בתשובה לגיא, 25/12/02 11:41
מצויין? 115889
דוגמתה של נורית היא דוגמה ותו לא, ואי אפשר להסיק ממנה על הכלל. מה שכן אפשר להסיק ממנה זה שלמרות שלכאורה נורית מצרה על ''מזלה הרע'' בעולם הזה, יש לה הרבה טעם בחייה והיא לא בחרה לשים להם קץ. כלומר, הטענה כאילו חייו של הילד שיוולד יהיו בלתי נסבלים בצורה שעדיף לו לו לא יוולד אינה עומדת.
מצויין? 115898
ההבדל בין מת ללא נולד הוא עצום! וכמוהו ההבדל בין לרצות למות ללהתאונן על הולדתך. האם אתה באמת לא רואה הבדל בין השניים?
מצויין? 115904
רגע, אז מאיזה טעם אתה רוצה בעצם למנוע מהרווקה (או הנשואה) שלא ללדת? לא מתוך דאגה לעתידו, או בעצם "הטעם בחיים" של הילד שיוולד?
מצויין? 116012
לא הבנתי את השאלה.
מצויין? 116040
אתה בוחר למנוע מהאישה ללדת בשל סיבה מסויימת. נדמה לי שהסיבה שאתה מביא היא שחייו של הילוד יהיו כאלו שעדיף לא היה לחיות אותם, כלומר, אין בהם ערך חיובי אלא רק שלילי. האם ההגדרה הזו מקובלת עליך? אם לא, אנא נסה להסביר את שורש הסיבה מדוע יש לאסור על האישה להשתמש בפונדקאית ולגדל את הילד שיוולד. כלומר, "יצחקו עליו" אינו הסבר אבל "יצחקו עליו כל כך הרבה עד שסביר להניח שירצה לשים קץ לחייו ואף טיפול פסיכולוגי לא יעזור" זה הסבר.
מצויין? 116091
מוות זה לא הדבר הכי נורא שיכול לקרות. יש גם סבל והרס עצמי. פסיכולוגיה ופסיכיאטריה מעולם לא הוכיחו את עצמם ככלי שימושי ולרוב משומשים ככלי מחקרי. לא מונע, פשוט לא יכול לקבל את האחריות, וזה מה שהחוק מבקש ממני(כשופט)לקבוע- האם אני מתיר ומקבל את האחריות המוסרית לעניין או לא. אני כבר הסברתי שמבחינתי, עם התנאים המתאימים, אין כל בעיה שהאישה תלד, אך צריכה להיות דאגה לילד אפילו שהוא עדיין לא נולד. וכן, לפעמים אדם עובר חיים שלמים מבלי לעשות משהו בחייו, עם חששות מהמוות, עם תסכול רב, עם טינה וכעס על כל העולם וכו'...
כאדר נוצר מצב אשר אינו נורמלי בסביבה הקרובה לילד, הילד שם לב לכך שהוא ומשפחתו חריגים. וזה לא נוגע רק לילד לאם חד הורית שנמצאת בסביבה ובחברה של זוגות, אלא בכל אדם השונה מהשאר. יש לילד שני כיוונים ללכת- להתגבר ולהתעלות או להישבר ולהתפרק. האפשרות השניה היא, הומנית ומוסרית, בלתי מתקבלת בחברה סוציאלית. ואנחנו חברה סוציאלית ואני, כבן אדם אמפתי, לא מוכן לקבל את זה ואם ביכולתי למנוע סבל, צער וכאב לב מיותר, אני אמנע אותו.
מצויין? 116093
כן, אבל כאן יש שתי שאלות:
א. מידתיות: האם הסבל שיגרם לילד הוא כה גדול כך שעדיף לו לו לא היה נולד כלל. לא נראה לי שהתשובה חיובית.
ב. חיזוי: אתה מדבר על ספקולציה, שכן אין לך כדור בדולח שיראה לך איך *באמת* יראו חייו של אותו ילד אם יוולד. באותה מידה שהוא עלול להיות אומלל הוא גם יכול להיות נאהב ולנהל חיים (כמעט) נורמליים (אני משתמש במושג ה"נורמה" למרות שהוא די מעורפל בעיניי). מתגובתך משתמע כאילו באופן דטרמיניסטי, הילד, אם יוולד, נידון לחיים של אומללות, ולא כך היא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים