בתשובה לדורון הגלילי, 03/04/01 16:35
מהומה רבה 20397
רבים מתקוממים על הארי פוטר, בגלל שהוא הראה לרבים, ולכותב מאמר זה בפרט. עד כמה גדול כוח המסחור ועד כמה השתלטה תעשיית הפרסום על עולם ההוצאה לאור ודעת הקהל.

למרות שספרים שווקו בעבר באופנים אגרסיביים, הארי פוטר הוא הספר הראשון ששווק כ*ספר* באופן 'הוליבודי' אגרסיבי, עקב שיווק זה הספר, שהוא ספר בינוני לחלוטין, הצליח בצורה פנומנלית ובכך חשף את המציאות הלא נעימה: בחברה המודרנית גם יצירות רוחניות לכאורה הן מוצר, דעת קהל היא עוד אחד מהמשתנים שניתנים לתמרון, כל מוצר ניתן לשיווק. גם מוצר בינוני.
מהומה רבה 20415
רן,
מצב היצירה הרוחנית כמוצר שיווקי איננו פנומן מודרני
משום שכבר לפני מאה וחמישים שנה חשף אותו קארל מרקס
ככזה, כפי שהגבתי למעלה.
מהומה רבה 20418
נכון, אתה צודק במאת האחוזים.
אבל רציתי להוסיף ולומר שהתופעה של שיווק ספר כמוצר צריכה *טהור*, ובמיוחד שיווק אגרסיבי למוצר בינוני בהחלט הוא דבר שהפתיע אותי לחלוטין, ולא רק אותי, אולי מכאן ההתמרמרות הגדולה כנגד הארי פוטר שהוא באמת ספר שאינו מזיק, אך הוכיח לי ולאחרים כמה קל לתמרן את דעת הקהל וליצור היסטריה המונית סביב... שום דבר בעצם.
מרקס חשף זאת לפני מאה וחמישים שנה, אך אני וחבריי חווינו זאת במלוא העוצמה רק עכשיו.
מהומה רבה 20443
אני חושב שסטימצקי הוכיחו פעם להוצאת ספרים זו-או-אחרת את כוחו של השיווק כשסרבו לשווק ספר מסויים, שכמובן נכשל לחלוטין, ואח''כ שיווקו בצורה פסבדו-אגרסיבית (מיקום הספר בחלון הראווה בכל החנויות) את הספר הבא של אותו הסופר. הספר השני הפך לרב-מכר וגם זיכה את הסופר בפרסים אומנותיים אלו או אחרים.

לא הייתי צריך את הארי פוטר כדי לגלות שספרים הם מוצר צריכה, אגב. זו פשוט הקצנה של התופעה, זה הכל.
מהומה רבה 20673
אני לקוח וותיק וידוע של 'אמאזון' מאז שחברה זו נוסדה. כף רגלי לא דרכה ב'סטימצקי' מאז תחילת שירותי הצבאי.
כמו כן, עקב שיקולי תקציב אני ממעט לקרוא בעברית למרבה הצער.
לכן למרות שהייתי מודע לכך שספרים, כמו כל דבר בחברה המודרנית הם מוצר צריכה, לא הייתי מודע כלל לאפשרות התמרון של דעת הקהל בנושא זה ואפשרות יצירת היסטריה המונית סביב.. שום דבר בעצם.
מהומה רבה 20423
אולי סתם אין לי מושג על מה אני מדבר, אבל אם אני זוכר נכון, ההייפ סביב הספר החל רק אחרי (או סמוך ל)יציאת הספר השני, וזאת לאחר שהספר הראשון הפך לפנומן בלתי מוסבר בעולם המו''לות. את הדחיפה השיווקית הוא קיבל רק אחרי שהפך ללהיט.
מהומה רבה 20431
כשנה לפני שהספר הפך ללהיט, והכל היתחיל כשהוציאו אותו בארצות הברית כמדומני, קראתי ביקורת נחמדה עליו בלונדון טיימס.
כששאלתי את הילדים אם הם מעונינים שאזמין את הספר הם משכו כתפיים, והשאר כתוב בסיפרי ההיסטוריה של עולם המו''לות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים