(נכתב בתגובה לגלעד דנבום) 102407
גלעד - בגדול אני מסכים איתך, אבל בתור מי, שמאז ומתמיד האמין בהבחנה בריאה בין עיקר לטפל, ב"אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו" וכו', מאד-מאד לא נראה לי מצב כה בלתי-סביר, שבו - ברמת הביצוע - תגובה, הקוראת לביצוע רצח-עם - פשעם של הנאצים - או "סתם" לרצח חפים-מפשע תישאר על מכונה, ואילו אם יענה לה מישהו, ולא יזהר דיו בכבודו של המסית - תגובתו *שלו* תימחק...
תגיד לי, זה נראה לך הגיוני?

כפי שידוע לך בוודאי, אני בעד חופש-ביטוי מוחלט - למעט במקרים של הסתה חמורה כאמור למעלה, עלילות-דם ועוד. ובוודאי שלא הייתי רוצה, שהמשטרה תסתובב, תנטר ותבקר (תרתי-משמע) כל דיון שמתקיים כאן... אבל, מן הצד השני - בעיני, אין לסבול את המצב, שבו תגובות כה חמורות נותרות על מכונן באתר הזה. זה - לא!
המשך הדיון 102414
(הדיון החל כאן, פחות או יותר: תגובה 102385)

יש סתירה ברורה בין ההצהרה שלך כי אתה "בעד חופש-ביטוי מוחלט" ובין המשך המשפט "למעט במקרים של הסתה חמורה כאמור למעלה, עלילות-דם ועוד."

אם אתה תומך בחופש ביטוי מוחלט, הרי שעליך לקבל את העובדה כי ישנן גם דעות המביעות עקרונות נאציים, דעות הקוראות לרצח-עם ומצדיקות זאת, דעות הקוראות לרצח חפים מפשע וכן הלאה.
מה שאפשר לעשות מול דעות כאלו הוא להציג את הפגם המוסרי, לדעתך, שהן מציגות, או לנגח בהן באמצעים לוגיים-עובדתיים.
כמו כן, אפשר גם להתעלם מהן לחלוטין, בבחינת "לא שווה תגובה".

במצב כזה, לא רק שזה חשוב כי דעות כאלו יישארו על גפי האייל, זה אף קריטי - שכן השמירה על חופש הביטוי (כמו גם על הדמוקרטיה, למשל) נמדדת ב"שעת חירום", או אם תרצה, ב"מקרי הקצה".
זה לא חוכמה להשאיר הודעות שנמצאות עמוק בתוך הקונסנסוס, המבחן האמיתי הוא מול פני הודעות שמזעזעות את אמות הסיפים.
לא בהכרח 102459
נכון, אני תומך בחופש-ביטוי מוחלט - אבל, יחד עם זאת, אינני ''פנאטי'' לעניין. בזמנו גם אני אמרתי תמיד, שכל דעה חייבת להישמע ואסור להשתיק ושמלים הן מלים ומעשים - מעשים, ואין שום קשר בין השניים, כל זאת ועוד הרבה - עד שהפסקתי לומר זאת. עד שזה נשבר בי.
במוצ''ש הרביעי לנובמבר.
לא בהכרח 102462
אם כך, היה הוגן יותר לו היית אומר משהו כגון:
"פעם תמכתי בחופש ביטוי מוחלט, אך לאחר רצח רבין שיניתי את דעתי, וכיום אני תומך בסוגים מסוימים של צנזורה".

המשפט שלך "אני תומך בחופש-ביטוי מוחלט" (דגש על לשון הווה) הוא בלתי-נכון עובדתית.
(נכתב בתגובה לגלעד דנבום) 102421
דני,

לא ראיתי את ההודעה שלך שהוסרה, אבל הניחוש שלי שהיא הוסרה בשל שפה שאינה הולמת, ואני אנסה להסביר. כמו *שאני* רואה את זה (ועמיתי העורכים אולי לא יסכימו איתי), אנחנו מנסים ליצור באייל שיח בין דעות, ואפילו ויכוח חריף ביניהן. אנחנו רוצים שהדיון יהיה על הדעות - לא על מחזיקי הדעה. כשאלמוני אומר שמר פלמוני מחזיק בדעה מסויימת *ועל* *כן* *הוא* *אידיוט*/*רוצח*/*פושע* - זה חוצה את הקו הזה, כיוון שמכאן הדרך בדרך-כלל סלולה לחילופי גידופים והדיון עוזב את תחום הדיון בדעות ועובר לתחום הדיון במחזיקי הדעה. אנחנו מוכנים לתת במה כמעט לכל *דעה*, במגבלות החוק (אסור לנו למשל לאפשר פרסום מידע שאסור בפרסום על פי צו בית משפט), מקוממת ככל שתהיה, ואנחנו רוצים ומצפים שקוראינו הנאמנים יתמודדו איתה ויתווכחו עם בעל הדעה *על הדעה*, לא על אופיו או תכונותיו או מקצועה של אימו של בעל הדעה.
בעיקרון אני מסכים, אבל... 102460
עדיין, עמדה זו גורמת למצבים אבסורדיים, כגון זה שתואר למעלה - קריאה מזעזעת שכזו, או פיאור מעלל מפלצתי כלשהו, נותרת, ואילו הזעקה המזועזעת כנגדה מוסרת...

זהו כנראה אחד המקרים, שברמת העיקרון נראה הדבר הגיוני, מצויין ונכון, אבל כשזה מגיע ליישומו בשטח נוצרים אבסורדים אשר - לדעתי - פשוט אינם מתקבלים על הדעת בצורה הגיונית...
בעיקרון אני מסכים, אבל... 102466
חופש הביטוי, לשיטתנו הוא החופש להביע כל עמדה. הוא לא החופש להביע אותה בכל צורה. זהו מקרה אחד שבו הקנקן יותר חשוב מתוכנו, או, יותר נכון, כל תוכן הוא לגיטימי (כל עוד אינו בלתי חוקי), אבל יש קנקנים שהם פשוט מכוערים מדי אפילו עבורנו.

יתר על כן - כשאני בא לשפוט *צורת* התבטאות, אני מרגיש על אדמה יציבה: ניתן להביע כל עמדה בצורה כזו שהצורה לכשעצמה לא תגרום להסרתה. אבל כשאני בא לשפוט את ההתבטאות עצמה, אני אומר שיש דברים שאסור להגיד באייל, לא משנה איך תנסח אותם. מכיוון שאני וכל חברי המערכת רק בני-אדם, ומכיוון שאני מניח שלפחות בחלק ממערכת הערכים שלנו אנחנו די חופפים, הרי שיש סכנה שתוסרנה תגובות רק משום שהן מנוגדות למערכת הערכים הספציפית שלנו. אנחנו לא מעוניינים בכך, ולפיכך כל עמדה יכולה להתפרסם באייל, אלא אם היא עוברת על חוק כלשהו, ובלבד שתהיה מנוסחת בצורה תרבותית.

ולסיכום - אני מעדיף לאכול ארוחה עם חניבעל הקניבל הנחמד והמתורבת מאשר עם הרס"ר הבהמי שלי. אולי חניבעל אפילו יתן לי לטעום!
ניחוש קל הפעם לעומת הצ'צ'נים 102463
ההודעה המוסרת של דני-
תגובה 102377

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים