בתשובה לנעה של הים, 21/01/03 13:27
אבסולוט? לא 122866
אני לא יודע עד כמה את מכירה את הרמב"ם, אך אני יכול לאמר לך שלפי ידיעתי המועטת הוא כתב בצורה ברורה שאין הוכחה חותכת לבריאה או קדמוניות העולם אבל הוא נאלץ לבחור ב_אמונה_ בבריאה כדי ש_לא לסתור את הדת_ כפי שכבר כתבתי בתגובה 121644 ובתגובה 122118.

שימי לב שחברתך זוהר הולכת בדיוק בדרך המחשבה של הרמב"ם כשבתגובה 122809 סעיף א' היא כותבת שהיא החליטה "להתחזק" משמע, לראות את העולם דרך משקפי התורה _בלבד_, ואילו היתה נקלעת לדיון הזה לפני שנתיים, אולי חייה היום היו נראים שונים. משמע, בסופו של דבר, _האמונה_ גוברת על כל דבר, בגלל שהיא נראית לך פשוט יפה יותר, ולכן כל טיעון מוכפף לה, כדי שלא לסתור אותה.

מדוע אני כותב שהפרוש האמוני נראה לך "יפה יותר"? משום השאלה שהפנית לדובי בתגובה 122829. כאילו שאם ניטול את מושג "הנשמה" (שהוא לא זהה למושג "רוח האדם") אנחנו מקטינים את עצמנו או הופכים את האדם לדבר מה חסר ערך. לא היא. ראשית, יש מספיק סימנים שגם לבהמות ישנה נפש, למשל ראי דיון 1249 (אשמח לראות אם יש לך מה לאמר בנידון). שנית, גם ללא הצטרכות לדברים לא ברורים כמו נשמות וכדומה העולם שהולך ונגלה לנו מספיק מורכב, מרתק, מעניין ומשוכלל כדי לעורר בנו רגש הפעלות והפעמות, כך שאנחנו חיים טוב, אולי אפילו טוב יותר, עם הידיעה שאולי בעצם אנחנו אחים לקופים, בנים לפטריות ואמהות ואבות לאיזה דבר מה בהמי עתידי טמיר ונעלם.

אולם, מה שכנראה הקפיץ את המגיבים האחרים זה העובדה הברורה שהגבת במטרה ברורה לתת הטפה מסיונרית. לא תוכלי להכחיש זאת, כמו שניסית להתנער בטענה כוזבת שכביכול אנחנו לא הבנו אותך (תגובה 122774 סעיף 1) בעניין "המחקר הרציני" שהבטחת בתרועה רמה וגווע בנפיחה חלושה כשגילית שישנם פה מגיבים שמסוגלים "לחשוב על רגליהם" ואת לא יכולה לנסות עליהם שיטות מבית החרושת המסיונרי של מחפשי-הציטוט -המעוות-בפינצטה משם כנראה נשאבים מרבית "חיזוקיך".

אין לי דבר ושמץ דבר עם אמונתך, אני מכבד אותה להפליא, אבל אל תבואי לנסות לדחוף פה, בהתנשאות אדירה, דבר מה לגרון ולהתפלא אח"כ שהוא מוקא חזר ישר בפניך, עם כל הכבוד.

יש הבדל עצום בין דיון לשם לימוד והבנה, ובין הטפה מסיונרית עקרה. הראשון יתקבל בברכה, השניה... לשיקולך.
אבסולוט? לא 122881
טוב, אשתדל לענות על ראשון ראשון וכן הלאה.
בהקדמה לשמונה פרקים לרמב"ם כתוב:(זה לא ציטוט) כי האמונה היא חזקה ואמיתית ואפשר לחקור אותה (למרות שלא עשיתי זאת מהבחינה אותה אתם רואים כמחקר - משום מה אני מוצאת את עצמי כתקליט שבור כשאני מתנצלת על כך שזוהר כתבה בשמי שערכה מחקר, \ה באמת מרגיז!) אבל כל שנות היותנו על פני האדמה לא יספיקו על מנת שנקיף את כל התחומים ונגיע לשורש העולם והתהוותו ולכן, אומר הרמב"ם, אנו מסתמכים על אקסיומות (כן, כן, אקסיומות אדוני רב החסד) והיא התורה - הפרטים אותם גילו לנו חכמנו.
על הפסקה השניה שלך אני אומרת כך: זוהר כתבה בשמי, ההתנצלות שלה בפני התקבלה ולא מעבר לזה, מחקר התיכוניסיטת שלה נחמד וטוב לתיכון, תעזבו אותי מהקטע ההוא. אוקי?
פסקה שלישית: על הרמח"ל שמעת?! החיים על פני האדמה לחולקים לדרגות גם נפש האדם מורכבת ממספר חלקים :רוח, נפש ונשמה. אנו יכולים לראות זאת בשעת גסיסה - דבר ראשון יש החלשות, אח"כ המוח יכול למות והלב ממשיך לעבוד עוד זמן מה עד שהבנאדם גומר סופית. רבי שמעון בר יוחאי שמעת? בזוהר ובקבלה ישנם הסברים מדוייקים לדבר. (לא שלמדתי אותם, אני יודעת שישנם כאלה שם. קבלה לומדים רק גברים נשואים מעל גיל 40 בדרגות מסוימות, זה שהיות בשנקין ושאר מקומות הורידו את הרף - זו לא בעיה שלי)
נכון - גם בהמות חיות, יש להם נפש- לא נשמה אלא נפש, זה מה שמאפשר להם מטבוליזם וכו'. זה עצם חיותם. יש להם אינסטינקטים של יצריות וחיות (שגם לבני האדם יש). נכון- גם חיה מפרפרת בשעת מיתתה וכו' אבל הכל מתרחש בדרגה אחרת. המציאות של הנשמה מאפשרת לנו 'שכל'. "מותר האדם מן הבהמה" בנשמתו.
הנשמה היא ניצחית, העולם נפסד. ("דעת תבונות" לרמח"ל וכן "דרך ה"')
תהנה מהמחשבה שאתה בן לקוף, אך הרשה לי לחלוק עליך.
מסיונרית? אין לי אידאל "להכניסך תחת כנפי השכינה". אמרתי מה שהיה לי לומר, את דעתי, אמונתי ו... זהו.
אפרופו לימוד והבנה - אני מייעצת לך לקרוא וללמוד בעיון את ספר "הכוזרי" "אמונות ודעות" רבינו בחיי , לעיין שוב בהקדמת הרמב"ם ל"שמונה פרקים ברמב"ם" ובמחשבה שניה לא יזיק לך ללמוד שוב את כל כתבי הרמב"ם כולל את פסקי ההלכה שלו.
יש איזה שהוא ספר על אבולוציה שקראתי וגם בו הייתי מייצעת לך לעיין אך מפני שאינני זוכרת את שמו המדוייק אעשה השתדלות במיוחד עבורך ולברר...
אני מכבדת אותך מאוד בתור אדם "יציר אלוק" בעל נשמה, גם אם אינך מייחס לעצמך חשיבות, אנא, במטותא ממך - הרשה לי לכבדך באופן זה אע"פ שאתה חולק עלי.
יום טוב וכל טוב.
אבסולוט? לא 122935
ראשית, ניקוי שולחן. הטון שלך מתנשא, מעליב, פוגעני בזדון ובכוונה, ומעל לכל - חוצפני למהדרין. אין צורך להתנצל.

_________________

אה, הרמח"ל. אותו אסטרולוג חובב, שקבע שדבר ראשון, לפני שבכלל מתחילים לדבר, צריך "שיאמין וידע שיש שם מצוי ראשון קדמון ונצחי...והוא האלוה". בדיוק כמו הרמב"ם, או כמו שקראת לזה במדעיות - אקסיומה. אולם, אם אני לא טועה, יש הבדל בין מושכל ראשון לאקסיומה. זאת השניה נתונה למתקפה מתמדת או לפחות נושאת בחובה אפשרות שיום אחד היא תבוטל או תופרך. לעומתה, המערער על עיקרי הדת צפוי לעונש איום ונורא משום כפירתו האפיקורסית.

את יכולה להחזיק את המקל בשתי קצותיו, אין שים בעיה בזה. אבל, את לא יכולה לגייס לעצמך טיעונים מדעיים אבל לקבל רק את אלה שמתאימים לך. את יודעת שלמדע יש איזה עניין בנושאים כמו הוכחות ותצפיות.

הרמב"ם היה רופא לא רע. האם את חושבת שהוא למד את מלאכת הרפואה מעיון בתלמוד? האם תסמכי על מהנדס מטוסים שלמד את מלאכתו מעיון ברמח"ל? אותו הרמח"ל שקבע ש"הגלגלים וכוכביהם שבהם ובסיבוביהם...נשפע...כוח הקיום אל העצמים הגשמיים"?

אשר לנפש, הפנתי אותך לדיון 1249 ולא קיבלתי תשובה.
אבסולוט? לא 125438
אנסה לכתוב אל מר רון בן יעקב בטון המכובד.
שלא יהיה לך ספק, אני מעריכה עד מאוד את דעתך ועמקותה, יש לי הסתייגויות מדעותך אך בשל היות מדינתנו מדינה חופשית דמוקרטית אני חושבת כי זהו דבר רלוונטי בהחלט.
אינני יודעת אם שמעת על ספרים שנגנזו. מבחינתך זהו מעין חלק דימיוני אגדתי בעוד שלגבי הוא חלק מחיי, מעצם קוימי. זהו בסיס המחלוקת שלנו. הדת והיהדות הם חיי בעוד שבשבילך הם חלק פילוסופי פולקלורי נחמד. הדיונים כאן בשבילך הם חיביבים על גבול הנחמד כאשר לגבי הם אורחות חיים.
בעבר היה ספר היצירה. אינני יודעת אם שמעת עליו. יכלו לברוא עצמים חיים כשם שהקב"ה ברא בני אדם, הדבר היחיד שלא יכלו להעניק להם היה נשמה - חלק אלוק ממעל ולפיכך הם היו גלמים (הגולם מפראג היה האחרון) תפקודם היה ייחודי מעין אלגוריתם ללא סוף.
היה ספר הרפואות אשר נגנז בימי חזקיה המלך בשל חשש כי אנשים במקום להתפלל לבורא עולם ירקחו בביתם סממנים וישכחו את מושיעם האמיתי.
הבנתי מדבריך כי עיינת לעומק בכתובים היהודיים, אינני מבינה מדוע לא הבנת את הנתון העיקרי - הפוך בה והפוך בה דכולא בה" ופרושו - בתורה נמצא הכל.
התורה נדרשת בארבעה אופנים פשט, דרש רמז וסוד. לא סתם. אל תראה את פני הדברים כפשיטא. לא היו הרבה אנשים שנכנסו לפרד"ס ויצאו ללא פגע. שניים מהם השתגעו.
רשב"י עוד הרבה לפני גליגאו גלילאי הכריז כי העולם הוא עגול ועוד הוסיף להסביר על מבנה הקטבים.
רש"י כתב בפרושו לתנ"ך כי ישנו מקום בעולם אשר מושך מגנטית עצמים מברזל.
אינני זקוקה למדע על מנת שיוכיח לי את אמיתות הבורא. אני לומדת את פני הדברים וחיה אותם. תאמר כי אני שטוחה וללא 'השתוקקות השכל לדעת'? לו יהי כן.
למרות שאינני מסכימה עם דעתך זו.
אם נותנים לילד קטן גרויים למידע הוא יעוט על השאר. כזו אני.
אומנם לא ערכתי דוקטורט אודות מציאות האלוקים בעולם אך אני חשה אותו וחיה אותו ומרגישה מעל לכל "טעמו וראו כי טוב ה"'
לא אוכל להסביר לך את כל פני הדברים בצורה מסורבלת- וירטואלית זו.
עמך הסליחה.
אני חושבת כי יש בדרך החינוך של האבולוציה פגם פדגוגי (אתך הסליחה אם אני פוגעת בציפור נפשך). אם מלמדים ילד כי סבו היה קופיקו אין שום סיבה אשר בשלה לא יבעט הבן בהוריו ויואמר "מה לי בעגלתכם?! אני מפותח ונאור יותר מכם!".
אינני מתבוננת בצורה כ"כ פשטנית על ימי קדם, על הקדמונים בתור אנשי המערות, אלא בצורה הפוכה : "אם ראשונים כמלאכים אזי אנחנו בני אדם. אם ראשונים כבני אדם אזי אנחנו כחמורים ולא כחמורו של ר' פנחס בן יאיר אשר ידע להבחין בין שבת ליום חול". זוהי עוד אבן נגף ביננו- צורת וזווית המבט.
התורה היא כשולחן פסח "כל רוצה יבוא ויטול כל דיכפין יטה ויקח" מי שבאמת רוצה לדעת וללמוד יכול לעשות זאת ולקבל הארה משמים, מי שלא יכול לחיות כחפצו כל ימיו.
השאלה אם אתה מעוניין או לא.
אתה מוזמן לפנות אליי לאימייל לשאלות רציפות יותר. אין לי כ"כ הרבה זמן להכנס לכאן (נכנסתי כי זוהר אמרה ששאלת משהו).
המון הצלחה, מקווה שלא פגעתי חזיתית חזק מידיי...
אבסולוט? לא 125446
א. הבעיה עם אי לימוד האבולוציה במערכת החינוך הוא שאנשים שאין להם מושג בה חושבים שהיא טוענת שסבא שלהם הוא קופיקו.

ב. גלילאו טען שהארץ מסתובבת סביב השמש ולא להפך. כדוריותו של העולם ידועה עוד מימי היונים הקדמונים.

ג. אם ראשונים הם כמלאכים אז יש לך מזל שאנחנו כבני אדם אחרת את היית רכוש של בעלך או אביך. לא היו לך שום זכויות לרכוש או לדיעה. ואני הייתי מוצא להורג בסקילה.
1860 - 125454
היא השנה בה נערך הדיון המפורסם בו הושמע הלגלוג הזה בפומבי לראשונה. זה מה שהאקסלי ענה באותה הזדמנות:

"A man has no reason to be ashamed of having an ape for his grandfather. If there were an ancestor whom I should feel shame in recalling, it would be a man of restless and versatile intellect, who, not content with success in his own sphere of activity, plunges into scientific questions with which he has no real acquaintance, only to obscure them by an aimless rhetoric, and distract the attention of his hearers from the point at issue by eloquent digressions and skilled appeals to religious prejudice."

142 שנים חלפו, והבריאתנים לא למדו כלום.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים