בתשובה לגדי אלכסנדרוביץ', 08/03/04 14:04
זה פשוט מדהים 203745
זה די פשוט. אני, למשל, מנהל בלוג שפתוח לכל, אבל נקרא בעיקר על-ידי כמה חברים (וחברה, לוחשים לי כאן). מכאן ועד לרצות שיסלשדטו אותי, הדרך ארוכה. או, אם ניקח דוגמא קרובה יותר לליבנו - בזמנו התנפלה קבוצה של תלמידי כיתה ח' מבי"ס בהרצליה על אחד המאמרים שלי והשאירה, בהוראת המורה שלהם, סדרה של תגובות משועממות להפליא וחסרות ערך. כשבאתי לאותו בי"ס והתלוננתי בפני המנהלת על החדירה חסרת דרך הארץ הזאת, היא התפלאה בדיוק כמוך - אבל זה אתר שפתוח לכולם! כל אחד יכול לבוא ולהשאיר תגובות מטופשות שם! נכון, כל אחד יכול, אבל לא כל אחד עושה. וכשמפנים כמויות אדירות של אנשים לאתר קטן אישי ואינטימי, או אפילו לאתר ציבורי אבל עם קהל יעד מוגדר למדי, זה מרגיז. אז אנשים פנו אל אותו כתב של Yנט וביקשו ממנו להפסיק, או לפחות לתת התרעה לאנשים לפני שהוא כותב עליהם - והוא סירב! זו כבר חוצפה שלא תאמן. ופה בדיוק התחיל הבכי והנהי על המדור המטופש ההוא.
זה פשוט מדהים 203747
האם אתה, כעיתונאי, חושב שעיתונאי צריך לבקש רשות מנשוא הפרסום לפני שהוא מפרסם? מדוע שכותב בלוג יהנה ממעמד שכזה?

לדעתי האישית יש כאן איזה קונפליקט של אינטרסים, ואין לי תשובה טובה.
זה פשוט מדהים 203978
אני חושב שאם קהיליה שלמה פונה אל אדם שמפרסם סדרה של כתבות, ומבקשים ממנו, יפה, לא לפרסם בלי לבקש רשות קודם, הדבר המנומס לעשות הוא - כמה פשוט, לבקש רשות קודם.

משל למה הדבר? נניח שאנשים בונים סוכות בחג הסוכות, עבורם ועבור חבריהם, והנה עיתון ידיעות מחליט לעשות סדרת כתבות על הסוכות הכי מוצלחות, עם תמונות, תיאור המשפחה השוהה בהן, פלוס כתובת ומפה. עכשיו תחשוב שאת כל זה, הם עושים בלי לבקש שום רשות מאף אחד. והנה יום אחד, אור ליום רביעי של חול המועד סוכות, מגלה משפחת רוקח מרחוב ארלוזרוב 29, בת-ים, שהם מוצפים בכל מיני משעוממים שבאו לראות מה הולך בסוכה, ומה זו המשפחה המוזרה הזו, שהיה כתוב עליה בעיתון שיש לה "בן חולה בנפשו אבל חינני ומלא חיים" (נגיד). ולא רק זה - הם לא סתם באים להסתכל, הם גם מציעים הצעות ומעירים הערות ("זה הבן הפסיכי שלכם, זה? וואלה, מכוער!").

זה, אחד לאחד, מה שעשו בYנט. הם שלחו את כל בית ישראל (סניף האינטרנט) לסוכה של איזה מישהו.

אני חושב שאם אתה רוצה לתת למישהו חשיפה חיובית, המינימום שאתה יכול לעשות הוא לשאול אם אותו מישהו רוצה בכך.
זה פשוט מדהים 203982
תטל"א. לא שאלתי מה מנומס, שאלתי על העקרון, ואף הצבעתי על כך שלדעתי יש כאן קונפליקט.

אחזור על השאלה: האם אתה, כעיתונאי, חושב שעיתונאי צריך לבקש רשות מנשוא הפרסום לפני שהוא מפרסם? מדוע שכותב בלוג יהנה ממעמד שכזה?
זה פשוט מדהים 203991
אם אני מפרסם בגלל שאני חושב שאני עושה טובה למפורסם - כמובן. כשאדם תורם בסתר, האם תוציא אותו מהארון בכוח, רק כי אתה רוצה "לעשות לו כבוד"?
זה פשוט מדהים 204001
מי אמר שמטרת הפרסום היתה להחמיא לבלוגים הנסקרים? המטרה היא פשוט אספקת תוכן לקוראים בנושא ש"התחמם" בתקופת כתיבת הטור.
זה פשוט מדהים 204099
הנושא היה המלצות על בלוגים. אני לא רואה שום הבדל בין זה לבין המלצות על סוכות מוצלחות.
זה פשוט מדהים 203807
מעצבן? מרגיז? קיבלתי. אבל מכאן ועד לבכייה לדורות על כך ש"חשפו אותם ברבים" ולהורדת הבלוג, יש מרחק כלשהו, לא?

מה גם שבמקרה של בלוגים, אין כאן הפנייה של קהל יעד שאינו מתאים לאתר הלא מתאים - הרי הכתב כתב בדיוק עבור קוראי הבלוגים, אלו שממילא עבורם נכתבים הבלוגים מלכתחילה, בניגוד לזאטוטים (זה לא היה בכתבה על החתולים?) שרק מזיקים לדיון שבו הם משתתפים.
זה פשוט מדהים 203883
ברור, ברור. התגובות היו רגשיות לגמרי, לא מעוגנות באיזשהו היגיון. אפשר להבין שהנחשפים מרגישים כך, ובאותה נשימה להבין שזה לא ממש רלוונטי.
זה פשוט מדהים 203895
יש לי שאלה, ומבלי לקחת צד, שכן מחד גיסא אני נוטה להסכים איתך, אך מאידך גיסא אולי אני (כמוך?!) משוחד לצד אחד כי מעולם לא כתבתי בלוג (בדיוק כפי שאלה כאן שכן כותבים בלוג נראים כנוטים לצד האחר):

נניח שסופר מסויים מפרסם ספר. האם נרצה לטעון שכל ביקורת שלילית על הספר תתקבל ע"י הסופר באהדה והבנה ולצורך שיפור? (או לצורך העניין, כמה סופרים ישנם שאפילו ביקורת אחת שלילית מסוגלים לקחת באובייקטיביות) - שאלה רטורית.
ניתן כמובן לטעון כי הסופר מייעד את כתביו (אם אכן מדובר על סופר שמייעד את כתביו, כלומר, סופר שבפירוש יש לו מטרה נוספת על עצם הכתיבה, ונוגעת לפירסומה - מה שהופך את האנאלוגיה לבלוגים קרובה יותר) לקהל מסויים, ומכאן, כל קהל שקורא את סיפרו ומתקיף אותו באנטגוניזם מובהק, הוא הרי הקהל ה"לא-נכון" של הספר, ומבחינת הסופר שיילכו לעזאזל.

לעומת זאת, אם הסופר יחשוב שהביקורת מגיעה ממישהו שכן שייך לקהל היעד, הרי שייתכן כי יסכים לקבל אותה ב-face value, לא יתעצבן, ואף ילמד וישתפר.

האם לדעתך נסיון לערוך אבחנה כזו בין כותב לקורא דרך קהל-יעד יכול לספק תובנה טובה יותר לגבי התופעה כלפיה יצאת חוצץ? - השאלה המובטחת.
זה פשוט מדהים 203913
תלוי למה אתה מתכוון ב"ביקורת שלילית". יש ביקורות סטייל "הספר הגרוע ביותר שקראתי בחיים שלי... יווו, איזה חרא!!!!!1" וכדומה, שאותן אף אחד לא צריך לקחת בצורה רצינית, ואפילו אם הן מופנות כלפי שיר סטייל "השקדייה פורחת לאיציק יש קרחת/בוקר בא אל העולם אני שאלתיאל קוואק"

ביקורות רציניות, שבאמת מתייחסות למושא הביקורת, ומסבירות מה טוב, מה לא טוב, בלי להתחיל להתלהם ולהשליך עלבונות אישיים על הכותב - ראוי שיתקבלו בהבנה על ידי הסופר ולצורך שיפור. כמובן, ייתכן שלא יתקבלו לא בהבנה ולא באהדה, מותר, אבל זו בעיה של הסופר, לא של הביקורת.

להגיד "שילכו לעזאזל" על מי שאינו קהל היעד זה די קיצוני. יותר הגיוני להגיד "הם צודקים בנקודה הזו והזו, אבל אני לא מעוניין בנקודה הזו והזו בסיפור שלי, אז מבחינתי זה בסדר." ייתכן שמחר הסופר יהיה מעוניין בנקודה הזו והזו, ואז בספר החדש שלו הוא יקח לתשומת לבו את מה שכבר אמרו לו על זה.

עכשיו להודאה המבישה - אני לא ממש מבין את האנאלוגיה שלך. לבלוגר יש קהל יעד - כן. אבל לא שמעתי שיש לו "ביקורת". ממה שאני הבנתי, זעמם של הבלוגרים יצא לא על כך שניתחו בביקורתיות את הבלוג שלהם (שזה בפני עצמו דבר מוזר להתקומם עליו) אלא על זה שנתנו לו חשיפה גדולה והכניסו אותו לתודעת הציבור.
זה פשוט מדהים 203952
הטור לא כלל שום מילת ביקורת, אלא "סקירה" בלבד - תיאור קצר של הבלוג, ציטוט קטעים רלוונטיים והפניה אליו. כמו preview של סרט קולנוע.

אגב, למה אתה חושב שכותבי הבלוגים כאן נוטים להזדהות עם ה"בכיינים"?
זה פשוט מדהים 204135
מה שכתבתי היה:
"מחד גיסא אני נוטה להסכים איתך, אך מאידך גיסא אולי אני (כמוך?!) משוחד לצד אחד כי מעולם לא כתבתי בלוג (בדיוק כפי שאלה כאן שכן כותבים בלוג נראים כנוטים לצד האחר)"

כלומר, אני נוטה להסכים עם דבריי גדי אלכסנדרוביץ', בעוד הצד האחר הוא זה שנוטה לחלוק עליו. אבל עדיין גדול המרחק מלומר שהצד האחר נוטה להזדהות עם ה"בכיינים" - הוא יכול להסביר אותם, להבין אותם, לא להסכים שהם בכיינים ועוד ועוד.

נדמה לי שגם תגובותיו של דובי וגם תגובותייך שלך נטו לכיוונים האפשריים הללו (בין אם נקרא להם הזדהות עם ה"בכיינים" ובין אם אחרת), ונדמה לי ששניכם מנהלים בלוג. מובן כי:
א. ייתכן שאני טועה כאן בעובדות, ובמקרה כזה תקנוני.
ב. אין לי עדיין "מדגם מייצג" כדי לצאת בהכרזות גורפות.

לכן, סייגתי את דבריי ב-"נראים כנוטים לצד האחר", נראים, דרך משקפיי שלי...

ד"א: שאלתך יכולה גם להתפרש כשאלה "מדוע לדעתך הפסיכולוגיה האנושית היא כזו הגורמת לכותבי בלוגים להזדהות עם כותבי בלוגים בכיינים", אבל נדמה לי שלא לכך כיוונת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים