כל סטיה מקו זה. די ההיפך הגמור מאיך שאוסלו התחיל ומה שניסה להשיג.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708450
אחרי היציאה מעזה ירדה רמת המתיחות עד שודרג העימות מול החמאס כתוצאה מאוזלת היד המדינית של הממשלה הנוכחית (או קודמתה, לפני שנהייתה ממשלת מעבר). הטרור בתקופת אוסלו נבע מהטבח של ברוך גולדטיין והחיסול המיותר של יחיא עייאש. הדברים האלו נאמרו לא מעט ולא פעם אבל לימין נוח לחזור שוב ושוב על התעמולה שלו.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708453
ברור, ברור, איך פיספסתי את זה. הייתי צריך לשים לב לפרופורציות: יהודי מטורף אחד הוא עילה למאות יהודים מתפוצצים באוטובוסים. וזה כנראה כי הם עשו לנו הנחה. היה צריך להיות אלפים מתים. אין כמובן קשר לכוונות של ערפאת מהיום הראשון, ולשיטת סלאמי כזו או אחרת. זוהי תעמולת ימין ידועה, כידוע. גם אין לזה קשר שמספר ראשי ממשלה ונשיא אמריקני שלא ידועים בחיבתם היתירה לימין ניסוי להגיע איתו מאוד רחוק, אבל כנראה שגם הם היו ימנים מדי לטעמו, ולכן הראה להם את זה באינתיפאדה הרצחנית השניה (כנראה שהיה גם ברוך גולדשטיין שני שפיספסתי בדרך שהצדיק אותה).

ואני כמובן מסכים איתך לגמרי שנסיגה מעזה זו בהחלט אוזלת יד ממשלתית, אם בעקבותיה קיבלנו את חבית הנפץ העזתית. הרי אפשר היה גם לסגת וגם לבנות להם שדה תעופה, דרכו הם כמובן לא היו מביאים יותר כלי נשק, אלא זרי פרחים לציונים מעבר לגבול.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708458
יש לך כישרון לא להבין את המציאות. ברוך גולדשטיין אכן גרם לגדל פיגועי הטרור שבא אחריו ועראפת עם כל מגרעותיו לא שאף לשיטת סלאמי. הטרור שלאחר קמפ-דיוויד נבע מקריסת אוסלו ולא מהתהליך עצמו.

ובאשר לנסיגה מעזה, צפה בקישור בתגובתי הקודמת. לפני כן היו יותר קסאמים ופיגועים מהרצועה ומה שקורה לאחרונה נובע מגישה של אי-מדיניות.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708460
ערפאת לא שאף לשיטת הסלאמי?
דרוש מקור (ועדיין יהיו ריבוא מקורות שיטענו ההיפך).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708461
האמירה שגישת הפלסטינים היא שיטת הסלאמי, כלומר חילוץ ויתורי טריטוריה מישראל באופן הדרגתי על מנת להחליש את כוחה ומעמדה ולהשתלט עליה בבוא הזמן אינה עומדת במבחן המציאות והינה בגדר תעמולה גרידא. אחרת, מדוע סירב עראפת גם לקבלת שטחים חלקית ומדוע היה מוכן לעקרון של החלפת שטחים במקום חזרה לקווי 67? חובת ההוכחה חלה על כל מי שטוען לשיטת הסלאמי.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708462
אני חושב שיש מספיק נאומים של ערפאת שתומכים בזה, ואף לא אחד שמראה ששינה את דעתו.
לדוגמה: ערפאת השווה את הסכמי אוסלו להסכם חודיבייה [ויקיפדיה] בנאום יוהנסבורג ב-‏94 ובקהיר ב-‏95
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708465
אפשר לטעון שעראפת אמר את דבריו רק לצרכי פנים. במערכת הביטחון היה ויכוח האם הוא אכן התכוון להשתלטות על כל ארץ ישראל או הסתפק בשטחי הגדה והרצועה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708467
אפשר לטעון הרבה דברים.
עכשיו תורך להביא ציטוט של ערפאת שמראה ההיפך.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708469
בשם ארז: תגובה 708461 שלו. כלומר: מעשים, ולא דברים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708473
המעשים דווקא מסתדרים לי עם שיטת הסלאמי:
בשיטת הסלאמי מותר להסכים לכל דבר בהסדר ביניים שמשאיר אפשרות להמשיך ולפרוס את הנקניק, אבל לא בהסדר קבע שהוא סופי ומוחלט. האחרון חייב לכלול את שני עקרונות הבסיס של ירושלים וזכות השיבה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708481
סירוב גם יכול להיות בגלל שמה שמוצע לא מוסכם עליו. ממה שקראתי על ערפאת ידוע לי שהוא ציפה מהמנהיגים הישראלים שיתייחסו אליו בכבוד ברמה האישית (טריניטי באנגלית העילגת שלו כשכוונתו הייתה לדיגניטי). במידה והיו נותנים לו יחס כזה, הוא היה מוכן ללכת לקראת ישראל באופן מרחיק לכת. הערכה זו אמינה מאוד מבחינה פסיכולוגית.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708484
שוב- יכול להיות. התמונה המפורסמת של ברק דוחף את ערפאת באגרסיביות בקמפ דייויד לא יוצאת לי מהראש (ומתחברת לי לסגי נהור ''הערבים מבינים רק כח'').
מצד שני- אתה עדיין חייב לי ציטוט של ערפאת שאפשר לפרש אותו כוויתור על ירושלים בירת פלסטין ועל זכות השיבה בכל מסגרת שהיא.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708565
נראה לי שאנחנו צריכים להפסיק לתת את החשיבות העצומה לנאומים לפני קהל, ולהתמקד במעשים. אם תבחן באופן מעמיק נאומים של פוליטיקאים יהודיים, תגיע למסקנות עגומות-לא פחות מאשר על ערפאת. אתה יכול להתחיל מנושא אחד-בהתבטאויות ביחס לפינוי-בינוי בהר הבית-בניית המקדש. כמה מאנשי הליכוד וימינה הביעו התנגדות -אפילו רפה-לתכנית? מאלו שהיום בליכוד-אף אחד. לומר את האמת? גם ממפלגת העבודה יש בודדים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708449
בחרת לענות על החלק הקל בשאלה שלי, מה עם החלק המסובך יותר?
למה היו רציחות של יהודים ע"י ערבים תושבי המקום לפני קום המדינה? התנאים שדיברת עליהם התקיימו אז.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708451
למה היו רציחות של יהודים ע"י ערבים תושבי המקום לפני קום המדינה? בגלל התנגדות של עם הארץ לקולוניליסטים שבאו להתנחל בקרבו. אבל אין זה אומר שמכיוון שהסכסוך הציוני-פלסטיני התחיל הרבה לפני 1967 לא ניתן לפתור אותו בהסתמכות על הגבולות שהיו לפני אותה מלחמה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708454
ברור שכל קולוניאליסט חייב להירצח. הרי הוא המשעבד - המסכן העני הזה שברח מאירופה כדי לחיות בדו קיום ליד מרצחיו. זוהי לא פחות מחובתם המוסרית לחסל כל פליט אירופאי לבן שמתיישב לידם, לפני שהוא יפגין את עליונותו הלבנה ויקים מוסדות חינוך, תשתיות ומבנים ציבוריים לרווחת כולם.

בדיוק המקביל למשפט שבוודאי אתה מזדהה איתו: הרי כולם יודעים שאם היא נאנסת זו אשמתה, לא? איך היא בכלל מסתובבת שם עם כל הלובן הזה?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708459
אף עם לא היה מקבל את מי שבא לקחת חלק מאדמתו גם אם הוא פליט. זה נכון לגבי הערבים, האוגנדים והנורבגים. מכאן ועד לתפיסת מלחמה נצחית רחוקה הדרך. גם בימי המנדט היו ניסיונות לחלוקת הארץ והעובדה שלא אז ולא לאחרונה הם צלחו אינה סותרת חתירה נוספת לפתרון.

באשר למי הנאנסת בסיפור הזה, במה שמדובר על 50 וכמה השנים האחרונות בוודאי זה לא אנחנו. מדיניות של סיפוח זוחל שנועדה לטרפד כל ניסיון לפתרון מדיני, הפרדת תשתיות שלא הייתה מביישת את ג'ים קרואו וחוסר הזכויות של תושבי השטח יחד עם ההתעמרות בהם מספרים סיפור שונה לחלוטין מגישת הקורבנות שרבים כמוך מציגים. משל רלבנטי יותר הוא למי שרצח את הוריו וביקש שיתחשבו בו כי הוא יתום.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708475
אפ'חד לא לקח מהפלסטינים כלום כשהגענו לכאן. התיישבנו באדמות הפקר, או קנינו אדמות. תהליך זה השביח את הערך הממוצע של הקרקע, ובתורו דווקא הביא מהגרים מארצות ערב לכאן להתיישב ליד היאהוד, כדי להנות מהשפע הנוצר. כל נרטיב אחר הוא תעמולה חסרת בסיס.
שלא לדבר שהיהודים שהגיעו לכאן לא היו חמושים בכלום מלבד רצון לחזור לארץ אבות ולהפריחה, ואולי לחמוק מאבא-אמא הגלותיים, שהיו עסוקים בלהכין עצמם להיות צאן לטבח.
לשחוט אנשים כאלה אומר משהו על השוחטים, ולא על הנשחטים, ולכן הנאנסת כאן ברורה מאוד (פרט, כאמור, לאלה שעסוקים בשכתוב נמרץ של העובדות כדי שיתאימו לנרטיב פוסט מודרניסטי כזה או אחר).
לגבי חמישים השנים האחרונות - הפלסטינאים דחו שוב ושוב כל ניסיון להסדר מכל הקשת הפוליטית, כולל הזדמנויות בהן ההנהגה שלנו היתה קרובה לליבך.

FUCK THAT, הם לא באמת צריכים הסדר. הם יכולים כמונו לשאוף למצויינות ובניין האומה ללא הסדר. אבל הם אפילו לא ניסו להוציא את עצמם בעצמם ממעמד הפליטים שלהם. הם תמיד בחרו בייצוג שינציח את מיסכנותם ובערותם, ואלו היו, וממשיכים להיות, קרקע פורה להסתה וגידול מרצחים. הם לא באמת צריכים אותנו אם הם מחליטים להשקיע בחינוך ולא ב"התנגדות" וב"מסכנות". ראה את אחיהם מהצד ה"נכון" של הקו הירוק - השגשוג וההצלחה היחסיים לארצות ערב של האוכלוסיה הערבית תחת ישראל ה"גזענית" וה"אפרטהייד".
אתה כל כך מחוץ למציאות (יש ביטוי אמריקאי מוצלח יותר שלא אשתמש בו כרגע), וכל כך מסונוור מהנרטיב של "ישראל הרעה, המסוג'וניסטית, גזענית, שוביניסטית, אימפריאליסטית", שאתה מסרב לראות את זה.
הסיפור שלי הוא לא סיפור של קורבן. הסיפור שלי הוא של מצליחן, שמאוכזב מאנשים כמוך, שמגינים על הנחשלים, בטענת קיפוח תמידי, ובכך למעשה מסייעים להם להנציח את נחשלותם ואת הסכסוך. זאת במקום לאמץ נרטיב בונה, של שני מצליחנים, זה ליד זה, שיש להם אינטרס הדדי לעשות עסקים. הפלסטינאים יכולים לעשות זאת. אלו שהיגרו כמיעוט לארצות ערב ואחרות עושים חיל. חבל שהם השאירו אותנו כאן עם הבררה (ואיתך שתגן על זכותה של הבררה להישאר כזו).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708476
נראה לי שיש באג באייל כרגע - נמחקה לי פיסקה שלמה לאחר שכבר ראיתי אותה באישור הסופי לפני שחרור התגובה, ואני לא מצליח לייצר את התגובה המלאה בשום צורה...
מילא, מקווה שאתה מבין ממה שהאייל מאפשר לי לפרסם.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708477
ניסיון נוסף לתגובה מלאה:

אפ'חד לא לקח מהפלסטינים כלום כשהגענו לכאן. התיישבנו באדמות הפקר, או קנינו אדמות. תהליך זה השביח את הערך הממוצע של הקרקע, ובתורו דווקא הביא מהגרים מארצות ערב לכאן להתיישב ליד היאהוד, כדי להנות מהשפע הנוצר. כל נרטיב אחר הוא תעמולה חסרת בסיס.
שלא לדבר שהיהודים שהגיעו לכאן לא היו חמושים בכלום מלבד רצון לחזור לארץ אבות ולהפריחה, ואולי לחמוק מאבא-אמא הגלותיים, שהיו עסוקים בלהכין עצמם להיות צאן לטבח.
לשחוט אנשים כאלה אומר משהו על השוחטים, ולא על הנשחטים, ולכן הנאנסת כאן ברורה מאוד (פרט, כאמור, לאלה שעסוקים בשכתוב נמרץ של העובדות כדי שיתאימו לנרטיב פוסט מודרניסטי כזה או אחר).
לגבי חמישים השנים האחרונות - הפלסטינאים דחו שוב ושוב כל ניסיון להסדר מכל הקשת הפוליטית, כולל הזדמנויות בהן ההנהגה שלנו היתה קרובה לליבך.

FUCK THAT, הם לא באמת צריכים הסדר. הם יכולים כמונו לשאוף למצויינות ובניין האומה ללא הסדר. אבל הם אפילו לא ניסו להוציא את עצמם בעצמם ממעמד הפליטים שלהם. הם תמיד בחרו בייצוג שינציח את מיסכנותם ובערותם, ואלו היו, וממשיכים להיות, קרקע פורה להסתה וגידול מרצחים. הם לא באמת צריכים אותנו אם הם מחליטים להשקיע בחינוך ולא ב"התנגדות" וב"מסכנות". ראה את אחיהם מהצד ה"נכון" של הקו הירוק - השגשוג וההצלחה היחסיים לארצות ערב של האוכלוסיה הערבית תחת ישראל ה"גזענית" וה"אפרטהייד".
אתה כל כך מחוץ למציאות (יש ביטוי אמריקאי מוצלח יותר שלא אשתמש בו כרגע), וכל כך מסונוור מהנרטיב של "ישראל הרעה, המסוג'וניסטית, גזענית, שוביניסטית, אימפריאליסטית", שאתה מסרב לראות את זה.
הסיפור שלי הוא לא סיפור של קורבן. הסיפור שלי הוא של מצליחן, שמאוכזב מאנשים כמוך, שמגינים על הנחשלים, בטענת קיפוח תמידי, ובכך למעשה מסייעים להם להנציח את נחשלותם ואת הסכסוך. זאת במקום לאמץ נרטיב בונה, של שני מצליחנים, זה ליד זה, שיש להם אינטרס הדדי לעשות עסקים. הפלסטינאים יכולים לעשות זאת. אלו שהיגרו כמיעוט לארצות ערב ואחרות עושים חיל. חבל שהם השאירו אותנו כאן עם הבררה (ואיתך שתגן על זכותה של הבררה להישאר כזו).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708482
אני לא רואה הבדל בין התגובות אבל נניח לזה ואענה לך דבר דבר:

לא היו כאן אדמות הפקר. האדמות היו שייכות לאפנדים ולאחר קנייתן מהם, נושלו האריסים שישבו עליהן. ליהודים בהחלט היו סיבות טובות להגיע לכאן אבל אין זה סותר את העובדה שהתיישבותם בארץ הייתה על חשבונם של הילידים. מי שלא מבין או מתכחש לזה אינו יודע היכן הוא חי (תרתי משמע).
לגבי דחיית הפלסטינים נסיונות של הסדר, זה מאוד לא מדויק בלשון המעטה. הצד הישראלי, גם בימי אוסלו, לא התכוון להביא להקמת מדינה פלסטינית ואילו בימי אולמרט היה ויכוח לגיטימי על פרטי ההסדר אבל בהחלט לא דחייה עקרונית שלו.

אתה זה שלא מבין את המציאות בshit. ישראל היא זו שהחליטה לתת לפלסטינים החיים בשטחי ישראל אזרחות ולמנוע אותה מהפלסטינים החיים בשטחים הכבושים. כתוצאה מכך, הטרור בקרב ערביי ישראל אפסי וזניח לעומת זה של תושבי הגדה. יחס אחר היה מוביל למצב אחר אבל זה כבר היה פוגע ברוב היהודי במדינה. מכיוון שישראל נמנעת בשיטתיות מיישום פתרון שתי המדינות, מצב האפרטהייד נשאר ומהווה חממה וחיזוק לטרור נצחי. מאוד נדיב מצדך לשלוח את הפלסטינים למדינות ערביות אחרות אבל אם תרצה או לא תרצה כאן היא ארצם כשם שזו גם ארצנו ולפיכך הפתרון היחיד הוא חלוקת השטח.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708515
נניח רגע את התיקון של הנרטיב ההיסטורי המופרך שלך, ואתמקד במשהו אולי מפתיע שרשמת: מבחינתך, אזרחים פלסטינים שחיים תחת שלטון ישראל צריכים להרגיש מרוצים, נכון? אין אפרטהייד וזה? אז מדוע דווקא שתי מדינות? למה לא אחת? הרי אלו שבשטחים יפסיקו להשתולל אם רק נספח אותם ויקבלו אזרחות ישראלית מן המניין לשיטתך, או שפיספסתי משהו?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708516
המדיניות בפועל היא לא אפרטהייד אבל היא בהחלט אפלייה כלפיהם בתחומי הבינוי, התשתיות, החינוך והתעסוקה שלא לדבר על חוק הלאןם הגזעני. יחד עם זה, מצבם טוב בהרבה מזה של אחיהם בשטחים הכבושים. אז מדוע לא לספח ולתת גם להם אזרחות? כי אז יאבד הרוב היהודי ומדינה דו-לאומית, במידה שהיא בכלל אפשרית, תהיה כר התגוששות של הגמוניה בין שני העמים. הפתרון ההגיוני היחיד (למרות שלא ברורים סיכויי היתכנותו) הוא שתי מדינות לשני העמים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708526
אני לא מבין. לרגע חשבתי שאתה בעד שיוויון אזרחי לערבים בישראל. אז למה להפריד? למה לא לתת לכל הערבים (כולל המדוכאים ביו"ש) שיוויון מלא, תעודת זהות כחולה, ועל הדרך להזרים כסף לשיקום של התשתיות ביישובים שלהם.
אולי אפילו לעודד יישובים מעורבים/צמודים, וכך הם יהנו מתשתיות של ישובים יהודיים (כמו חריש שקמה בוואדי ערה ופותרת בעיות דומות לכפרים לידה).
למה להפריד? אני לא מבין את הקפיצה הלוגית שלך משיוויון זכויות ופריחה של הערבים להפרדה (שבמקום לקדם אותם, אם לשפוא על פי השכנות שלנו, לרבות עזה - תדרדר אותם מהר לתהום, וגם אנחנו לא באמת נרוויח מזה).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708527
אז ככה. המפה הפוליטית בישראל ניתנת להסבר פשוט: יהודית, דמוקרטית, ארץ ישראל השלמה: תבחר שניים. אי אפשר את כל השלוש.

אם ויתרת על "יהודית", אתה איש שמאל ורוצה מדינה דו-לאומית.
אם ויתרת על "דמוקרטית", אתה איש ימין ורוצה מדינת אפרטהייד (או טרנספר).
אם ויתרת על "ארץ ישראל השלמה", אתה איש מרכז ורוצה בפתרון שתי המדינות.

ארז, בניגוד לדימוי העצמי שלו, אינו איש שמאל, הוא איש מרכז. כן-כן, מגיעות לערבים זכויות, הוא אומר, אבל לא אצלי. במדינה שלהם. לי תנו את הרוב היהודי, התרבות המערבית, הוילה בג'ונגל.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708532
לדעתי, אתה טועה בניתוח שלך:
1. מדינה ״יהודית״ לא יכולה להיות ״דמוקרטית״. מעצם ההגדרה של המושגים.
2. מדינה ״דמוקרטית״ לא יכולה להיות ״שלמה״ אם תושביה לא רוצים להיות אזרחים באותה מדינה.
לכן, מי שתומך במדינה ״דמוקרטית״ חייב לתמוך בשתי מדינות, ולהתנגד למדינה ״יהודית״ או ״שלמה״. נראה לי שזה איפה שארז, כמו רוב השמאל הדמוקרטי, נמצא...
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708534
ואני סבור שגם המנתח וגם אתה עוסקים בלהוריד מהפסים את הפתיל שהתחיל להיות מעניין.

ההתייחסות שלי היתה לעצם דבריו של ארז, ולכך שחלק אחד שלהם אינו מתיישב עם האחר. ארז עצמו טוען שהבעיה הינה אפליה של האוכלוסיה הערבית בשטחים, ואם רק היינו יכולים להתייחס לערביי השטחים כמו לערביי ישראל (פלוס תיקון נדרש של השקעה בתשתיות, חינוך וכו').
אני אמרתי שמבחינתי אין בעיה, ובשם השיוויון, אני הולך איתו - ישראל לא יהודית, אלא דמוקרטית - ישראל מהירדן עד הים, כולם ישראלים, זכויות מלאות. אין קיפוח, יש פיתוח.
אלא שאז ארז מבצע פליקלק מרשים, ואומר שבשם אי הקיפוח, בעצם אנחנו צריכים פיתרון שתי מדינות. אתה יודע, משהו כמו ההתנתקות מעזה או, או החלוקה בין ירדן וישראל כשתי מדינות ריבוניות, כשבכל אחת מהישויות שאינה ישראלית התפתחו מאוד הפלסטינים לעם לא מקופח, לא נרמס ע"י שלטון דיקטטורי, ולנו אין אלא לקנא בו.
אז בשם המלחמה בקיפוח אתה רוצה לזרוק אותם, ולחזור ליהודית על חשבון דמוקרטית? משהו פה מייצר לי סתירה שקשה (עד בלתי אפשרי) ליישב.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708543
כאמור, אני לא ארז ולא הדובר שלו. נראה לי שמרוב שמחה על מה שנראה לך כמו סתירה (קשה?) התעלמת ממה שהוא כתב באמת (״...מדינה דו-לאומית, במידה שהיא בכלל אפשרית, תהיה כר התגוששות של הגמוניה בין שני העמים...״).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708544
(בתור לא דובר שלו אתה עושה עבודה לא רעה בלהיות דובר שלו).

ראיתי שהוא כתב גם את זה - זו חלק מהסתירה המאוד בעייתית שלו. מצד אחד - זכויות מלאות לערביי ישראל ואיו"ש, כשווים עם הישראלים בישראל, מצד שני - בעצם לא.. שיילכו הביתה שלהם (פלסטין), לא רוצים אותם פה, כי כאן זו תהיה התגוששות.

אז מי מהדרכים הנ"ל היא הקו? או שפשוט צריך לאזרח אותם לפני שמעיפים אותם?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708550
לדעתי אתה משתמש במילה סתירה באופן קצת יותר מידי נדיב. אני לא רואה כאן שום סתירה, רק אי הבנה (מצדך). ויותר מזה, גם אם היתה כאן סתירה כלשהי, זאת גישה לא נכונה לדיון, ״סתירה״ זה סוף דיון ולא הזמנה להסבר (בטח כשברקע קופץ איזה ״אב״ מגדף ומקלל והופך את כל חווית הדיון למאד לא נעימה).

למיטב הבנתי אין כאן ״צד אחד״ ו״צד שני״, אלא אותו צד. זכויות מלאות לכל התושבים כולללות את הזכות לחיות במדינה כרצונך. ואם רוב הערבים רוצים לחיות במדינה עם רוב ערבי ורוב היהודים רוצים לחיות במדינה עם רוב יהודי, ובמקרה יש שטח בו יש רוב ערבי ושטח בו יש רוב יהודי, אז הזכויות המלאות של הערבים והיהודים כוללת את הזכות להפרד לשתי מדינות, אחת עם רוב ערבי ואחת עם רוב יהודי.

במילים אחרות, העובדה שהבריטים איפשרו לסקוטים להפרד מההמלכה (על ידי משאל עם) לא הופכת את בריטניה לפחות דמוקרטיה למיטב הבנתי. למיטב הבנתי, כל מה שארז רוצה זה למנוע את גלי האלימות לפני משאל העם שתוצאותיו ברורות מראש.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708553
לצורך הנוחות אקרא לך ארז, ברשותך, כי הקו שלך כל כך דומה לשלו שאני מתבלבל.
ולנושא עצמו: אני משתמש במילה סתירה כדי להאיר על אחת כזו כשאני רואה אותה. זה כמובן יכול להיות סוף, התחלת או אמצע הדיון. תלוי בבן השיח. אם הוא רוצה עקביות - הוא יהיה בעד ליישב את הסתירה, ולבחור במה הוא מעדיף. אבל גם לחיות עם סתירות זה בסדר, כל עוד אתה מודע להם, וגם מי ששומע אותך יודע שהוא מדבר עם מישהו שבעד לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה (או כל משל אחר שתבחר).
למה? כי אתה מניח (ובמידה לא מעטה של צדק) שכלל הערבים תחת שלטון ישראל (אזרחי או צבאי) רוצים להנות מכל הטוב הזה, וכאזרחים שווי זכויות. זהו מופת למודל דמוקרטי, שמסלק את הנושא האתני (יהודי/ערבי) מהמשוואה. אבל אז אתה בא ואומר, לא לא, בעצם לא ככה, אסור להם להצביע בעד להיות חלק מהמדינה, הם צריכים לרצות להיות במדינה משלהם, כי דו לאומי זה פויה, ופה מדינת היהודים. כלומר פתאום קופצת לה היהדות ועוקפת את הדמוקרטיה כאילו אין מחר.

SO WHICH ONE IS IT?

התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708567
יכול להיות שאתה לא יודע מה משמעות המילה ״סתירה״ אבל מה שאתה מצביע עליו הוא לא סתירה, הוא אי הבנה. מצדך. סתירה זה שמישהו אומר דבר והיפוכו.

אנחנו לא חיים בואקום (זה יהיה רלוונטי גם לחלק השני בדיון), אנחנו מושפעים ברעש הרקע מסביבינו, שימוש לא מדוייק במילים גדולות (כמו ״סתירה״) בדיון בו מקפץ לו אב המקלל הוא הדרך להעביר דיון מהשלב בו מקשיבים זה לזה לשלב בו זורקים סיסמאות זה על זה. אם זה מה שאתה רוצה (ועל פניו, נראה לי שזה מה שאתה רוצה), בהצלחה. אם לא, אז נתתי לך את העצה שלי איך להמנע מכך.

״זהו מופת למודל דמוקרטי, שמסלק את הנושא האתני (יהודי/ערבי) מהמשוואה״ אני לא חושב שזה יסלק שוב דבר מהמשוואה. היהודים ישארו יהודים, הערבים ישארו ערבים. העובדה שהם יחיו באותה מדינה עם אותה זכויות לא תמחוק את זה כל זמן שהם לא ירצו למחוק את זה. בהתחשב במציאות לא נראה לי שהם או הם ירצו להחליף את הזהות האתנית שלהם בקרוב.

״אז אתה בא ואומר, לא לא, בעצם לא ככה, אסור להם להצביע בעד להיות חלק מהמדינה, הם צריכים לרצות להיות במדינה משלהם״ מצטער, זה ממש לא מה שאני אומר. מותר להם להצביע בעד להיות חלק ממדינה אחת, אבל מותר להם באותה מידה להצביע בעד להיות חלק ממדינה נפרדת, והניחוש שלי היא שאם תעשה משאל עם גם היהודים וגם הערבים יעדיפו לחיות במדינות נפרדות. ואם זה מה שהם רוצים, זה מה שרצוי שיהיה כי אחרת זה לא דמוקרטי (ושוב, בהתחשב במציאות יגרור אחריו גל אלימות בסופו נחזור למקום בו התחלנו).

״כי דו לאומי זה פויה, ופה מדינת היהודים. כלומר פתאום קופצת לה היהדות ועוקפת את הדמוקרטיה כאילו אין מחר״ דו לאומי זה לא ״פויה״, דו לאומי יעבוד במקום בו שני הלאומים רוצים לחיות זה עם זה באותה מדינה (כמו הממלכה המאוחדת) או במקום בו שני הלאומים מוכנים לוותר על לאומיותם עבור לאומיות משותפת (כמו בארה״ב).

״כלומר פתאום קופצת לה היהדות ועוקפת את הדמוקרטיה כאילו אין מחר״ היהודות בשום שלב לא היתה פקטור, ובוודאי לא עברה את הדמוקרטיה, שבכל שלב היתה הפקטור היחיד.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708594
כמה מלל כדי לכסות על סתירה בולטת, ארז :)

ושום גיבוב מלל לא יכסה את הסתירה המובנית אצלך. אתה מעדיף את החלוקה הגיאוגרפית: האחד יודן-ריין והאחר ערב-ריין, על פני הרמוניה של שיוויון זכויות במדינה משותפת. אני מקווה שברור לך שאם תעשה משאל עם ערביי השטחים יעדיפו אזרחות ישראלית על פני השחיתות הפלסטינית, אבל אתה מעדיף לשים את מילותיך בפיהם, כדי שאף אחד לא יאשים אותך חלילה ברצון להיפרד אתנית, בשל העדפתך ל"יהודית" על פני "דמוקרטית".

ואם יש לך ספק בתוצאות משאל כזה, שאל את תושבי ואדי ערה. בכל פעם שליברמן מקניט אותם שבהסדר כזה או אחר של חילופי שטחים הם יזכו להיות פלסטינים גאים כחלק מהישות העצמאית שתקום בגב ההר, 2 ק"מ מנתב"ג, הם מודיעים לו בצורה הכי ברורה שהם מכירים כמה שהוא טועה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708548
את עמדתי הסברתי בתגובה 708547 . אתה לא הצהרת על תמיכה במדיניות שוויונית אלא בגירוש הפלסטינים ממולדתם.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708552
כשאין לך מה לומר אתה נלחם באנשי קש?
אני לא רוצה לגרש אף אחד. כפי שאמרתי - אני איתך! (או יותר נכון עם "איתך" השיוויון זכויות, ולא עם "איתך" המחלק) אני רוצה לתת לכווולם אזרחות מלאה וזכות לחיים טובים והוגנים במדינה המפותחת באזור.
אתה זה שמקבל רגליים קרות, ומפסיק לדבר על שיוויון, ופתאום בעד "יהודית" הרבה יותר מדמוקרטית, כי אתה רוצה בעצם להפריד את ערביי השטחים מאיתנו. למה לעצור שם, דרך אגב? נראה לי שבסתר ליבך אתה טרנספריסט, שהיה מעדיף בשם ה"שיוויון" להגלות גם את אלו שכבר זכו למעמד אזרחים, כי "אתה מעשי", ו"לא טוב שיש לנו מתחרים, כי מדינה דו לאומית לא עובדת".
אז תחליט ארז, אתה יותר דמוקרט או יותר טרנספריסט?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708554
אנשי קש? "אלו שהיגרו כמיעוט לארצות ערב ואחרות עושים חיל. חבל שהם השאירו אותנו כאן עם הבררה". כך כתבת בתגובה 708477 . אם זו לא המלצה לטרנספר אז אני לא יודע מה כן. אני בוודאי לא טרנספריסט.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708556
זה תיאור מצב מצער. לא המלצה לטרנספר. גם עם ''בררה'' אפשר לעבוד, אם ניתן להם שיוויון הזדמנויות (ואם הם ירצו אותו).

אם זו יכולת הסקת המסקנות שלך, לא פלא שאתה מלא בכאלה סתירות בגיבוש עמדתך.
וסליחה שאמרתי שאתה בעד טרנספר. אסור היה לי לגלות שאתה בעצם בן גוריוניסט. אתה הרי מתהדר באיצטלת שיוויון הזכויות.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708536
מדינה יהודית היא מדינת הלאום היהודי. לא מדינת הלכה. לכן אין סתירה חזקה מדי בינה לבין הדמוקרטיה. כמובן שבין כל זוג ערכים יש סתירות וצריכים לדעת לפשר ביניהם.

אבל זה נכון רק כל עוד רוב גדול מאוד מתושבי המדינה הוא יהודי.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708542
אם המשמעות של המושג ״מדינה יהודית״ או ״מדינת הלאום היהודי״ היא לתאר משמעות מסויימת אז אין לה חשיבות לדיון (אי אפשר ״לבחור״ במציאות, היא קיימת, כל מה שאפשר זה להכיר אותה או לא להכיר אותה) . אם המשמעות של ״מדינה יהודית״ או ״מדינת הלאום היהודי״ היא לתאר מציאות רצויה כלשהיא, למשל, מדינת הלכה, מדינה שמפלה יהודית לטובה, מדינה שמפלה לא יהודים לרעה, מדינה שמפרידה בין יהודים ללא יהודים וכו׳ אז ברור שהיא לא דמוקרטית. אין לזה קשר לגודל הרוב, גם רוב של 99.9% לא יכול להחליט להפלות את ה0.01% הנותרים במדינה דמוקרטית. מהתגובה של מנתח מערכות ברור למה הוא מתכוון.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708545
"גם רוב של 99.9% לא יכול להחליט להפלות את ה0.01% הנותרים במדינה דמוקרטית"

אם זה הקריטריון למדינה דמוקרטית, אין שום מדינה כזאת בעולם ומעולם לא היתה. אפילו לא אחת.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708546
ברור ששום מדינה היא לא דמוקרטיה מושלמת... ובכל זאת. למה אתה מתכוון? באיזה מדינה דמוקרטית הרוב מפלה את המיעוט?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708558
אפשר להביא את חוק הבורקה בצרפת כדוגמה. המדינה מעדיפה את הערכים ה''צרפתיים'' על פני חירויות הפרט, וכתוצאה מכך מפלה לרעה קבוצה דתית מסויימת.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708566
האם חוק הבורקה בצרפת אוסר רק על חלק מהאוכלוסיה ללבוש בורקה?! האם הוא מחייב רק חלק מהאוכלוסיה ללבוש בורקה? אם לא (ונראה לי שלא) הוא לא רלוונטי לשאלה שלי.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708568
כלומר: חוק שמונע מכל האוכלוסייה (ולא רק מחלק ממנה) להתייחס בצורה מסויימת לנכבה אינו חוק מפלה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708569
תלוי מה זה ה״צורה המסויימת״... אבל ברוב הצורות נראה לי שזה לא חוק מפלה. אפליה היא לא הבעיה היחידה שיכולה להיות בחוק מסויים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708570
אנטול פראנס: החוק אוסר על עשירים ועל עניים כאחד לישון מתחת לגשרים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708578
לא כל חוק לא צודק הוא ״אפליה״.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708571
דובר ממשלת צרפת אמר עם הגשת הצעת החוק כי ממשלת סרקוזי רואה בבורקה עלבון לנשים ודחייה מוחלטת של הערכים הצרפתיים.
בנאום שפתח את הקמפיין לחוק אמר הנשיא סרקוזי: "הבעיה עם הבורקה אינה דתית, אלא נוגעת לחופש האשה וכבודה. זהו אינו סמל דתי, זהו סמל של מרות ושל נחיתות. אני רוצה לומר בכל הרצינות הנדרשת שהבורקה אינה רצויה בצרפת"‏1
חוק מקביל בארץ היה יכול לאסור חבישת כאפיה, למשל. לכולם כמובן, ועם החרגה של חג הפורים.

__________
1 Ynet סרקוזי יציע חוק האוסר לבישת בורקה בצרפת
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708579
או, במילים אחרות: לא, חוק הבורקה הוא לא דוגמה טובה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708586
הוא כן. בחוק זה הערכים הצרפתיים גוברים על הערכים הדתיים של קבוצה מסויימת, אבל רק של קבוצה אחת, ולכן מפלים אותה לרעה. ראה גם בדנמרק‏1: " ההסבר לאיסור הוא שבורקה וניקאב "אינם הולמים את ערכי החברה הדנית ואת רעיון הקהילה בה".... תומכי האיסור טוענים כי הוא יסייע לשלב את המהגרים המוסלמים בחברה הדנית ביתר קלות."

_____
1 Ynet סוף לבורקה בדנמרק
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708588
נו, באמת, זה לא חוק מפלה. חוק מפלה הוא חוק ש... ובכן... מפלה. שאוסר משהו על חלק מהאוכלוסיה ומאפשר אותה לחלק אחר מהאוכלוסיה. חוק הבורקה אוסר על כל האוכלוסיה את אותו הדבר, לכן איננו חוק מפלה. נגיד, החוק שאוסר על גברים להכנס לשירותי נשים הוא חוק מפלה‏1 או החוק שמקשה על כניסה למדינה למי שלא מחזיק בדרכון מטעמה‏1. חוק שמטיל את אותו איסור על כלל האוכלוסיה איננו חוק מפלה. זאת ההגדרה של המילה. עברית היא שפה מספיק עשירה על מנת שיהיו לנו מספיק מילים לתאר את אי הצדק שבחוקים לא צודקים מבלי להזדקק למילה שמתארת משהו אחר (שגם הוא, במקרה, אי צדק לרוב).

1 יכול להיות שלזה התכוון שם (חובה)?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708572
השכ"ג אמר יותר טוב ממני.
ובכל זאת יש לי עוד- מה היית אומר על חוק שיאסור ללבוש בגד שמשתלשלים משוליו גדילים (מטעמי בטיחות, כמובן)?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708573
הממשל האמריקאי מבקש מבית המשפט העליון לאשר למעסיקים להפלות עובדים טראנסג'נדרים. הבקשה נותנת למעסיק זכות לקבוע בצורה סובייקטיבית אם העובדת הטראנסית מתלבשת מספיק בצורה נשית. ההשלכה היא שבקשת הממשל תעניק למעסיקים זכות לקבוע לגבי כל אישה אם הלבוש שלה לא מספיק נשי.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708575
הפחד של הדתיים המונותאיסטים מהנשיות, או ממה שהיצר בעצם גורם לגברים, הוא חסר גבולות.
היהודים והמוסלמים מחייבים את האשה להתכסות כולה. אצל הנוצרים הכל יותר עקום.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708577
מצד שני גם מה שגברים עושים לפעמים למען אהבה זה חסר גבולות (לא שזה מצדיק את ההתיחסות הדתית, סתם מעורר מחשבה)
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708574
זה היה אנטול פראנס, לא אני.
גאולה, הו גאולה 708576
ועדיין
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708580
הייתי אומר עליו הרבה דברים... אבל בהקשר של הדיון הזה אני לא בטוח שזאת אפליה...

(ויש הבדל בין מצוה דתית מפורשת שאנשים ממלאים בעקביות במשך מאות שנה לבין אופנה שאנשים החלו לקיים לפני עשור)
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708581
בסדר. התנגדות לכיסוי ראש במרחב הציבורי (המצא כאן נימוק משכנע).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708582
אני חושב שהמילה כפיה מתאימה יותר מאפליה (בהקשר הזה).
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708583
הקונגרס האמריקאי שינה את התקנה בת כ-‏180 שנה שאוסרת כיסוי ראש בישיבות הקונגרס מה שמאפשר לחברות קונגרס מוסלמיות לכסות את הראש. אגב, בלה אבצוג ניסתה בזמנו להיכנס לישיבות חובשת את אחד הכובעים המופרסמים שלה אבל לא הירשו לה.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708584
לגמרי במקרה, זכורים לי (במעומעם) חוקים שכאלה מטעם משרד העבודה בנוגע לעבודה מול מכונות במפעלים. מטעמי בטיחות, כמובן.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708585
מדובר על המרחב הציבורי.
בדומה לבטיחות מול מכונות במפעלים מובן אם החוק אוסר על חבישת קסדת אופנוע בתוך סניף בנק, לטובת הכלל.

אגב, המפגינים בהונג קונג מנסים להמנע מזיהויים ע"י חבישת מסכות פנים. בצרפת כנראה זה היה נגד החוק.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708587
תראה, אין לי כוונה להגן על החוק הצרפתי ההזוי הזה (שלא לדבר על אחיו המפגר, החוק האנטי-בורקיני), אבל בכל זאת מעניין אותי -
1. האם היית מוכן לאסור - כמו בדוגמת הקסדה - לבישת בורקה בבנק? בשדה תעופה? במבחן פסיכומטרי?
2. האם היית מוכן לחייב את חובשות הבורקה לגלות את פניהן מול פקיד ההגירה? פקיד ביטוח לאומי? שוטר?
3. אם התשובה לנ"ל היא לא, האם מותר (לטעמך) גם לגברים ללבוש בורקה באותם התנאים?
4. כמחוקק, האם היית מוכן להתעלם ממצב בו נשים רבות במדינתך נאלצות לחבוש בורקה עקב לחץ כבד מסביבתן הקרובה?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708590
רשימה חלקית: ארה״ב, צרפת, גרמניה, יפן, אירלנד, שוויץ...

שנמשיך?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708591
מה נמשיך? מה זה, רשימה אקראית של מדינות? אפילו לא לפי סדר הא״ב? איך בארה״ב, צרפת, גרמניה, יפן, אירלנד ושוויץ מפלה הרוב את המיעוט?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708547
אני אדם מעשי, ובתור מי שרואה שמדינה דו-לאומית לא צלחה בשום מקום ובוודאי לא תצלח כאן בגלל השוני והמתיחות בין העמים, הפתרון היחיד הוא חלוקה מדינית, אולי כפדרציה או קונפדרציה.

איש מרכז אני בטח לא. אני מסתייג מהקו הפחדני חסר המדיניות המוצהרת המוביל לשיתוף פעולה עם המדיניות הימנית (כפי שהתבטא בעת שותפותה של יש עתיד בממשלה וכפי שמתבטא כעת בהצהרות הימניות של בני גנץ) ומתעב את רטוריקת ה''קיצוניים משני הצדדים'' המציבה מפלגה הנלחמת למען זכויות הציבור שאותו היא מייצגת כבל''ד יחד עם הגזענות המתועבת של הכהניסטים.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708559
אפתח בכך שגם לי נראה שיש חוסר עקביות בעמדה שארז הציג. מי שערכי הדמוקרטיה נמצאים גבוה יותר בסולם הערכים שלו אמור לתמוך במדינת כל אזרחיה כמו העמדה שירדן הציג בתגובה שאני לא מצליח למצוא כרגע.

אבל גם הנרטיב שאתה מציג הוא לא קב ונקי

>> אפ'חד לא לקח מהפלסטינים כלום כשהגענו לכאן. התיישבנו באדמות הפקר, או קנינו אדמות.

זה היה נכון במיוחד בזמן העליה השניה. בזמן השלטון העות'מני החלוצים (מיעוטם של היהודים) אכן התיישבו איפה שיכלו, במקומות הגרועים שהערבים היו מוכנים למכור להם, והרוב התישבו בערים מעורבות תגובה 690641. זה הפך לפחות ופחות נכון במרוצת השנים, עד שבעשורים האחרונים גם אדמות פרטיות של ערבים הן טרף להתיישבות יהודית מחוץ לגבולות המדינה.

>> ...שהיהודים שהגיעו לכאן לא היו חמושים בכלום מלבד רצון לחזור לארץ אבות ולהפריחה

הם היו חמושים באידאולוגיה ציונית, שהיא לא רק לחזור לארץ אבות אלא גם להקים בה בית לאומי לעם היהודי. מתי שהוא בשנות ה 20 של המאה שעברה הערבים בא"י קלטו שהבית הלאומי שהבריטים ובעקבותיהם חבר הלאומים הבטיח ליהודים בא"י הולך לבוא על חשבונם (ולא משנה אם הבינו נכון או לא) וקמה התנועה הלאומית הערבית כתנועת נגד לציונות.

>> הם לא באמת צריכים הסדר.

אז שפשוט יוותרו על כך שגירשנו אותם ב 48' מכפריהם? שאנחנו מפקיעים להם אדמות ובונים עליהן ישובים?
הרי אפילו עקורי איקרית ובירעם לא ויתרו, והם האנשים הכי נחמדים בעולם, מעורים בחברה ואוהבים את המדינה. אם זה לא קל וחומר אז מה כן?

>> הם יכולים כמונו לשאוף למצויינות ובניין האומה ללא הסדר. אבל הם אפילו לא ניסו להוציא את עצמם בעצמם ממעמד הפליטים שלהם

כאן אני מסכים איתך. בעיקר אני חושב שערביי א"י, כמו הערבים בכלל, לא השכילו לבחור לעצמם מנהיגים מוצלחים. החל מאל חוסייני ועד ערפאת הם הצליחו לחבור בכל פעם לצד הלא נכון ולמסמס או להרוס בכל פעם את ההישגים המדיניים שלהם. לדוגמה בדצמבר 1988 העצרת הכללית של האו"ם הכירה בהכרזה על מדינה פלסטינית ברוב של 104 נגד 2 (ישראל וארה"ב) ו 36 מדינות נמנעות (בעיקר ארצות אירופה), לא עבר זמן רב וערפאת חבר לסדאם חוסיין בניגוד למדינות אירופה שחברו לקואליציה נגד סדאם.
אבל האחד לא מוציא את השני. אפילו אם היו הופכים לנורבגים זה לא היה מייתר את הסכסוך. ראה הסעיף הקודם.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708560
זה שאתה לא מסכים עם הפרשנות או העובדות לא אומר שאין עקביות (בשונה מאוד מהדיאלקטיקה של א"ל). במשפט הראשון אכן התכוונתי לראשית הדרך. לא רק שהם לא נשדדו, ושלא הושג דבר בכח הזרוע, הם הרוויחו מהיזמים והחלוצים שהגיעו, ואף התחילה הגירה חיובית של ערבים לשטח זה בשל הפריחה המתחדשת.
לגבי הפסקה השניה - בית לאומי ליהודים לא חייב להיות משחק סכום אפס עם השכנים, אלא דווקא המשך הפריחה המשותפת, והרבה מהם הבינו זאת והושיטו יד לשיתוף פעולה, לרבות פייסל (שחיפש עם נשיאנו הראשון מתווה להסכם שלא יצא לפועל, ובמקומו קיבלנו משהו הרבה יותר רווי דם ויצרים).

לאחר שתהליך הדמים התחיל, אז כבר הבן גוריוניסטים עסקו בגירוש/הברחה פעילה של הערבים מיישובים, ועוצר צבאי על אלו שנשארו בתוך ישראל (עד 66!).
אבל גם אז היתה יכולה להיות בחירה של הערבים, בדיוק כפי שהיתה בחירה דומה של היהודים, להסתפק במה שניתן להם, לוותר על מושגים כמו "נקם" ו"מקופחות", ולבחור בלצמוח. זו בהחלט בחירה. בדיוק כמו שברמה הפרסונלית אתה יכול למקד את חייך ב"אכלו לי שתו לי" או בשיקום ובניה. התוצאות מדברות בעד עצמן ברמה הפרסונלית והלאומית בכל מקום בו נוסו שתי הדרכים (ורק אחת מהן באופן עקבי לא מובילה לשום דבר טוב, אלא אם מחשיבים סרטי פעולה מסויימים).

לבסוף, ב 30-40 השנים האחרונות, הערבים מהצד הנכון של הקו, ואני מעז לומר בעידוד ממשלות ישראליות שהיו יותר דמוקרטיות מיהודיות בהיבט זה, ראו את האור. רואים את זה במדדי הרווחה, ההשכלה ורמת הילודה, ואפילו, רחמנא לצלן, פה ושם, גילויי הזדהות עם המדינה הישראלית. יש עוד לאן לשאוף, כמובן, אבל הם בדרך לשם. ועכשיו נותר להכריע מה רוצים לעשות עם אלו שנתקעו מעבר לקו הירוק, רק בגלל שהחלו להישלט ע"י ישראל לאחר 67, ולא לאחר 48. האם ביחסינו אליהם אנחנו יותר "דמוקרטית" או יותר "יהודית".
אם תשאל את הרוב המכריע של הישראלים, אין שאלה בכלל (אני שייך למיעוט שלא בטוח בתשובה). אבל די ברור שאי אפשר שניהם - זה לא קוהרנטי.
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708563
הרבה דברים לא מובנים לי בתגובה שלך, אבל אתמקד באחד-
"להסתפק במה שניתן להם"- למה אתה מתכוון? ערבי שברח מכפרו ב 48' וחי במחנה פליטים ג'באליה בשנת 1980, מה ניתן לו ומה הוא אמור לעשות? תשווה ליהודי שחי במחנה עקורים באירופה ב 1947
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708592
השוואה לא נכונה. תשווה ליהודי שחי במעברות של המוני העולים שהגיעו ללא גרוש בכיס. תשווה שילומים מגרמניה למענקי ענק של האום, מדינות ערב והאיחוד האירופאי, ולאן הלך כל דינר, מארק או יורו. תשווה חינוך למצויינות מול חינוך למדוכאות. וכל זה גם תחת שלטון ישראלי וגם ללא שלטון ישראלי בשטחים.
ועכשיו תשווה את זה לאותם ערבים ממש, שחיים תחת שלטון ישראל, ובחרו אחרת, ותראה לאן היו יכולים להגיע.

ומה לא מובן במענה שלי?
התנאים שאתה מדבר עליהם היו קיימים לפני 48' 708596
בלי קשר לדיון שלך (ושל אחרים) בעניין הפלשתיני אבל בהקשר לניק שלך. יש לי הודעה אליך בעניין הדברת תיקנים DIY שאני "מפתח" אותה בשבועות האחרונים. הדברה קלה 100 אחוז כל השנה ללא שום רעלים. חברות ההדברה והכימיקלים אינם פתרון הכי טוב מסיבות מסחריות שלהן (סיבות מסחריות: אם ההדברה שלהן תצליח הן יאבדו אותך כלקוח כי יהפכו אותן מיותרות).

במסגרת "הפיתוח" הזה אני לומד את הנוהגים של התיקנים, כדי ליעל את שיטת ההדברה. התחום מעניין.

עניין הדברת תיקנים DIY מעניינת אותי יותר מהבעיה הפלשתינית שכרגע מתנהלת לטובת ישראל בלי שאצטרך לתרום עצות.

אני התערבתי בדיון על פלשתינים כי ארז לנדוור הוא איש לא הגון בצורת הדיון שלו ורציתי להפנות את תשומת ליבך. אמרתי "מתנהלת לטובת ישראל" כי לדעתי הדרך היעילה לפתרון הבעיה הפלשתינית היא לא "סיפוח בזבנג אחד" אלא "סיפוח זוחל" וזה מה שנעשה בעשרים השנים האחרונות.

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים