בתשובה לאילן מעוז, 09/11/00 19:44
דוקא אהבתי את המתעניין... 11827
אתה ואני, מר מעוז, ניחנו בראיה פרגמתית מסויימת, אם כי הפתרון שלנו אינו זהה. מתוך ההנחה שאנו רואים את המציאות כפי שהיא, נמנעים מהזיות פרועות וחלומות בדויים שמאפיינים את אותם אלו החיים להם בבועות משלהם, עלינו לחפש פתרון הדרגתי - ולא נוסחת פלא - על מנת לפתור את בעית שפיכות הדמים.
שאלת שאלה אחת בראשית תגובתך, והיא מה לדעתי על העם לעשות בסיום שפיכות הדמים. אני רואה בשאלה מסוג זה שאלה רטורית - שהרי ברור מראש שאין מנוס מהדרך המדינית. אבל, יש לומר, לכל משא ומתן ניתן להגיע בכמה דרכים - אחת מהן היא להגיע עם היד על העליונה, השניה היא להגיע כששני הצדדים שוים (אז יש הכי פחות סיכוי להסכם) והשלישית היא להגיע במצב של נחיתות. אני יודע טוב מאוד באיזה מצב אני רוצה להגיע למו''מ עם הראיס הבא - ואני חושב שכל ישראלי בר דעת צריך לחשוב כך גם. אין פה התנשאות, גזענות, מיליטנטיות - אלא פרגמטיות לשמה.

אבל לא על שאלה זו סבבה תגובתך, גם אם התיימרת לכך. תגובתך סבבה סביב הסכמי אוסלו והצדקתם.
כפי שאמרתי בתחילת תגובתי, אתה רואה את המתרחש בעין מאוד מציאותית, זאת יאמר לזכותך, אבל לדעתי הסברך שגוי. רבין פעל מהר מדי. לא היה זה הזמן לויתורים כגון אלו שרבין הציע לוותר. לא היה זה הזמן לחשוף את עם ישראל להסכמים שכללו בצורה פתאומית כל כך מסירת נשק ותחמושת לפלשתינאים. שים לב, שכשברק היה נכון לוויתורים מופלגים הרבה יותר, הזעקה הציבורית התגמדה לעומת זאת שקמה בזמנו של רבין. שאלה של תזמון גרידא.
לא רק שרבין טעה בתזמון, אלא גם בבטחון המופרז שנתן בערפאת הבוגדני. את זה, דרך אגב אינני מבין עד היום - גם שיא הסלחנות לא היה מביא אותי להידברות מסוג פתוח שכזה עם ערפאת. ואולי זה מה שעשה את רבין טוב יותר, או גרוע יותר. בכל מקרה, נחתמו ההסכמים, רבין נרצח, וביבי עלה. אני מסכים פחות או יותר עם תיאור שלטונו של ביבי, ואפליג אפילו לומר שאף הוא ויתר פה ושם, בתואנות על ''ירושה מסריחה'' שקיבל משלטון העבודה. נכון בחלקו, טפשי ברובו.
ברק. ימים אלו הוכיחו עצמם כפרק שחור נוסף בהסטוריה של מדינת ישראל. אהוד ברק, שחובבן פוליטי שכמוהו לא נראה זה זמן רב בישראל (למרות היותו אינטליגנט מאין כמוהו), לא השכיל ללכת בדרכו האיטית והמחושבת של מנהיגו רבין, ושגיאתו זו היא שהביאה עלינו את המהומות. משום מה חשב ברק שהוא זה שהוטל עליו להמשיך את מורשת רבין, בהתעלמות מהאפשרות שמורשת זו מתה. ברק האמין שהמצב הוא אותו מצב כפי שהיה לפני עליית ביבי. אולי הוא אכן רצה להחזיר את המצב לקדמותו, אך יש הבדל בין רצון למציאות, וכנראה שמר ברק שכח זאת, מכיוון שהמצב אינו אותו מצב כלל וכלל. ערפאת אינו אותו ערפאת שבחר בדרך המדינית, אלא אבו עמר שבחר באלימות ובמלחמת חורמה בישראל. הסכמי אוסלו, שהחלו כיוזמה מלאת תקווה, הפכו ללא רצוננו וללא ידיעתנו לכלי הפלשתינאים במלחמתם בישראל. הרובים שקיבלו מאיתנו עתה משמשים נגדנו, וחזונו השחור ביותר של מכונן הסכמים אלו - יצחק רבין, מתממש. לא ניתן לומר האם כל זה קורה בגלל שהאדם שהגה את כל הרעיון איננו עוד, או שמא ההתרחשויות האחרונות הן בסה''כ מאורעות שנדחו עוד מימי רבין...בכל אופן, אוסלו הוא שגיאה. אינני עוסק בשאלה האם היה שגיאה מתחילתו, אלא האם יש לקיימו ולהחיותו כעת. אני מאמין שלא - ההחייאה המלאכותית הזו לא תארך זמן, וכבר עכשיו היא מתחילה להתפורר.
דוקא אהבתי את המתעניין... 11887
כששואלים ימני מה צריך לעשות, דעתו היא כי יש לפעול באופן צבאי מוגבר ולטפל בבעיה בעזרת גישה מיליטרסטית. ככשואלים שמאלני, יאמר הלה כי נכון שיש בעיה גדולה, אך בסופו של דבר נגיע לשולחן המסע ומתן.
זהו ההבדל הגורלי בין שמאל וימין כיום בארץ ישראל. שני הצדדים אמנם יודעים כי בסופו של דבר נגיע למשא ומתן, אך השאלה היא כיצד ומתי. למרבה הצער, שני הצדדים חסרי יכולת להסתכל לכל צדדיהם לפני "שהם חוצים את הכביש" האידיאולוגי של הם באשר למצב. אבל הימין מציע אבסורד בלתי פתור, כיוון שהוא טוען שאין פרטנר, ובאם נגיע לבסוף לשולחן המשא ומתן, כמו שנאמר על ידי הכל, עם בדיוק נשוחח? הרי אין לנו פרטנר. אזי הפתרון הנו הרג עד אשר יופיע פרטנר חדש, וזהו גם אם פתרון חביב אינו עומד בקנה מידה עם דעתי.

מהי מורשת רבין? לטעמי חלק גדול ממנה הנו הבסיס הרעיוני של אוסלו, הבסיס המציע דו קיום הכולל מפעלים משותפים, תשתיות משותפות והתקדמות בריכוך הזעם הפלשתינאי המוצדק לעתים רבות. אני מאמין כי זוהי הדרך הטובה ביותר בה אנו יכולים להתקיים. אין אנו יודעים האם רבין הקדים את זמנו ב10 15 שנה, כיוון שהתהליך נוטרל, פורק ונהרג יחד עמו.
אמנם איזשהו תהליך משונה לקח את תווי פניו ואת קולו, אך היה זה תהליך אחר, זר וערמומי.
אוסלו לא היה מושלם. הוא לא טיפל בבעיה החמורה של החינוך האנטי ציוני בבתי הספר הערביים, בספרי הטקסט המסיתים, בתעמולה הבלתי פוסקת המאשימה אותנו בהרס איטי אך יעיל של אל אקצה. אך הבסיס הרעיוני, שתי מדינות אחת ליד השנייה, חולקות תשתיות ומפעלים הייתה הנכונה. כעת מי יודע אם נוציא מתוך עצמנו את האומץ והיכולת לראות מעבר למהומות האחרונות. לא להעלים עין, אלא לקחת אותן בחשבון בהמשך התהליך.
גם לי כואב לראות שמהקזינו אותו ישראלים רבים פירנסו וקיימו משמש עמדת ירי על כוחותינו, גם לי כואב לגלות כי חייל נוסף נפטר מפצעיו לפני זמן קצר, אך אני מתנגד לקיצוניות לה נופלים אנשים רבים לאחר כל אירוע. ערפאת הנו אותו ערפאת אשר רצח בנו יחד עם אש"ף, אותו ערפאת אשר לחץ ידו של רבין על מדשאת הבית הלבן ואותו ערפאת אשר מתדלק את המהומות האחרונות. אותם דפוסי התנהגות ופעולה, אותה תעמולה קטלנית ואותו חיוך בראיונות עם העיתונות האמריקנית, חיוך תמים המסתיר את שימושו הציני בידלים קטנים למטרותיו הפוליטיות והמדיניות,
אך זהו גם הפרטנר שלנו לשלום. לא עושים שלום עם אנשים נחמדים ללא דם על ידיהם.
הפתרון? 11905
אולי חלק מן הפתרון הוא להראות לפלשתנאים שבמצב הדברים הקיים, אין להם קיום מבלי שיתוף פעולה עם ישראל. הלא אנו כמדינה שהרשות תלויה ברבות מתשתיותיה ובסיועה הכספי יכולים להראות לרשות את ''נחת זרוענו'' במובן הכלכלי עוד בטרם אנו פונים למהלך צבאי כלשהו. אם לוקחים את זה ברצינות, הלא אפשר לגרום להרס איטי של כל סוג שהוא של איכות חיים (אם אפשר לקרוא לזה ככה) ברשות. ובמקביל, צריך לפעול להשוואת זכויותיהם של אזרחי מדינת ישראל הערבים, שמעבר לקביעה העקרונית שהם ראויים לכך כאזרחים, זה יכול לפתור למדינה הרבה בעיות פנימיות.
הפתרון? 11929
א. אם זה נכון, את חושבת שאת מבינה את זה, אבל ערפאת, שכבר נמצא בשטח בערך 50 שנה יותר ממך, לא מבין את זה?

ב. אולי זה לא נכון?
השוואה 11953
אתה משווה אותי לערפאת? מי צריך להיעלב, אני או הוא?
:-)
קטונתי...
הפתרון? 11931
פתרון מעניין, אך חסר הבחנה מסוימת באשר למצב. לא ניתן להפריד באופן כה חד צדדי בין שני האחים- תושבי הרשות ואזרחיה הערבים של ישראל. באם תזיקי לאלו, ייפגעו אלו ובאם תזיקי לאלו ייפגעו אלו. הם רואים עצמם כחלק אינטגרלי מאומה ערבית גדולה, וגם אם הם מוכנים ורוצים לחיות תחת שלטון ישראלי, הם אינם רוצים לראות אחיהם מעבר לגבול סובלים מתחת לידי בעל הבית שלהם.

ובכלל, עניין זכות השיבה לא ישתפר אלא יורע עקב פתרון שכזה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים