בתשובה לברוך, 29/01/01 20:28
כמו שכבר אמרתי... 15244
כבר עניתי על אותה שאלה כמה וכמה פעמים. ובכל זאת,בקצרה:
א.תחבורה-סע בשבת,המפתחות בפנים.
ב.נישואים אזרחיים- 1.אני אכן דורשת במקביל מהרבנות בכאלה.2. לגבי נישואי קפריסין למינהם: אם אתה תתחתן לא חוקית,אני אהיה מנועה,דתית, מלהתחתן עם הבן שלך, וכו'. שתי מדינות לשני עמים? חוץ מזה-מה,לעזאזל, אכפת לכם להתחתן בחתונה יהודית?! עקרונית זה פתיר,אם לא תתעקשו על כומר בחתונה וכו'.
ג.חינוך לא יהודי במדינה יהודית לילדים יהודים בהחלט פוגע בי,עצוב שאתה לא מבין למה. כיום לא מלמדים על משמעות החגים היהודים, ואפילו תנ"ך מלמדים מתוך ספר המשכתב את התנ"ך, למען לא ייפגעו ילידנו מכתב רש"י. בושה.
ד. לא מניחה שברק היה אומר "סליחה,עם ישראל,שהלכתי עם הליכוד".

ככלל,לגבי המהפכה: היא לא אזרחית,היא חילונית.יש פה חילונים,אבל לא רק. ולא כולם חושבים (מבין החילונים) שיש צורך ב"מהפכה", יש כאלה שעוד מבינים למה ראוי שיהיה משהו יהודי במדינה הזו. עם משרד החינוך שלנו-לא לאורך זמן.
עוד משהו: יש נקודה אחת על מפת העולם בה יהודי יכול להיות יהודי. אם אתה לא רואה חשיבות ביהדות,במקומות הקדושים לה ובטקסים המקיימים אותה, יש מקומות אופטימליים בשבילך.
קרא גם תשובותי הקודמות!
כמו שכבר אמרתי... 15256
כבר דנו בנושא הזה לעייפה.

מתי תתפסו שבנושאים ערכיים ואמונים אין שום
יתרון לדעה זו או אחרת .היינו, חתונה עם רב אינה
טובה או נעלה או כל שם-תואר אחר על חתונה עם
כומר תעם שכני מעבר לרחוב או ללא שום מתווך ואם
כבר נצרכתי לחתונה, עצם המוסד הזה איננו מהווה שום
אסמכתה מחות לעובדה ששני אינדיבידואלים מכל מגזר _רוצים_ לחיות במשותף על פי מסגרת חוקית שנקבעה
על ידי החברה בה הם _החליטו_ לחיות.
כמו שכבר אמרתי... 15265
חינוך לא דמוקרטי לאזרחים לעתיד במדינה דמוקרטית, מאוד פוגע בי. החינוך העצמאי מגדל לנו פה דורות על גבי דורות של אנשים שהדמוקרטיה זרה להם לחלוטין. לזה את לא מתנגדת?
וממתי רש"י הוא חלק מהתנ"ך, בכלל?

יש בין הדתיים גם כאלו שמבינים את הנזק של הכפייה הדתית. למפלגת שינוי יש מספר לא קטן (יחסית לגודלה הקטן בין כה וכה) של חברים דתיים, שמבינים את גודל האסון שמביאים אנשים בעלי גישות אנטי-דמוקרטיות כמו זו שאת מציגה, על הדת היהודית ועל מדינת ישראל.

ודבר אחרון - לא לכולם יש מפתחות בפנים. חלק לא קטן מהאנשים תלוי באוטובוסים. מה איתם?
כמו שכבר אמרתי... 15269
החינוך העצמאי הוא דיון נפרד. אינני בוגרת שלו ואינני מצדדת בו,עם זאת הייתי מצפה ממך לזעוק את זעקת הזכות לחנך בלי שמדינה תכפה. מה קרה?
יפה שאתה מבין שרש"י לא ממש נביא. רש"י הוא הפרשן יסודי-בסיסי, תבדוק בבקשה כמה ילדים יודעים את זה. זה חשוב לא פחות מנפוליאון ומונטסקיה,ולו מטעמי "דע את גדולי עמך".
הדתיים במפלגת שינוי-טוב,זכותם. אני לא בטוחה שהם רבים כמו שאתה אומר,אבל שיהיה.
ב"המפתחות בפנים" התכונתי שגם הכרטיסיה תהיה שם. אני לא נגד תחבורה בשבת.
כמו שכבר אמרתי... 15275
נו, עוד תוצר של החינוך היהודי המפואר.

את באמת מנסה להשוות פרשן סכולסטי מימי הביניים, שעסק בפירושים מופרכים לטקסטים מופרכים לא פחות, לדמויות כמו נפוליאון, שזעזע את כל אירופה, ובעט אותה החוצה מהעידן הישן? או עם מונטסקייה, מאבות הדמוקרטיה? מה הגדולה ברש"י, זה שהוא כתב שרבקה נמנעה ממין אנאלי, בניגוד לבנות עירה (דבר שלא מוזכר ולו ברמז בטקסט)? שהוא כתב "מלאכים ממש" על "וישלח יעקב מלאכים"?

קראתי את ספר בראשית פעמיים. פעם אחת עם תרגום רש"י - בעת לימודי בישיבה - ופעם אחת בתרגום מלטינית. והתרגום מן הלטינית היה טקסט אחר לגמרי, משב אוויר צח, לעומת התלמודיות והסכולסטיות של רש"י.

כבר המומר ניקולאס דונין אמר, בעת ויכוח פריז, ש"אתם החלפתם את משה ברבי יצחק". אוי, כמה שהוא צדק.
תוצר דתי לאומי גאה 15280
קצרה היריעה הלהכניס פה את גדולת המפרש.
השפעתו עם העולם היהודי איננה מוטלת בספק.
רש''יהיה רק דוגמא, לעולם שלם שנעלם מעיני ילדי ישראל.
נפוליאון היה אסטרטג לא מאוד מוצלח (לולי ז''ומיני ודומיו ההסטוריה היתה נראית אחרת) עם זאת מוסכם על שנינו שחייבים ללמוד עליו.
גם היטלר היה רשע,ולומדים עליו.
הרמב''ם הוא הוגה בקנה מידה ביןלאומי,ולא לומדים עליו
תן לילדי ישראל להחליט לבד.אני שמחה שנהינית מהתרגום הלטיני,שגם אותו הם לא זוכים להכיר.
כמו שכבר אמרתי... 15379
על מונטסקיה לא שמעתי עד שהגעתי לאוניברסיטה, ונפוליאון על פי מערכת החינוך הישראלית הוא הנודניק הצרפתי שלא הצליח לכבוש את עכו העיר הישראלית הגאה.
על רש''י לומדים כבר באיזור כיתה ה או ו.
כמו שכבר אמרתי... 15383
אתה,כנראה, בוגר של "אל המעיין", אני (בממלכתי דתי!) למדתי על מונטסקיה בכיתה חית.
אם אתה הולך להיתפס לכל שם שאני אביא, אני בשמחה אצטרף אליך לסקר יהדות וידע כללי בקרב ילדי ישראל. אחרי שנה אחת של הוראה, תאמין לי - לא לומדים פה יהדות.(היום גם לא רש"י-אתה גדול מדי. מאז כבר מינו את יוסי שריד).
כמו שכבר אמרתי... 15386
איזה רש''י ואיזה נעלים.
ילדים בכיתה ו' לא יודעים מה זה שמע ישראל.
כמו שכבר אמרתי... 15926
אני עד כיתה ח למדתי בחינוך העצמאי ומאז עד היום בזרם הממ''ד(אני בי''א כעת) ולמדתי על מונטסקייה רק בכיתה יוד וגם זה רק בגלל שהייתי במגמת היסטוריה.
סביר להניח ששמונים אחוז מחברי לספסל הלימודים אין להם מושג מי זה מונטסקיה.
כמו שכבר אמרתי... 15937
חמור מאוד. איפה אתה לומד?
כמו שכבר אמרתי... 16021
כיום?
במל"ד שממוקם בשכונת רמת אשכול ירושלים. מי ששמע על הבית ספר הדתי שסיממו בו את המורה, זה אנחנו. אבל זה בית ספר סוף הדרך. הוא לא ממש אמור לשמש דוגמא.
איפה שלמדתי שנה שעברה, בישיבת בני עקיבא קריית וולפסון באר שבע, שזה לכאורה ישיבה איכותית, לא הרבה שם יודעים מי זה מונטסקייה.
אבל נו. זה עוד בסדר יחסית. שנה שעברה עשיתי סקר לעבודה בהיסטוריה מי זה נפוליאון ומתוך שניים עשר נסקרים, אחד ידע מי הוא. השאר בעיקר יכלו לספר שהוא היה צרפתי גמד.
מנפלאות החינוך הדתי. או החינוך בארץ בכלל.
כמו שכבר אמרתי... 15270
למה צריך לעניין אותי אם תהיי מנועה דתית מלהתחתן עם הבן שלי? למה כל המדינה צריכה להסתובב סביב הרגשות שלך?

אני לא רוצה חתונה יהודית כי אני לא רוצה רב בחתונה שלי. זה פוגע ברגשותי.
כמו שכבר אמרתי... 15276
בבקשה.
אתה מוזמן להוציא עצמך מהעם היהודי.
עם זאת,מי שלא מציית לכללים במקום שהוא חי בהם, שלא יצפה שלא יתעוררו לו בעיות חוקיות אח''כ (לו או לילדיו,לצורך העניין)
שיהיה במזל...
לא אמרת 15279
לא הסברת מדוע זה פוגע בך. רק אמרת מה את רוצה להמשיך ולכפות על הציבור החילוני.

א. אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת פוגעת *קשות* בציבור החילוני בישראל, ובפרט באוכלוסיות חלשות ובצעירים, המוצאים את עצמם לכודים במקומות היישוב שלהם ביום החופשי היחיד, ללא יכולת לצאת לנוח ולבלות.

ב. נישואים אזרחיים לא מונעים ממך להתחתן עם מי שהוריו נישאו בנישואים אזרחיים. *את* מונעת מעצמך להתחתן עם מי שהוריו נישאו בנישואים אזרחיים.
כפיית טקסים פולחניים על חילונים גרוע בדיוק כמו מכפיית הנצרות על יהודים.

ג. אני מקבל את העובדה שעצוב לך על כך שילדים יהודיים מקבלים חינוך חילוני. אבל בשביל זה נועד החינוך הממלכתי. מי שרוצה שילדיו יקבלו חינוך יהודי דתי, רשאי לשלוח אותם לחינוך הממלכתי-דתי, החינוך העצמאי או רשת החינוך של ש"ס.

ד. אם הוא היה הולך עם הליכוד הוא היה מוצא את עצמו נאלץ לעמוד לפריימריס לפני הבחירות.
אבל זה לא הופך מצביעי הליכוד ללא לגיטימיים, רק בעלי תוכנית מדינית וחברתית אחרת מזו שברק הבטיח לקדם.

נ.ב.
שכחת לכלול את המשתכנזים ב"מיעוט השמאלני חילוני אשכנזי"
לא אמרת 15288
א.לא התנגדתי לתחבורה ציבורית בשבת.
ב.כן? לכפות על יהודי יהדות זה כמו לכפות עליו נצרות? כל שיש לי לומר הוא,שלא נכון לומר "את כופה על עצמך". זה כמו-"החלטת להיות דתיה-זבש"ך" וכבר סיכמנו שזו איננה טענה דמוקרטית במיוחד.
ג. בארה"ב, בתרבות שכולם חוץ ממני מקדשים כאן, לומדים בבי"ס דתי ביום ראשון (מי שרוצה) וגם! נדרשים לערכי היסוד של הדת בחינוך העממי. אנחנו לא אמריקה, כאן זה אמור היה להיות קל וחומר. נכסי העם היהודי היו בתרבות שלו מאז ומעולם, ואגב, זו שלילת מידע שמונעת זכות בחירה.
ד. זה אתה שהבאת את הליכוד,אני לא טענתי שהם הוצאו מחוץ לקונצנזוס אלא הדתיים,וגם פרטתי למה.
נ.ב למה,תזכיר לי,הם מענינים אותי?
לא אמרת 15297
א. מצויין, כבר חצי מהמהפכה החילונית-אזרחית לא פוגעת בך.

ב. במילים אחרות, אמונתך הדתית מחייבת אותך לכפות אותה עלי ? זה לא נשמע לי דמוקרטי במיוחד.

ג. ערכי היסוד של איזו דת בדיוק מלמדים בארה"ב ?
בארץ יש מגוון אלטרנטיבות לחינוך דתי הממומנות ע"י המדינה. אין שום סיבה לכפות את החינוך הדתי על חילונים. לא כופים ל דתיים חינוך חילוני.

ד. הוא לא הוציא אותם מהקונצנזוס, שיתוף או אי שיתוף של מפלגה בממשלה נועד לקדם מצע חברתי מדיני, לא להכריז על לגיטימיות של מצביעי המפלגות.
שיתוף המפלגות הדתיות חייב את אהוד ברק לוותר על חלקים נכבדים מהבטחותיו לציבור שהצביע בעדו ועל כך הוא התנצל.

נ.ב.
המשתכנזים הם ציבור מכובד בקרב ה"שמלאנים חילונים אשכנזים" :-)
לא אמרת 15308
אני לא מבין מדוע אינך מתנגדת לתחבורה ציבורית בשבת. לי זה מפריע הרבה יותר מאשר איסור יבוא בשר לא כשר -- שכן תחבורה ציבורית בשבת כופה עלי לממן את חילול השבת במיסים שאני משלם (וכך גם מימון תיאטראות בהם מוצגים מחזות תועבה, וכו').
ואיסור יבוא בשר טרפה -- זה בעצם החוק להגנת תוצרת החזיר המקומית. אין לי ספק שבקיבוצים להב ומזרע חוששים מאוד מביטול החוק, ואין פלא שהמלחמות שמנוהלות בענין בשר טרפה מכוונות כנגד חוקי עזר עירוניים להרחקת בשר החזיר לשולי הערים, ולא כנגד חוק זה.
לא הבנתי 15364
לאורך תגובותייך השונות את חוזרת ומצהירה כי אינך מתנגדת לתחבורה ציבורית בשבת (האם גם "אל על" כלולה בהגדרת "תחבורה ציבורית?"), אבל את נלחמת מלחמת חורמה בעבודה בשבת.
איך תתנהל אותה תחבורה ציבורית? באמצעות מז"לטים?
ואם העובדה שהאוטובוס נוסע (גם) בשבת אינה מונעת ממך לעלות עליו ביום שלישי (או שמא אי התנגדותך להפעלת התחבורה הציבורית נובעת מאי הזדקקותך לה?), ושידורי הטלויזיה בשבת אינם הסיבה עבורך להתנזר מ"הראשון בבידור", מדוע העובדה שחנות הנעליים שלי פתוחה בשבת, מונעת ממך לרכוש את סחורתי ביום רביעי?

נראה לי שיש לך אי הב(ח)נה בין המדינה לבין אזרחיה. למרות הטענה כי מדינה אינה אלא סך כל אזרחיה, הרי למדינה יש גופים ומוסדות (שלטוניים) המייצגים אותה (השבוע אפילו פורסמה בעיתונות מודעה המזכירה כי אסור לציבור לעשות שימוש לא מורשה בסימנה הרשום (המסחרי?) של המדינה.)
לכן המדינה הינה, וצריכה להיות, מדינה יהודית על כל סימניה וסממניה, ועדיין, לאזרחים אמורה להשמר החרות לקיים (או לא) את מצוות הדת שהם בוחרים.
(אגב, וקשור רק בעקיפין, גם הביטוי "כשר" למוצרי מזון למיניהם, הינו Brand name של מדינת ישראל, באמצעות הרבנות הראשית.
לא הבנתי 15368
אני מתנצלת מראד על הנימה, פשוט לא מצאתי דרך אחרת לנסח:
יש לי הבנה (ובחנה) ברורה בין המדינה לאזרחיה, כמו שראוי שתהיה לי, בעוד לך אין ולו הבנה מינימלית מה מותר ומה אסור ומה לא הכרחי ליהודי, כפי שראוי שתהיה לך.
אסור לרכוש מוצר שייוצר בשבת. אוטובוס אינו מוצר. לא סביר שיתנו לך לפתוח את חנותך בכל יום בשבוע, בעוד המפעל המייצר את הנעליים יחוייב ליום חופשי בשבת. כמו כן, יש לי בעיה (אני משתפת אותך,לא תובעת,כאן זה באמת השטח של הרצון הטוב) עם רחובות יהודים הנוהגים בשבת כמו ביום חול ממש. האוטובוס בשבת, שלא תבין לא נכון, מפריע לי גם כן. כיון שהלכתית אינני מנועה ממנו זו גלולה שאני סבורה שאני צריכה לבלוע, יש שיחלקו עלי. אני חייבת להודות שככל שהדיון מעמיק אני סבורה, שבניגוד לשוועתכם "אנחנו תמיד נכנעים לדתיים" אין פה ולו אחד שחושב שלא כל החוקים צריכים להיות ברוח אחווה שוויון וחופש בלי נגיעה יהודית. אינני בקצה שאתה או חבריך נמצאים בו,ואינני בקצה השני, אבל פתאום אני מגלה שטוב שיש בשני הצדדים כאלה שרואים רק דברים מסוימים לנגד עיניהם, אולי כל נגיע פה למערך חוקים מאוזן.
איך,בדיוק,יהיו למדינה סממנים של מדינה יהודית, אם יקרו בה כל הדברים שאתה רוצה? זו סתירה,קטונתי. הביטוי "כשר" כמובןשאיינו ברנד ניים, אם הוא כן, הרי ש"אוכל כשר" הוא המותג הרחב ביותר בעולם.
אני לא הבנתי? 15422
א. מה הקשר בין יום יצור הנעליים ליום מחירתן? האם מדובר בלחמניות המאבדות את טריותן?
ב. העובדה שאסור לרכוש מוצר שיוצר בשבת אינה אומרת שאסור לרכוש מוצר שכמוהו יוצר בשבת, ואני מבטיח לך, כי אם לא מסיבות אחרות, אז מסיבות של ביקוש, תמצאי נעליים עם אישור "יוצר ביום חול".
ג. לידיעתך, "אוכל כשר" אולי הינו נמותג הרחב ביותר בעולם (אני מאמין שקוקה קולה ומק-דונלד'ס נפוצים ומוכרים ממנו, אבל זה לא רלוונטי), אבל בעולם לא חלים חוקי מדינת ישראל, ובישראל, ע"ס החוק למניעת הונאה בכשרות, אסור להשתמש בביטוי "כשר", על כל הטיותיו, ללא אישור הרבנות הראשית. (לכן על מוצרים הנמצאים בפיקוח גופים אשר מחוץ לרבנות הראשית, לא מופיע התואר "כשר" אלא רק "בהשגחת הרה"ג פלוני אלמוני" או בדומה לכך.
לא הבנתי 15514
Gilit
would you buy shoes / electronics / car manufactured not in Israel ? Are you aware to the risk that a jew may have produced them on Shabat ?!
Oy vey zmir
כמו שכבר אמרתי... 15350
א. אם יש לך רכב, אם אתה חסר רכב/רשיון, תישאר בבית אתה לא נחשב או שתהרוס את מנוחת השבת של ההורים שיצטרכו לשמש כנהגים במהלך כל השבת.
ב. כלומר, את מוכנה לאסור על אנשים מסוימים להתחתן (למשל כוהן וגרושה) כדי שאת תוכלי להתחתן עם מי שאת רוצה. זה מאוד נחמד מצדך.
ג. מצד שני לא מלמדים בבתי הספר את תורת האבולוציה ולא מלמדים כמעט הסטורה שהיא לא זו של העם היהודי. על משמעויות החגים למדתי במערכת החינוך החל מגן הילדים ועת לסוף חטיבת הביניים (אמנם חלפו כ 14-15 שנים מאז), למעשה השילוב של שטיפת המוח בבתי הספר עם חינוך מהבית (שהוא לא דתי) הביא אותי למצב שלקח לי קרוב ל 10 שנים עד שהייתי מסוגל להגיע לחשיבה עצמאית ולהבין שאני בעצם לא מאמין באלוהים.
ד. נכון, מצד שני לא סביר שהליכוד היה מספק לו רשת בטחון תמורת כמה עשרות מיליונים לרשת החינוך המפלגתית שלו, תוך כדי שמנהיגה הרוחני של תנועת הליכוד קורה למותו מידי שמיים.
כמו שכבר אמרתי... 15389
א. בפעם ה19 אלף- אני לא נגד תחבורה ציבורית בשבת.
ב."אני" לא אוסרת על אף אחד.יש דברים אסורים לפי הדת היהודית. להיפך-אני בעד הכרה בנישואין אזרחיים ע"מ שלא להבריח את הזוגות עם הפוביות מהרבי לקפריסין. אם החלטת בכ"ז להנשא שם,אני לא אוכל לעצור אותך,רק ציינתי שזב אקט מפלג שעשוי לגרום בעיות לילדיך אחריך (אולי גם הם יבעטו בחינוך מהבית). כאמור,אם הם לא יהיו יהודים, למשל,אני לא ארצה להתחתן איתם, אבל תמוה כמה אתם מוכנים להקריב בשביל העקרון.
ג. אתה לא היית במערכת החינוך של אלוני-רובינשטיין-שריד, שעליה אני מבכה. אני מציעה לך לעיין בספרי החינוך של ילדי ישראל כיום.אני לא חושבת שלימוד יהדות (בפרט אם זה לימוד היסטורי,ולא דרשתי יותר מזה) הוא בגדר שטיפת מוח, הוא בונה, מאפשר זכות בחירה מתוך הכרב יוכול היה לשרת אותך נאמנה גם בויכוח הזה. הורים זכאים לחנך ילדים לאמונה-גם אתה תחנך לפי מה שאתה מאמין בו.
ד.אכן. באמת לא סביר שתמורת הבטחות מסוימות יעניק הליכוד רשת בטחון לברק. זה לא שהם פוליטיקאים או משהו.
כמו שכבר אמרתי... 15432
א. בסדר, הבנתי את זה, כתבתי את התגובה לפני שראיתי את ההתייחסויות שלך לעניין בתגובות אחרות, סליחה.
ב. לצורך גילוי נאות, אני נישאתי בנישואים אורתודוקסיים מתוך ויתור (לא מאוד משמעותי מבחינתי) למשפחה שלי. בכל אופן אני לא מתכנן לחנך את ילדי להאמין באלוהים או שלא להאמין, אני מקווה שאוכל לחנך אותם לחשוב בעצמם ולהחליט.
ג. אני הייתי במערכת החינוך של המר את נבון, הטראומה שלי היא הפוכה משלך, בכל אופן אם מתחילים ללמד על מונטסקיה ונפוליאון אז התקדמנו. האם מלמדים כיום גם על האדם הקדמון?
ד. הבעיה עם ההליכה עם ש"ס היא שש"ס בניגוד לליכוד היא מפלגה סקטוריאלית שמנסה לקדם בראש ובראשונה את האינטרסים של הציבור שבחר בה ולא את מה שהיא רואה כאינטרסים של המדינה כולה, כאשר הציבור שבחר בה הוא לא הציבור שבחר באהוד ברק.
כמו שכבר אמרתי... 15528
I'm getting married to my beloved wife in the Summer.

Our parents would love it if we had a Jewish wedding in Israel, since both are families are conservative Jews.

Unfortunately we can't, for some reason, I can't marry my beloved wife in a Jewish wedding, just because both of us happened to be female.

Needless to mention how much this hurts the religious feelings of our families that we need to have a civilian wedding.

כמו שכבר אמרתי... 15532
חתונה, מעצם הגדרה, היא ברית בין גבר לאישה הבאים לידי נשואין כדת משה בישראל. על כל אחד מהפקטורים להתקיים, כולל "גבר" ו"אשה". לא ברורה לי ההתעקשות על חתונה דתית דוקא ממי שבעליל לא מקבל את חוקי התורה (שאינם מתירים ברית מאין זו). בכל אופן- מה לזה ולמהפכה חילונית?
כמו שכבר אמרתי... 15533
במקרה הספציפי הזה אני מסכים איתך - אין סיבה לכפות על הדת לקבל דברים שאינם מקובלים עליה. השאלה היא האם מתאפשר לאנשים שאינם מעוניינים (או אינם יכולים) להתחתן בחתונה יהודית, להתחתן בדרך אחרת כלשהי, מבלי לקבל על עצמם דת אחרת, שגם בה הם אינם מאמינים.
כמו שכבר אמרתי... 15535
לא,אתה לא יכול להתחתן אם אין לך כלה. אלמנטרי. זו לא שאלה של הגינות-גם עיור לא יכול לראות,למרות שזו זכותו. זה פשוט בלתי אפשרי. הזוג דנן לא חייב לקבל על עצמו דת אחרת, זה עניינו. הוא פשוט לא יכול לדרוש מרב שיחתן אותם. (אותן). כל הסכם אחר שיגיעו אליו ויקראו לו ''חתונה'' הוא עניינן.
כמו שכבר אמרתי... 15555
הבעיה היא לא שהוא לא יכול לדרוש מרב שיחתן אותן (אגב ישנם רבנים רפורמיים שיסכימו לערוך טקס כזה), אלא שאין לזוג שהרב לא מוכן לחתן שום אלטרנטיבה אחרת להתחתן בגבולות מדינת ישראל, וכדי לקבל זכויות סוציאליות מסויימות זוג חייב להיות נשוי רישמית.
כמו שכבר אמרתי... 15660
אמממ... זה לא בדיוק מה שאמרתי?
חתונה 15561
מובנה של חתונה אכן יוצא ממסורת דתית שבה
גבר ואשה מסכימים למסד את יחסיהם בצורה
משפטית במסגרת החוק הדתי.

ואם אכן זו הגדרת המושג, שאין לו בעייה איתה,
הרי זה נושא נוסף שהמדינה צריכה להוציא משליטתה,
ולהרחיב את המושג המגדיר יחסים משפטיים בין שני
פרטים של החברה.

היינו, ההגדרה צריכה לכלול חתונה כפי הגדרת היהודית, חתונה' לפי הגדרה מוסלמית, חתונה'' שנערכת על ידי נוטריון מוסמך (במו שרב מוסמך) וגם חתונה''' עבור זוגות מאותו מין.

משמעות הדבר שלצורך מסמכים רשמיים בני זוג לא יוגדרו ''כמחותנים'' אלא מוסד ''הנשואין'' יורחב כך שמבחינת המדינה תישלל כל משמעות דתית.
כמו שכבר אמרתי... 15534
אגב, מזל טוב.
והיכן נחה הבעייה עם חתונות 15993
רפורמטיביות?

למיטב זכרוני, ע"פ היהדות שלך, אין צורך ברב לשם עריכת נישואין. את זה היהדות שלך אומרת.

אבל אותה יהדות גם אומרת, שאם נוכח באולם רב רפורמי, או חלילה רבנית, הרי שהנישואים אינן תקפים, במקרה הטוב.

2000 שנה שרדה היהדות שלך ללא רבנות ראשית. 2000 שנה.
2000 שנה לא שאלו את הרב איפה הוא התחנך.
ועכשיו?

האם תוכלי להנשא לי, אם הורי נולדו והתחתנו באנטארקטיקה?
והרי רק בישראל נישואים עצמאיים של יהודים אסורים לפי חוק.

כן, זאת היהדות ההומנית שלך.
(היהדות שלך. כן. אף שלשיטתך גם אני יהודי, לשיטתך אני שייך ליהדות, כי היא בחרה בי. את בחרת ביהדות, ולכן היא שייכת לך.)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים