בתשובה לאדם קלין, 25/01/00 23:06
אובייקטיביות להמונים 2109
אינני בקי במיוחד בפילוסופיה, ואני יודע כי כותבי המאמר אכן ביצעו כמה "זינוקים לוגיים מסחררים", כהגדרתך, אולם אי נכונות הדרך בה הגיעו למסקנה עדיין אינה כלי לשלילת המסקנה.
על מנת להתקיים יחד, או להתקיים בכלל, עלינו להניח קיומם של דברים "אובייקטיביים". מוות הוא דבר אובייקטיבי, למשל. רוב הפעולות המתרחשות בעולם הפיסי הנן אובייקטיביות (הפעולות עצמן, לא הפרשנות שאנו נותנים להן).
ומה אני בא לומר? הטיעון "אמונתי אינה מאפשרת לי לשרת בצבא" *אינו* קביל בחברה מתוקנת בה השירות הצבאי הנו חובה (סתירה משעשעת בפני עצמה). באותה מידה אוכל לטעון כי אמונתי אינה מאפשרת לי לשלם מס הכנסה, לעבוד, או לציית לחוקי המדינה. עצם קיומנו כמדינה תלוי ביכולתנו לקבל עלינו חוקים מסוימים ולציית להם, בכלל זה (למרבה הצער) השירות הצבאי. אלו שאינם יכולים/רוצים לעמוד בעול זה מוזמנים לחפש את מזלם במקום אחר.

וכעת, באופן פרטני משהו, למספר טיעונים שהעלית:
א. "הוא מאמין באמונה שלמה שזה הדבר הנכון לעסוק" - ודאי. גם אני, אם היו מציעים לי דרך לנהל את חיי ללא עבודה וללא חובות הייתי חושב כי זה הדבר הנכון לעשות... אלא שדבר זה פוגע בפירוש בזכותם של אנשים אחרים לאותו הדבר. צה"ל יכול, לדעתי, לנצל כל כח אדם שינתן לו. יותר דתיים - פחות ימי מילואים בשנה, למשל.
ב. "האויבים ימוגו כעשן והגאולה בוא תבוא" - אני מסרב בתוקף להאמין כי אפילו אחד מאותם יושבי ישיבות מאמין כמאמר משפט זה שלך. ארחיב ואומר - אני לא בטוח שאתה מאמין במה שאמרת...
ג. "יכול להיות כי הנזק שיגרם לצבא מגיוס בחורי הישיבות גדול מהתועלת" - אני לא יודע מי המציא את הטיעון הזה, (בו כבר נתקלתי בעבר), אבל אני חושד בו כי הוא סובל מאינטרסנטיות יתר, או שמא מחוסר אינטיליגנציה כרוני. הצבא שגייס אותי ואותך, ועוד כמה אנשים עקשנים, נטולי מוטיבציה, חולים, בעלי מומים, בעלי רקע סוציו-אקונומי בעייתי וכו - צבא זה יוכל לגייס את בחורי הישיבות בעליצות. אולי הם אפילו ילמדו משהו, רמנא לצלן...
ד. "מבחינת החברה החרדית אנחנו משתמטים משירות באהלה של תורה" - ובכן, בהשתמטות זו שלי איני גורם כל נזק לאדם הדתי, לממסד הדתי או לקב"ה. ההשתמטות של בחורי הישיבות, לעומת זאת, גורמת נזק ברור וידוע במישור הפיסי של חלוקת הנטל. הטיעון הזה הוא דמגוגיה רעה וזולה.
אובייקטיביות להמונים 2115
מר ניר י. היקר - אתה נופל במלכודת ה"לא יכול להיות שמישהו חושב אחרת" בה נפלו כותבי המאמר. יכול גם יכול להיות - לא רק שאני מאמין במה שאמרתי, יש אנשים בעולם שמאמינים באמונה שלמה שאם כולם יעזבו את כלי הנשק שלהם ברגע _זה_ ויצעקו "ברווז, ברווז, ברווז!" מספיק חזק, השמיים יתבקעו וירד עלינו גשם של לחמניות.
או, אם להיות קצת פחות קיצוני, מה זאת השקפת העולם הצרה הזאת? אתה מודע לעובדה שעשרות אלפי אנשים בישראל מחזיקים את כוס היין בצורה מיוחדת כי הם חושבים שזה מגן על האלוהים מפני כוחות השטן? למה אתה חושב שיש להם בעיה להאמין שתפילה ולימוד התורה היא הדרך הנכונה להצלת עם ישראל והעולם? ההפך, על ציר זה נסוב כל העולם שלהם!

אנשים, צאו מתוך הקונכיות שלכם. זה שהדברים האלו לא נשמעים לכם הגיוניים מעיד על דבר אחד בלבד - בשבילכם, הם לא הגיוניים. בשבילם, הם הגיוניים לחלוטין.

לגבי טיעון התועלת או הנזק של החרדים, אני באמת לא רוצה להיכנס אליו. די לאמר שיהיה צורך בהקמה של מטבח וחדר-אוכל חדש בכל בסיס בצה"ל בו ישרתו חרדים בשביל להראות שהנושא לא ברור וחלק כמו שאתה מציג אותו. לצה"ל, בין אם אתה רוצה להודות בכך ובין אם לא, יש עודף מזעזע בכוח אדם - סדיר ומילואים. הסיבה שלא מקצצים בתקן ימי המילואים היא שא) כי ככה תמיד היה וב) כי לשמור על חייל בכושר לחימה כלשהו דורש כמות מסוימת של ימים בשנה, ולא פחות.

ולגבי הטענה שהטיעון "אמונתי אינה מאפשרת לי לשרת בצבא" אינו קביל בחברה מתוקנת בה השירות הצבאי הוא חובה - אני מפנה אותך לעובדות. הנה, הוא כן קביל. הוא קביל כבר 51 שנה.
אובייקטיביות להמונים 2127
א. "לא יכול להיות שמישהו חושב אחרת" - הבה ואתקן את עצמי: *יכול* להיות כי חלק מהם חושבים כך, אולם לדעתי רובם המכריע יודע גם יודע מהיכן בא לחם על שולחנם ומדוע (אם לנקוט בדמגוגיה ימנית משהו) לא זרקו אותם לים עדיין.
ב. תועלת/נזק חרדים בצה"ל - כבר היום יש התאמה רבה של המערכת הצה"לית לצרכים דתיים, כפי שידוע לך היטב. לא מטבח מיוחד ולא נעליים. באשר יש רצון...
ג. מילואים - אנשי מילואים שמבלים את זמנם בשמירה על בסיס זה או אחר אינם נקראים לשם "אימונים", ואין צורך לשמור עליהם בכושר קרבי. צה"ל הוא מערכת שמיעוטה לוחמים, והוספת כח אדם תוכל, בשילוב ארגון נכון, להקל משמעותית מעומס המילואים ואף ממטלות חיילי החובה.
ד. "הוא כן קביל, הוא קביל כבר 51 שנה" - אדם יקירי, אני מצטער להיות הראשון שמבשר לך - אנחנו *לא* חברה מתוקנת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים