בתשובה לעוזי ו., 30/01/03 16:13
מחשבות בלבניות 125900
ברשותך, אתנתק מהמקרה עליו אנו דנים (נו, בסופו של דבר אני די מסכים איתך) לכיוון השאלה העקרונית יותר בעיני: האם "להרוויח כסף" (או "לצבור כח") נחשב להסבר?

אבל לפני שאני כותב על זה, אני רוצה לחלוק על קביעתך ש"כמעט תמיד הדרך להשיג אותן [את המטרות הפוליטיות] היא להגדיל את כוחו הפוליטי". ראשית, נשים לב שאנו מדברים על מטרות של פוליטיקאים ספציפיים, ושבכח פוליטי התכוונת למספר מנדטים. ז"א, הטענה שלך, בניסוח שלי, תהיה: "כמעט תמיד, הדרך של ליברמן להשגת מטרותיו הפוליטיות תעבור דרך האמצעי של השגת הרבה מנדטים לאיחוד הלאומי". עד כאן עשיתי עמך צדק? יופי.

אז למה אני לא מסכים? ראשית, כתבת שלפעמים הוא רוצה "להפטר ממתחרים", והתכוונת, אני מבין, לכאלה שבתוך המפלגה, והוספת שזה היוצא מהכלל. העניין הוא שזה לא ממש. כאן אתה נכנע לתוויות, ורק בגלל שמשהו מתויג כ"מפלגה", אתה בטעות מניח שזהו פלג אחד עם אינטרס אחד. (ואתה בחברה טובה, ראה איך העורך הראשי אוהב לשייך לעבודה "אינטרסים", לדוגמא. ושניכם לא לבד בכלל. נסה לקרוא עתון). העניין הוא שגם (ובעיקר) מפלגה זו זירה למאבקים פנימיים, לפעמים יותר מאשר הכנסת. שים לב ש: א. אין לראש מפלגה כח מוחלט בקביעת רשימת המועמדים שמאחוריו. (לפעמים אין בכלל, ראה את הליכוד) ו ב. פעולותיהם האופרטיביות של חברי אותה מפלגה מנסות למשוך לכיוונים פוליטיים מנוגדים.

אתה ודאי זוכר, באחת מתגובותי הקודמות, שניתקתי את הקשר בין פוליטיקה ואידיאולוגיה (1). חברים במפלגה מחוייבים לחלוק *אידיאולוגיה*, לא פוליטיקה. ולראשונה אין כל משמעות מעשית. כך שבהחלט יש לך (בתור ראש מפלגה) אינטרס לקלוע להרכב מסויים בכנסת, בו יש לך מקסימום "אנשי שלומך" ומינימום שלא.

שנית, לפעמים, כדי לקדם פוליטיקה (מדיניות) שאתה מעוניין לקדם, עדיף להשאיר דווקא לאחרים את הבמה, כיוון שהם יקדמו את אותה מטרה *יותר טוב*. לדוגמא, אם אני, בתור ראש מפלגה יחסית קטנה, רוצה לקדם מדיניות של ביטול חוק טל, והמפלגה שלי לוקחת כרגע קולות לשינוי, אז למען ביטול חוק טל אולי עדיף לי להקטין את המפלגה שלי כרגע, ולתת לשינוי לעשות את העבודה המלולכת, בעוד ידי נשארות נקיות.

ולכן אני לא אוהב לקחת את "הוא רוצה יותר כח" כהנחת יסוד.

עכשיו, לעניין העקרוני. אין לי בעצם המון מה להוסיף מעבר למה שכתבתי, על כך שאני לא מוסיף לי מידע בהסבר כזה, אבל אני אנסה בכ"ז. המטרה שלי, בהסבר בלבני, היא להבין פוליטיקה. להבין למה פוליטיקאי עושה מה שהוא עושה. הסברים מהסוג שאסתי מציעה (הוא בן אדם, ולכן רוצה כח) לא מקדמים אותי, כי הם א. בלתי ניתנים להפרכה (עד שתסתיים בניית המכונה לקריאת מחשבות עליה אני שוקד בימים אלה (2)) ו ב. בעלי כח הסבר אינסופי. אני יכול להסביר איתם כל פוליטיקה שהיא. אבל הסבר שמסביר הכל לא מסביר לי דבר.

(1) כמובן, את הקרדיט על רוב מה שאני כותב יש לתת לפרופ' ע"ב שבהשראתו אני כותב, כשמטרתי היא לבחון את השיטה שלו, על ידי שאני מעמידה לתקיפה של אנשים שאת דעתם אני מעריך.

(2) רק חצי בצחוק. חכו לקיץ כשאני אגמור את הפרוייקט שלי (בניתוח קריאות גלי מוח), ואם יצא משו טוב, האייל ידע.
מחשבות בלבניות 125986
אבל דווקא הגישה שלך מנסה לקרוא את המחשבות של הפוליטיקאים - דרך המעשים שלהם, אבל עדיין קריאת מחשבות.

לגבי "הוא רוצה יותר כוח", אני ארשה לעצמי לצטט עבודה שהגשתי בשנה א' במדה"מ:

"המודל של שומפטר הוא נאה ומעניין, ובהחלט מספק תובנות מסוימות על ההליך הפוליטי. אך אולי, קודם שנאמץ אותו אל ליבנו, כדאי שנבחן מדוע מצא שומפטר לנכון להציע את המודל שלו, ומכאן, אולי, נוכל למצוא מה הם הפגמים הבסיסיים ברצף הלוגי שהוביל אותו אל מסקנותיו. מהי בעצם טענתו הבסיסית של שומפטר? כדי למצוא את טענתו הבסיסית, נאלץ להרחיק עד לסיכום דבריו: "[ה]תפקוד [ה]חברתי [של חקיקת חוקים] בא על הגשמתו כאילו דרך-אגב - ממש כשם שהיצר אינו אלא טפל לעשיית רווחים" . כלומר, אם הוא משווה חקיקה ליצור ושלטון לרווחים, הרי ששאלתו היא "מדוע לנסות ולהשיג את השלטון". כשם שלו לא היינו מודעים לרווח שבצידו של היצור, היינו עשויים לשאול על שום מה מטריח עצמו פלוני לייצר דברים מסוימים, אומר שומפטר, כך אנו, שאיננו מודעים לחשיבותה של ההחזקה בשלטון, צריכים לתהות מה גורם לו לאדם לקום בבוקרו של יום ולהחליט להתמודד על מקום בפרלמנט, או להקים מפלגה. כאן, בבסיס בסיסו של המודל של שומפטר, נעוצה מפלתו הגדולה.

נבחן, אם יותר לי, את האנאלוגיה שהציע שומפטר, וננסה למצוא קווי דמיון נוספים. הרי לנו איש פלוני שהקים מפעל. לשם מה הקים את המפעל? כדי להרוויח כסף. האם בכך תמה שרשרת ההסברים? ודאי שלא! כעת עלינו לשאול - על שום מה לו לאותו אדם להרוויח כסף? והתשובה - כדי לרכוש דברים. ומדוע ברצונו לרכוש דברים? תגיד לנו החברה הצרכנית המודרנית - שאותו פלוני הוא היוצר אותה והקורבן שלה באותו הזמן - כדי להגיע לרמת חיים גבוהה יותר, ולנצח במה שהאמריקאים מכנים "המרוץ אחרי האושר". בכל הזמן הזה, עלינו לזכור כי המוצרים שמייצר אותו פלוני, הם תוצר לוואי של רצונו של האדם לנצח במרוץ אחרי האושר, ותו לא. כעת, נשווה את האנאלוגיה השלמה שלנו אל המודל שהציע שומפטר. מדוע הולך לו פלמוני להתמודד בבחירות? כדי להשיג את השלטון, כמובן. מדוע הוא עושה זאת? כאן מתערערת מעט ההשוואה - הרי אם נניח כי אישנו הוא אדם שומר חוק, שאין בכוונתו לנצל את מעמדו למטרות פשיעה והשגת טובות הנאה שלא כחוק, ואם נניח עוד כי אותם כישורים שהביאו אותו לשלטון היו יכולים להשיג לו משרה מכובדת ומכניסה הרבה יותר בשוק הפרטי - אם כל אלו נכונים, אם כן, הרי שאין מדובר ברווח גשמי כלשהו. הרווח היחיד שניתן להבחין בו עבור מדינאי שומר-חוק ובר-מוח, הוא שיפור המדינה בה הוא חי, והתאמתה לציפיותיו מאת המדינה, בהתאם לאינטרסים שלו כאדם פרטי. זאת, כאשר מראש ידוע לו כי גם כבעל השלטון, השליט בדמוקרטיה אינו יכול להעניק לעצמו הטבות פרטיות, אלא רק הטבות לכלל האוכלוסיה. אם כן - הסקנו כי אותו פלמוני יפנה לפוליטיקה, כדי לשפר את המדינה, על פי השקפתו, וזאת על מנת לעשות את חייו במדינה זו נעימים ונוחים יותר. והנה - בניגוד לדוגמת התעשיין, שתוצרי הלוואי של פעילותו ומטרותיו הסופיות אינם קשורים ישירות אלו לאלו, הרי שבמקרה של הפוליטיקאי, הם קשורים בעבותות חזקים: תוצר הלוואי של פעילותו של הפוליטיקאי, היינו חקיקה שמיטיבה את מצב המדינה, הוא גם מטרתו האישית, האנוכית, של הפוליטיקאי."

(אם סגנון הכתיבה נראה לכם מוזר לעבודה אקדמית, הרי זה משום שהעבודה נכתבה כדיאלוג בין שלוש עמדות שונות, ואני לקחתי את הדרישה הזו לקיצוניות וכתבתי את העבודה כדיאלוג של ממש, כולל הערות ביניים).
מחשבות בלבניות 126579
אגיב רק למשפט הראשון בתגובתך, כי באשר לשאר רק אומר: נו ו?.

כמו שכתבתי במקום אחר, החלוקה לבדלנים משתלבים היא מתודית, וככשכזו היא כל דבר חוץ מקריאת מחשבות. פוליטיקאי משתלב לא צריך לחשוב "איך אני תורם היום להשתלבות ישראל במרחב האזורי" כל יום כשהוא קם בבוקר. מספיק שהוא מתנהג כמשתלב, ושההתנההגות היא פחות או יותר עקבית.
כשאני אומר "רצה" בבלבנית, זה בערך כמו ה"רצה" של השיח הפיזיקלי. במכניקה סטטיסטית אני יכול לומר "מאחר והגז נמצא בתת לחץ אז הוא רוצה להתפשט", אבל ברור לך שאני לא מנסה לקרוא את מחשבותיו, או לטעון שיש ל כאלה. באופן דומה (אבל צריך ללחוץ קצת, זאת לא אנלוגיה כל כך טובה), ביבי נתניהו רוצה בהשתלבות ישראל במרחב באזורי.
מחשבות בלבניות 126600
"פחות או יותר עקבית"?

לא זוכר מי מהבלבניסטים כאן אמר את זה בזמנו, אבל נטען כי ביבי *רצה* שברק ינצח, כי ברק שירת את הצרכים המשתלבים שלו. מצטער, אבל זה כבר רחוק ממתודיקה. זה הנחת המתבקש.
השיטה שלך דומה לא לפיזיקה, אלא לצפייה בילד דיסלקט מנסה לכתוב משפט, ולהסיק מהדברים לו שיש לו דיסלקציה, אלא שהוא כותב בשפה קדומה שאינה מוכרת לנו.
בקיצור, התזה שלכם ממש לא עומדת מול התער של אוקהם.
מחשבות בלבניות 126791
חביבי, התער של אוקהם משמש לברירה *בין* תאוריות. כרגע, בקטגורית התאוריות הניתנות להפרכה הגישה הבלבנית עומדת בבדידות מזהרת (וכבר הראתי שגישה שמרשה למושאה לטעות בהכרח בלתי ניתנת להפרכה).

לא את התער אתה מחפש פה, אלא רוצה לומר משהו אחר - הגישה הבלבנית לא מוצאת חן בעינך. נו, טוף.
מחשבות בלבניות 126663
אני מוכן לקבל את האפשרות שפוליטיקאים מסויימים עלולים להיות יותר מקיאוויליסטיים משמקובל להניח. למשל, אם ראש מפלגה יכול לגרום שיכנסו חמישה נציגים לכנסת ולא ששה, הוא עלול לפעול בכיוון הזה אם הנציג השישי הוא יריב בתוך המפלגה.

הבעיה העקרונית בכל הניתוחים האלה, היא שהם דורשים יכולת חיזוי מדוייקת של העתיד, וכדור בדולח (אני נוטה להאמין) אפילו לפוליטיקאים אין. בפני ראש המפלגה מהדוגמא לא עומדות שתי אפשרויות (מסע-בחירות סביר שבסופו ששה נציגים, או שטויות-בכוונה שבסופן חמישה). העתיד הוא תמיד מעורפל בהרבה, והפוליטיקאי שלנו תמיד עשוי לקוות שהוא יוכל להגיע לשבעה מנדטים (והנציג השביעי יקנה לו את הרוב המיוחל במוסדות) או לחשוש שידרדר לארבעה (ויאלץ לפרוש?).

כמעט תמיד, סטיית התקן גדולה מכדי שאפשר יהיה לתכנן תוכניות מפורטות, ונשארת רק האקסיומה הכללית שקל יותר לבצע את המטרות ארוכות הטווח ככל שהתמיכה במפלגה עולה.

אפילו במקרה של מצנע, שבו אתה מציע שמטרתו האמיתית היתה מפלגה קטנה כמה שיותר, הוא מן-הסתם לקח בחשבון שהחישוב הערמומי ביותר ("נהיה מפלגה קטנטונת, שרון לא ירצה אותנו, ילחם באמריקאים לבד, יפסיד, נהיה רוב בכנסת ב- 2024, נגשים סוף-סוף את מטרתנו האמיתית") עשוי להכשל (ובסיכוי לא-זניח), ולכן הסיכון שבהימור הזה גדול מן התועלת הצפויה שלו.
מחשבות בלבניות 126667
אז איפה זה משאיר אותך, למשל בנסיון להסביר את אופן ניהול מסע–הבחירות של העבודה?
מחשבות בלבניות 126948
Never underestimate the power of human stupidity.
שכ"ג, לאיזו מפלגה הצבעת בבחירות(אם לא איכפת לך לאמר)? 126960
שכ"ג, לאיזו מפלגה הצבעת בבחירות(אם לא איכפת לך לאמר)? 127120
התעלמות! אפילו לא איזה "אני לא רוצה לענות" מינורי ומובן אלא פשוט התעלמות!
אני לא רוצה לענות 127121
אני לא רוצה לענות 127126
רגע רגע, אבל למה בעצם אתה לא... סתם סתם, נכבד את תשובתך ונעזבך לנפשך. צ'או.
אני לא רוצה לענות 127128
הוא לא מחסידי בלבן. אני חושב שמצנע.
מחשבות בלבניות 126760
פסקה 2 - נכון, ואכן לא שמעתי שמישהו מציע את התיאוריה שבפסקה 1.

הפסקה האחונה: אני חושב ששרון היה רוצה את העבודה בקואליציה, לא משנה מה גודלה של העבודה. אבל ככל שהעבודה יותר קטנה, כך "קל" לו יותר להקים קואליציה בלעדיה (מרכאות, כי זה לא מה ששרון רוצה), וכך יגדל הלחץ עליו להקים קואליציה כזו.

"נהיה רוב בכנסת ב- 2024, נגשים סוף סוף את מטרתנו האמיתית". אתה שוב עושה הנחה שאנו לא עושים, שהפוליטיקאי משיג את מטרתו דרך המפלגה שלו. ההנחה שלנו היא שמצנע רוצה לקדם את המטרה הבדלנית, שסוכניה נמצאים גם בימין, גם אצל הפלשתינים וגם אצל האמריקאים, וחיזוק או החלשה של מפלגתו הם לא יותר מאמצעי.

מצנע מן הסתם לא מניח שהוא (או איזשהו בדלן אחר) יהיה ראש העבודה עוד 20 שנה. אני מנחש שפוליטיקאים בארץ לא עושים חישובים טקטיים מעבר לבחירות הבאות‏1, כי מי יודע מי יעמוד אז בראשות איזו מפלגה, למי יהיה כוח ומה יהיה הקונטקסט (ובכך אני מקווה שאני עונה לפסקה השלישית שלך). אם אכן מטרתו של מצנע היתה להקטין את העבודה, אני מאמין שכל מה שעמד לנגד עיניו היה הקדנציה הקרובה. מן הסתם הכשלון של העבודה מסכן את המשך הקריירה שלו עצמו, ומן הסתם הוא היה מודע לזה.

1 ובכך, כמובן, אני שותף לשיח העממי על הפוליטיקה, אבל רק במקרה...
מחשבות בלבניות 374503
ועכשיו אלי ישי אומר (בראיון לערוץ 91FM, מספר לי חלון המבזקים של "הארץ") ש"צריך להוציא את עלה ירוק מחוץ לחוק. ``זו בושה שהם מתמודדים בבחירות``".

מה זה יכול להיות, מלבד נסיון של הרגע האחרון להעביר מנדט נוסף ממרצ אל אחוז החסימה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים