החיים עלי אדמות - התפתחות באקראי? 425
האמנם התפתחו החיים עלי אדמות באקראי? שאלה זו נדונה רבות במאתיים השנים האחרונות. ממצאים מדעיים חדשים מראים כי הדבר פשוט לא יתכן.

עד המאה ה-‏19 רווחה הדעה כי אינטליגנציה על־אנושית יצרה את מיליארדי מיני הצמחים ובעלי החיים שעל פני כדור הארץ - כל אחד בפני עצמו. במאה ה-‏19 הניבו תצפיות ארכיאולוגיות, בוטניות וזאולוגיות את תיאוריית ההתפתחות - המינים השונים התפתחו זה מזה בצורה טבעית. התורה נקראה על שם צ'ארלס דארווין מאחר והוא ביסס אותה יותר מכל חוקר אחר. גורמי ההתפתחות לפי דארווין הם: שינויים מתמידים בחומר התורשתי, מלחמת הקיום והברירה הטבעית. לתיאוריה הייתה השפעה עצומה על השקפת העולם במאות האחרונות, והיא הטביעה את חותמה בשטחים רבים ומגוונים.

אמנם, הטיעונים המדעיים שמאחוריה ידעו גיאות ושפל, אך עד היום היא מהווה את ההסבר המדעי היחיד להימצאותם של בעלי חיים "פשוטים" בשכבות גיאולוגיות עמוקות ומפותחים יותר בשכבות העליונות. מאידך, עד היום לא נצפה מעבר ממין אחד של בעלי חיים למשנהו. המינים נראים כיחידות פריה ורביה סגורות והכלאה ביניהם גורמת, לכל היותר, לבני כלאיים עקרים.

דארווין לא הכיר את תורתו של גיאורג מנדל, מייסד הגנטיקה המודרנית. אמנם שניהם חיו באותה תקופה, אך חשיבות עבודותיו של מנדל הוכרה על ידי אנשי המדע רק כעבור 50 שנה. דארווין יצר לעצמו תורה גנטית חסרת ביסוס ניסויי, שהופרכה אחר־כך לחלוטין. כשנתגלו חוקי מנדל מחדש, בראשית המאה הקודמת, הם שימשו כהוכחה נגד תורת ההתפתחות עקב יציבות החומר התורשתי המשתקפת בהם (חוקים אלו מסבירים את ההבדלים בין הזנים בצירופים שונים של חומר התורשה ההורי). אולם בשנות העשרים של המאה העשרים הייתה עדנה לתורתו של דארווין, כאשר נתגלתה תופעת ההתמרה, המשנה את עצם מהותו של החומר התורשתי - הגנים. כך נוסד הניאו־דארוויניזם המקובל עד היום.

מאז ועד עתה נוסף לנו ידע עצום בציטולוגיה (תורת התא), בגנטיקה ובביוכימיה, המעמיד אותנו בפני עולם מופלא, מדהים בתחכומו ובמורכבותו. עבור קוראים אשר אינם מתמצאים במדעי החיים, נסקור בקיצור נמרץ ביותר את מבנה התא החי - אבן היסוד של הצמחים ושל בעלי החיים.

התא מורכב מגרעין המכיל כרומוזומים ומסביבו פלסמה - רשת סבוכה ועדינה של חלבונים המהווים את תשתיתו של התא ואחראים על פעולותיו. מספרם של הכרומוזומים שונה מבעל חי אחד למשנהו. בתאי הגוף (פרט לזרע ולביצית) הם מופיעים תמיד בזוגות - אחד מהאב ואחד מהאם. האדם מקבל מכל אחד מהוריו 23 כרומוזומים, ובסך הכל - ארבעים ושישה.

הכרומוזומים מכילים שרשראות של חומצות גרעין (דנ"א) המסודרות בצורה ספירלית וקשורות בקשר חשמלי. השרשראות מורכבות מבסיסי גרעין - ארבעה במספר. הבסיסים, המחולקים לשני סוגים, מחוברים ביניהם על ידי סוכרים וחומצה זרחנית, וסדר התחברותם - מהווה את הקוד הגנטי.

ומה תפקידה של הפלסמה? ובכן, אם הכרומוזומים הם התוכנה, כי אז הפלסמה היא החומרה. הדנ"א גורם בעזרת אנזים ליצירת חומר דומה הנקרא רנ"א, השונה מהדנ"א במבנה הסוכר ובאחד הבסיסים. הרנ"א עוזב את הגרעין בעזרת תהליכים מורכבים ביותר ומגיע כ"רנ"א שליח" לגופיפים בפלזמה הנקראים ריבוזומים. כך מוטבע המידע הגנטי בחלבוני הפלזמה. כמובן שלא נוכל במסגרת זו אפילו לרמוז על שפע הפעולות של חלבוני התא החי המאפשרים תהליכי חיים מסובכים ביותר, בתנאים שונים ומשונים, ממרומי השמים ועד מעמקי הים.

התפתחות המינים נתפסת היום כתוצאה של התמרות נקודתיות שבהן נהפך בסיס גרעין אחד למשנהו, אקראית, או עקב התמרה נרחבת יותר, כשקבוצות של בסיסי גרעין נעתקים ממקומם או משתכפלים. בעקבות תהליכים אלו נוצרים חלבונים חדשים האחראים למבנים חדשים או לפעולות ביולוגיות חדשות. כך, סבורים החוקרים, נסללה הדרך מהיצור החד תאי לאדם ולמיליארדי המינים של יצורים אורגניים אחרים.

ממשילים את הקוד הגנטי לספריה או לספר אשר אותיותיו הן בסיסי הגרעין. נדמיין לעצמנו, אם כן, כי אנו מנסים לכתוב ספר בצורה אקראית. כלומר, מצרפים אות לאות בצורה מקרית ללא כל מחשבה. כמה מיליארדי שנים, אם בכלל, ידרשו לנו כדי שמתחת ידינו ייצא ספר בעל משמעות?

נניח כי אכן, אחרי שנים רבות מספור, הצלחנו באופן אקראי לכתוב ספר מלא דברי חוכמה, בדומה לקוד הגנטי הבונה את המערכות המופלאות של התא החי. מה הסיכוי שאם נשנה בספר אותיות בצורה אקראית במשך שנים רבות נקבל מיליארדי גרסאות חדשות של הספר העולות עליו בהרבה בתבונה הצפונה בהן?

השינויים בגנים, האמורים לקדם את התפתחות המינים, הם בדרך כלל תוצאות של התמרות חוזרות ונשנות. למשל, הפיכת הגפיים הקדמיות לכנפיים. כדי שתהליך כזה יתרחש, צריכים מבנה ופעולות החלבונים להשתנות במידה רבה. עקב נדירות ה"ההתמרות החיוביות", ברור כי שתי התמרות חיוביות לא יופיעו באותו בעל חי. כדי שהתמרות חיוביות יצטרפו זו לזו צריך שאחת תקרה בבעל חי אחד ואחת באחד מצאצאי צאצאיו. מצד שני, קשה להניח שהתמרה תזיק לבעל החיים, כי אז נושאיה יושמדו במלחמת הקיום - עוד לפני שיספיקו לפתח את ההתמרות הנוספות למשהו המועיל לבעליו. בדוגמא שלנו - לכנפיים.

לפיכך, אם נניח התפתחות אקראית יש לצפות כי במספר רב של בעלי חיים יימצאו חלבונים רבים חסרי משמעות כתוצאה של "ניסוי ותעיה", ורק אצל חלק קטן יהפכו אותם חלבונים לדבר בעל חשיבות.

והנה, לאחרונה סקרו בארה"ב את מכלול הגנים והחלבונים (כל גן אמור, כידוע, ליצור חלבון אחד) באדם ובבע"ח אחרים. לא רק שלא נמצאו חלבונים מיותרים, אלא נתברר כי היחס בין מספר החלבונים בבעלי חיים מפותחים ופשוטים קטן בהרבה ממה שניתן היה לצפות. בשמר, יצור מיקרוסקופי חד תאי, ניתן לזהות לפי הגנים את מציאותם של 6241 חלבונים השייכים ל-‏4383 משפחות חלבונים. (ייתכנו חלבונים דומים במבנה השייכים לאותה משפחה. סבורים שהתופעה היא תוצאה של שכפול עצמי בגנים.) לעומת זאת, בזבוב ובזחל נמצאו 13,601 ו-‏18,424 חלבונים, השייכים ל-‏8065 ו-‏9453 משפחות, בהתאמה. כל זאת, למרות שהזבוב, בעל חיים רב תאי עם צורות תאים ייחודיות, התפתחות מסובכת (ביצה, רימה, גולם וזבוב) ומערכת עצבים מתוחכמת, נראה מסובך הרבה יותר מהשמר, אפילו יותר מפי שניים או שלושה ממנו. באדם 80,000 גנים וחלבונים, אך נראה שמספר משפחות החלבונים אינו גדול בהרבה מאלו שבזבוב או בתולעת. במאמר שפורסם אשתקד בכתב העת Science הסבירו המחברים את הממצאים המפתיעים בכך שההתפתחות האבולוציונית אינה נובעת מריבוי חלבונים אלא מהמבנה המרחבי, מארגון מחודש ומהשפעות גומלין שבין מרכיבי התא. במילים אחרות, היצור החי אינו ערב־רב של מוטציות אלא תוצאה של "הנדסאות" חסכונית ומתוחכמת. האם היא יכולה להיות אקראית?

עד כאן באשר למספר החלבונים בבעלי החיים שונים. ומה נודע לאחרונה על הדמיון או השוני שבין החלבונים בבעלי חיים שונים? גם כאן צפויה הפתעה. לכ-‏20 אחוזים מחלבוני הזבוב אנו יכולים למצוא מקביל דומה בחלבוני התולעת והשמר. אלה כנראה חלבונים המשותפים לכל בעלי החיים. לעומת זאת, 30 אחוזים מהחלבונים בשני מינים של זבוב הפירות, הדומים זה לזה מאוד בהתפתחותם ובצורתם, שונים לגמרי. כלומר, %20 מהחלבונים משותפים לכל בעלי החיים. %30 שונים אפילו בין בעלי חיים דומים השייכים למינים שונים. %50 מייחדים מערכות של בעלי חיים. והם מבדילים, לדוגמא, בין מיני הסרטנים למיני הזבובים. לו היו המינים מתפתחים אחד מהשני ניתן היה לצפות לשוני קטן בהרבה בין החלבונים שלהם. שוני גדול כל־כך תואם את הטענה שהמין הוא יחידה סגורה.

לאור עובדות אלו, האם ניתן בכלל לחשוב על התהוות אקראית של החיים? לשאלה זו משמעות פילוסופית נכבדה ביותר. האדם המודרני מבקש, בצדק, לבסס את השקפת עולמו על האמת, והוא סבור שניתן להגיע אליה על ידי המדע. לפיכך חייבים אנשי המדע בהתייחסות רצינית ונכבדה לשאלה זו. התחמקות מהתופעה על ידי הגדרתה כ"תיאולוגית", אינה אלא חטא לאמת ובזיון למדע.
קישורים
פרוייקט הגנום האנושי
חברת סלרה - Celera חברה מסחרית העוסקת בפיצוח הגנום
מוצא המינים – צ'ארלס דארווין
Science
פרסום תגובה למאמר

פרסומים אחרונים במדור "מדע"


הצג את כל התגובות | הסתר את כל התגובות

  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • שי כהן
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • האייל האלמוני
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • שי כהן
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • האייל האלמוני
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • Chen
  תגובה לחן • Citizen KN
  תגובה לחן • Chen
  תגובה לחן • eitor
  לא, זו לא תיאוריה. • מר כליל נאורי
  לא, זו לא תיאוריה. • דובי קננגיסר
  stone-roses? • ערן בילינסקי
  stone-roses? • דובי קננגיסר
  stone-roses? • ערן בילינסקי
  stone-roses? • דובי קננגיסר
  stone-roses? • ערן בילינסקי
stone-roses? 38930
התפתחות של בעלי חיים (וצמחים) זה מזה, ולא בדרך של בריאה חד-פעמית (או בריאה מתמשכת של מינים נפרדים לחלוטין).
  alians did experiments on me! • ערן בילינסקי • 25 תגובות בפתיל
stone-roses? 745235
אבולוציה הנה תיאוריה שתפסה הרבה אנשים אך יסודה בכפירה מתמשכת בשם יתברך ובברואיו. אין מצב שהאנושות התפתחה סתם כך בדרך של ברירה אקראית מהרבה סיבות, בן אדם הנו מוצר כה משוכלל ששום ברירה טבעית לא בוראת אותו...הוא נברא! התמיינות תאים לכדי מינים שונים גם היא אינה אפשרית, כי מי ממיין אותם? האדם לא נוצר מהקוף! לקוף יש התנהגות לעיתים אנושית אך הוא עדיין קוף! לא ראינו קוף שכותב שירים או קוף הוגה דעות. מותר האדם מן הבהמה...ישנם נבראים המתגלגלים בחיות, צומח או דומם. לפי הקבלה, הקב"ה ברא עולם עם ספירות, ושלל בריות, להוציא מהכוח אל הפועל את מלכותו, להיטיב לנבראים. כל מי שעוסק במדע ורפואה חש ורואה זאת-אפסיות האדם מול הכוח של השם יתברך. בהצלחה רבה לכולכם! אהבתי את הדיון המעניין הזה!
stone-roses? 745238
>> יסודה בכפירה מתמשכת בשם יתברך ובברואיו.

האם בהכרח? כשם שהשי"ת שתל גולגלות של דינוזאורים וניאנדרטלים בקרקע הוא יכול היה לקבוע את חוקי האבולוציה (שלא לומר את קבועי הפיזיקה).

>> בן אדם הנו מוצר כה משוכלל

גם חיידק.

>> התמיינות תאים לכדי מינים שונים גם היא אינה אפשרית

אני חושב שגם המדע מסכים אתך. התמיינות תאים היא מהביצית המופרית אל העובר, והיא קורה בכל פעם שיצור רב תאי מתפתח מביצית. השאלה שלך "מי ממיין אותם?" היא שאלה טובה שהתשובה עבורה נמצאת בקוד ההפעלה, הלא הוא ה DNA.

>> האדם לא נוצר מהקוף!

נכון.

>> לא ראינו קוף שכותב שירים או קוף הוגה דעות.

ולכן?

(אגב- ראינו מחשב כותב שירים)
(אגב 2 - 95% מהאנושות לא כותבת שירים ולא הוגה דעות)
(אגב 3 - ואם תראי קוף כותב שירים תקראי לו אדם?)

>> ישנם נבראים המתגלגלים בחיות, צומח או דומם.

זו קביעה שדורשת הסבר כלשהו. מה הכוונה מתגלגלים? ואיך זה קשור או לא לאבולוציה?

>> מותר האדם מן הבהמה...

בכך שהאדם מספר לעצמו סיפורים ומאמין בהם. זה יכול להיות סיפור הגיוני או סיפור פנטסטי אבל תמיד צריך סיפור.
stone-roses? 745241
אחת לאחת. אף פעם לא הבנתי את הפחד מהאבולוציה שמה תקטין את עוצמת אלוהים. פרשנות התנך בגרסתה הנוצרית השחיתה את המחשבה היהודית שבמהותה לא נותנת לתנך- לרבות עשרת הדיברות- שום מעמד מחייב וכל שכן בהתעסקות בבריאת העולם שאין לו תימוכין גם באורתודקסיה שאימצה רק חלק זעום מהתנך.

אגב,האבולוציה דווקא מאנישה את האלוהים ובכך מכבדת אותו ולא מקטינה אותו על ידי סיפורים מוזרים שפרות נפלו יום אחד מהשמים.

לידיעת הגברת - הקבלה לא מחייבת את אורתודקסיה בשום סעיף,וכמדומני שאפילו הרב עובדיה זל,לא מייחס שום כפירה למי שכופר בקבלה ובזהר.
stone-roses? 745245
בראשית ברא אלהים את המרחב ואת המסה, והמסה היתה תוהו ובוהו.
ויאמר אלהים יהי ביג באנג, ויהי ביג באנג.
stone-roses? 745246
אני לא מבין הרבה בפיזיקה, אבל לפי הרכילות האחרונה ששמעתי, הדיעה הרווחת היא שמסה והקונספט של "מרחב" הם שניהם emergent phenomena. אז... בראשית באר אלהים מרחב-הילברט ובחר המילטוניאן?
stone-roses? 745249
כך כנראה יופיע במהדורת ''התנ''ך לפיזיקאים'' (כמו ''סיפורי התנ''ך לילדים בתמונות'' שהיה לי בילדותי, אבל עם נוסחאות במקום).
stone-roses? 745256
סיפורי התנ''ך לילדים היתה סדרת ספרים שחיבבתי מאד. מאד קריאה ונגישה לילדים עד כמה שזכור לי.
stone-roses? 745257
יש גירסה אחרת?
stone-roses? 745261
וווש...
איבדתי אותך.
stone-roses? 745247
תודה על שהארת את עינינו!

אהבתי במיוחד את המשפט "כל מי שעוסק במדע ורפואה חש ורואה זאת-אפסיות האדם מול הכוח של השם יתברך" שמסביר תופעה שמטרידה אותי כבר עשרות שנים: איך זה שאין מדענים אתאיסטים.
stone-roses? 745415
כִּי מִקְרֶה בְנֵי-הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה, וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם--כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה, וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל; וּמוֹתַר הָאָדָם מִן-הַבְּהֵמָה אָיִן, כִּי הַכֹּל הָבֶל.
stone-roses? 745461
זו דוגמה קלאסית איך כתוב דבר אחד, אבל מפרשים בדיוק ההיפך.
אין- ראשי תיבות "אדם יש נשמה". והנה הפכנו את החכם באדם על ראשו!
  stone-roses? • רועי • 2 תגובות בפתיל
  ?stone-roses • רון בן-יעקב • 6 תגובות בפתיל
  תגובה לחן • אביב ישראל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • איש פשוט • 7 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • עמי • 22 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • אליהו • 126 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • ארז • 3 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • בער'ל • 2 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • בן-אדם • 2 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • צביקה • 2 תגובות בפתיל
  שאלת תם • שלום • 76 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • קרן • 2 תגובות בפתיל
  לא מן הנמנע שתורת האבולוציה • ארז • 4 תגובות בפתיל
  נניח שיתגלה שפעם במאה אלף שנים • האייל הערמוני
  הגמד של מנדל • גילית
  חביב ולא יותר. • בורשט • 27 תגובות בפתיל
  אני לא מבין את הבעיה • גל • 13 תגובות בפתיל
  מתמטיקה • סמילי • 4 תגובות בפתיל
  נו, ו..? • עדיגי • 9 תגובות בפתיל
  אקראיות • יובל רבינוביץ • 32 תגובות בפתיל
  קנוניה במפעל הפיס • מיץ פטל • 93 תגובות בפתיל
  לא לינארי • רון בן-יעקב • 5 תגובות בפתיל
  ספרים בעלי משמעות עמוקה • אמיר קורן • 7 תגובות בפתיל
  והיכן המחבר? • אסף ברטוב • 2 תגובות בפתיל
  הערות לקטע האחרון במאמר • דב אנשלוביץ • 119 תגובות בפתיל
  טיעון מעניין אבל כנגדו אפשר לתת • אבי בליזובסקי
  לא הבנתי • עמית חוזה • 3 תגובות בפתיל
  תיאוריית המסר ב- DNA • אחד • 16 תגובות בפתיל
  תחרות השכפול של המולקולות • LG • 7 תגובות בפתיל
  ניסוי אפשרי • ד''ר הושע אבינתן • 21 תגובות בפתיל
  סמנטיקה • ממי לביא • 16 תגובות בפתיל
  just a thought • גל • 3 תגובות בפתיל
  ראשית החיים • אורח לרגע
  קול ממעמקים • ערן בילינסקי • 7 תגובות בפתיל
  הערה על טענה שגויה • גורו יאיא • 50 תגובות בפתיל
  על ראשתי החיים • גל
  שאלה לד" ר אבינתן • גל • 5 תגובות בפתיל
  מי מהקוראים הנאמנים שרוצה עוד • גל • 3 תגובות בפתיל
  עוד נקודה למחשבה • גל
  יותר גנים משחשבנו • דובי קננגיסר • 12 תגובות בפתיל
  לכל הקוראים הנאמנים של מאמר זה • גל • 31 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • טלה בר • 4 תגובות בפתיל
  ברירה טבעית או ברירת מחדל? • הבאר-מן • 3 תגובות בפתיל
  מתכון ליצירת מינים חדשים • כרובי
  מתכון ליצירת מינים חדשים • רועי
  ברוך הבא ויופי של תגובה • גל  • 2 תגובות בפתיל
  מתכון ליצירת מינים חדשים • ד''ר הושע אבינתן
  מתכון ליצירת מינים חדשים • ליאור גולגר
  מתכון ליצירת מינים חדשים • כרובי
  מכה מתחת לחגורה? • אפופידס
  מתכון ליצירת מינים חדשים • ד''ר הושע אבינתן
  מתכון ליצירת מינים חדשים • ערן בילינסקי • 27 תגובות בפתיל
  מתכון ליצירת מינים חדשים • גל • 269 תגובות בפתיל
  לויתנים בדרך • דנידין
  לויתנים בדרך • ד''ר הושע אבינתן
  לויתנים בדרך • סתם כליל נאורי • 14 תגובות בפתיל
לויתנים בדרך 503452
עוד יצורי ביניים: http://www.sciencedaily.com/releases/2009/02/0902040...

(דגדגן: "Early Whales Gave Birth On Land, Fossil Find Reveals")
לויתנים בדרך 743148
והנה בשכנתנו הדרום-מערבית התגלה אב-קדמון של לוייתן בעל רגליים. רק סיסי!

יפה לראות איך הלוויתן, שהיה כביכול בעייתי עבור תורת דארוין וזכה להרבה איזכורים אצל הבריאתנים‏1, הולך והופך להיות ההיפך מזה.
____________
1- לדוגמא:

"“…To postulate a large number of entirely extinct hypothetical species starting from a small, relatively unspecialized land mammal and leading successively through an otter-like state, seal-like stage, sirenian-like stage and finally to a putative organism which could serve as the ancestor of the modern whales. Even from the hypothetical whale ancestor stage we need to postulate many hypothetical primitive whales to bridge the not inconsiderable gaps which separate the modern filter feeders (baleen whales) and the toothed whales.”
Denton (1985) Evolution: A Theory in Crisis, Adler & Adler Publishers:Chevy Chase, MD. p. 174
לויתנים בדרך 743149
שכחתי לצרף את המקור להודעה הקודמת.
לויתנים בדרך 743152
פיוצ'רמה עשו את זה קודם
לויתנים בדרך 743200
מה שצד את עיני בציטוט שלך הוא צ'בי צ'ייס - האם הקומיקאי הפך להיות פטרון של בריאתנות? מצמוץ קל הבהיר לי שמדובר בשם של מקום, וזה היה אפילו יותר מפתיע. חפירה קצרה בויקיפדיה העלתה שהקשר לא מקרי, אבל לא ישיר: השניים הם אחים ממטיים, שניהם נקראים בעקבות יצירה אחת ישנה. הי, זה כמעט און-טופיק.
לויתנים בדרך 743212
על היישוב ידעתי, על המקור הסקוטי לא.
  לויתנים בדרך • שוטה הכפר הגלובלי • 226 תגובות בפתיל
  הויכוח לא מובן • פשוט • 132 תגובות בפתיל
  האמנם ? • דנידין • 5 תגובות בפתיל
  אבולוציה היא אשליה • עופר • 26 תגובות בפתיל
  ובהקשר מדעי זה... E≠mc²?! • God eat God • 16 תגובות בפתיל
  שאלה הכרחית - פילוספיה או מדע.? • ניב גלס • 12 תגובות בפתיל
  קול קורא באייל הקורא! • God eat God • 88 תגובות בפתיל
  אקרעיות בלתי נתפסת • בועה • 87 תגובות בפתיל
  הכותב מנסה להציל את האל הגוסס • זרתוסטרא
  משולחן החדשות • שוטה הכפר הגלובלי • 2 תגובות בפתיל
  מבנה גופו הבסיסי של יצורים חיים • הידען
  בערך 32000 גנים בבן אנוש • סטודנט לרפואה
  חדשות מן התנור • שוטה הכפר הגלובלי
  חדשות מן התנור • עוזי ו. • 3 תגובות בפתיל
  חדשות מן התנור • ד''ר הושע אבינתן
  חדשות מן התנור • שוטה הכפר הגלובלי
  חדשות מן התנור • ד''ר הושע אבינתן
  חדשות מן התנור • שוטה הכפר הגלובלי
  חדשות מן התנור • האייל האלמוני
  חדשות מן התנור • ארז ליבנה • 18 תגובות בפתיל
חדשות מן התנור 90428
מי יודע?

ברגע שנוצרת מולקולה שמהווה קטליזטור עצמי, כלומר שבנוכחותה קל יותר למולקולות דומות להיווצר, מתחילה השרשרת. ישנן מולקולות RNA בעלות התכונה הזאת, ויש הגורסים שהן תחילת השרשרת (מי היו המולקולות שקדמו להן היא שאלה פתוחה למיטב ידיעתי), אבל יש גם מועמדים אחרים (חלבונים ואפילו המועמד החביב עלי: חימר).
  חדשות מן התנור • האייל האלמוני • 44 תגובות בפתיל
חדשות מן התנור 750618
בפיגור אופנתי של כמה חודשים, חדשות בעניין "עולם ה rna ".

דגדגן:

S̲u̲m̲m̲a̲r̲y̲:̲
Researchers have for the first time been able to create an RNA molecule that replicates, diversifies and develops complexity, following Darwinian evolution.
חדשות מן התנור 752260
אם זה יתברר כנכון, עדה יונת תזכה לתואר "מאדאם קירי הישראלית" בעקבות פרס נובל השני.

טפי, הסמולנים האלה.
חדשות מן התנור 752270
כדאי להיזכר מזוכי פרס נובל כפול, מישהו מהם עוד יכול להכריז ש''אין פרוטו-ריבוזומים, אבל אולי פרוטו-מדענים דוקא יש'' או משהו כזה.
חדשות מן התנור 752278
:-)
  לא נכון • al • 2 תגובות בפתיל
  תניחו לנו לנפשנו • טכנולוגיה יערה פ. • 3 תגובות בפתיל
  לאט,לאט... • גיורא
  ללא כותרת • רחמים ט. • 57 תגובות בפתיל
  לינק למתעניינים • שוטה הכפר הגלובלי • 12 תגובות בפתיל
  די • אופיר מלכה • 4 תגובות בפתיל
  לא לעניין • יערה • 2 תגובות בפתיל
  מה תגובות המדע על כך ? • מולי
  תיאוריה חדשה על תחילת החיים: • שוטה הכפר הגלובלי • 6 תגובות בפתיל
  בקשת עזרה • מגשש בדרך לחזרה בשאלה • 37 תגובות בפתיל
  חוק כלים שלובים ונפש המשורר • יובל נוב • 16 תגובות בפתיל
  הכותב הנכבד • פנחס
  Adaptive mutations • אפופידס • 13 תגובות בפתיל
  קו *סמול* וגיה • האייל המלנקק • 14 תגובות בפתיל
  הפרודה והירח • שוטה הכפר הגלובלי
  Falsehood! • Lovitz • 5 תגובות בפתיל
  המאמר הזה הוא דמגוגי ואני אסביר למה. • אורן אחד • 16 תגובות בפתיל
  משהו: • שוטה הכפר הגלובלי • 5 תגובות בפתיל
  עוד משהו: • אלון עמית
  יש אלוהים! • ראובן • 56 תגובות בפתיל
  יהיה נחמד אם תשתפו גם ליימנים במחקר • זכר מפוקח
  מדהים עד כמה זה פשוט נכון • עוז • 2 תגובות בפתיל
  בני כלאיים של גורילות ושימפנזות? • אפופידס • 6 תגובות בפתיל
  חדשות אבולוציה • ארז ליבנה
  למחבר המאמר, וגם לקוראים • אלמוני חובב מדע • 10 תגובות בפתיל
  בקשת הסבר • תלמידה דתיה (חולה בבית היום) • 44 תגובות בפתיל
  נאמנות להגיון. • א.פ • 10 תגובות בפתיל
  לעולם לא יווצר חלבון חדש. • כופר (באבולוציה ע''פ המקרה).
  לעולם לא יווצר חלבון חדש. • שוטה הכפר הגלובלי
  לעולם לא יווצר חלבון חדש. • כופר (באבולוציה ע''פ המקרה)
  לשאלתך האחרונה • האייל האלמוני
  לשאלתך האחרונה • כופר (באבולוציה ע''פ המקרה)
  לשאלתך האחרונה • האייל האלמוני
  לשאלתך האחרונה • עוזי ו.
  לשאלתך האחרונה • האייל האלמוני
  לשאלתך האחרונה • עוזי ו.
  לשאלתך האחרונה • האייל האלמוני
  משפכים • ראובן
  משפכים • אייל מולד(ר) • 2 תגובות בפתיל
  משפכים • עוזי ו.
  משפכים • ראובן
  משפכים • עוזי ו.
  משפכים • ראובן
  משפכים • עוזי ו.
  משפכים • ראובן
  משפכים • עוזי ו. • 2 תגובות בפתיל
  משפכים • ארז ליבנה
  משפכים • עוזי ו. • 15 תגובות בפתיל
משפכים 728902
עפ"י החבר'ה הטובים מ Deepmind הבעיה "כמעט פתורה".

דגדגן:
" AlphaFold determined the shape of around two thirds of the proteins with accuracy comparable to laboratory experiments... accuracy with most of the other proteins was also high, though not quite at that level "
  משפכים • יובל נוב • 8 תגובות בפתיל
משפכים 751139
יישום זריז ומרשים מתואר בדיון 4151
משפכים 751146
יש לי כבר שם הולם לתוכנת ה-AI שתמצא את הרכב חיידקי המעיים מניתוח דגימת צואה.
תנחשו כבר לבד.
משפכים 751147
זה מתחיל בAS?
משפכים 751153
דוקא לא :)
  לשאלתך האחרונה • האייל האלמוני
  לשאלתך האחרונה • האייל האלמוני • 2 תגובות בפתיל
  לעולם לא יווצר חלבון חדש. • שוטה הכפר הגלובלי • 7 תגובות בפתיל
  לעולם לא יווצר חלבון חדש. • ערן בילינסקי • 2 תגובות בפתיל
  לעולם לא יווצר חלבון חדש. • ארז ליבנה • 333 תגובות בפתיל
  יוצר האדם • אורי פז • 81 תגובות בפתיל
  צעד קטן לשלפוחיות • ערן בילינסקי • 13 תגובות בפתיל
  שאלות. • האייל האלמוני
  ''האמת נובעת מהמקרה'' • האייל האלמוני
  ואם כבר מדברים על אקראיות • ארז ליבנה • 8 תגובות בפתיל
  13 העיקרים • ערן בילינסקי
  חדשות מסיינטיפיק-וואלה • ארז ליבנה • 10 תגובות בפתיל
  גן השבילים המתפצלים • ערן בילינסקי • 3 תגובות בפתיל
  כמו ללמד על החסידה בשיעור חינוך מיני • ערן בילינסקי • 522 תגובות בפתיל
  ממי קרא האינסטינקט האנושי מאת רוברט ווינסטון? • שולם • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • דורון הגלילי • 3 תגובות בפתיל
  אלטרנטיבה • יובל נוב • 10 תגובות בפתיל
  זה היה ממש יפה! • נוגה
  ובכל זאת אבולץ תאובלץ • שוטה הכפר הגלובלי • 5 תגובות בפתיל
  דרווין דווקא הושפע מספנסר • אורי פז
  חדשות מעניינות למדי • שוטה הכפר הגלובלי • 3 תגובות בפתיל
  הכותב משקר או לא יודע? • מרווה הפיגמנטים • 2 תגובות בפתיל
  כל כיתבי דארווין ברשת • ראובן
  אורי, בפעם הבאה שאתה בקנטקי • האייל האלמוני
  היוצרות החיים באופן מתוכנן • התיאוריה המשולבת • 35 תגובות בפתיל
  TED כדאי להכיר • mousomer • 20 תגובות בפתיל
  האבולוציה אינה אקראית (וזה דווקא מחזק את התיאוריה הדרוויניסטית) • ערן בילינסקי
  ID- ועכשיו הסרט • ראובן
  אנזימים משתכפלים ומשתנים • ערן בילינסקי • 3 תגובות בפתיל
  מוצא האדם - מאובן חריג • אפופידס
  אבולוציה בפעולה • אפופידס • 2 תגובות בפתיל
  ללא כותרת • שוטה הכפר הגלובלי
  ממשיכים... • שוטה הכפר הגלובלי • 3 תגובות בפתיל

חזרה לעמוד הראשי פרסום תגובה למאמר

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים