בתשובה לגילית, 29/01/01 20:49
לא אמרת 15279
לא הסברת מדוע זה פוגע בך. רק אמרת מה את רוצה להמשיך ולכפות על הציבור החילוני.

א. אי הפעלת תחבורה ציבורית בשבת פוגעת *קשות* בציבור החילוני בישראל, ובפרט באוכלוסיות חלשות ובצעירים, המוצאים את עצמם לכודים במקומות היישוב שלהם ביום החופשי היחיד, ללא יכולת לצאת לנוח ולבלות.

ב. נישואים אזרחיים לא מונעים ממך להתחתן עם מי שהוריו נישאו בנישואים אזרחיים. *את* מונעת מעצמך להתחתן עם מי שהוריו נישאו בנישואים אזרחיים.
כפיית טקסים פולחניים על חילונים גרוע בדיוק כמו מכפיית הנצרות על יהודים.

ג. אני מקבל את העובדה שעצוב לך על כך שילדים יהודיים מקבלים חינוך חילוני. אבל בשביל זה נועד החינוך הממלכתי. מי שרוצה שילדיו יקבלו חינוך יהודי דתי, רשאי לשלוח אותם לחינוך הממלכתי-דתי, החינוך העצמאי או רשת החינוך של ש"ס.

ד. אם הוא היה הולך עם הליכוד הוא היה מוצא את עצמו נאלץ לעמוד לפריימריס לפני הבחירות.
אבל זה לא הופך מצביעי הליכוד ללא לגיטימיים, רק בעלי תוכנית מדינית וחברתית אחרת מזו שברק הבטיח לקדם.

נ.ב.
שכחת לכלול את המשתכנזים ב"מיעוט השמאלני חילוני אשכנזי"
לא אמרת 15288
א.לא התנגדתי לתחבורה ציבורית בשבת.
ב.כן? לכפות על יהודי יהדות זה כמו לכפות עליו נצרות? כל שיש לי לומר הוא,שלא נכון לומר "את כופה על עצמך". זה כמו-"החלטת להיות דתיה-זבש"ך" וכבר סיכמנו שזו איננה טענה דמוקרטית במיוחד.
ג. בארה"ב, בתרבות שכולם חוץ ממני מקדשים כאן, לומדים בבי"ס דתי ביום ראשון (מי שרוצה) וגם! נדרשים לערכי היסוד של הדת בחינוך העממי. אנחנו לא אמריקה, כאן זה אמור היה להיות קל וחומר. נכסי העם היהודי היו בתרבות שלו מאז ומעולם, ואגב, זו שלילת מידע שמונעת זכות בחירה.
ד. זה אתה שהבאת את הליכוד,אני לא טענתי שהם הוצאו מחוץ לקונצנזוס אלא הדתיים,וגם פרטתי למה.
נ.ב למה,תזכיר לי,הם מענינים אותי?
לא אמרת 15297
א. מצויין, כבר חצי מהמהפכה החילונית-אזרחית לא פוגעת בך.

ב. במילים אחרות, אמונתך הדתית מחייבת אותך לכפות אותה עלי ? זה לא נשמע לי דמוקרטי במיוחד.

ג. ערכי היסוד של איזו דת בדיוק מלמדים בארה"ב ?
בארץ יש מגוון אלטרנטיבות לחינוך דתי הממומנות ע"י המדינה. אין שום סיבה לכפות את החינוך הדתי על חילונים. לא כופים ל דתיים חינוך חילוני.

ד. הוא לא הוציא אותם מהקונצנזוס, שיתוף או אי שיתוף של מפלגה בממשלה נועד לקדם מצע חברתי מדיני, לא להכריז על לגיטימיות של מצביעי המפלגות.
שיתוף המפלגות הדתיות חייב את אהוד ברק לוותר על חלקים נכבדים מהבטחותיו לציבור שהצביע בעדו ועל כך הוא התנצל.

נ.ב.
המשתכנזים הם ציבור מכובד בקרב ה"שמלאנים חילונים אשכנזים" :-)
לא אמרת 15308
אני לא מבין מדוע אינך מתנגדת לתחבורה ציבורית בשבת. לי זה מפריע הרבה יותר מאשר איסור יבוא בשר לא כשר -- שכן תחבורה ציבורית בשבת כופה עלי לממן את חילול השבת במיסים שאני משלם (וכך גם מימון תיאטראות בהם מוצגים מחזות תועבה, וכו').
ואיסור יבוא בשר טרפה -- זה בעצם החוק להגנת תוצרת החזיר המקומית. אין לי ספק שבקיבוצים להב ומזרע חוששים מאוד מביטול החוק, ואין פלא שהמלחמות שמנוהלות בענין בשר טרפה מכוונות כנגד חוקי עזר עירוניים להרחקת בשר החזיר לשולי הערים, ולא כנגד חוק זה.
לא הבנתי 15364
לאורך תגובותייך השונות את חוזרת ומצהירה כי אינך מתנגדת לתחבורה ציבורית בשבת (האם גם "אל על" כלולה בהגדרת "תחבורה ציבורית?"), אבל את נלחמת מלחמת חורמה בעבודה בשבת.
איך תתנהל אותה תחבורה ציבורית? באמצעות מז"לטים?
ואם העובדה שהאוטובוס נוסע (גם) בשבת אינה מונעת ממך לעלות עליו ביום שלישי (או שמא אי התנגדותך להפעלת התחבורה הציבורית נובעת מאי הזדקקותך לה?), ושידורי הטלויזיה בשבת אינם הסיבה עבורך להתנזר מ"הראשון בבידור", מדוע העובדה שחנות הנעליים שלי פתוחה בשבת, מונעת ממך לרכוש את סחורתי ביום רביעי?

נראה לי שיש לך אי הב(ח)נה בין המדינה לבין אזרחיה. למרות הטענה כי מדינה אינה אלא סך כל אזרחיה, הרי למדינה יש גופים ומוסדות (שלטוניים) המייצגים אותה (השבוע אפילו פורסמה בעיתונות מודעה המזכירה כי אסור לציבור לעשות שימוש לא מורשה בסימנה הרשום (המסחרי?) של המדינה.)
לכן המדינה הינה, וצריכה להיות, מדינה יהודית על כל סימניה וסממניה, ועדיין, לאזרחים אמורה להשמר החרות לקיים (או לא) את מצוות הדת שהם בוחרים.
(אגב, וקשור רק בעקיפין, גם הביטוי "כשר" למוצרי מזון למיניהם, הינו Brand name של מדינת ישראל, באמצעות הרבנות הראשית.
לא הבנתי 15368
אני מתנצלת מראד על הנימה, פשוט לא מצאתי דרך אחרת לנסח:
יש לי הבנה (ובחנה) ברורה בין המדינה לאזרחיה, כמו שראוי שתהיה לי, בעוד לך אין ולו הבנה מינימלית מה מותר ומה אסור ומה לא הכרחי ליהודי, כפי שראוי שתהיה לך.
אסור לרכוש מוצר שייוצר בשבת. אוטובוס אינו מוצר. לא סביר שיתנו לך לפתוח את חנותך בכל יום בשבוע, בעוד המפעל המייצר את הנעליים יחוייב ליום חופשי בשבת. כמו כן, יש לי בעיה (אני משתפת אותך,לא תובעת,כאן זה באמת השטח של הרצון הטוב) עם רחובות יהודים הנוהגים בשבת כמו ביום חול ממש. האוטובוס בשבת, שלא תבין לא נכון, מפריע לי גם כן. כיון שהלכתית אינני מנועה ממנו זו גלולה שאני סבורה שאני צריכה לבלוע, יש שיחלקו עלי. אני חייבת להודות שככל שהדיון מעמיק אני סבורה, שבניגוד לשוועתכם "אנחנו תמיד נכנעים לדתיים" אין פה ולו אחד שחושב שלא כל החוקים צריכים להיות ברוח אחווה שוויון וחופש בלי נגיעה יהודית. אינני בקצה שאתה או חבריך נמצאים בו,ואינני בקצה השני, אבל פתאום אני מגלה שטוב שיש בשני הצדדים כאלה שרואים רק דברים מסוימים לנגד עיניהם, אולי כל נגיע פה למערך חוקים מאוזן.
איך,בדיוק,יהיו למדינה סממנים של מדינה יהודית, אם יקרו בה כל הדברים שאתה רוצה? זו סתירה,קטונתי. הביטוי "כשר" כמובןשאיינו ברנד ניים, אם הוא כן, הרי ש"אוכל כשר" הוא המותג הרחב ביותר בעולם.
אני לא הבנתי? 15422
א. מה הקשר בין יום יצור הנעליים ליום מחירתן? האם מדובר בלחמניות המאבדות את טריותן?
ב. העובדה שאסור לרכוש מוצר שיוצר בשבת אינה אומרת שאסור לרכוש מוצר שכמוהו יוצר בשבת, ואני מבטיח לך, כי אם לא מסיבות אחרות, אז מסיבות של ביקוש, תמצאי נעליים עם אישור "יוצר ביום חול".
ג. לידיעתך, "אוכל כשר" אולי הינו נמותג הרחב ביותר בעולם (אני מאמין שקוקה קולה ומק-דונלד'ס נפוצים ומוכרים ממנו, אבל זה לא רלוונטי), אבל בעולם לא חלים חוקי מדינת ישראל, ובישראל, ע"ס החוק למניעת הונאה בכשרות, אסור להשתמש בביטוי "כשר", על כל הטיותיו, ללא אישור הרבנות הראשית. (לכן על מוצרים הנמצאים בפיקוח גופים אשר מחוץ לרבנות הראשית, לא מופיע התואר "כשר" אלא רק "בהשגחת הרה"ג פלוני אלמוני" או בדומה לכך.
לא הבנתי 15514
Gilit
would you buy shoes / electronics / car manufactured not in Israel ? Are you aware to the risk that a jew may have produced them on Shabat ?!
Oy vey zmir

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים