חוק כלים שלובים ונפש המשורר 150428
מנחם בן, מבקר הספרות הפרובוקטיבי של "זמן תל-אביב" (אבולוציה זה קישקוש, הומוסקסואליות זו סטייה, טיפול קונבנציונלי בסרטן הוא אסון וכו'), החל לעסוק גם בפרשנות המקרא.

בין השאר, הוא נדרש לקושייה כיצד נכנסו כל בעלי החיים שבעולם לתיבה אחת קטנה. הפתרון שהוא מציע הוא שהמבול היה אירוע מקומי, שהשמיד את כל החי רק בסביבה המיידית של מעט האנשים שחיו באותה תקופה (אלפים בודדים, לטענתו). לכן, היה צריך להכניס לתיבה רק "קצת עיזים, קצת עגלים, קצת כלבים, חתולים. דברים כאלה." שאר חיות העולם לא נפגעו משום שהמבול לא הגיע אליהן.

אם זכרוני אינו מטעני, על פי התנ"ך המבול נמשך ארבעים יום, ורק לאחר שקלו המים צצה פיסגתו של הר אררט (מעל 5,000 מטר מעל פני הים). כיצד ייתכן כי בחלק אחד של כדור הארץ עלו פני המים בלמעלה מחמישה ק"מ ובחלק אחר נותרו ללא שינוי? למר בן פתרונים.

הלינק: http://images.maariv.co.il/cache/ART489038.html
חוק כלים שלובים ונפש המשורר 150450
בדבר אחד הוא צודק - המאורע שהביא לסיפור המבול היה ארוע מקומי, כנראה עליית נהר על גדותיו בבבל שמשם הגיע הסיפור על שלל גרסאותיו. הארוע נופח והוגזם והפך לסיפור של מבול המביא כלייה על כל העולם. זו דרכם של מיתוסים עתיקים.
המצחיק או העצוב הוא שמכיוון שחלקם נכנסו לתוך כתבי הקודש הם מקבלים תוקף מדעי והיסטורי כעובדות שאין עליהן עירעור מפונדמנטליסטים יהודים ונוצרים כמנחם בן.
יחי הביטחון העצמי 150487
ואיך אתה יודע את כל זה?? אתה היית שם כשזה קרה?
יש הרבה סיפורים יפים על "מבול מקומי" במספר תרבויות, תיאוריות ציוריות ואפילו כאלה שנשמעות סבירות. יש גם לא מעט אמונות נפוצות לא פחות על מבול כלל עולמי שגם זוכות לתימוכין מתרבויות שרחוקות מאוד זו מזו.
ועד שמחקר מעמיק ורציני יחזק או יפריך את הסיפורים השונים, בו נרשה לציבור להנות מכולם, ולא לשלול בפנטיות חלק מהם רק בגלל שהם נמצאים בתנ"ך...
יחי הביטחון העצמי 150511
אני לא מכיר סיפורים יפים על מבול כלל-עולמי שאינן מאיזור מסופוטמיה. (אגב, אחת ההשערות היא כי המקור לכך הוא התהליך המהיר מאד יחסית של הווצרות הים השחור, ושהעמים שגרו בעמק השחור נדדו דרומה, אלה ששרדו, כמובן, ומשם כל העניין, אבל מי יודע?)
יחי הביטחון העצמי 150567
מסופוטמיה אינה הים השחור, ואני מכיר תיאוריות נהדרות על ים סוף דווקא, וכמה פחות סבירות על המפרץ הפרסי.
אבל יש, ללא ספק, הרבה מבולים מכל פינות העולם. אני לא אומר שהם זהים, ואני לא מנסה להפריך או לאשש אף אחד מהם. כל מה שניסיתי הוא לערער קצת את הביטחון של מר לנדוור בבואו לבטל את הגירסה התנכית למבול רק בשל העבודה שהיא מצויה בתנ"ך.
מס' קישורים:
יחי הביטחון העצמי 150576
מסופוטמיה אינה הים השחור, לכן אמרתי ''נדדו דרומה.'' אתה יודע. לכיוון מסופוטמיה.

אתבונן במקורות אלה בזמני החופשי. אני עסוק (לכאורה) כרגע בליצור מצגת בתוכנת מיקרוסופט משוקצת המתאימה לעניין.
יחי הביטחון העצמי 150599
בבסיס תיאוריות כאלו עומדת הנחה, לפיה סיפור עממי "היסטורי" צריך להתבסס איכשהו על אירוע היסטורי אמיתי. למה בעצם? לא יכלו להמציא סיפור על מבול ככה סתם, בלי שיהיה איזשהו אסון טבע רווי מים בעבר הרחוק? ואם הומצא סיפור כזה, מה יפריע לו לעבור בין חברות שונות, בוריאציות שונות, כך שנמצא אותו בתרבויות שונות?
יחי הביטחון העצמי 150600
לא יודע. עבורי, זו סתם אנקדוטה משעשעת, סתם קוריוז להעלות במסיבות קוקטייל, לא שאני יוצא לכאלה, או למסיבות בכלל.

סתם עניין מעניין לדיון. כן, אני מניח שיכול להיות פה סיפור סתם ככה. בדרך כלל, אבל, סיפורים במקורם מבוססים על חוויות כלשהם של המספרים.
יחי הביטחון העצמי 150598
This, according to the Bible, was a world-wide deluge, but there is no record of any such phenomenon, of course. The Egyptian civilization, for instance, was building its pyramids. Nor do the Egyptian records speak of any floods other than the annual overflow of the Nile, as far as we know.
This is not to say, however, that the story of the Flood was not based on some actual, but local, flood in Sumerian history.
Summeria was a flat land between two large rivers. As is true of any large river unusual rises will bring about flooding conditions. In a country as flat as Sumeria, it would not take much of a flood to cover large portions of the entire region.
A particularly bad flood would live on in the memory of later generations, and particularly bad floods undoubtedly occurred. [...] the evidence exists that somewhere about 3000 B.C. there were indeed drastic floods of at least a local nature.
With time, as the storyis told and retold it is dramatically inevitable that a flood which spreads out over parts of Sumeria and neighboring regions with great loss of life will be said to have covered "all the world," meaning the entire region. It is further inevitable that later generations, with a much broader knowledge of geography, would accept the pharse "all the world" literally and reduce themselves to needless speculations on the impossible.
(A well-known example of this is the statement frequently met with among the ancient historians that Alexander the Great "conquered the world" and then wept for "other worlds to conquer". What was meant was merely that Alexander had conquered a large part of those sections of the world which were well known to the Greeks of the time. Actually, Alexander conquered only 4 or 5 per cent of the earth's land surface and had plenty of room in which to extend those conquests.)
(Asimov's guide to the bible, pages 38-39)

ואם היית קורא את פתיליי בנושא התנ"ך, היית רואה שאני לא שולל את *כל* הכתוב בתנ"ך.
יחי הביטחון העצמי 150601
א. כל הכבוד על ציטטות מאדם נבחר, אבל שוב, זו הסברה *שלו*. התנגדותי היתה על עצם שלילת האפשרות שכן מדובר בעולם ומלואו. נתתי לינקים לתרבויות מרוחקות שבהם כן מופיע סיפור מבול והצפה (מקומיות או אוניברסליות), אז אולי לאסימוב יש הסבר לזה.
ב. כל הכבוד פעם שניה (על אי שלילת כל התנ"ך). פשוט ניתן היה להתרשם מהצורה בה ניסחת את התגובה הקודמת שלך שסיפור הופך להיות מופרך רק בגלל שהוא שם.

אבל אני מקבל את ההבהרה, ביחד עם כל סיפורי המבול שמוצאים חן בעיני (עד שיוכח או יופרך אחרת).
יחי הביטחון העצמי 150604
א. האפשרות לכך שאכן מדובר בעולם ומלואו נובעת מהידוע על הגיאולוגיה במליון השנים האחרונות, שמה לעשות, לא כללה הצפה של כל העולם. מה גם, שלו הייתה הצפה כזו, שהייתה מציפה _הכל_, לא היו שורדים כל בעלי החיים האלה, כי ודאי לא ניתן היה להכניסם לספינות.

לחילופין, אפשר לדבר על עדויות אנושיות בלבד: אם שתי הסברות הן, לצורך העניין, או שהיה מבול כלל עולמי, או שהיו הצפות רחבות-היקף אבל מקומיות במקומות שונים (דברים שקורים גם בימינו אלה, אגב, שאל כל בנגלדשאי), והעובדות הן, לצורך הפשטות, שיש כמה וכמה תרבויות המספרות על מבול כלל עולמי, ולעומת זאת, כמה וכמה תרבויות שלא מספרות על דבר כזה כלל, ויש להן תיעוד היסטורי וארכיאולוגי עד זמנים קדומים מספיק, בשביל לחפוף עם התרבויות מן הסוג הראשון, מה נראית המסקנה הסבירה ביותר? אני, אישית, בוחר בשניה.
יחי הביטחון העצמי 150606
איזה ידע ואיזו גאולוגיה...
עוד הפניה פסאודו-מדעית ללינק נוסף, שמפרט (די בבוטות) למה כן במליון השנה האחרונות היו יכולים להיות 4 מבולים כלל עולמיים.

בנוסף, נושא שרידת בעלי החיים הוא עניין לוויכוח מסוג אחר (ייתכן, למשל, שכן היה מבול כלל עולמי, אך זה לא כיסה את כל הפסגות הגבוהות).

לגבי בחירתך - כמו שכבר אמרתי לארז, יבושם לך. אבל אני רק רוצה שתבין שזו אינה בחירה *מדעית* אלא יותר משאלת לב, כי זהו הסיפור שמצא חן בעיניך, ואתה *מאמין* כי הוא הנכון.
יחי הביטחון העצמי 150607
אני לא יודע. הצגת חלופה המסתמכת על ידע ארכיאולוגי והיסטורי נשמעת לי מדעית מספיק. הגבלתי את עצמי בכוונה בחלק השני, אני עדיין יכול לדבר על מידע גיאולוגי וזואולוגי שיפריך את רעיון המבול הכלל-עולמי.

הסתמכות על פירוש מילולי של מיתולוגיות של עמים, לעומת זאת, נשמעת לי, אעפס, מאד לא-מדעית.

אגב, מדוע טרחת להפנות אל האתר הזה? אפילו אם מתעלמים מההפניות בצדדים לניתוחים אסטרולוגיים, מן האיכות המפוקפקת של המידע שמסופק שם, ומכמות התיאוריות המבוססות-בקושי במקרה הטוב שעליהן הוא מסתמך, הרי ששם מדובר על _קפיאה_ של כל פני כדוה"א, שלאחריה באה הפשרה, במחזור מסויים, ולא על מבול.
יחי הביטחון העצמי 150609
תאוריית ה ICEBALL הינה מאוד ידועה בקהילה המדעית, ויש לה תימוכין מדעיים (גיאולוגיים, אסטרופיזיקליים ואחרים המפורטים בלינק). נכון הלינק גם קצת מערבב אלמנטים נוספים, אבל התעצלתי לחפש לינק יותר מוצלח שמדבר על תיאוריה זו.
לגבי מבול: ניסית פעם לדמיין איך נראה כדור הארץ הקפוא כשהוא מפשיר? אילו סערות אדירות מלמטה ומלמעלה קורות?
לגבי המחזוריות: מאחר ומבול עולמי הוא באמת אירוע טרמינלי לתרבויות רבות, סביר להניח שברוב התרבויות יישאר תיעוד רק למבול האחרון שהיה, ולא לאלו שקרו או תועדו כמה עשרות ומאות אלפי שנים לפניו, למרות שלמיטב זכרוני קיימות תרבות או שתיים לפחות המדברות על מבול מחזורי.

ושוב, למרות שהתחלנו להתווכח איזו תיאוריה נשמעת סבירה יותר, אלו הן רק תיאוריות, שבשלב זה קשה להפריך או לאשש לחלוטין איזו הנכונה (ואולי כולן כאלה..). אז אני מאחל לשנינו שנמשיך *להאמין* במה שמוצא חן בעינינו, כל עוד הוא מתיישב (פחות או יותר) עם המציאות.
יחי הביטחון העצמי 150610
עניין ה-Iceball ידוע כפתרון סטציונרי של המשוואות המתארות את האקלים. אני לא יודע כמה עדויות גיאולוגיות יש להתרחשות כזו, מעבר לתקופות קרח פשוטות שבהן לא הייתה קפיאה מוחלטת של הכדור.

ואני מתקשה להבין כיצד כל תיאורי המבול האלה יכלו להתעלם מקפיאת הקליפה שקדמה לו, אם אכן בזה מדובר.

וכיון שהתיעוד למבול של תרבויות מסויימות _חופף_ לזמן בו לא תועדו מבולים, דהיינו, תועד אורח חיים רגיל, עבור תרבויות אחרות, קשה לי להאמין כי מי מהם מדבר על איזה מבול כלל-עולמי.

כך שמבול כלל-עולמי לא מתיישב כלל עם המציאות - במקרה הטוב, הוא מתיישב עם פשטן של מיתולוגיות עמים מסויימים, כשאני מתקשה להאמין שהם יכלו להעריך בכלל את גדלו של העולם, במיוחד במקרה של העבריות, המדברת במונחים של עולם שטוח.
יחי הביטחון העצמי 160239
בנגלי. ''בנגלדשאי'' זה כמו ''אירלנדי''. או ''תאילנדי'', לצוה''ע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים