בתשובה לאדון חרדון, 07/07/03 17:15
זו אגדה 155937
אם כבר יורדים לצ'לו, אז כדאי להמשיך לקונטרה בס, רצוי בפיציקטו, כפי שמקובל בהרכבי ג'אז.
זו אגדה 155943
מאחר שאני לא מתמצא בג'אז, לא יוצא לי לשמוע קונטרה-בס מנגן סולו לאורך זמן (כלומר יותר מאשר פראזה פה ושם). הענין הוא שאם משתמשים בצ'לו בתור כלי סולו, במיוחד ברגיסטר היותר גבוה שלו, יכולים לקבל צליל חם ועמוק בצורה בלתי רגילה, עם דמיון מפתיע לקול אנושי. אני חושב שקונטרה בס קצת נמוך מדי בשביל זה (שים לב שאני מדבר ספציפית על הצלילים היותר גבוהים של הצ'לו, אלו שהם נמוכים יחסית בכינור או הבינוניים בויולה. ככל שיורדים ברגיסטר, האפקט ה'אנושי' הזה הולך ודועך).
זו אגדה 156009
אם חשקה נפשך לשמוע קונטרה בס מנגן סולו (קלאסי) לאורך זמן, אז אני ממליץ על נגן וירטואוז בשם Edgar Meyer. כל מי שמבין אפילו טיפה בקונטרה בס ומכיר את הסויטות לצ'לו סולו של באך, אמור להבין שלהקליט אותן מנוגנות בכלי המסורבל הזה זה הישג שלא יאומן.

היה לי העונג לשמוע את מאייר בהופעה יחד עם נגן בנג'ו מדהים בשם Bela Fleck. ביזארי ככל שיישמע הצירוף, ההופעה היתה מצוינת, והשניים נגנו (בין היתר) ג'אז, בלו גראס ומוסיקה קלאסית. אפשר לראות ולשמוע אותם מנגנים את אינוונציה מספר 6 של באך ב- http://www.sonyclassical.com/artists/meyer/adhome.ht... (צד ימין למטה).

בלה פלק עצמו ידוע בעיקר בזכות הרכב הג'אז שלו, Bela Fleck and the Flecktones, שגם אותו ראיתי בהופעה. הייתי בעשרות רבות מאוד של הופעות ג'אז במהלך חיי, ואני חושב שאוכל לומר בזהירות שזו היתה ההופעה בה הכי נהניתי (אני לא חושב שהיא היתה הכי *טובה*, אבל האבחנה הזו היא כבר נושא לדיון אחר). לינק: http://www.flecktones.com .

ובנוגע לסקר עצמו: אני בחרתי בגאווה "יותר מסוג אחד של כלי". אני מנגן בעיקר על בס, אבל גם על גיטרה ופסנתר, ואני נגן ג'אז חובב רציני למדי.

הסקר גם הזכיר לי נשכחות. כשהייתי בן שש עשרה או שבע עשרה, התערבתי עם חבר שאני מסוגל ללמוד לנגן תוך חודש את התפקיד של חליל הצד בקטע Spain של צ'יק קוריאה. לא היה לי אז מושג אפילו איך להוציא צליל בודד מהכלי. התוצאה? הפסדתי.
זו אגדה 156208
חבל שאתה לא בארץ היתי שמח לנגן איתך יש פה משהוא שמעוניין לנגן ג,ז או קלאסי או אפילו מוסיקה עיברית בתור חלילן ששנתיים לא נגע בכלי ומת לחזור לנגן הגיע הזמן ואני לא מוצא אנשים תגובות יתקבלו בברכה לאימיל.
הקונטרה-בס שובר לבבות של ורדי 156227
האופרה אותלו של ורדי כוללת קטע מרטיט לבבות.

יאגו משכנע את אותלו שדזדמונה בוגדת בו, ואותלו מחליט שהיא צריכה למות. בתשובה לציניות האכזרית של יאגו, ורדי נותן לדזדמונה לשיר אווה מריה מהמם. זמרת הסופרן שרה את השורות האחרונות של התפילה* "היה אמנו עתה, בשעת מותנו. אמן" ונרדמת.

עכשיו ורדי מרוקן את הבמה ומרוקן את המרחב המוסיקלי. הצלילים הגבוהים של הכינורות נמוגים ואז נכנסים הקונטרה-בסים. לפי מה שקראתי, אף אחד לפניו לא כתב סולו לקונטרה-בס, תמיד היה ליווי של צ'לו. הבסים מתחילים מהצליל הנמוך ביותר שלהם, כמעט מעבר לסף השמיעה. המית הצלילים הנמוכים מתגלגלת ועולה בסדרה איטית שנוסקת במעלה הסולם עד שהבסים מגיעים לקצה העליון שהם יכולים לנגן. נסו לדמיין את רגע הקסם - בהוראות הבימוי כתוב שעכשיו אותלו נכנס לחדר דרך דלת סודית. הקונטרה בסים הגיעו לקצה העליון ואז מתחילים לרדת לאט בחזרה לתחתית הסולם. ואז, התזמורת מסיימת בשני אקורדים פראיים, ברוטליים.

*ורדי התנגד לכנסיה וראה בה מכשול לאיחוד של איטליה.
הקונטרה-בס שובר לבבות של ורדי 156293
בסמפוניית הפרידה של היידן יש סולו של קונטרבס. (הקדים את ורדי בשנה-שנתיים)
"שנה שנתיים"? 156296
הרבה יותר קרוב למאה שנה.
"שנה שנתיים"? 156315
לפני שלחצתי ''אשר'', חשבתי לשנות את זה ל''יום-יומיים'' אבל לא היה לי כוח. הנחתי שמי שצריך להבין, יבין.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים