בתשובה לניר יניב, 09/12/99 1:15
והפינגווין מה, כלב? 1274
התייחסותי לנקודות שהעלית, אחת לאחת:

א. לא כתבתי שהרדיו בחו"ל אינו טוב מזה שלנו, אלא שהוא איננו טוב *בהרבה* מזה שלנו, ויש הבדל. רוב תחנות הרדיו בעולם משמיעות מוסיקה משומשת ומשעממת, אבל בהרבה אזורים פועלות במקביל אליהן איזו תחנה או שתיים (בארה"ב הן פועלות פעמים רבות מתוך הקולג' המקומי) שעוסקות בשידור מוסיקה יותר מתקדמת ואיכותית. בארץ זה אכן חסר, וחבל.

ב. לא ברור לי המושג של "הצדקת קיום" בהקשר של להקת רוק. להקות רוק אינן מהוות מקור הכנסה רציני לחבריהן בשום מדינה, אלא אם אתה הופך לכוכב-על, וכל עוד אין לחברי הלהקה ציפיות להתעשרות מהירה, לא ברור לי למה הם צריכים להצדיק את קיומם לפי מדד של מכירת תקליטים. וגם אם נקבל את זה לצורך הדיון, עדיין לא ממש ברור לי מה הרלוונטיות של מספר האזרחים במדינה לדיון, שכן המדד צריך להיות תמיד באחוזים מתוך קהל הקונים הפוטנציאלי וזה לא משנה אם מדובר במיליון איש או במיליארד.

ג. סצינת ההופעות אכן במצב קשה, אך לדעתי זהו רק עוד סימפטום לבעיה הכללית שתיארתי בהודעתי הקודמת, ולא מהווה גורם בפני עצמו. יותר מזה, גם בתקופה שאני וחברי נהגנו לצאת לשתיים-שלוש הופעות בשבוע (זה היה מזמן), מעולם לא נהגנו כפי שאתה מתאר, אלא תמיד ידענו בדיוק להופעה של מי אנחנו הולכים עוד לפני שיצאנו מהבית. הליכה למועדון בלי לדעת מי מופיע בו היא בעיקר לצרכי אכילה ושתיה (בעיקר שתיה...) ומעידה בדרך כלל על אדישות ולא על פתיחות מצד הקהל כלפי האמנים.

ד. אני מסכים שחשיפה הינה דבר רצוי ללהקה, אבל למה דווקא ברדיו? אני סבור שהטענות כלפי הרדיו והמועדונים הינם נסיונות לטפל בסימפטומים ולא בבעיה. גם את התכנים ברדיו מכתיבים בסופו של דבר כוחות השוק, ואילו היה נוצר ביקוש לסוג מסוים של מוסיקה, ולא משנה כרגע איך, היתה נמצאת גם התחנה שהיתה מספקת לציבור את הסחורה. הבעיה, אם כן, היא לא שהרדיו לא משדר מוסיקה טובה, אלא שזה קורה כבר כמה שנים והעולם שותק.

בקיצור, השאלה שעלינו לשאול את עצמנו איננה מי אשם במצב הרע של הרוק הישראלי (והתשובה: כולם חוץ מאיתנו כמובן!). השאלה האמיתית היא מה אפשר לעשות כדי לשנות את המצב. אילו הייתי נדרש לתת חשיפה ללהקה חדשה, יש לי לא מעט דרכים ורעיונות איך לעשות זאת בלי טובות משום תחנת רדיו וגם בלי להשקיע סכומי כסף אדירים בקמפיין מולטימדיה שיווקי. אולי הלהקה לא "תצדיק את קיומה" במונחים שאתה היית מצפה, אבל רעש היא תעשה, זה בטוח, וזו בעצם הרי כל המטרה, לא?
הפינגווין ז''ל, וחסל 1277
אם לדבוק בשיטת הנקודות:

א. אני מסכים לכל האמור (בסעיף א', הכוונה).

ב. הצדקת קיום לא במטרה לעשות כסף, אלא במטרה להמשיך להתקיים ולהקליט שירים/אלבומים נוספים. למטרה זו, על המכירות לפחות לכסות את הוצאות חברת התקליטים. היות ונדרש למטרה זו מספר אבסולוטי של עותקים מכורים, ולא אחוז מן האוכלוסיה. אם הוצאתי תקליט והוא נמכר ב-‏8000 עותקים, הרי שכיסיתי את ההוצאות (אני לא בטוח במספרים - לא משנה), וחברת התקליטים תשמח להמשיך לעבוד איתי ולהוציא תקליט שני. אם מכרתי 400 עותקים, אף אחד לא ידבר איתי. מובן, אם כך, כי במדינה בעלת אוכלוסיה גדולה יותר, סיכויי המכירה שלי רבים יותר, אבסולוטית.

ג. לפי נסיוני, הרבה אנשים היו מסתובבים בין מועדוני הופעות ומציצים במבחר. גם ההופעה הקיקיונית ביותר היתה מוצאת לה קהל זה או אחר - אנשים שלא רצו להשאר סתם בבית. היום המצב שונה, וגם מועדוני ההופעות הגדולים מעבירים הופעות רבות כשהם ריקים כמעט לחלוטין. בתחרות על זמנו הפנוי של הקהל מנצחת, בדרך כלל, הטלויזיה. וחבל.

ד. לחשיפה ברדיו יתרונות רבים על חשיפה בכל מדיום אחר. הרדיו נפוץ מאד ובמקומות רבים מופעל תמידית. חשיפה ברדיו, בניגוד לטלויזיה ולעיתונות, הנה רב-פעמית (השיר ישודר יותר מפעם אחת, וביותר מיום אחד). הבעיה אינה אי-טיפול של הרדיו במוסיקה מבוקשת. אין אני מבקש מוסיקה זו או אחרת - להיפך - אני מעוניין שהרדיו יפתיע אותי.

ה. במצבי הנוכחי, אשמח מאד לשמוע על כל רעיון שעולה בדעתך בנוגע למתן חשיפה ללהקה ללא רדיו וללא קמפיין מולטימדיה שיווקי.
הפינגווין ז''ל, וחסל 1380
"במצב הנוכחי, אשמח מאוד לשמוע על כל רעיון שעולה בדעתך למתן חשיפה ללהקה ללא רדיו וללא קמפיין מולטימדיה שיווקי"

הי, אנחנו באינטרנט, לא?
מה עם אתרי אינטרנט עם השירים, או שידורי "רדיו אינטרנט"?

העלות העיקרית היא ההשקעה של זמן.

מה דעתכם? למה אין רדיו אינטרנט ישראלי טוב?
הפינגווין ז''ל, וחסל 1384
כי קווי הטלפון בארץ הם קטסטרופליים, ולהאזין למוזיקה באיכות סבירה על האינטרנט (ביחוד אם אתה מקווה שיותר משני אנשים יתחברו לסרבר בכל זמן נתון) זה בלתי אפשרי. כשהכבלים והלווין יספקו שרותי אינטרנט - נראה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים