בתשובה לניצן, 12/09/03 15:42
גירוש ערפאת 170029
מדוע יש להתחשב בנוכחות משפחתו של מחמוד א-זהאר? אדרבא, שיחוש החלאה על בשרו את שחשים נפגעי מעשיו שלו.
גירוש ערפאת 170030
האמת שלא תכננתי להכנס לויכוח הזה מהסיבה הפשוטה שזה לא היה ההקשר של התגובה, אבל אם כבר שאלת, אני נגד פגיעה בחפים מפשע, גם כשהם קרובי משפחה של מפלצות אדם. אולי זה נראה לך מוזר או לא במקום, אבל לכל אחד יש חסרונות.
גירוש ערפאת 170033
תרחיש היפותטי: נניח שיכולת לבצע פעולה כלשהי שהיתה במידה סבירה של ודאות מובילה לכך שתציל את חייהם של מאות ואף אלפים, אולם תגרום לפגיעה בהיקף רחב (אם כי קטן בהרבה) בחפים מפשע בצד השני. אין לך דרך פעולה חלופית. האם תפעל? האם זה מוסרי שלא לפעול? מידת המוסריות שאפשר או צריך לייחס לפעולה מסוימת צריכה להימדד באופן יחסי לחלופות האפשריות שלה, ולא כאילו היא קיימת בחלל ריק. במקרה כזה דווקא הימנעות מביצוע פעולה שתגרום למספר מסוים של פגיעות בחפים מפשע היא אינה מוסרית.

אגב, שים לב שאני לא מדבר ספציפית על המקרה האקטואלי של מחמוד א-זהאר. דווקא במקרה זה אני מסכים שאם ניתן לחסל אותו ואת דוגמתו בלי לפגוע בבני משפחותיהם (שקשה לי להאמין שיכולים להיחשב 'חפים מפשע' כאשר הם ממשיכים לשמור על קשר איתם. אם מישהו ממשפחתי היה מבצע מעשי זוועה הוא היה נשאר תמיד בן משפחה, אבל ספק שהייתי שומר על קשר קרוב איתו, שלא לדבר על לגור איתו באותו בית), עדיף לנהוג כך.
גירוש ערפאת 170040
כמובן שאין בעולם שחור ולבן, ותמיד אפשר למצוא דילמות מוסריות היפוטתיות יותר או פחות. התייחסת בתגובה שלך למקרה אלזהאר ולמקרה זה התייחסתי גם אני.
אה? 170095
אין בעולם שחור ולבן? מה קרה להם?
תאונת דרכים קטלנית 170109
סיפור עצוב. אל תשאל.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים