בתשובה לג. אבן-חן, 19/04/03 15:21
נו ב'מת. 141528
מה הקשר בין שמירה על כשרות האוכל לבין בישולו בשבת?

_________
העלמה עפרונית, עדייין תחת השפעת הפיצה-על-מצה מפסח ישן נושן.
מיצה או פצה ? 141537
מסעדה, מלון או כל יישות עסקית אחרת הפתוחה בשבת, מאבדת אוטומטית את תעודת הכשרות שלה.
לא דיברתי על התעודה. 141542
דיברתי על הכשרות. אם מסעדה כשרה, לא ממש מטריד ‏1 אם אין לה תעודה בגלל שהיא מבשלת את האוכל הטעים והכשר שלה גם בשבת.
גם בבית אין לנו במטבח תעודת כשרות.

1אותי, באופן אישי
לא דיברתי על התעודה. 141548
אוכל שבושל בשבת אינו כשר. גם לא אחרי שבת.
וואלה? 141549
טוב, כל יום מגלים משהו חדש.
אממה? במסגרת "העלמה עפרונית בוחרת לבד איך היא יהודיה" אין לי שום בעיה לאכול אוכל שבושל בשבת, חג או יומטוב אחד. לעומת זאת _כן_ יש לי בעיה לאכול חלב עם בשר, יצורים ימיים עמוסי רגליים וכאלה.

את זה שהמסעדה פתוחה בשבת, אני יכולה לראות לבד. מה קורה אצלה במטבח אני לא.
וואלה? 141571
חוץ מהשמירה התמוהה שלך על כשרות, האם את מצפה לחלק תעודות כשרות בצבעים שונים למוסדות עם שמירת כשרות שונה? את רוצה תעודת כשרות רפורמית? לכי לרב רפורמי, ותבקשי ממנו תעודת כשרות.
אדם דתי, שאינו יוצא למסעדות ביום שבת, לא יכול לדעת עם מסעדה X פתוחה גם בשבת או לא (הוא יכול לשאול, אבל הוא גם יכול לשאול אם הם שומרים על כשרות במטבח).
וואלה. 141583
למה שלא יהיו תעודות כשרות בצבעים שונים?
בדיוק כמו שיש הכשרות (ככה קוראים לזה?) בדרגות חומרה שונות.
ולמקרה שלא היה ברור, מבחינתי, אם אני שואלת את הטבח אם מדובר במסעדה כשרה, זה מספק אותי.

___________
העלמה עפרונית מחפשת דרך לים המלח.
וואלה? 141612
יש תעודת ''כשרות עפרונית'' של ועד שומרי מסורת.
לא נכון. 141642
(אפילו אם מחליפים ''כשר'' ב''מותר לאכילה על-פי ההלכה'').
לא נכון. 141897
בוא נראה. אורח חיים הלכות שבת סימן שיח א':
"המבשל בשבת (או שעשה אחת משאר מלאכות) במזיד אסור לו לעולם. ולאחרים מותר למוצאי-שבת מייד. ובשוגג, אסור בו ביום גם לאחרים ולערב מותר לו מייד".
משנה ברורה "...דגם הקדירה שבישל בה בשבת אסורה לו לבשל בה מפני שהיא בלועה מדבר האסור לו ודווקא המבשל לבריא אבל המבשל לחולה מותרת הקדירה".
להבנתי (המאוד מוגבלת, אני מודה), הקדירה הופכת ללא כשרה. או לפחות, אם האבחנה שלך נכונה, לפסולה לבישול, ולכן אי-אפשר לתת תעודת כשרות למי שמבשל באותם כלים בשבת וביום חול.
לא נכון. 141933
ראה מפרשי השו"ע במקום ("מחצית השקל", למשל). הקדירה והאוכל אסורים למבשל במזיד, אבל לאחרים הם מותרים ממוצאי שבת (כמדומני שיש להמתין "כדי היכנו").
המצב מסובך יותר כאשר האוכל בושל *עבורך* בשבת.
לא נכון. 141965
אם אני מבין נכון (וכרגיל, רוב הסיכויים שלא), הסיבה שזה יותר לאחרים היא "ספיקא דרבנן לקולא".
על "או אחת משאר מלאכות" כותב המשנה ברורה "ואם היה מלאכה דרבנן עיין בביאור הגר"א שהאריך להוכיח דלכו"ע אם עשה אותה בשוגג אין לאסור בדיעבד להינות ממנה".
מכלל הן אתה לומד לאו, ולכן, אפשר להבין שאם הייתה מעורבת בהכנת המזון מלאכה דאורייתא, אסור גם לאחרים.
מאחר שבהכנת מזון מעורבות מלאכות אחרות (בורר למשל), אסור גם לאחרים.
איפה הכשל?
לא נכון. 142538
פירוש דברי הגר"א: אם נעשתה מלאכה שאסורה מדרבנן בשוגג, מותר (לו) ליהנות ממנה מיד (וכל-שכן לאחרים).
אם נעשתה מלאכה שהיא ספק-דאורייתא, מותר ליהנות ממנה מיד שכן האיסור בדיעבד הוא קנס מדברי סופרים ו"ספיקא דרבנן לקולא" (על-פי המ"ב שם).
אתם יודעים, עם כל הפלפול והארמית, לא הבנתי. 144271
אם (כחילוני) הכנתי אוכל בשבת, וביום ראשון אתה (הדתי) בא אלי, ואני מגיש לך אוכל שבושל בשבת, מותר לך לאכלו? ואם כן, באיזה תנאים? כי למיטב ידיעתי זה אסור.
בעברית 144402
מעיקר הדין מותר לי לאכול אותו (בהנחה שאני סומך עליך שבישלת אוכל כשר בכלים כשרים). המקור צוטט לעיל בתגובה 141897.
סתם מתוך עניין 144661
אבל האם עצם הבישול בשבת לא הופך את הכלים ללא-כשרים?
סתם מתוך עניין 144664
לא. ראה תגובה 141933. אגב, כשהמבשל הוא יהודי, האוכל מותר לאחרים מיד עם צאת השבת (ההמתנה ל"כדי שיעשה" שייכת באמירה לנכרי).
דיברתי על התהודה 141550
אני נאלץ לחזור על דברי הקודמים. אין קשר בין לוגיקה לכשרות. אותך מעניינת רק מסגרת המזון עצמו. לכשרות ישנן די הרבה רמות(*) אך כאדם שהכשרות מעניינת אותו כקליפת שום לעוסה לא אכנס למטווה הלוגיקה לפיה את חיה.
את מוכנה לאכול בשבת במסעדה שפרט למזון הכשר אין לה ולו במעט קשר לשמירה על כשרות? שיהיה לך בתאבון.
הדבר דומה לצפיה בטלויזיה בשבת בתנאי שיהיה רשום למעלה "צולם ביום חול".

(*) המזון, צורת שחיטתו, צורת הכנתו, הכלים בהם משתמשים וכו'.
''צולם ביום חול'' 141552
לפי מיטב הבנתי (הכושלת?) אמור להבהיר שהמצולם לא חילל שבת, על מנת למנוע תהיות.
שום קשר לצופה .

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים