בתשובה לגיא, 18/11/02 20:32
ממשל לא חוקי 107566
או, עוד קורבן של ישראל אחרת. תגיד, אתה מכיר משטר אחד שבו המינויים (במיוחד למשרות שרים) אינם על פי שיקולים פוליטיים? אפילו באמריקה(הו אמריקה) הממשלה אינה מורכבת מאישי מקצוע, אלא מאישים פוליטיים. וזה אפילו לא משטר פרלמנטרי.

הממשל בישראל חוקי למהדרין, ובשום מקום לא נכתב שיש לפרק את מוסדות המדינה ולבנות אותם מחדש. כתוב שהמועצה המכוננת הייתה אמורה להתפזר ולערוך בחירות לכנסת. במקום זה, הם הכריזו על עצמם ככנסת הראשונה, ואחרי כמה זמן ערכו בחירות לכנסת השניה. זה הכל. כתיבת החוקה נדחתה ופוצלה לפרקים (חוקי יסוד, על פי פשרת הררי).
דווקא חוקי היסוד שמסדירים את הצדדים הטכניים (בחירות, כנסת, ממשלה, בתי משפט) היו הראשונים שנחקקו, ולכן לא ברור לי מה בדיוק אתה מצפה שיהיה שונה במדינה האולטימטיבית שלך מהמדינה שלנו כרגע.
הנה, השקעתי 107567
מתוך מגילת העצמאות, באתר הכנסת:

אנו קובעים שהחל מרגע סיום המנדט, הלילה, אור ליום שבת ו' אייר תש"ח, 15 במאי 1948, ועד להקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על-ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ-‏1 באוקטובר 1948 - תפעל מועצת העם כמועצת מדינה זמנית, ומוסד הביצוע שלה, מנהלת-העם, יהווה את הממשלה הזמנית של המדינה היהודית, אשר תיקרא בשם ישראל.

הנה, השקעתי 107648
למגילת העצמאות אין כל כוח חוקי במדינת ישראל, ולכן מה שקבעה האסיפה המכוננת (להכריז על עצמה ככנסת הראשונה) הוא שקובע.
לא טענתי שכן 107649
זה רק אצל גילית "מדינה *יהודית* בארץ ישראל (תופים)" חומסקי, אני חושב.
שאלה: 107748
לא היתה איזו הצבעה בתחילת 92', בה מר"צ, שזה עתה קמה, הודיעה ש"הכניסה את מגילת-העצמאות לתוך חוקי מדינת ישראל", או משהו כזה?
שאלה: 107770
רצתה, אולי. מעולם לא נעשה דבר כזה. יכול להיות שמרצ חשבה שההצבעה על חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו הוא משום הכנסת מגילת העצמאות לספר החוקים הישראלי, אך לא כך פירש זאת בית המשפט מאז.
למיטב ידיעתי 107865
(שמתבססת על ידיד שלומד מדעי המדינה לתואר שני)
בתיקון לחוק כבוד האדם נאמר שהחוק ''יפורש עפ''י ערכי מגילת העצמאות'', ובג''ץ אכן הסתמך על סעיף זה ופירש כך חלק מהחוק. בין השאר נעשה בזה שימוש בבג''ץ קציר.
למיטב ידיעתי 107921
ביהמ"ש העליון לא היה זקוק לסעיף הזה כדי להתחשב במגילת העצמאות כשאין שום דבר ברור יותר. אבל מגילת העצמאות עדיין חסרה לגיטימיות משפטית. חוק יסוד: כבוד האדם וחרותו מתייחס לחלק מזערי מזכויות האדם. אהרון ברק ניסה לטעון (כבסיס ה"מהפכה החוקתית") שלמעשה מתוך החוק הזה נובעים *כלל* זכויות האדם, אך הפרשנות שלו עדיין אינה מקובלת על מרבית השופטים, ואפילו הוא עצמו נסוג ממנה לאחרונה בעקבות הביקורת הציבורית על הביטוי שקיבלה פרשנות זו במספר פסקי דין.
הנה, השקעתי 107709
האם המילה "זמנית" מתיחסת למועצה או למדינה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים