זורע מוות יקצרהו 207547
יאסין היה מרעיל נפשות חסר תקנה - האידיאולוגיה שהוא הפיץ היא שהניעה מתאבדים בני 17 להתפוצץ באוטובוסים ובמסעדות. ברור לכל מי שיש לו עניין בלחימה בטרור שהוא היה המטרה הלגיטימית ביותר שבנמצא.

ב"הארץ" נכתב: הרשות גינתה את ההתנקשות וכינתה אותה "מטורפת ומסוכנת מאוד", שכן לטענת בכירי הרשות, השייח יאסין היה "גורם ממתן" בחמאס. גם השייח נימר דרוויש אמר ברשת ב' שיאסין היה גורם ממתן. מה המטרה של הצגת יאסין כמתון?

המטרה היא להטעות את דעת הקהל בישראל ואת דעת הקהל בעולם. זה נסיון לטעון שלחמאס ודומיו יש אידיאולוגיה רציונלית וגם גבולות פעולה רציונליים, הם אמנם "מילטנטים", כלשון העיתונות הזרה, אך כביכול רציונליים בכל זאת, כלומר, גם איתם ניתן להגיע להבנה שתרסן את האלימות. אולם, כל בר בי רב יודע כי מבחינתו של יאסין והחמאס האלימות אמורה להסתיים רק עם "סיום הכיבוש", קרי, חיסול ופירוק מדינת ישראל. וזאת מטרה לא רציונלית בתנאי המציאות כפי שאנו מכירים אותה, והיא המביאה למצב של חוסר פתרון.

אמרתו המפורסמת של קלאוזביץ "המלחמה היא המשך המדיניות באמצעים אחרים" אינה תופסת לגבי החמאס ולגבי האידיאולוגיה שהפיץ יאסין. האמרה של קלאוזביץ מניחה שאת המלחמה מניעים שיקולים רציונליים, שבתנאים מסויימים, ועם השגת מטרות מדיניות מסוימות, המלחמה נעשית מיותרת, אפשר שוב לגשת לשולחן הדיונים. אולם, האידיאולוגיה של יאסין, כמו זו של בן-לאדן, אינה אידיאולוגיה רציונלית, היא דבקה באופן בלתי מתפשר במטרות בלתי מציאותיות, שאין כל סיכוי שהאויב (ישראל) ישלים איתן.

הרשות הפלסטינית והתנועה האיסלמית מנסות איפוא להציג את פעולת ההתנקשות ביאסין כפעולה שחרגה מאיזשהם קווים אדומים רציונליים של הסכסוך, אולם, במקרה של יאסין, זהו חוסר הרציונליות של האידיאולוגיה שלו שמוחק את הקווים האדומים.

ברשת ב' דווח כעת כי ממשלת בריטניה הוציאה הודעת גינוי להתנקשות וציינה כי "היא לא תשיג את מטרתה". שוב, מובלעת פה ההנחה שפעילות החמאס מתנהלת ע"פ איזשהו הגיון רציונלי קלאוזביצי, וישראל יכולה כביכול לרסן את הפעילות ואת האידיאולוגיה של ארגון הטרור הזה באמצעים מדיניים. אולם, כאמור, עולמו של יאסין לא היה קלאוזביצי, הוא הכריז מלחמת חורמה על ישראל, והתשובה הרציונלית היחידה ההולמת מצב שבו שעומד מולך אויב רצחני בלתי מתפשר היא לחסלו. ההתנקשות ביאסין כן השיגה את מטרתה, המטרה היחידה הייתה להרוג את מפיץ האידיאולוגיה הרצחנית והלא רציונלית, והמטרה הושגה.

אנשי החמאס מודיעים כי כעת "נפתחו שערי הגיהנום". מכאן אנחנו צריכים להבין כביכול שעד כה הם ממש היו מתונים וריסנו את עצמם. הבלים. שערי הגיהנום נפתחו כבר מזמן, ואלפי ישראלים ופלסטינים כבר נבלעו בתוכם. ליאסין זכויות רבות בפתיחת שערי הגיהנום - הוא נשלח היום למקום היחיד שהוא היה הראוי לו. "זורע מוות יקצרהו".
זורע מוות יקצרהו 207555
אני חולק על האופן בו אתה מנתח את הרציונליות של החמס. בהחלט יש רציונל מאחורי אופן פעולתו (הגם שכזה שלא ינעם לשומע המערבי והישראלי). קיימת מטרה ארוכת טווח והיא פלשתין מאוחדת "מהים עד הנהר" כמדינה מוסלמית. במדינה זו בהחלט יש מקום למיעוטים דתיים ובכללם היהודים אך על אילו לדעת את מקומם. (במאמר מוסגר ניתן לטעון שההבדלים בין החמס לזרם המרכזי שנציגו עראפת אינם מהותיים).

העובדה שהמטרה אינה ניתנת להשגה בטווח הקצר אינה צריכה לגרום לנטישת המטרה ארוכת הטווח בפרט בחברה שראיית ההיסטוריה ותפישת הזמן שלה אינם נגועים ב"עכשוויזם" קצר רוח. הדרך להגשימה ידועה היטב: שחרור בשלבים של האדמה הגזולה ללא מתן תמורה כלשהי (מוחשית או אידיאולוגית), המשך המאבק עד שתישבר רוחם של הציונים ובמקביל ירבה מספרם של הערבים בתוכה. אם יתמידו הערבים במאבק, יסכימו לשלם את מחירו ולא יתפתו לעסקות עם השטן - סופה של הישות הציונית יהיה כסופם של הצלבנים.

כשאתה מיחס אי רציונליות לחמס אתה מניח שהמטרה היא אוטופית ולא ניתנת למימוש. אינני כה אופטימי כמוך מאחר ויש סימנים מעידים רבים לכך שלחברה הישראלית אין את כושר העמידה והנחישות המתחייבים מהמאבק של להיות או לחדול מול יריב אכזר ונחוש.
זורע מוות יקצרהו 207575
אני בהחלט מקבל את הערתך, ולכן גם ציינתי בתגובתי לעיל "וזאת מטרה לא רציונלית *בתנאי המציאות כפי שאנו מכירים אותה*".

ולשאלה האם חל כירסום בכושר העמידה של החברה הישראלית: יש אמנם סימנים גם לכך, אבל בהחלט יש גם סימנים הפוכים. להערכתי, רוב החברה הישראלית מכירה בכך שלא במהרה יגיע הסכסוך לסיומו, אך למרות המצב הלא קל, אין ירידה המונית מהארץ, המערכות השלטוניות והכלכליות מתפקדות (חרא, אבל מתפקדות). בשלב זה להערכתי המטרות של החמאס עדיין אוטופיות.

אבל, לשם הדיון התיאורטי, הבה נניח שהחמאס אכן יזכה בהגמוניה בחברה הפלסטינית בלי לסור מהאידיאולוגיה שלו, ובמקביל תחול התפוררות רצינית בחברה הישראלית.

לעיתים קרובות, עולה השאלה מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תתפורר וייווצר כאוס בשטחיה. עכשיו צא ושער, מה יקרה אם המערכות הישראליות תתחלנה להיחלש כתוצאה מהטרור? ההערכה שלי היא שלפני שהן יגיעו לשלב של קריסה מוחלטת, ישראל דיסטופית זו, שעדיין תהיה חמושה מכף רגל ועד ראש, תפעל נגד הפלסטינים בעוצמה בלתי מרוסנת. זאת תהיה קטסטרופה אבל אני מסופק אם החמאס יזכה להינות מפרותיה המרים.

הנבואה ניתנה כידוע לשוטים, ולכן איני רוצה להמשיך להפליג בתסריטים מעין אלה. טענתי הבסיסית היא שבמסגרת המציאות המוכרת האידיאולוגיה של החמאס היא משיחית (מופנית לעתיד אוטופי, אם תרצה) ולא רציונלית כמו זו של בן לאדן,קרי, אין להם מטרות קלאוזביציות שהולמות את המציאות הנוכחית שעל בסיסן ניתן לנהל איתם מו"מ מדיני, ולכן הדרך היחידה הפתוחה בפנינו היא לנהל נגדם מלחמת חורמה. דומני שכל הדברים הללו ברורים גם לקובעי המדיניות הישראלית, וההבנה הזו באה היום לידי ביטוי בהתנקשות ביאסין.
כרסום או לא? 207997
להערכתי הבלתי מבוססת, הסכם בנוסח הסכם טאבה יזכה היום להרבה יותר תמיכה בציבור מאשר לפני שלוש שנים.
זורע מוות יקצרהו 207592
מה שנשאר בחלל חסר תקנה לאחר חיסולו של ''מרעיל נפשות'' אחד הוא חוסר השימוש הפושע של מדינת ישראל בכלי המלחמה הפסיכולוגית והקונטרה-תעמולה.
כמובן שלהרביץ בפלסטינאים ציונות זה יהייה מגוחך ולא יעיל (וגם צבוע לחלוטין), אבל להריץ תחנות רדיו הקוראות לסוג מלחמה אחר בישראל היה יכול לעורר ספק כלשהו, כמו גם לחשוף את השחיתות של הדיקטטורים וקלריקלים השולטים בהם.
אין בעייה עם החיסול כשלעצמו (במנותק מהריגתם של ה''ניספחים'' האזרחיים), אבל יש ספק ביעילותו הפרקטית כשמדובר בזקן חולה. רצוי בהחלט להילחם במנהיגים הרוחניים של האידיאולגיה החמאסית, אבל הבחירה ביאסין נראית קצת תמוהה - בכלכלת הסמלים של הטרור אותה תבעת כהבחנה חדה, יהווה יאסין עוד גלובליזציה של המאבק ועוד צעד בהפיכת הסכסוך לדתי מוסלמי-יהודי.
המטרה היחידה הייתה להרוג 207851
וזו הסיבה שאני מסתייג מאוד מהפעולה הזו.
פעולה שמטרתה (*היחידה*) היא להרוג אדם כלשהו, נתעב ככל שיהא, היא מטרה המונעת מתאוות רצח גרידא. לפי הטיעון שלך, היה צורך לבצע את הפעולה גם אילו ידענו בוודאות שיאסין יוחלף על-ידי מנהיג בעל אותה עוצמה, אותה מידת פופולריות ואותן עמדות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים