פרויקט הרכבת הקלה לנצרת ימשיך, חרף התנגדויות והתייקרות 4072
"שקוף" חושף הסכם ממשלתי לתוספת תקציב לקידום פרויקט הרכבת הקלה לנצרת. מדובר בהסכם בין משרד האוצר למשרד התחבורה, שאינו חשוף לציבור.

לפני כחמש שנים הזניקה הממשלה את הפרויקט - מסילה בין נוף הגליל לחיפה, שאמורה לשרת בעיקר את הישובים הערביות שביניהן - נצרת, ריינה, משהד, שפרעם וביר אל מכסור. אך מתחילתו הוא נתקל בביקורת והתנגדות בעיקר מצד אותם ישובים. עיקר התלונה היה על כך שרק תחנה אחת בקו נמצאת במרכז ישוב ערבי (ריינה). שתי התחנות של נצרת נמצאות בשוליה, ושאר התחנות ממערב לה נמצאות מחוץ לישובים, ודורשות הגעה ברכב. מזרחה מנצרת מתוכננות שש תחנות בנוף הגליל.

ביקורת נוספת היתה שבגלל התחנות הרבות הנסיעה תהיה איטית - זמן דומה לנסיעה ברכב פרטי בשעות עומס. כמו כן, תחילה דובר על 100,000 נוסעים ליום, אך לפי תחקיר מהזמן האחרון שמבוסס על איכון סלולרי, המספר הצפוי הוא 50,000 בלבד.

כפי שקורה בפרוקיטים רבים של תשתית תחבורה, העלות הצפויה האמירה, ובאוצר עצרו את התקציב להמשכו. ההסכם שנחשף כעת מבטיח את המשך הפרויקט, אך תמורת הקפאה של המשך סלילת כביש שש צפונה מצומת סומך לשלומי, וקיצוץ בפרויקט המטרונית.
קישורים
שקוף
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "חדשות"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

סחר מכר 742785
פתחתי עיניים על ה''תמורת'' במשפט האחרון.
הולכים לקדם פרויקט שנוי במחלוקת אבל ''תמורתו'' מקפיאים פרוייקטים טובים. חלם הגלילית.
סחר מכר 742806
אפשר לראות את זה כך, ואפשר לומר שמשרד התחבורה החליט להסיט תקציבים מפרויקט תחבורתי א' לפרויקט תחבורתי ב'. על פניו, יש יתרון ענייני לפרויקט היעד, שהוא תחב''צ, על פני אחד הפרויקטים המוקרבים, שהוא מוכוון רכב פרטי (''שקוף'' ציינו שכביש שש משרת גם תחב''צ, וזה נכון אבל נראה לי טיעון חלש).
סחר מכר 742813
מתוך סקירה של הצעת התקציב הנוכחית לעומת התקציבים בשנים הקודמות:

„ולסיום, השינוי הגדול בתקציב 2022 הוא בפיתוח התחבורה. תקציב זה יזנק באופן חד, ויגיע ל–36 מיליארד שקל ב–2022. חלק הארי שלו, 14 מיליארד שקל, יוקדש לתחבורה ציבורית, כמו רכבות. לטובת הקמת המטרו בגוש דן הוקדשו כרגע חצי מיליארד שקל.

לשם השוואה, תקציב התחבורה ב-‏2019 הגיע ל-‏20 מיליארד שקל כאשר לתחבורה הציבורית הוקדשו כ- 7 מיליארד שקל בלבד. זוהי כנראה בשורה לאלה מבינינו שתקועים בפקקים ואין להם חלופה בדמות תחבורה ציבורית.״
742807
מקובל לטעון נגד תחנות רכבת שממוקמות מחוץ לעיר, ודורשות נסיעה מהעיר אליהן. לכאורה, מה הועלנו כאן. אבל אולי בכל זאת? קודם כל, כדאי לדייק ולומר "עיירה", הרי לא מדובר על ערים גדולות כאן ובמקומות הקודמים שבהם נמתחה ביקורת כזו. נניח שהתחנה ממוקמת במרכז העיירה, הרי עדיין לא רבים התושבים שיהיה להם נוח להגיע אליה ברגל, ונדרשת תחבורה משלימה. אופניים? לא ברור על פניו שמרכז העירייה נוח יותר מפאתיה‏1. אוטובוסים? כנ"ל. רכב פרטי? נדמה לי שהפאות הרבה יותר נוחות מהמרכז לייצר בהן חנייה. אז כולנו רוצים להקטין את התלות ברכב פרטי, אבל אני חושש שבגלל שאי אפשר לפתור את כל אתגרי התחבורה ביחד, תחנות רכבת במרכז יגרמו בעיקר לפחות שימוש ברכבת, ומכאן ליותר שימוש ברכב הפרטי.

עכשיו, אפשר לחלום שתחנת רכבת במרכז תייצר סביבה מרכז עסקים ותרבות. אני חושב שזה בקושי קורה אפילו בתל-אביב וחיפה. אני בספק אם תחנת רכבת במרכז שפרעם או ריינה, או ראש העין או שדרות, תמשוך הרבה תיירים, קונים או צרכני תרבות שיבואו במיוחד. הדגש צריך להיות על יוממים, וכאמור לא ברור לי במה מרכז העיירה עדיף להם מפאתיה.

1 אפשר לטעון שבמרכז, מרחק הנסיעה הממוצע לתושב יהיה נמוך יותר, ובאופניים זה משמעותי. וכמו כן, לכביש בין העיירה לתחנת הרכבת כנראה יהיה לרוב אופי בין עירוני, ולא מזמין לרכיבה. מצד שני, בטח קל יותר לסלול לאורכו נתיב יעודי לאופניים, וזה יכול להיות נוח יותר מרכיבה במרכז העיר, שם הרבה יותר קשה ליצור נתיבי אופניים.
742808
נראה לי שהטיעון לגבי מרכז עיירה מול פאתי עיירה הוא כללי מדי בהקשר הזה. יכול להיות מיקום רע או מיקום טוב ובשני המקרים הוא "בפאתי העיירה". מתוך הכתבה:

זועבי, מהנדס במקצועו, הוביל את ועד ההתנגדות לפרויקט עוד מראשיתו והגיש לאורך השנים התנגדויות רבות וחלופות לביצוע הקו. לדבריו, באוצר התנהל ויכוח באשר לכדאיות הקו, אולם בסופו של דבר הוא אושר. "ביקשנו שהקו ייכנס לעיר, הצענו שבע אלטרנטיבות לתחנות שונות, בהן גם כביש עוקף, אבל הם לא קיבלו כלום".
742872
אני מכיר את זה כטענה ותיקה, וכן כללית, גם מקווים קודמים.

יכול להיות שזועבי צודק והתכנון ספציפית לנצרת רע, אבל אני לא יכול לשפוט את זה רק מזה שהוא טוען כך. כמובן הייתי שמח אם תוכניות כאלו היו נעשות ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות המקומיות, ואני לא יודע אם זה נעשה כאן או לא (כתוב שזועבי הוא חבר מועצה לשעבר, לא כתוב אם הוא היה בעל תפקיד רשמי בתחום התכנון).
הרכבת הרכבת 742811
הרעיון הוא להגיע ברגל, כן (אופניים: אולי רעיון פחות טוב עם כל העליות שיש שם). תחנת הרכבת בבנימינה כבר יצרה מסביבה עסקים.

אני מנסה לחשוב גם על צליינים שרוצים להגיע לנצרת או לכפר כנא: הם לא יגיעו ליעד.
הרכבת הרכבת 742873
כאמור: ברוב הישובים שאינם בלב גוש דן, לאיזה אחוז מהתושבים סביר ללכת ברגל לתחנה, אפילו אם היא ממוקמת במקום אופטימלי מבחינה זו?

בנימינה, באמת - כמה מהעוברים בה הולכים ברגל ממנה לביתם או ההפך? אם אני זוכר נכון את השכונה, כמה מאות לכל היותר ביום? העסקים קמו שם, אני מניח, אחרי התחנה? והם יכולים לקום, אפילו יותר בקלות, ליד כל תחנה חדשה בפאתי הישוב?

בעיקרון אני חסיד גדול וכמעט קנאי של עירוניות מותאמת להליכה רגלית, עם עסקים קטנים ועירוב שימושים וכן הלאה וכולי. אני פשוט מאוד בספק אם מעשי לגרום לזה לקרות בעיירות שמלכתחילה הן מפוזרות למדי, ובאמצעות תחנת רכבת דווקא. אני חושש שניסיון לעשות זאת יקשה לאין שיעור על תכנון הרכבת, והוא בסיכון אף לקלקל מרקם עירוני קיים. (כדי שהרכבת תגיע למרכז הישוב היא צריכה לעבור דרך די הרבה ישוב...)
הרכבת הרכבת 742876
עירוניות מתואמת להליכה רגלית היא לטווח רחוק מילה נרדפת של מתואמת לאופניים (שבדרך הטבע הופכת לאסון הקרוי יותר מדי אופניים חשמליות). תחבורת רכבות יעילה מבוססת על תחב"צ עירוני (קווי אוטובוסים/מיניבוסים המגיעים לתחנה בתדירות גבוהה ומתואמת לתנועת הרכבות. במטרופולין של ממש זה יכול להיות גם קווי רכבת תחתית). בד"כ בניית תחנות רכבת במרכזי הערים היא גם יקרה מדי וגם עשוייה לגרום יותר נזק מתועלת מאשר תחנה מחוץ לעיר. ת"א חריגה לטובה מפני שתחנות הרכבת שלה הן על תשתית שנשמרה לאיילון.
בכל מקרה, החשיבה הזו מביאה מחזירה אותנו למציאות. אנשים (רובם) לעולם לא יבחרו ברכבת ע"פ רכב פרטי מרצונם. כדי שזה יקרה, יהיה צורך לאלץ אותם: או שהמסלולים לרכב םרטי יהיו כל כך פקוקים או שהשימוש ברכב פרטי יהיה כל כך יותר יקר מן הרכבת.
הרכבת הרכבת 742877
“או שהשימוש ברכב פרטי יהיה כל כך יותר יקר מן הרכבת.״ - זה כבר המצב למי שגר ועובד ליד תחנת רכבת. אני יכול לנסוע לעבודה ברכב, שעה וארבעים כל כיוון אם אין פקקים מיוחדים דרך כביש 6, בערך 120 ק”מ כל כיוון, כ-‏250 ש”ח על דלק, בלאי וכביש 6 (לפחות החנייה חינם), ואני יכול ללכת 8 דקות לתחנת האוטובוס, לקחת אוטובוס לתחנת הרכבת של נתב”ג, רכבת לחיפה חוף הכרמל ועוד 8 דקות הליכה למשרד (או לקחת את ההסעה החינמית אם חם או יורד גשם) וחזרה אותו הדבר - סך הכל שעתיים כל כיוון ו-‏39 ש”ח לחופשי יומי גוש דן + חיפה.
מזל שאני בא למשרד רק פעם בשבוע.
הרכבת הרכבת 742879
דוקא ממה שזכור לי כשדגמתי את אופצית הרכבת אצלי אי אז בימים - 12 ש"ח לכל כיוון עבור כ-‏20 ק"מ - היא יצאה יותר יקרה מנסיעה ברכב פרטי, וגם הגדילה את זמן התעבורה בכ-‏50 אחוז.
לא פלא שהשתמשתי בה רק כשהאוטו היה במוסך.
הרכבת הרכבת 742885
עד כמה שזכור לי, העלות השולית לשימוש ברכב היא כשקל לקילומטר (וזה כחצי מהעלות הכוללת לרכב משפחתי בשימוש ממוצע) אז בהנחה שאתה לא מחזיק ברכב נוסף כדי לנסוע לעבודה והיית מחזיק אותו בכל מקרה, הנסיעה למקום העבודה במרחק של 20 ק”מ מהבית עולה כ-‏40 ש”ח ליום, שזה כפול מעלות הרכבת (21 ש”ח לחופשי יומי, כ-‏200 ש”ח לחופשי חודשי). אם אתה מחזיק רכב נוסף רק בגלל הנסיעות לעבודה, אתה משלם בערך כפול מזה.
הרכבת הרכבת 742887
העלות השולית שציינת נשמעת לי מוגזמת מאד.
בקירוב מהיר, היא אומרת שהאזרח הממוצע משלם 20 אלף שקל בשנה עלות שולית, שזה הרבה יותר מדי.
אפשר להתאמץ יותר ולחשב כמה עולה בדלק לקילומטר - הרכב שלי נוסע כמעט עשרים ק"מ לליטר שעולה שישה וחצי שקלים, שזה אומר שליש שקל לקילומטר, אז אפילו אם נעגל לחצי זה עדיין יוצא 10 שקלים לנסיעה ולא 12 כמו שהיה ברכבת.

וכמובן, שאם משקללים את עלות הזמן הנוסף בשעות העבודה שאתה מפסיד (גם בחישוב שלך נדמה לי שהרכב הפרטי חסך לך חצי שעה ביום), אני בטוח שבמשכורת שלך זה כבר מטה את הכף בצורה נחרצת לטובת הרכב הפרטי.
הרכבת הרכבת 742894
למיטב ידיעתי עלות שימוש ברכב היא בממוצע 2 ש”ח לקילומטר כאשר כחצי זו העלות השולית. כפי שכל בעל רכב יודע, דלק הוא לא העלות השולית היחידה - יש גם טיפולים תקופתיים ובלאי.
השכר שלי הוא גלובלי, ביום שאני נוסע לחיפה אני עובד פחות מאשר ביום רגיל (גם בגלל הנסיעות וגם בגלל האינטרקציה החברתית) אבל משלמים לי אותו הדבר.
הרכבת הרכבת 742895
כאן יש מחשבון עלות רכב פרטי
הכנסתי את הפרטים האישיים שלי (טרום קורונה. הרגלי הנסיעה שלי מאז תחילת הקורונה מאד לא יציבים). יצא 2500 שח לחודש. אם הייתי נוסע 0 קילומטר לשנה, העלות היתה 1500 (אחרי הפחתה של עלות הטיפולים).
הרכבת הרכבת 742936
השכר הגלובלי לא רלבנטי, זמן עבודה מבוזבז צריך להשלים, וההשלמה באה על חשבון הזמן שלך שזו ההערכה הכי סבירה שלו (הרי אם תאמר שהיעילות שלך ביום עבודה שקצר בשעה בגלל נסיעות זהה ליום עבודה ארוך יותר, בקלות נגיע עד אבסורדום).

הטיפולים התקופתיים אצלי לא תלויים כמעט בנסועה. כל שנה לפני הטסט אני עושה טיפול שנתי. וחוץ מזה, בגלל זה העלתי לך את החישוב שלי משליש שקל לחצי פר קילומטר.
הרכבת הרכבת 742947
המנהל שלי מודע לכך שאני עובד פחות ביום שאני מגיע בו למשרד (דיברנו על זה) והוא מביא את זה בחשבון בקביעת לוחות הזמנים של המשימות השונות.
כאמור, לא אני עשיתי את התחשיב של עלות נסיעה ברכב פרטי. יש אנשים חכמים שזה מקצועם שהגיעו למסקנה שהעלות השולית היא סביב שקל אחד.
הרכבת הרכבת 742948
אני לא סומך על 'אנשים חכמים' ארביטרריים, כשיש לי גישה ישירה לנתונים שרלבנטיים לי.
וזה עוד לפני שהזכרנו שחלק מהחישובים האלה הם של חברות ליסינג מחד ואיגודי עובדים מאידך,ששניהם באים מאג'נדה חריפה.
הרכבת הרכבת 743052
בתקופה בה הייתי משתמש רכבת כבד (נגד כיוון הפקקים), ניצלתי את הדרך הלוך וחזור כדי לעבוד. העדר הצורך לנהוג היווה יתרון גדול בהשוואה לרכב פרטי, ואפשר להפחית בערך שעה וחצי מזמן השהות במשרד.

אבל אולי לא לכולם נוח לעבוד ברכבת.
הרכבת הרכבת 742882
"האסון הקרוי יותר מדי אופניים חשמליות" - אני מנחש שאתה מדבר על תל-אביב? הוא עדיין טוב לאין שיעור מהאלטרנטיבה שבה מחליפות אותם מכוניות פרטיות ואפילו אוטובוסים, לא?
הרכבת הרכבת 742883
כמוכן, האם יש מספיק נתיבים נפרדים לאופניים, ואם כן, האם הולכי רגל מקפידים להשאיר אותם לרוכבי אופניים ולא ללכת בהם?

(דוגמה רעה: בחוף דדו סימנו שביל אופניים. על כל המדרכה שלצד הכביש. כלומר הולכי רגל צריכים ללכת שם)
הרכבת הרכבת 742899
אגב, בפארק הכט הסמוך, סימנו שבילים נפרדים להולכי רגל ורוכבי אופניים. לא עובד. דווקא שם החיפאים תומכים בעירוב שימושים.
הרכבת הרכבת 742906
אני מזמין אותך לבקר ברח' קק"ל בתל-אביב, בקטע שבין חיים לבנון לנתיבי איילון, בשעות 4-7 בערב, אחרי סוכות. נתיב אופניים דו-סטרי ונתיב ייעודי לתחב"צ מותירים נתיב יחיד לרכב פרטי בכיוון מזרח. כבר בימים אלה יש שם עומס לא מבוטל בשעות אלה, ומה שיקרה עם תחילת שנה"ל באוניברסיטה די ברור לשוטה הנבואה המקומי אבל לא לעיריית תל-אביב על שלל מהנדסי התחבורה שלה. אני כבר הצטיידתי בארגז ארטיקים ועומד לעשות את המליונים שלי בקרוב, אם רק אצליח להגיע לשם איכשהו, אולי בתחב"צ.

גם מסלול האופניים שנסלל לתפארה ברח' רקאנטי ברמת-אביב ג', שומם ונטוש כהירושימה ביום שאחרי, לא ממש תורם לרווחת הציבור. אם חולדאי היהגבר אמיתי הוא היה מודה בטעות ומחזיר את המצב לקדמותו, אבל ברור שהתגובה הציבורית היתה מתייחסת לכך בחומרה. אם כבר שפכת ים של כסף על קלקול של משהו, אל תתקן אותו!
הרכבת הרכבת 742905
"שבדרך הטבע הופכת לאסון הקרוי יותר מדי אופניים חשמליות" - אתה קצת מגזים. אמנם את השיבוש "אופניים חשמליות" יש לבער, אבל לא הייתי נסחף עד כדי כינויו "אסון". שנתפשר על "פגע רע"?
הרכבת הרכבת 742925
אני פשוט חושב על תאונות בין אופניים חשמליות לבין עצמן ולבין הולכי רגל ונוסעי אופניים. אם תצליח להגיע לתרבות של ''אין רכב םרטי'', ההתנגשויות שהזכרתי עשויות להפוך למכה רצינית וחלק מהן יהיו םגיעות גופניות מסוכנות.
הרכבת הרכבת 742966
אם נגיע לתרבות של "אין רכב פרטי" אופניים חשמליים יסעו על הכביש (כמו שהם אמורים) כך שמספר התאונות אופניים/הולך רגל יצטמצם.
הרכבת הרכבת 742968
זה אולי בשבדיה שם רוה''מ נוסע על אופניים. בישראל הכביש ישמר לשימושם של נתניהו, נשיא המדינה והרבנים הראשיים, שועים ושרים, חברי מרכז הליכוד, סלבס מהאיי ליסט, נכי צה''ל וסתם בעלי פטורים, רבנים וראשי כנופיות בכירים, חה''כ לשעבר, בני החמולה של ראש העיר ומקורבים של פאינה קירשנבאום ושלמה ארצי. והרשימה אינה מלאה מי שלא יהיו ברשימה ככל הנראה, זה אני ואת, שנאלץ לנווט בין רוכבי אופניים חשמליים על סטרואידים.
הרכבת הרכבת 742970
דיברת על *תרבות* של אין רכב פרטי.
הרכבת הרכבת 742979
ח"א שמאל, אני קורא אותך לסדר בפעם השניה!

(בן אדם, הטחו עיניך מראות שחיוונתי לשיבוש "חשמליות" כאילו אופָן הוא נקבה?).
הרכבת הרכבת 742981
רק דוורים ישתמשו באופנים חשמליים, כל השאר באופניים חשמליות.

דוור דוור על אופניו.
הרכבת הרכבת 742963
אני בוחר ברכבת על-פני רכב פרטי, גם אם אין פקקים כלל. שעה נהיגה (לחץ, ריכוז גבוה, חוסר יכולת לנוח) או שעה ישיבה, עם אוזניות איכותיות ומוזיקה שקטה, קורא ספר או עובד? אין שאלה בכלל. הפקקים, כמובן, הופכים את ההחלטה ל-no brainer מוחלט.
742820
דווקא בתל אביב? רכבת השלום היא מרכז עסקים מהגדולים בארץ (לא רק הקניון והמשרדים הצמודים, אלא גם קריית הממשלה מעבר לכביש, הקרייה הצבאית ומרכז הקניות/הסעדה בשרונה). רכבת ההגנה מגיעה ישר לדרום העיר על רצף החנויות שבתחנה המרכזית החדשה והסביבה. נשארו רכבת ארלוזורוב ורכבת צפון הבאמת מבאסות.
742822
כמה מרכזי עסקים את רוצה שהרכבת תקים‏1 בעיר אחת?
רכבת ארלוזורוב‏2 וצפון מאד מועילות לשכונות לידן, מדוע ביאסוך?

1 הקרייה, מגדלי עזריאלי וקריית הממשלה היו שם עוד לפני תחנת רכבת השלום, אז קשה לומר שהיא 'הקימה' אותם.
2 ארלוזורוב אפילו מגושרת ישירות למתחם הבורסה ברמת גן, קשה לי לסווג אותו כמרכז עסקים זניח.
742859
התחנה בארלוזורוב באמת מאד מועילה, היא פשוט לא מקום שהפך למרכז מסחרי/תרבותי (היא אכן מגושרת למתחם הבורסה וככזו מרכז עסקי משמעותי. מודה ששכחתי מקיומו). רוצה לומר - באופן אישי אם אני צריכה לקחת רכבת וכל הנתונים שווים, אעדיף להגיע לתחנה בשלום (ובד"כ בעדיפות שנייה להגנה) אפילו שבמקרה יצא שאני גרה במרחק די דומה לשלושתן, כי ההתנהלות סביב (וגם ההמתנה) לדעתי משמעותית נעימים יותר להולכת הרגל.
742860
אני דוקא מעדיף את ארלוזורוב על השלום - השלום היא באמצע הצומת הכי עמוס במדינה, כך שלא משנה אם את ממשיכה משם ברגל, באופניים או ברכב, זה לא יהיה נעים. וחוץ מזה, עבור מקום המגורים שלי ארלוזורוב הרבה יותר קרובה :)
אגב, בהיסטוריה הרחוקה כשעוד השתמשתי יותר באוטובוסים או רכבות בעת הצורך, מאד חיבבתי את התחנה בארלוזורוב. היא קטנה ונוחה ואתה מהר מאוד בחוץ, בלי כל הטררם של קניון מפלצתי מסביב. החסרון העיקרי שלה - שמן הסתם כבר מזמן שונה - זה שהיה ממנה מעבר תת-קרקעי קטן למי שרצה לחצות את הצומת הקרובה, ובלילה הוא היה חשוך יתר על המידה‏1.

1 לגמרי אופציונלי לסצינה ב"IT" ודומיו.
742862
מה ההבדל בין צומת לגרב?
742864
לא יודע, שאת שתיהםן מותר (מותר?) לומר בזכר ובנקבה?
742870
שלמרות ששניהם זכרים, האקדמיה פסקה לאחרונה שמותר לקרוא לגרב גם בלשון נקבה. בוז לאקדמיה.
742907
אני לא יודע אם אתה רציני בעניין ה''בוז'' או שלשונך בלחי.
742914
אבל התשובה שלי לשאלתך נכונה.
אני תוהה מתי האקדמיה תכשיר את הביטוי הנתעב “אופניים חשמליות”.
742915
האם אנדרואידים חולמים על אופניים חשמליים?
742922
כמובן. היא התכוונה להיות שאלה רטורית.
742834
מה מבאס בתחנת הרכבת תל-אביב האוניברסיטה? יש לידה לא רק אוניברסיטה שלמה, אלא גם את מרכז הירידים, לונה-פארק ופארק הירקון.
742857
תחנת הרכבת קרובה רעיונית לאוניברסיטה. בפועל כדי להגיע אליה דרושה הליכה לא מאד קצרה ובעיקר מאד לא נעימה.
742863
הלכתי את הדרך שביניהן יותר מפעם אחת ובשני הכיוונים וזה לא זכור לי כחוויה קשה.
ההליכה שאני עושה היום מתחנת הרכבת חוף הכרמל למשרד שלי במת''ם יותר ארוכה (אבל לא בעלייה).
742871
אני עם העלמה עפרונית. לא הייתי קורא להליכה הזאת ''קשה'', אבל היא יותר ארוכה ופחות נעימה מהחוויה המקבילה באוניברסיטת בן גוריון או במכון ויצמן.
742903
זו הליכה סבירה באביב... אבל בגשם / בחום היא חוויה מפוקפקת למדי

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים