בתשובה לנגה, 02/10/03 15:14
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 173661
לא מסכים שמוצרי צריכה הם דבר מאחד. הם בהחלט התחלה טובה, מאחר והם _עשויים_ ליצור פתיחות, אבל אפשר להניח שגם באל קעידה שותים קוקה קולה.
למשל, החוויה האמריקאית של מקדונלדז, הburger joint הזול שבכל פינת רחוב, שונה מהישראלית בה זה סמל לתרבות המערבית שיצר בעיות בצומת גולני, או מקום לאכול עם המשפחה בבוקר יום שישי, כי כל ארוחה זה עשרות רבות של שקלים. גם היפנים צורכים מוצרים אמריקניים, אולי יותר מכל מקום אחר בעולם, וזה לא תורם משמעותית לשינוי ההרכב החברתי שם.
כאחד שביצע מעבר מישראל לארה"ב (זמני, כמובן), אני יכול לציין את ההפתעה שלי מהתרבות האמריקאית. בישראל חשבתי שאנחנו כמעט אמריקאים בתרבותנו, אבל אנחנו כל כך לא (ועדיין מדובר בשתי תרבויות מהקרובות ביותר בעולם).
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 173671
לא טענתי שהישראלים והאמריקאים חולקים את אותה התרבות ולו לרגע. כמי שמתגוררת כבר 4 שנים בארה"ב, אני הראשונה להסכים בנוגע לשוני בין שתי התרבויות.

אם הבנתי נכון, אתה טוען שמוצרי הצריכה של הישראלים ושל האמריקאים הם זהים. גם אם נדבוק לצורך הדיון בתזת "מוצרי הצריכה", הרי שאת בני דורי הישראלים הגדירו גם מגוון סרטים ישראלים, תכניות טלוויזיה ישראליות, מוסיקה מקומית והתרחשויות פוליטיות מקומיות, ומכאן שמוצרי הצריכה לא יכולים היו להיות זהים. (בני דורי גם לא חוו את מקדונלדז, אבל זה כבר סיפור אחר.)
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 173954
באמת? מה ההבדלים בתרבות? ובואי נתייחס לאילו בחברה הישראלים שכביכול דומים לאמריקאים, לא לחרדים או מתנחלים.
מוצרי צריכה הם גורם מאחד? 173958
אתה צוחק? החל מהרגלי נימוס וטון הדיבור, וכלה בשמירה על נורמות חברתיות שהשתרשו כאן אבל לא בארץ*. חוש ההומור שונה, הטעם המוסיקלי שונה, מקומות הבילוי שונים. קל מאוד לזהות ישראלים בניו-יורק ממרחק גדול לפי שפת הגוף לבדה וסגנון הלבוש. קל לזהות ישראלים בכל מקום בעולם בשל הטונים הגבוהים בהם הם נוהגים להשתמש (וזו לא ביקורת, אלא יותר הודאה באשמה). לעומת נורמות הנימוס הנהוגות בניו-יורק (שנחשבת לעיר גסת-רוח בהשוואה לשאר ארה"ב), הישראלים הם גסים באופן שקשה לתאר.

*לאחרונה במהלך הרצאה לסטודנטים לתואר ראשון בה נכחתי, נתן המרצה כדוגמא לנורמות חברתיות אלמנטריות, כדי להדגים את חשיבותן בחיי היום-יום, את ההליכה בצד ימין כשצועדים על המדרכה.
ישראלים? 180683
לדעתי, דווקא האמריקניים הרבה יותר בולטים ברעשנותם מחוץ לגבולות מדינתם היות שאינם מכירים בתרבות שונה. באירופה יצא לשמוע מספר פעמים אנחות בתוספת הפטרה: "אה.. אלו תיירים אמריקנים, בטח."
לעומת זאת, משפטים אמריקניים קלסיים הם:
"לא, אני לא דובר..., בשבילי אנגלית מספקת." או,
"את מי מעניין מה קורה ב...?" או,
"שיגמרו אתם כבר.", "שיחסלו אותם.", "מי צריך אותם בעולם שלנו."
עוד ניסיון שאני מציע הוא למצוא שידור כדורגל בארה"ב, למשל. (וכן, באירופה די קל למצוא ספורט אמריקני.)
תרבויות קרובות ורחוקות 174311
לא ברור לי מה המטריקה (המדד) המתאימה למדוד בה קרבה בין תרבויות. אפשר להציע, כנקודת התחלה, את רמת הפורמאליות ביחסים בין אנשים. החברה האמריקאית פורמאלית בהרבה מזו הישראלית. ישראלי ממוצע יראה לאמריקאי הממוצע גס רוח באופן מחריד, והאמריקאים נראים לנו מלאכותיים ובעלי נימוסים מופרזים. אותו היחס קיים גם בין התרבות האמריקאית והיפנית -- היפנים פורמאליים בהרבה מהאמריקנים.

המזרחן ברנרד לואיס כתב פעם שאחד הגורמים המקשים על הסדר בין הישראלים לפלסטינים היא העובדה שהחברה היהודית-ישראלית היא אחת מהבלתי פורמאליות ביותר בעולם, והחברה הערבית היא מהפורמאליות ביותר (אר אם תרצו, זהו סכסוך בין הקבוצה גסת הרוח ביותר לבין הקבוצה המנומסת ביותר). בעיני היהודים הערבים הם חנפנים, ובעיני הערבים היהודים הם שחצנים.
תרבויות קרובות ורחוקות 174318
נקודת פתיחה יפה. הייתי מציע כנקודות נוספות: קודי לבוש, יחסים בין-משפחתיים, מודעות לשימור סביבתי, התנהגות בתורים, רמת "רעש עצמי" (ספרת הרעש של אדם, ויכולתו לעבוד ב cubicles), היחס שעות פנאי-עבודה, תרבות דיון, וזוהי רק ההתחלה...

לגבי ברנרד לואיס: ניתוח שנראה לי לא כל כך רציני. בסך הכל, מגעים לא נכשלים על גינונים, אלא על מחלוקות קשות יותר, והיתפשות ל"הוא שחצן" נראית לי כעילה (ותו לא) להתחמקות מדיון ענייני.
תרבויות קרובות ורחוקות 174441
ובכל זאת המגעים נכשלים - קח לדוגמה את הסיפורים שמהלכים במערב על משאים ומתנים עסקיים מול אנשי עסקים יפאניים. היפאני נעלב כי המערביים לא הקדישו תשומת לב לכרטיס הביקור שלו, או ששלחו אליו נציג צעיר מאוד של החברה (שכנראה נתפס בעיניו כ''ילד'' או כזוטר), והנה העסקה נפלה. אני יכולה רק לתאר לעצמי איך הסיפור הזה נשמע מהצד היפאני.
תרבויות קרובות ורחוקות 174507
לפחות לגבי האמריקאים, אין סיכוי שלא נתנו כבוד לכרטיס הביקור...
לגבי הסיפורים העסקיים - אעדיף דוגמאות מוחשיות יותר, ולא אגדות של איזה salesman כושל, שמחפש תרוץ לנפילת עסקה.
שינטו 174632
מדובר בישראלים שנפגשו עם יפאנים.

דוגמאות מוחשיות יותר? הנה.

אתה יכול לוותר על הסרקאזם כאסטרטגיה.
שינטו 174705
אולי פיספסתי משהו, אבל לא ראיתי בקישור דוגמאות לכישלונות, אלא דיווח רגיל בנימת ''יש פערים תרבותיים, וצריך להבין אותם כדי להצליח''.
שינטו 175175
יפה. ומי שלא מבין אותם, מה קורה לו?
שינטו 175307
אני לא מבין מה את רוצה: המאמר דיבר בפירוש על "איך לשחזר הצלחה של חברה X", ולא דיבר כלל על כישלונות.
הפרשנות שלי: מי שלא מבין את הניואנסים יצליח פחות בחדירה מחברה X.
אני חוזר שוב על מה שאמרתי קודם, שהדוגמה שלך לא סתרה (ואולי אף חיזקה): לא סביר שמו"מ עסקי או כלכלי, בו לשתי הצדדים אינטרס מסויים, יכשל בגלל גינוני טקס. לכל היותר תוצאותיו יהיו לא אופטימליות בשל בעיות שפה ותרבות. פוליטיקאי (או איש עסקים) שטוענים שנכשלו בשל פער תרבותי, בד"כ מחפים על בעיה אחרת.
שינטו 175399
"יצליח פחות בחדירה" כמו גם "תוצאותיו לא יהיו אופטימליות" הוא בסך הכל שפה מכובסת ל"ייכשל בחלק מהעסקאות".

אנחנו מתווכחים על הטענה שלך, שהסיבות התרבותיות הן רק "תירוצים" של בעלי העסקים, במערב או במזרח. לטענתי אלה סיבות מאוד מוחשיות, ומי שלא יטרח להתעמק בתרבות הצד השני לא יצליח להתערות בשוק הזר (אבל לזה אתה מסכים, נכון?).
שינטו 175454
לא, אני לא מסכים, ובגלל זה כל הדיון בינינו.
אולי שורש הבעיה הוא בכך שלא מוגדרים כל התנאים, כי פער תרבותי זה לא מצב שבהכרח יוביל לתוצאה אחת או אחרת. הדבר תלוי בגורמים נוספים: אם לחברה ישראלית, המתנהגת בשחצנות ישראלית, ואינה טורחת ללמוד את התרבות במדינה אליה היא מגיעה, יש מוצר או שירות ייחודי, היא תחדור למרות הפערים, ולמרות שכמה יפנים או אמריקאים יקבלו אולקוס מבני שיחם, הם יעדיפו לספור את הכסף. אם אין לה מוצר ייחודי, והיא בתחרות קשה, היא בהחלט עלולה להפסיד חוזים ופלחי שוק למתחרים, אם היא לא תיכנס לדקויות רבותיות, העשויות לתת לה את ה EDGE.
האם הניסוח מקובל?
שינטו 175460
1. בניגוד למה שאולי הבנת, לא שפטתי את היפאנים שהכשילו את העסקה.

2. כאן נכנסים לשאלה אחרת - מהם המניעים של חברה א' לעשות עסקים עם חברה ב' (ולא עם חברה ג'). יש תיאוריות שונות ומנוגדות לגבי זה, אבל גם הגורם האנושי וגם הגורם הטכנולוגי משפיעים להרגשתי במידה שווה. חברה שיש לה טכנולוגיה נהדרת, אבל היא לא מסתדרת עם שותפתה, תראה את העסקים המשותפים מתמסמסים. לא רק אני יודעת את זה, גם עושי העסקאות.

אני לא מכירה מקרים שבהם אנשים בלעו את רוקם כאשר הקולגות נראו להם דוחים, שחצנים או לא אמינים, ועשו את העסק בכל זאת. במקרים שבהם זה כן קרה, העסק הפך לפיאסקו (ראה מקרה מדינול הישראלית ובוסטון סיינטיפיק האמריקנית, עסקת הפצה שהתחילה ברוח טובה והפכה לכר של השמצות הדדיות לאורך שנים).

יש יוצא דופן אחד - כאשר תאגיד ענק קונה חברה קטנה, וממילא יכול אחרי הרכישה לפרק אותה לגורמיה, לפטר את אנשיה ולהישאר עם הטכנולוגיה. עסקת "שווה מול שווה" לא תצא לפועל בלי גורם אנושי.
שינטו 175489
יש לי בעיה עם התאורים שלך ב -2, שמכתיבים את מסקנתך בסיום: יש הבדל בין קולגות _שחצנים_ לקולגות _לא אמינים_. אי אמון מזיק לביזנס, אבל אינו קשור לתרבות, אלא להתנהגות העסקית של החברה. בנוסף, את מתארת את עסקת מדינול "שהתחילה ברוח טובה". כלומר, ניתן להגיד שהבעיה לא היה פער תרבותי, אלא בעיות אחרות, שצצו מאוחר יותר.

אני לא מכיר היטב את היפנים, אבל לגבי האמריקאים אני יודע שהם עשויים לבלוע רוק או להרים גבה יותר מפעם אחת בדיון עם ישראלים, שגם שכשהם כבר מעורים יותר בתרבות האמריקאית עדיין עושים שגיאות פה ושם, כמו גם תסכול ישראלי מהלשון האמריקאית העקיפה והפורמלית, אבל אי נוחות זו לא עצרה עסקים, גם במקרי "שווה מול שווה".
שינטו 175586
מדינול, כפי שציינתי בראש סעיף 2, שייכת לאופרה אחרת - לנושא האמון הבין-אישי בעשיית עסקים.
אתה חוזר ואומר "אי אמון מזיק לביזנס". אבל אתה עדיין חושב שאפשר לעשות ביזנס כשיש אי אמון. ובכן, לטענתי אי אפשר (ומכאן והלאה אנחנו סתם מתנצחים, אלא אם אחד מאיתנו יביא הוכחות או סטטיסטיקה).

ומהפסקה השנייה שלך אפשר לגזור גם מסקנות אחרות.
אחת: האמריקאים סובלניים יותר מהיפאנים. שתיים: אם האמריקאים מתכננים לרכוש את החברה הישראלית, הם יחליפו את ההנהלה שלה תוך שבוע מהרכישה.
ניהול יפני מול ישראלי: 175603
ניהול יפני מול ישראלי: 209055
ועוד לינק מצוין, אנימציה של גינוני נימוס יפאניים בעסקים (מי הולך לפני מי, איך קדים קידה וכן הלאה):

כתבי הוצאו מהקשרם 175671
לא אמרתי שבמצב אי אמון אפשר לעשות עסקים. להיפך, אי אמון מחרב עסקים. מה שאמרתי בתגובה הקודמת הוא שמצב של אי אמון קשור להתנהגות עסקית של חברה ולא לפערים תרבותיים. כנראה שלא הייתי ברור די הצורך, ואין באמת בינינו ויכוח כאן.

אפשרי שהאמריקאים סבלניים יותר מהיפנים, אבל על סמך ההתנסויות שלי וההכרות גם עם לאומים אחרים, אני טוען שפער תרבותי אינו הגורם לכישלון עסקים.
לגבי נושא החלפת ההנהלות: זהו מנהג אמריקני כמעט בכל מיזוג, גם כשמדובר בשתי חברות אמריקניות. גם כאן יש יוצאים מהכלל, כשקיים יתרון להחזיק בהנהלה הקודמת בשל קשריה או ביצועיה, גם אם היא לא-אמריקאית.
שינטו 175786
אני מכיר מקרה שבו בחורה נשלחה כנציגה של חברה ישראלית לפגישה עם נציג יפאני של חברה יפאנית והדבר אמנם גרם לאי נעימות מסויימת בהחלט לא הכשיל את העיסקה.
תרבויות קרובות ורחוקות 174804
קודי לבוש, יחסים בין משפחתיים, שימור סביבתי‏1, התנהגות בתורים, רמת "רעש עצמי" ותרבות דיון הם כולם ממדים של הפורמאליות בחברה.

היחס שעות עבודה-פנאי נראה לי לא רלוונטי למדד שאנחנו מנסים ליצור, כי הוא תוצר של תנאים כלכליים, ולא של תרבות.

1 במובן של שמירה על נקיון, בעיקר

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים