קריאה חתרנית, משהו 186443
שתי אבחנות מעניינות:

הראשונה: בעוד שב"הארץ" ו"YNET" מפרידים בין שני האירועים, גם מבחינה סמנטית, ועל כך בהמשך, בחר עורך האייל לקשור את שתי הידיעות תחת כותרת אחת? מיקריות או אג'נדה?

השנייה: גם "הארץ" וגם "YNET" משתמשים בטרמינולוגיה נפרדת לתיאור שני האירועים: בעזה בוצע חיסול, בפתח תקוה התרחש פיגוע. בפתח תקוה *נרצחו* 3, בעזה *נהרגו* 5 , מהם שניים עוברי אורח, אחד מהם בן 14.
קריאה חתרנית, משהו 186451
שום אג'נדה. באייל אנחנו מנסים לא לפרסם יותר מדי עדכוני חדשות, כדי שהם לא ירדו מהעמוד הראשי מהר מדי. לכן, לעיתים קרובות אנחנו מאגדים מספר ידיעות בתחומים דומים (במקרה הזה - בטחון) לעדכון חדשות אחד.

אני חושב ש"פיגוע התאבדות" ו"חיסול" הם שני מושגים מספיק מרוחקים כדי שלא להדרש גם ל"ביצוע" לעומת "התרחשות". שלא לדבר על זה שפיגוע לא מתרחש. פיגוע מבוצע, בדיוק כמו חיסול. מישהו מבצע אותו.

כמו כן, אינני רואה בעיה להתייחס להרוגים בפיגוע כהרוגים, ולא כנרצחים. אינני חושב שיש סכנה של בלבול במקרה כזה, ואני חושב שהמילה "נרצחו" היא אמוציונלית מדי עבור דיווח חדשותי בהקשר כזה.

עוד תלונות?
ראוי להבדיל, בכל זאת 186584
האנשים שנרצחו בפיגוע נרצחו, שכן מטרת הפיגוע הייתה הריגתם. אם לא הריגת האנשים הספציפיים הללו, הריגת אנשים באופן כללי. לעומת זאת, כאשר מתבצע חיסול, הנרצח היחיד הוא המחוסל עצמו. שאר ההרוגים נהרגים במהלך החיסול, אך לא נרצחים, מכיוון שמטרת החיסול אינה הריגתם.
"רצח" אינה מילה אמוציונלית. יש הבדל ברור (ומשפטי?) בין "הריגה" ו"רצח". "רצח מתועב" כבר טעון אמוציונלית. "טבח" טעון אמוציונלית. "שחיטה" טעון אמוציונלית.

לטרמינולוגיה יש כוח, והתוצאה של חזרה על הטרמינולוגיה הבלתי מבדילה הזו יוצרת זהות גמורה בין חיסולים -לא- ממוקדים (חיסול ממוקד פירושו רעל לאוזן, וכדומה) ובין פיגועי טרור. זה תורם לעידוד התפיסה הפשטנית לפיה אין כל הבדל בין פיגוע טרור ובין חיסול.
אני לא מאשים את האייל בנטייה שמאלה או ימינה, ואני לא חושב שיש כאן טרמינולוגיה מכוונת, אבל לא יזיק להפנות את תשומת הלב לכך.
קריאה חתרנית, משהו 186622
מבחינה כתיבה עיתונאית גרידא, מרגע שמיקמת את שני הדיווחים על אותו פוסט - יצרת קורלציה בין שני האירועים - יצרת סאב טקסט = יצרת אג'נדה.

כנ"ל לגבי השימוש בטרמינולוגיה, כפי שהעיר זה שמתחתי. אתה מתייחס למלה "רצח" כאל מלה אמוציונלית, אבל מבחינת לשון החוק, רצח הוא הרג שבוצע בכוונה תחילה. הרג הוא נטילת חיים ללא כוונה תחילה.

וחוץ מזה, חסר מלח.
קריאה חתרנית, משהו 186779
מבחינת כתיבה עיתונאית גרידא, האייל אינו עיתון. הקורלציה היחידה בין שני הארועים היא כרונולוגית ונושאית (כלומר, בהפרש של כמה דקות, ובנושא בטחון). כל ייחוס כוונות לצירוף שתי הידיעות ביחד הוא על דעת הקורא בלבד, וממילא ניתן לטעון על אג'נדה לשני הכיוונים (הנה תראו, החיסולים מוצדקים, כי יש פיגועים, או, לחלופין, הנה תראו איך מדיניות החיסולים גורמת לפיגועים). אם אפשר לפרש טקסט לשני הכיוונים באותה המידה בדיוק, לפי טעם הקורא, לא ניתן להאשים את הכותב באג'נדה.

גם חיסול, אם כך, הוא רצח - שהרי מדובר בהרג בכוונה תחילה. לא סתם: הוא גם מכוון אל אדם ספציפי, ולא כמו פיגוע, שם נהרגים אנשים מקריים שלצערם ולצערנו היו בסביבת המפגע בזמן שהלז החליט להתפוצץ.
קריאה חתרנית, משהו 186792
האייל הוא לא כתב עת? כתב עת הוא לא סוג של כתיבה עיתונאית? האם הידיעות החדשותיות בכלל וזו בה אנחנו דנים בפרט לא שאבה את מקורותיה משני יומונים?

לא *האשמתי* אותך בכלום, אבל השימוש במלה הזו, אם יורשה לי לחטוא בפרויידיאניות בגרוש, מעיד על אפולוגטיקה וכחתרנית זוטרה, קשה לי להתעלם מכך.

אג'נדה אינה *האשמה* ובהתייחסותי הראשונה שאלתי, די בנימוס, האם השילוב של שתי הידיעות בידיעה איילית אחת הוא תוצר של קביעת סדר יום או של מיקריות.

אני בהחלט מבינה את השיקול הלוגיסטי שבהצמדת שתי ידיעות. אני חושבת שזה שיקול מוטעה מאין כמוהו, אם הייתי חושבת שאתה לא מסוגל להתמודד עם הביקורת הזו, לא הייתי טורחת. כנראה שבעניין הזה טעיתי בגדול.

מה אתה אומר, דובי? להפסיק להשמיע ביקורת?‏1

ואגב, אג'נדה פירושה יצירת סדר יום; לעניות דעתי, כמוה כפרדיגמה: היא הרקע שעליו אפשר להצמיח דברים, ולא הדבר עצמו. ולכן לא מן הנמנע ששני קוראים יקישו מסקנות הפוכות. אג'נדה היא לא קביעה אבסלוטית ונחרצת.

1ואז אולי לא רק מלח יחסר, אלא גם פלפל.
קריאה חתרנית, משהו 186840
אג'נדה בידיעה חדשותית היא עלבון מקצועי, כן. על כן, לטעון שיש לי אג'נדה בפרסום העדכון הזה כפי שהוא, ובמיוחד לאור העובדה שלא הייתה לי כזו, זו האשמה, ואין קשר לאפולוגטיקה כאן.

את יכולה להמשיך להשמיע ביקורת מכאן ועד טימבוקטו, התהייה שלי היא רק לגבי מה את מנסה להשיג עם הביקורת הזאת.

אני יודע היטב מה משמעות אג'נדה. אג'נדה סטינג היא היכולת של התקשורת, אם לא להכתיב מה אנשים יחשבו, אז לפחות *על* מה הם יחשבו. את טוענת שאני, בהצמדת שתי הידיעות הללו, מדרבן אנשים לחשוב על שני הנושאים הללו כקשורים באופן כלשהו.
ברגע שאת טוענת שמדובר כאן בכוונה מכוון, את מעליבה אותי כעיתונאי (דמיקולו ככל שאהיה), ואני מתקשה לעלוז ולשמוח על ההאשמה הזאת. אם יש לך בעיה עם זה, את מוזמנת גם להוסיף פפריקה לרשימה.
קריאה חתרנית, משהו 186842
לדעתך, האם אפשר לעסוק בעיתונאות ללא אג'נדה? כיצד תחליט אילו פרטים חשובים ואילו אינם חשובים?
קריאה חתרנית, משהו 186843
(פרסום עצמי חסר בושה) .דיון 845
קריאה חתרנית, משהו 186850
יש כל כך הרבה עיתונאים בעלי אג'נדה. טרם הודפס עיתון ללא אג'נדה: "ידיעות אחרונות" מכתיב אג'נדה באופן מוצהר, "הארץ"? ודאי. ל"מעריב" אני לא מוכנה להתייחס באופן עקרוני. "הצופה" ועיתונים חרדיים מייצרים אג'נדה ברורה ומובהקת. "דבר" היה שייך ל"פועלים", "על המשמר" היה עיתון ה"קיבוץ הארצי" ו"מפ"ם", ובהיותם מזוהים עם פלג מסויים, אין ספק שייצרו אג'נדה שתאמה את הזרם שייצגו.

את ההאשמות אתה מייחס לעצמך. ידי לא היתה במעל. לא קבעתי שהיתה פה כוונה, אמרתי שלעניות דעתי, השיקול היה מוטעה. אם אתה רוצה להיעלב מכל מי שחושב שהשיקול שלך מוטעה, ולראות בזה כתב אישום... זו בעיה שלך.

אני לא מנסה להשיג שום דבר עם הביקורת שלי. ביקורת היא כלי לגיטימי להבעת דעות. בתור עורך, אני מצפה ממך שתבין את זה. אם אתה לא מסוגל להתמודד עם זה, זה באמת כבר לא ענייני.

ואגב, אתה ביקרת דברים שאני כתבתי לא פעם (ע"ע סטרס, לדוגמה). אתה רוצה להגיד לי שניסית להשיג בזה משהו? מה בדיוק?
קריאה חתרנית, משהו 186900
אה, תגידי שאת רוצה לטעון שהיה פה שיקול מוטעה. זו ביקורת שאני יכול לקבל. ''פרסום שתי הידיעות יחדיו זו החלטה הלוקה בשיקול דעת מוטעה'' - אם זה מה שהיית כותבת, הייתי אומר ''יתכן'', מסביר את השיקולים שלי בשקט ובנינוחות והיינו נפרדים כידידים. אבל את לא אמרת שיקול מוטעה, את אמרת שיקול זדוני, עם אג'נדה, כלומר שזו הייתה החלטה מכוונת לקדם סדר יום מסוים שאני דוגל בו. אותי, אישית, זה מעליב.

וכשהערתי לך על סטרס אני ניסיתי לקדם את השימוש במילים ובביטויים שהשפה העברית מציעה לנו.
נו דובי, באמת! 186905
זה בדיוק מה שכתבתי, בפסקה 4

תגובה 186792

לטעון שיש לאדם כוונת זדון, זה דורש הוכחה. תוכיח בבקשה שיש לי כוונת זדון.

ואם אתה מנסה לקדם שימוש בביטויים בעברית, כדאי שתיהיה עקבי, ושלא תשתמש בביטויים לועזיים בעצמך ותטען שזה נעשה בהומור, ולא תגיד שלכתוב מלה מסויימת בלועזית זה נורא "מכוער". זה, עאפס, לא ממש מעורר אמינות.
דובר(וו)מן נכבדת 186926
יותר מדוברמן את מזכירה את הכלב הקטן של השכנים שנובח ונובח שעות בלי שיש לאף אחד, כולל לו עצמו, מושג על מה ולמה.
אלמוני חביב 186930
זה יפה מצידך להשתמש בשירותי הנביחה שלי, כשיש לך עניין בהם.

וזה גם משמח ללמוד על העולם האסוציאטיבי העשיר שלך.

גם אם אינך מבחין במגוון הצלילים והניואנסים של נביחת הכלבלב, אין להסיק מכך שלכלבלב עצמו אין אג'נדה (אם לנסות ולחזור לדיון המקורי) מתוזמרת היטב.

ותודה שטסת ב''קפת-איירלינס''.
כפי שכבר אמרתי 186818
בחיסול יש רק נרצח אחד - המחוסל עצמו. אם נהרגים אנשים שהיו סביבו בעת החיסול, זה אינו רצח, מאחר שמטרת החיסול לא הייתה הריגתם. אם תרצה להתחכם ולדבר על "אנשים מקריים", קל לשאול "האם היו מבצעי החיסול מעדיפים שהיו נהרגים אותם אנשים, או לא?" התשובה (אני מקווה) היא לא. לעומת זאת, אם תשאל את אותה שאלה על פיגוע, שבו נהרגים אנשים "מקריים", התשובה תהיה כמובן כן. מטרת הפיגוע היא חיסולם של אותם אנשים, אף שהבחירה בהם היא מקרית.

האם באמת ניתן לקרוא לחיסול רצח? חיסולים *אמורים* להיות של מחבלים פעילים, דהיינו, "הקם להורגך השכם להורגו". אם תרצה לקרוא לזה רצח, קרא לזה רצח. אני חושב שבפלילים קוראים לזה הגנה עצמית. בכל מקרה אי אפשר להגיד על האנשים האחרים שנהרגו בזמן החיסול כי הם "נרצחו", ועל כן ראוי להפריד בין הרוגי החיסול לנרצחי הפיגוע.

באשר לשילוב שתי הידיעות יחד, אל זה אין לי טענות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים