בתשובה לפ.ט.א.י, 11/11/00 23:30
והתשובה... 11900
להיפך.

הדת היהודית בהחלט מתבססת על פולחן. יתכן שאתה צודק בכך שהתפילה היא זו שהחזיקה את העם "קשור ביחד לשאר חלקיו ולדתו".

א. עליך עדיין להוכיח שזהו תהליך חיובי. כלומר: אם היינו מתבוללים בגויים - איזה אסון היה נגרם?

ב. אפילו אם עברת את המשוכה הזו - מדוע עלינו עדיין להחזיק בדבק הלא רלוונטי הזה? כעת אנו עם יהודי עם ישות לאומית. גם אם כל בני ישראל יהיו חילונים כמוני, הישות הפוליטית של העם היהודי תוסיף להתקיים.

"להרוס מסגד או כנסיה" שקול בעיני להריסת בית כנסת. לא יותר, לא פחות. האמת היא שבנקודה זו אינני מבין כלל את הדתיים מכל הדתות. אתם באמת סבורים שקיימת איזושהי קדושה אובייקטיבית באבנים עצמן? בית כנסת הוא מקום קדוש, לשיטתך, משום שיהודים מאמינים באים לשפוך את ליבם בפני הקב"ה, שהוא אוניברסלי. אם הוא נטוש, ואם התפילה עוברת למקום אחר בשל פגעים שהזמן גרמם, הרי שהקדושה מסתלקת משם.

הסיבה שאינני רוצה בהרס הכותל המערבי היא רגשית, ולא משום שהשכינה נמצאת בין האבנים. כאשר נהרס מבנה שגדלתי בצילו, זה צובט בלב. אם ייהרס מבנה שהיה חשוב לי ולאבותי אלפי שנים - הכאב יהיה גדול פי כמה, אך לא בגלל שאלוהים שוכן בו.

המלחמה כאן היא אמנם דתית, כמו כל המלחמות בהיסטוריה. אם כל הפלשתינאים וכל היהודים היו חילונים - מזמן היה כאן שלום.
והתשובה... 11941
יובל ידידי
א. לגבי שאלתך הראשונה - אם תקרא היטב את מה שכתבת לפני כן תגלה שלא ניתן לברוח מהיהדות - וגם מאות ואולי אלפי שנים לאחר שיהודים מתבוללים הם עדיין מזוהים כיהודים.
זה קרה עם האנוסים ועם קבוצות אחרות של יהודים.
לדוגמה - רק לפני כחודש נשרף בצרפת ביתו של אדם בשם בלום - שהוא נוצרי בכלל רק בשל שם משפחתו שנשמע כשם יהודי.
ב.עלינו להחזיק - כהגדרתך - לדעתי זה לא החזקה כי אין אדם יכול לחיות ללא גב רוחני - בדבק שנקרא יהדות כי כשאנו בורחים ממנו הדבר חוזר לנו כבומרנג - וזה אולי יראה לך מצחיק שולי ואנכרוניסטי או אולי דתי - אבל אני כלל וכלל לא דתי ואני מתחיל להאמין בכך שכל פעם שבני ישראל בורחים מדתם מתחוללת איזה שהיא רוח סערה ששוטפת ומערת אותם לכמה שנים טובות עד לפעם הבאה בה הם חוזרים למולדתם.
ואם תרצה בפעם הבאה ארחיב על כך את הדיון - כי זה דיון אחר כבר.
מה שאני בא להגיד פה זה - שאנחנו ואת זה כבר אמרת עם ולאום מאוד מיוחדים - יש בינינו לבין עצמנו הרבה והמון הבדלים אבל כולנו אותו דבר בסה''כ וזוהי הארץ היחידה שבה אנו חופשיים באמת ושולטים בגורלנו ולא נתונים לחסדי הגויים.
תחשוב על כך.
ככל שנברח מדתנו שהיא היא הדבק המאחד אותנו - כן יגבר כוחם של הערבים או של כל אוייב אחר שתקח מההסטוריה וישמיד אותנו מוראלית ולאחר מכן גם פיזית.
ביי יובל ויום טוב.
איש באמונתו יחיה .
אל תחשוב חלילה שאני מנסה להחזיר אותך כל אדם אחר בתשובה.
פשוט חשבתי על כך ארוכות וזוהי אחת המסקנות המתבקשות.
ואני חוזר ומדגיש שאני עצמי חילוני .
וה(חזרה ב)תשובה... 11942
אז למה בעצם *אתה* לא דתי? מטעמי נוחות?
וה(חזרה ב)תשובה... 11967
ערן כל הכבוד.
במשפט אחד שאלת את השאלה הכי חשובה.
למה אני לא דתי...?
או קיי
א. אני משתדל ללכת כל שישי לבית הכנסת ואני אוכל כשר.
מה עוד?
חגים קידוש כל ערב שבת.
עכשו אנחנו משפחה פתוחה ופלורליסטית שלא מחייבת אף אחד לכלום
אני לא מרגיש שאני צריך להצטדק בפניך אבל שאלת שאלה וראוי שאני אענה עליה לעומק.
לדעתי להיות יהודי מאמין זה מעבר ללהיות פנאט דתי סטייל ש"ס והיתר
כי אני לא רואה בזה את מרכיב האמונה.
אני לא חושב שסוג הכיפה או אדיקות המצוות שאתה עושה היא החשובה
בעיניי שמירה על ערכי מוסר ושמירה על מצפון נקי .
שמירה על ארצנו שניתנה לנו כנראה על ידי אלוהים.
תאמין או לא.
לדעתי עזרה ליהודי בצרה חשובה מאוד.
אתה בטח תעשה מטעמים מהתשובה שלי אבל זה לא משנה לי כרגע ערן...
עוכר ישראל שכמותך 11984
מה זאת אומרת "ארצנו שניתנה לנו כנראה על ידי אלוהים", מה "הכנראה" הזה עושה שם אצלך? זה בטוח שאלוהים נתן לנו את הארץ! יש לך ספק בזה? תתבייש לך.
וה(חזרה ב)תשובה... 12000
אז באיזה מובן אתה "לא דתי"?

אתה דתי. אולי חשוב לך לא להיות מקוטלג כך, אך היות ונושא הקיטלוג כבר נדון באייל בהרחבה, מה באמת מפריע לך בכך?
כיפה לי, כיפה לי... 12004
ואז אתה מגיע לשאלה הבאה, האם עזרה ליהודי אחד עדיפה על עזרה לכמה נוכרים? משהו בסגנון "עניי עירך קודמים"? אם כן, המוסר היהודי אינו הומניסטי (כפי שכבר ישעיהו ליבוביץ' עמד על כך) בניגוד ל"מוסר האתאיסטי". ראה "מחה תמחה את זכר עמלק" וכו'.

ואגב, גם אני לא חושב לרגע שגודל הכיפה עושה את ההבדל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים