בתשובה לעינת, 07/07/03 17:00
זו אגדה 155933
בכל תזמורת יש יותר כינורות (וכלי מיתר אחרים, שלא שונים מכינור בקטע הזה) מכל כלי אחר. יש הרבה תזמורות שנשמעות טוב. לא צריך 'נגן מוכשר', כי רוב הנגנים, כמו רוב האנשים שעוסקים במשהו באופן כללי, אינם 'מוכשרים' (שזו מילה שמדברת על יכולת טבעית, אולי מולדת), אלא פשוט מיומנים (מילה שמתארת מצב של כושר נרכש). על גיטרה לא צריך ללמוד לנגן כמעט בכלל על מנת להשמיע צליל סביר (מה שמשייך אותה לקבוצה קטנה של כלים שעונים להגדרה הזאת, יחד עם כמה כלי נשיפה פשוטים כמו מפוחית ואוקרינה ועוד כמה כלי פריטה מסוגה), בעוד שכדי להגיע לצליל שהוא לכל הפחות סביר בכינור צריך ללמוד כמה שנים טובות. גיטרה היא כלי הרמוני, בעוד שכינור הוא כלי סולו, כך שחשוב לדעת להפיק ממנו צליל איכותי ולדעת להוציא ממנו מה שאפשר.

אם את לא אוהבת צליל כינור (למה, אגב? זה קשור לצווחנות שהרבה פעמים מוציאים ממנו - שלא לצורך, ובאופן לא מייצג שגם לדעתי נשמע רע ומוציא לו שם רע לחינם?), מה דעתך על צ'לו? אותם עקרונות אקוסטיים, אותה משפחת כלים, פשוט מנעד נמוך יותר בערך באוקטבה; בד"כ משתמשים בו לתפקידי באס הרמוניים, אבל צ'לו שמנגן סולו ברגיסטר הגבוה שלו הוא אחד הדברים היותר יפים שקיימים במוסיקה (השיר ללא מילים לצ'לו ופסנתר אופ. פוסט 109 של מנדלסון מהווה תצוגת תכלית מוחצת לענין הזה).
זו אגדה 155937
אם כבר יורדים לצ'לו, אז כדאי להמשיך לקונטרה בס, רצוי בפיציקטו, כפי שמקובל בהרכבי ג'אז.
זו אגדה 155943
מאחר שאני לא מתמצא בג'אז, לא יוצא לי לשמוע קונטרה-בס מנגן סולו לאורך זמן (כלומר יותר מאשר פראזה פה ושם). הענין הוא שאם משתמשים בצ'לו בתור כלי סולו, במיוחד ברגיסטר היותר גבוה שלו, יכולים לקבל צליל חם ועמוק בצורה בלתי רגילה, עם דמיון מפתיע לקול אנושי. אני חושב שקונטרה בס קצת נמוך מדי בשביל זה (שים לב שאני מדבר ספציפית על הצלילים היותר גבוהים של הצ'לו, אלו שהם נמוכים יחסית בכינור או הבינוניים בויולה. ככל שיורדים ברגיסטר, האפקט ה'אנושי' הזה הולך ודועך).
זו אגדה 156009
אם חשקה נפשך לשמוע קונטרה בס מנגן סולו (קלאסי) לאורך זמן, אז אני ממליץ על נגן וירטואוז בשם Edgar Meyer. כל מי שמבין אפילו טיפה בקונטרה בס ומכיר את הסויטות לצ'לו סולו של באך, אמור להבין שלהקליט אותן מנוגנות בכלי המסורבל הזה זה הישג שלא יאומן.

היה לי העונג לשמוע את מאייר בהופעה יחד עם נגן בנג'ו מדהים בשם Bela Fleck. ביזארי ככל שיישמע הצירוף, ההופעה היתה מצוינת, והשניים נגנו (בין היתר) ג'אז, בלו גראס ומוסיקה קלאסית. אפשר לראות ולשמוע אותם מנגנים את אינוונציה מספר 6 של באך ב- http://www.sonyclassical.com/artists/meyer/adhome.ht... (צד ימין למטה).

בלה פלק עצמו ידוע בעיקר בזכות הרכב הג'אז שלו, Bela Fleck and the Flecktones, שגם אותו ראיתי בהופעה. הייתי בעשרות רבות מאוד של הופעות ג'אז במהלך חיי, ואני חושב שאוכל לומר בזהירות שזו היתה ההופעה בה הכי נהניתי (אני לא חושב שהיא היתה הכי *טובה*, אבל האבחנה הזו היא כבר נושא לדיון אחר). לינק: http://www.flecktones.com .

ובנוגע לסקר עצמו: אני בחרתי בגאווה "יותר מסוג אחד של כלי". אני מנגן בעיקר על בס, אבל גם על גיטרה ופסנתר, ואני נגן ג'אז חובב רציני למדי.

הסקר גם הזכיר לי נשכחות. כשהייתי בן שש עשרה או שבע עשרה, התערבתי עם חבר שאני מסוגל ללמוד לנגן תוך חודש את התפקיד של חליל הצד בקטע Spain של צ'יק קוריאה. לא היה לי אז מושג אפילו איך להוציא צליל בודד מהכלי. התוצאה? הפסדתי.
זו אגדה 156208
חבל שאתה לא בארץ היתי שמח לנגן איתך יש פה משהוא שמעוניין לנגן ג,ז או קלאסי או אפילו מוסיקה עיברית בתור חלילן ששנתיים לא נגע בכלי ומת לחזור לנגן הגיע הזמן ואני לא מוצא אנשים תגובות יתקבלו בברכה לאימיל.
הקונטרה-בס שובר לבבות של ורדי 156227
האופרה אותלו של ורדי כוללת קטע מרטיט לבבות.

יאגו משכנע את אותלו שדזדמונה בוגדת בו, ואותלו מחליט שהיא צריכה למות. בתשובה לציניות האכזרית של יאגו, ורדי נותן לדזדמונה לשיר אווה מריה מהמם. זמרת הסופרן שרה את השורות האחרונות של התפילה* "היה אמנו עתה, בשעת מותנו. אמן" ונרדמת.

עכשיו ורדי מרוקן את הבמה ומרוקן את המרחב המוסיקלי. הצלילים הגבוהים של הכינורות נמוגים ואז נכנסים הקונטרה-בסים. לפי מה שקראתי, אף אחד לפניו לא כתב סולו לקונטרה-בס, תמיד היה ליווי של צ'לו. הבסים מתחילים מהצליל הנמוך ביותר שלהם, כמעט מעבר לסף השמיעה. המית הצלילים הנמוכים מתגלגלת ועולה בסדרה איטית שנוסקת במעלה הסולם עד שהבסים מגיעים לקצה העליון שהם יכולים לנגן. נסו לדמיין את רגע הקסם - בהוראות הבימוי כתוב שעכשיו אותלו נכנס לחדר דרך דלת סודית. הקונטרה בסים הגיעו לקצה העליון ואז מתחילים לרדת לאט בחזרה לתחתית הסולם. ואז, התזמורת מסיימת בשני אקורדים פראיים, ברוטליים.

*ורדי התנגד לכנסיה וראה בה מכשול לאיחוד של איטליה.
הקונטרה-בס שובר לבבות של ורדי 156293
בסמפוניית הפרידה של היידן יש סולו של קונטרבס. (הקדים את ורדי בשנה-שנתיים)
"שנה שנתיים"? 156296
הרבה יותר קרוב למאה שנה.
"שנה שנתיים"? 156315
לפני שלחצתי ''אשר'', חשבתי לשנות את זה ל''יום-יומיים'' אבל לא היה לי כוח. הנחתי שמי שצריך להבין, יבין.
זו אגדה 156056
לעניות דעתי היצירה שמצליחה להוציא מהצ'לו את המיטב שלו זה הקונצ'רטו מספר 1 של שוסטקוביץ'.
נסו ותהנו. (מבצע מומלץ - רוסטרופוביץ')
פרנק זאפה אמר פעם 156204
שהוא מרחם על החלילנים והניבלאים בתיזמורת כהם תמיד צריכים לנגן תפקידי מלאכים. הביאוגרפיה שלו מומלצת בחום גם אם אתם לא אוהבים או מכירים את המוסיקה של האיש.
חלילנים 156905
פעם בחזרה בתזמורת שהייתי בה (לא עם החשמלי, עם השני, לפני) קשקשו קצת, ניגנו קצת, כיוונו קצת וחלילן אחד התנמנם לו. פתאום המנצח אמר בקול: "הלמוט!", והלמוט קפץ, אחוז שבץ.
המנצח חייך מעט‏1, גירד בפדחתו‏2, דיפדף בתוים‏3, מהורהר, ויאמר:
"Ja, also... was tun wir jetzt..."
ובאותו רגע הלמוט שיסע אותו ברגש:
"Aber bitte etwas mit je weniger Flo~te..."
וחזר לישון.

(סתאאם. לא חזר לישון והדיריגנט הדגנרט גם לא היה נותן לו. צחקנו שניה והמשכנו הלאה, אבל למה שהעובדות יקלקלו לי את הפינאלה)

1 הוא מעולם לא חייך הרבה

2 תמיד

3 טיק של מנצחים
לא כולם דוברי גרמנית. תרגום בבקשה 156906
לא כולם דוברי גרמנית. תרגום בבקשה 156908
אופס, התכוונתי ושכחתי, סליחה

המנצח: כן, אז מה עושים עכשיו

הלמוט: אבל בבקשה משהו עם כמה שפחות חליל
לא כולם דוברי גרמנית. תרגום בבקשה 157015
בור (בטח לא בור),

עכשיו נתקלתי בזה עוד פעם, ואני תופסת שזה נורא-נורא מוציא את האויר, זה שהסיפור במקום אחד והתרגום במקום שני.

אז גם אם עבר זמנו ובטל קרבנו, שוב התנצלות.
לא לא, היה דוקא בסדר גמור 157144
אז אולי צחקתי אחרי שניה או שתיים נוספות. לא מתים מזה. נהנה מהתגובות שלך
לא לא, היה דוקא בסדר גמור 157298
מולי, לי עוד לא היה הכבוד לשוחח אתך ואני מתחיל את ההכרות אתך דוקא במשהו קצת לא נעים: הבחור הזה שאמר לך שהפרדת הסיפור והתרגום לא מפריעה, הוא בחור מאוד נחמד ומנומם. זה כן קצת מפריע.
159164
פעם בחזרה בתזמורת שהייתי בה (לא עם החשמלי, עם השני, לפני) קשקשו קצת, ניגנו קצת, כיוונו קצת וחלילן אחד התנמנם לו. פתאום המנצח אמר בקול: "הלמוט!", והלמוט קפץ, אחוז שבץ.
המנצח חייך מעט‏1, גירד בפדחתו‏2, דיפדף בתוים‏3, מהורהר, ויאמר:
"...Ja, also... was tun wir jetzt"
( - כן, אז מה עושים עכשיו)

ובאותו רגע הלמוט שיסע אותו ברגש:
"...Aber bitte etwas mit je weniger Flo~te"
( - אבל בבקשה משהו עם כמה שפחות חליל)

וחזר לישון.

(סתאאם. לא חזר לישון והדיריגנט הדגנרט גם לא היה נותן לו. צחקנו שניה והמשכנו הלאה, אבל למה שהעובדות יקלקלו לי את הפינאלה)

1 הוא מעולם לא חייך הרבה

2 תמיד

3 טיק של מנצחים
חביב 156911
וכמו שאמר שכ"ג, את יודעת איך לעשות את זה (במובן ש*הוא* התכוון, שובבה גועלית שכמוך! (-:), וברוב חן.

עזבי את השטויות בדיון ההוא ותישארי כאן.
סליחה, אבל אולי תעוף מכאן (-: 156914
יופי טופי, אבל הסוג הזה של תגובות מקומו דווקא בדיון ההוא.
רוב חן 156915
חן-חן, אבל הוא צודק תגובה 156914 (no offence).
זו אגדה 157464
כן זה קשור לצווחנות, וכן, לצ'לו יש צליל חם ויפה הרבה יותר.
בעניין המיומנות - לא משנה לי כמה צריך ללמוד כדי לנגן יפה. אני יכולה להעריך את השקעת הזמן והמאמץ באימונים, אבל זה לא קשור לאהבתי לצליל.
זו אגדה 157478
אז זהו, שהצווחנות הזאת מופיעה בדרך כלל רק ביצירות סולו מאוד מסוימות. יש כל מיני קומפוזיטורים שחושבים שעצם העובדה שלכלי יש מנעד מאוד רחב מחייבת לעשות בה שימוש. זו שטות, כמובן. כינור נוטה להישמע הכי טוב ברגיסטר הבינוני שלו (אוקטבה עד אוקטבה וחצי מעל הדו האמצעי, נניח). צווחנות מופיעה כשיש מלחין בהמה או כנר גרוע. לדעתי, אם זאת הסיבה, פשוט היו לך התנסויות ספציפיות לא מוצלחות במיוחד (רבות ככל שיהיו).
זו אגדה 157528
אני לא שומעת בכלל את הצווחנות... יש לי ליקוי שמיעה משעשע שקוטם את הצד הגבוה של מנעד השמיעה שלי. היה לי מרצה למוסיקה שחשב שזה מרתק וביקש ממני להביא לו את סקאלת השמיעה המדויקת שלי בשביל שהוא יוכל לחשב כמה אחוזים אני שומעת מהקונצ'רטו לכינור של מוצארט החביב עליו, אבל התעצלתי.
זו אגדה 157532
את לא מפסידה יותר מדי. כינור נשמע הכי טוב ברגיסטרים הבינוניים. מילא שמתעללים בו, אבל בשביל מה לשמוע אותו צורח?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים