בתשובה לאבי, 26/02/03 20:43
מה זה "חייבים"? 132412
אולי תסביר לי למה בחרת לפרסם את זה שעה וקצת *אחרי* תחילת ההרצאה? בד"כ נהוג להודיע על הרצאות לפני שהן מתקיימות, כדי שאנשים יוכלו להגיע (וגם נהוג לנסות ולבחור את המיקום המתאים לפירסומן, כדי שאנשים ירצו להגיע, אבל זה לא מה שבאתי להגיד).
מה למה? 132416
כדי לגרום לי להצטער, אלא מה?
סוף סוף הוכחה ניצחת 132515
מוישה גרויס: אני מאוד ממליץ לך להתחיל לחבוש כיפה.
צפון בונבון: למה?
מוישה גרויס: כי משה רבנו חבש.
צפון בונבון: זה כתוב בתנ"ך באיזה מקום?
מוישה גרויס: בוודאי! הרי כתוב "וילך משה..."
צפון בונבון: נו?...
מוישה גרויס: נו, אז אתה רוצה להגיד לי שמשה רבנו הלך בלי כיפה?
תתבייש לך!
להרוס בדיחה. 132525
הגירסה היותר מוצלחת:

שאלה: איך יודעים שמנהג כיסוי ראש הוא מימי האבות ?

תשובה: כתוב בפרוש: "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה."

שאלה: נו ?

תשובה: זה ברור. "ויצא יעקב." אפשר להעלות על הדעת שיעקב אבינו הצדיק היה יוצא בגילוי ראש ?
להרוס עוד קצת 132544
לדעתי הנחרצת והצודקת לעולמי עד:

א. אין שום הבדל בין שתי הגירסאות.
ב. הגירסה שלי הרבה יותר מוצלחת.
ג. אין שום סתירה לוגית בין א' ו-ב'.
ד. הסתירה הלוגית בין א' ל-ב' לא מעניינת אותי.

ואגב (ומעט יותר ברצינות): אני הבאתי את המעשה הזה לאו דוקא כבדיחה אלא יותר כהדגמה לשיטת ה"הוכחות" החוגגת כאן (ולא רק כאן), בייחוד מן הצד ה"מאמין באלוקים", אם כי לא רק מצידו.

ועוד אגב, סתם לשם האנקדוטה: נבירה קלה במוחי מעלה כי שמעתי את המעשה (או הבדיחה, לשיטתך) לראשונה לפני כחמש עשרה שנה, מפיו של "יהודי משיחי" - כן, אתה יודע, אחד כזה שמאמין בישו ובברית החדשה. מאחר והוא מאמין בקדושת התנ"ך ובז לכל ארון הספרים היהודי שלאחריו, הוא עבד עלי חזק כדי לשכנע אותי שהתלמוד אינו אלא גיבוב אחד גדול של "וילך משה" (או ויצא יעקב). כלומר, שהתלמוד הוא נסיון נפשע לשים בפי כותבי התנ"ך דברים שכלל לא נתכוונו אליהם.

בברכת יום טוב, וכל ישראל חברים ובבניין הארץ וגו'.
קצת על ישו 132564
סליחה?
על מה אתה מדבר.
עדיין לא ניסיתי להוכיח דבר ולא חצי דבר.
אלא להראות שלא ניתן להוכיח שאין אלוקים למשל וכן הלאה..

כל מה שהבאתי עד עכשיו אלו הסברים ולא הוכחות.
ואם תקרא בעיון את דברי תבין מדוע.

ובקשר לדבריך "כן, אתה יודע, אחד כזה שמאמין בישו ובברית החדשה. מאחר והוא מאמין בקדושת התנ"ך ובז לכל ארון הספרים היהודי שלאחריו..."
בתור התחלה עליו לבוז לברית החדשה אם הוא מאמין בקדושת
התנ"ך כי לא אחת הברית החדשה באופן גלוי וברור סותרת את
התנ"ך.

***** ובקשר לישו ******

א)ישו היה יהודי - תלמיד ישיבה - לא חכם במיוחד אבל תלמיד.
ב)אימו מרים בגדה באביו עם גוי וכתוצאה מכך נכנסה להריון.
ג)היות ומרים היתה קצת לא שפוייה והיתה בטוחה שהיא תלד
את המשיח העתיד לבוא - הומצא הסיפור על היותה בתולה.
ד)ישו מעולם לא הטיף לבטל את התורה ולהחליפה בברית חדשה.
ה)האנשים שכתבו את הברית החדשה כתבו זאת עשרות שנים לאחר מותו של ישו - מפי השמועה ולא ממקור ראשון.
ו)התלמוד הינו התורה בע"פ שנכתבה בעוד הברית החדשה היא
תורה חדשה (ואנושית) שנכתבה.

לומר שחכמי התלמוד המציאו דברים מליבם זה מקרה קלאסי של
הפוסל, במומו פוסל.
קצת על ישו 132659
סליחה? ואתה רוצה לומר לי שהתנ"ך לא מכיל סתירות נוראיות בינו לבין עצמו? נראה לי שלו ה"אמת" התנכ"ית הייתה כה מובהקת לא היה צורך בשני סיפורי בריאה שונים, בשני סיפרי חוקים, הסותרים זה את זה לא אחת, או בספר שלם שמטרתו "לתקן" את מה שכתוב בשאר ספרי הקדוש, המתיימרים להיות אמת מוחלטת.
היהדות בפירוש לא מציגה אמת אחידה, פסילת הנצרות רק משום שהיא יוצרת סתירות מסויימות עם התנ"ך היא אכן בגדר "במומו פוסל". עשה למשל את הניסוי הקטן הבא: פנה לרב על פי בחירתך ושאל אותו אם סקילת בינך למוות משום שקילל אותך אכן תביא לגמול ולא לעונש בעולם הבא. לאחר מכן ברר, במחילה, אם יותר לך לקטול על פי חרב את כל תושבי תל-אביב ההוללים, ולשרוף את העיר עד אפר. הרי מעשים אלה נחשבו מוסריים על פי היהדות נכון לתקופות מסויימות.
היהדות משתנה בהתאם לרוח התקופה, אופי העם וגחמות בלתי צפויות של מנהיגיו. נצרות היא פשוט האופנה החדשה.

לו היה ניתן להוכיח כי אלוהים לא קיים לא היה בסיס למרבית הדתות על עולמינו. למזלנו (או שמא לחוסר מזלנו), ה"אבולוציה" של הדתות בהסטוריה הביאה לכך שהיהדות פשוט ניפתה את רוב התפיסות שהיו יכולות להוכיח חד משמעית את חוסר קיומו של האל. על ההוכחות שנשארו הדת המודרנית מגנה בחירוף נפש בתירוצים הנעשים תלושים יותר ויותר.
היהדות היא מיתולוגיה, אומנם מיתולוגיה מורכבת ובנויה לתלפיות, אבל שום דבר יותר מזה.

עכשיו בנוגע לסעיפים התמוהים שלך, מפתיע אותי הנחרצות בה אתה קובע אירועים הסטוריים, כביכול, מתקופות שגם גדולי ההסטוריונים חלוקים בדעותיהם לגביהן. המצב הזה אבסורדי עוד יותר כאשר אתה מבטל בהנף יד את תפיסתם של מליונים, המבוססת לא פחות מהתנ"ך היקר שלך.
האם לך יש מקורות טובים יותר מ"מקור שני לאחר עשרות שנים"?
האם אתה תקבל מיד כל הסטוריון שיתן לך הסבר הגיוני (ויש אינספור כאלה, אגב) לאחד מהאירועים ה"פלאיים" המתוארים בתנ"ך?
במה שונים ערכי הנצרות (ושים לב, אני מדבר על *ערכים*, לא על עקרי אמונה או תפישת העולם הנוצרית) פחותים מערכיך? מדוע האל היהודי נוח יותר, כפי שהטבת להגדיר, מן האל הנוצרי?

אתה יוצא מנקודת הנחה שהיקום מתנהג תמיד כך שלך יהיה הכי טוב. מה גורם לך לחשוב שאתה מסוגל לכפות ככה את רצונך על סדר חוקי העולם?
קצת על ישו 132690
קשקוש (כל כך הרבה שטויות במכתב אחד)

א) ככל שמבינים תורה יותר לעומק רואים שבעצם ה"סתירות"
לא קיימות.
ב) ככל שמבינים נצרות יותר לעומק מבינים עד כמה יש סתירות
ועד כמה אסור לשאול (אם אתה מעוניין אני יכול להכיר לך כומר
שחזר בתשובה ושנים ניהל מאבק פומבי נגד רבנים בשם הנצרות
הוא יכול לספר לך את כל השקר של הנצרות
ג) תוכיח שאלוקים לא קיים - בבקשה.
ד) מעניין אותי לדעת מי עיוות לך את תפיסת המציאות בצורה
כל כך חריפה.

רגע - יש לי רעיון.

אנא קרא את המאמר: http://techst02.technion.ac.il/~sgiladb2/logic.htm#N...

וכשתגיע ל-Argumentum ad numerum תבין מדוע למשל
טיעונך : "המצב הזה אבסורדי עוד יותר כאשר אתה מבטל בהנף יד את תפיסתם של מליונים, המבוססת לא פחות מהתנ"ך היקר שלך"
אינו תקף לוגית.

כמו רוב הטענות במכתב שכתבת.
קצת על ישו 132695
הייתי רוצה לראות פעם מחזיר בתשובה (לא משנה של איזו דת) שיעבוד במתודה מדעית. אני חושב שאחד כזה אולי היה מקבל קצת יותר תשומת לב רצינית. מישהו שאומר: טוב, הנקודות החזקות בתיאולוגיה שלנו הן ככה וככה ואנחנו חושבים שזו באמת הדרך הנכונה להבין את היקום. מצד שני עדיין יש לנו בעיות עם הנושאים האלה והאלה, אנחנו חושבים שזה אמור להסתדר אבל עוד לא ברור לנו בדיוק איך זה מתיישב עם כל התפיסה שלנו. יש לנו חבר'ה שעובדים על העניין הזה ונראה לנו שזה יסתדר אבל אנחנו ממש לא בטוחים שנצליח לסגור את כל הפינות.

בינתיים אתם עובדים כמו יחצנים ופרסומאים שאותם למדנו כבר מזמן לסנן.
קצת על ישו 132769
שוב אתה מצליח לפספס לגמרי את הנקודה.
מה שאבסורדי הוא לא התנגדותך להמון סואן ורב אלא הקלות בה אתה מבטל תפיסה שסימוכיה איתנים בדיוק כמו אלו של תפיסתך. מה שכן, יפה שאתה מתנגד לגישת "הרוב קובע" שכן אחד הטיעונים החוזרים ונשנים של הדת לקיומו של האל היא "רוב העולם מאמין בהשגחה עליונה מסוג כלשהו ולכן חייב להיות בזה משהו".
עכשיו, מאחר ואתה חוזר וטוען שהתנ"ך מציג אמת מוחלטת, למרות שאתה מסרב להביא סימוכין לטענותיך, ענה לי ב"כן" או "לא" על השאלה הבאה: האם היקום אכן נוקט בגישת "אבות אכלו בוסר"? האם אני עלול להיענש על חטאיו של אבי? התנ"ך, כידוע לך, משנה את גישתו כלפי הסוגיה באמצע.

אם אנחנו כבר עוסקים בלוגיקה, אנא עיין שוב בסעיפים Argumentum ad ignorantiam, Shifting the burden of proof ו- Anecdotal evidence על מנת להבין מה ערכם של טיעונים כמו "אני מכיר כומר שחזר בתשובה ולכן..." או "אתה טוען שאלוהים לא קיים אך אינך מסוגל להוכיח זאת ולכן...".

ושוב, אם אכן הסתירות בתנ"ך הנם למראית עין בלבד, מדוע כל כך קשה לך להאמין שגם הסתירות בין התנ"ך והברית החדשה נובעות מהתבוננות לא מעמיקה מספיק? אני שואל שאלה זו מתוך סקרנות אמיתית. מאחר ואני לא בקיא בעקרונות הנצרות קשה לי להבין את העוינות הגורפת הזאת כלפי הרפורמות שהיא חוללה, שכדוגמתן ניתן למצוא רבות בתנ"ך.
קצת על ישו 132857
מי זה הכומר הזה?
קצת על ישו 132955
למאמין בה', הבהרה בהמשך לתגובה 132857: שאלתי את השאלה לא מתוך וכחנות או התגרות. אם אפשר, אנא מסור את שם הכומר. אם נחוץ, אולי תבקש את רשותו להביא כאן את שמו. אני לא רוצה שאתה "תכיר לי אותו", כפי שהצעת לאבני צור. אם אדע את שמו, אני כבר אגיע אליו בכוחות עצמי. תודה.
ללכת נגד קיר 132825
מסכת אבות קבעה שחביב אדם שנברא בצלם, והתכוונה לאדם בלי להבדיל במגדר, צבע, דת וגיל. מסיבות הסטוריות (כנראה, לא בדקתי לעומק) ההגדרה הזו צומצמה כשהורידו ממנה עובדי כוכבים, ובסוף היא הצטמצמה לסגירות המוחלטת של אתם קרויין אדם ולא שאר העמים. זאת אומרת אדם זה רק יהודי.

אני לא חושב שכל אדם מאמין חושב כך. להיפך. אבל הולך ומצטייר שמסיונרים (ולא רק הם כמובן) דווקא כן חושבים ככה, ולכן אין טעם להתנצח על הנקודה הזו.

ואולי בעצם יש טעם?
קצת על מומו וחברים 132660
כאשר אתה אומר שהפוסל במומו פוסל, אתה בעצם פוסל את התנהגותו של הפוסל במומיהם של אחרים, על בסיס זה שהם בעצם פוסלים מומים אשר קיימים בהם עצמם. מכאן נובע שהפסילה שלך, את אותו פוסל שבמומו פוסל, מובילה בהכרח לכך שגם אתה (הפוסל) פוסל במומך שלך לפסול את מומי האחרים (שנוהגים לפסול, במומם לפסול) למרות שמומיך נמצאים במצב חמור הרבה יותר ממומו של הפוסל המקורי, שבמומו פסל.

גם אם היו טקסטים מסוימים, בהם למשפט "הפוסל, במומו פוסל" יש משמעות ותוכן, האופן שבו אתה עושה בו שימוש מקביל לשימוש הילדותי שילד אמריקני בן שלוש עושה ב-

"Im rubber, you are glue, what you say bounces off of me and sticks on you".

מודבר במקרה קלאסי של
ננה-בננה!
קצת על ישו 132684
ישו לא היה ולא נברא אלא משל היה.

לא יודע למה, נשמע לי מתאים ופילוסופי במידה הראויה.
I couldn't care less 132731
לדידי הברית החדשה, התלמוד, הבהאגוואד-גיטה, ספר האי-צ'ינג והמסורת שבע"פ אודות הנשר הגדול - היינו הך, היינו הך, היינו הך.

אכן, עדיין לא הוכחת דבר. כרגע, עד שנת אלפיים וחמש מאות לערך, זה שלב ההוכחות שלפני ההוכחות. יעני, אי אפשר להוכיח אז הבה ואוכיח לכם את זה, ולשם התחלה אוכיח לכם שמלפפון זה דבוקית מעוצה.

זה מעניין, העסק הזה עם מרים. הרי לא ברור בכלל אם זו אכן היתה דמות היסטורית קיימת. אבל לך יש קשרים בחלונות הגבוהים, ואתה יודע שהיא בגדה דוקא עם גוי. כל הכבוד!

ולו היא היתה בחורה שפויה שבוגדת רק עם יהודים כשרים - לא היית מכסח אותה?
סומק, סומק! 133082
זה כנראה צריך להיות "דבוקית סמוקה", ולא "דבוקית מעוצה". זהו השיח הזה בעל פרחים באדום-לוהט, שהילדות הקטנות היו פעם‏1 מדביקות את עליו בעזרת רוק על ציפרניהן, על תקן "לקה לציפרניים, כמו של אמא".

1 אולי גם כיום, אבל הילדות של היום כנראה משתמשות בלק אמיתי.
רטוב וחם 132559
עד כמה שאני זוכר, הפסוק המקורי על יעקב היה ''ויצא יעקב עם בחורות נוספות חוץ מלאה ורחל, וביניהן גם חייזריות''. מובן לכם שזה אני כתבתי את הכל, אבל הטומטומים צינזרו. כמו שהם צנזרו עוד דברים, בהזדמנות אם ירשה לי אלו (כך אני קורא לו בינינו, והוא קורא לי גברי ואוהב אותי עירום על השולחן) אני אספר על עוד דברים שהם צנזרו.
אבל מה שבעצם ביקשתי ללחוש לכם בסוד, שאלו למרות הכחשותיו כן מתערב בעניינים, ואתם יכולים לראות זאת בממשלה האחרונה, הנעדרת שרי ש''ס, למרות שאם ההתערבות שלו היתה יסודית יותר, היו עוד כמה דברים שונים. אבל אתם כבר יודעים שאלו עצלן, רק אל תגלו לו שאתם יודעים. אם כי אני לא חושב שזה כל כך אכפת לו.
כמו כן ביקשתי למסור שאלו מאד אהב את ההודעה של האייל האנומלי, וחוץ מזה תיזהרו מזה שקורא לעצמו אלוקים השני. הוא מסוכן לציבור.

שלכם
גבריאל

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים