בתשובה לBoojie בגיחה חגיגית, 08/12/02 23:00
למעשה, היו כמה וכמה ספרי מד''ב ישראליים, 111645
גם אוספי סיפורים עבריים מקוריים לא חסרים -
הדרך לגן עדן - הראבן גיל - כתר 1999
לפעמים זה אחרת - טוכטרמן ורד - אופוס 2002
צבוֹע בקוֹרוּנדי - מלמד דוד תמוז - 1980
צחוקו של צבוע ועוד סיפורי כשפים - פלד גדעון - הד ארצי 1997
בכלוב הזמן - אורעד יורם - דפוס חן 1993
הרפתקאות בחלל - ג'ול דיימונד - דור - קוראים
עתידות - סיפורי מדע בדיוני "מקוריים" - כתר 1994

(ועכשיו אני רואה שחסר כאן ברשימה "ביצה של שוקולד", של מנואלה דבירי. מעין סיפורים בעלי ניחוח קבלי חזק.)

האיכות? משתנה, בהחלט. מרבית סיפוריה של ג'ול דאימונד (רויטל יהלום) רחוקים מלהקרא משובחים, וגם מסיפוריו של יורם אורעד לא שאבתי הנאה מירבית.
וכמובן שמבנה השורות השתבש. סליחה. 111647
למעשה, היו כמה וכמה ספרי מד''ב ישראליים, 111655
היה גם קובץ סיפורים של עמירם פאל (לא זוכר את שמו, אולי ''מסע במרחבי הזמן'') שסיפור שלו (שלא נכלל בקובץ זה) הופיע ב''קוסמוס - המבחר של אסימוב''.
וקוריוז לא ידוע 111814
נתן אלתרמן כתב מחזה מד''בי בשם ''משפט פיתגורס''.
(הוא היה חובב מד''ב ומנוי על גלאקסי.)
ועכשיו יש גם 111857
ספר מד"ב ישראלי חדש:
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 111862
ב"תורתו של דארווין הופרכה", כי אני אישית לא שמעתי על זה. מישו יודע במה בדיוק מדובר?
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 111871
זה מד"ב או חוברת החזרה בתשובה?
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 111884
לי עולות בראש רק שתי אופציות (בהנחה שאנחנו שוללים מניעים דתיים של כותב המאמר) - הניאו-דארוויניזם ‏1 והתיאוריה הפון-דאניקנית.

1 הניאו-דארוויניזם הוא לא בדיוק דארוויניזם, הוא כולל התאמות קלות, וייתכן שלזה הוא התייחס כשכתב ש"תורתו של דארווין הופרכה".
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 111887
הניאו-דארוויניזם לא מפריך את הדארוויניזם אלא משנה אותו, והתיאוריה הפון-דאניקנית המגוכחת בודאי שלא מפריכה דבר.
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 111890
הוא שכתבתי! "התאמות קלות" - שינוי, לא הפרכה.
כיוון שאנחנו שוללים את פון-דאניקן על הסף, נראה לי שלזה כיוון המשורר (ניאו-דארוויניזם), והמילה "הופרכה" פשוט נפלטה לו.
או שמא, כפי שהציע דובי, אכן מדובר באתר החזרה בתשובה במסווה של ביקורות ספרות.
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 112719
אולי הכוונה היא למאמר הזה?

דיון 425
אני ממש תוהה למה הכוונה שם 112766
השמועות על מותה של תורת דארוין מרחפות בעיקר בקרב חוגי המחזירים בתשובה, ומתבססות על בורות השומעים והמרצה. האמת היא שתורת דארוין מופרכת כבר בבראשית א' (או ב' - בחרי את הנוסח החביב עליך) וכל השאר הוא רק תוספות למה שברור ממילא למי שקורא את הכתוב שם כפשוטו. בקרב חוגים קצת פחות נאורים יש ביקורת - לא רחוקה מרוח הדברים של דיון 425 - אבל רק מיעוט זניח מקרב הביולוגים סבור שהתיאוריה מופרכת. תוכלי למצוא קצת ביקורת וקצת תשובות למשל באתר של ריצ'רד דאוקינס ובפרט בדף הזה:
צודק. תודה. 111865
למעשה, היו כמה וכמה ספרי מד''ב ישראליים, 111684
לגבי ה"מקוריים" - אני עדיין מופתע מכך שאיש לא גילה את הפלגיאט (פלגיאטים?) ב"עתידות" לפני שהגיע לדפוס. ניחא, אם היה מדובר בסיפור זניח של סופר לא מוכר; אבל אחד מסיפוריו המוכרים ביותר של אסימוב...
''מקוריים'' 111687
ועוד אחד: הסיפור "2100" שבקובץ הוא תרגום לעברית של "אל מכתש שיקאגו" של ריי ברדבורי.
עתידות 111697
אני דווקא מבכה את אובדנו של "עתידות" ממדפי (משאיל יקר: החזר ציוד לצה"ל!).
ביחוד זכור לי לטוב הסיפור "אלי בבל", שהוא נפלא ומקור השראה ממש.
אל תגיד לי שגם הוא בפלגיאטים..
לפחות בפעם האחרונה שבדקתי 111704
אפשר היה להשיג אותו יחסית בקלות בחנויות ספרים משומשים, שששו להיפטר ממנו במחירים המגוחכים ביותר שיכלו לחשוב עליהם.
עתידות 111718
לא פלגיאט שאני מודע לו (מצד שני, אני לא גיליתי לבדי אף אחד מהפלגיאטים האמורים). סיפור נחמד, אבל "נפלא ומקור השראה ממש"?

(להלן ספויילר, למי שלא קרא את הסיפור)

הרעיון של גזע מתפתח, מתאחד והופך להיות "אלוהים", שיצר את הגזע האנושי, חזר קצת יותר מדי פעמים לדעתי. אחת הגרסאות המוקדמות (או לפחות וריאציה קלה) היא כמובן הסיפור של אסימוב, בו "מולטיואק" הופך בסופו של דבר לאלוהים ("השאלה האחרונה").
כן, אבל הוא דווקא היה אחד מהמעטים בספר 111910
שהתעלה מעבר לדרגה של ''רעיון בלבד'' והפך להיות סיפור סביר ביותר ועומד בפני עצמו, גם אם ההשפעות של ''השאלה האחרונה'' הן די ברורות.

בסך הכל, רואים שהסיפורים שבספר הם פרוייקט בית ספרי בקורס שעוסק ברעיונות של מד''ב (ביולוגיה ופילוסופיה, במקרה הזה)- יש לא מעט סיפורים עם רעיונות טובים, אבל מעט מאד שהופכים רעיון טוב לסיפור טוב.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים