בתשובה לאלון עמית, 11/04/04 7:52
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211342
אוקיי, הייתי צריך לכתוב "*יחסית* נקייה" :-). יחסית למה? יחסית לטקסט כמו "אנו פונים אל כל האנשים שהם ישויות אור ולוחמי האור וקוראים להם להזכר. הזכרו בהתחייבות שלכם לפני שבאתם לכאן ונכנסתם לתוך גוף של אדם. הזכרו בשבועה שלכם לשרת את כדור הארץ והיקום. הזכרו בשבועה שלקחתם על עצמכם כאשר בחרתם להיות משרתי האור ומשרתי היקום ומשרתי האלוהים."

(מתוך "שערים אנרגטיים ביקום" ב- http://www.ima-adama.co.il/channeling/channeling_tik... )
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211353
אכן ממבו ג'מבו מוטרף. אבל האם מישהו יכול להסביר לי למה זה כל-כך הרבה פחות רציני מ"אלרגיה" או מ"אני מאוד מתוסכל עכשיו"?
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211355
כי ב''אלרגיה'' ו''תסכול'' אין שום דבר מיסטי, והם ניתנים לבדיקה אמפירית והסבר מדעי. מי שלא מבין את ההבדל בין ''ממבו ג'מבו מטורף'' למערכת החשיבה הרציונלית מוזמן להפסיק לשאול את שאלותיו באינטרנט ולחפש את התשובות בספר הזוהר.
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211357
כן?
אתה יכול להסביר לי איפה עובר הגבול בין אלרגיה ללא-אלרגיה?
בין תסכול ללא-תסכול? (ועדיף הסבר מדעי אם אפשר)
דוד גרוסמן (נדמה לי) כתב פעם על היותה של המילה תסכול חדשה מאוד בשפה העברית (שנות השבעים -? ). הוא תהה מה הרגישו דוברי העברית לפני שהמילה היתה קיימת.
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211364
הם הרגישו בעיקר frustration
(לפעמים מהשאלה+תשובה הניו-אייג'ית "איפה בדיוק עובר הגבול הברור בין X ל-Y? אתה לא יודע? אהא! מיסטיקה!"‏1).

__________
1 אחותה התאומה של: "אז איך אתה מסביר בדיוק את...".
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211366
שאלת התיחום הלא ברור אינה פוסלת את היותו של מושג קביל ובר שימוש. אם להשתמש בדוגמא החביבה עלי: אינני יודע מתי נגמר הערב, אבל זה לא משמיט את הלגיטימיות של הלילה. באופן דומה, אינני יודע איפה בדיוק קבוצה של אטומים מפסיקה להיות "מערכת קוואנטית", אבל זאת לא סיבה לנסות לעבור את הקיר שמולי באמצעות אפקט המנהרה.

האם נובע מטשטוש הגבולות שכל הידע האנושי הופך לממבו-ג'מבו ושאין הבדל מהותי בין תגובה אלרגית לבין אנרגיות קריסטליות, בין תסכול לתקשור? הקפיצה הפוסט-מודרנית הזאת מחזירה אותנו כמה מאות שנים אחורה, לעולם השדים והרוחות שקדם לתקופת ההארה. לא חבל?
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211373
אתה צודק (וואללה, אנרגיות טובות יש בדיון הזה, אחי). האמת היא שהממבו-ג'מבו הניו-אייג'י די מתסכל אותי, ולפוסט מודרניזם אני אלרגי לחלוטין ובאופן מוכח אמפירית. אבל בל נשכח שהפוסט מודרניזם הינו פועל יוצא של ''כל הידע האנושי'' הזה.

אני בהחלט מעריך את הישגיהם המפוארים של תחומי ''מדעי הטבע'', אבל גם ברור לי שלא ניתן בעזרתם לבטא ולייצג ולהסביר את מהות החיים שלנו בכללותה.
מי צריך קבלה כשאפשר פטרוזיליה? 211400
תוסיף למשפט האחרון שלך את המילה ''בינתיים'', ונסיים בצ'פחה ידידותית. או צ'קרה ידידותית.
חוסר אונים 211479
מי האיש? 211588
דרך הקישורים מהאתר שהביא יובל הגעתי אל

אתר המכיל קטלוג של מרצים לכל דבר ועניין. בלי להציץ, נחשו מי מוכן להרצות על הנושאים הבאים:

· מדע מוכח באקסיומות תנכ"יות ועכשוויות
· מיסטיקה: משולש ברמודה, כוכב שביט, טביעת הטייטניק ועוד
· כל הידוע על: משולש ברמודה, כוכב שביט, טביעת הטייטניק, כתוב בעיתון, כתוב גם קודם בתנ"ך
· פתרון הבעיה הפלשתינאית – עפ"י ניסיון אישי ועפ"י ההלכה
· שיטה מוכרת להולדת בן זכר
· יש רפואה לכל המחלות (כולל הדגמה)

טיפולים:
· מגנט כרפואה
· תמרים – רפואה לכל המחלות

רמז: האיש היה חבר כנסת. אתם יודעים, הרשות המחוקקת. חוקים. בישראל.

אני מוכרח ללכת ולשמוע אם את הבעייה הפלשתינאית פותרים ע"י תמרים, מגנטים או פשוט ע"י הגליית כל הערבים למשולש ברמודה.
כל זאת ועוד 211589
תוכל למצוא בספרו ''נחלי אשכולות'', אנציקלופדיה בשני חלקים.
כל זאת ועוד 211590
הי, אתה טוב. למי שעוד לא זיהה: הרב יוסף בא-גד, ח"כ לשעבר וראש ישיבת "נחלים". ראש ישיבה עוסק במשולש ברמודה ובהולדת בן זכר?
למדתי אצלו 211661
הרב בא-גד אינו ראש ישיבה אופייני. הוא הקים את הישיבה התיכונית בנחלים (לפני בערך 45 שנה), ומאז עומד בראשה; בתחילה כמנהל, אחר-כך כראש ישיבה. יש לו משיכה חזקה לאזוטריקה ביהדות. את כושר האבחנה שלו בין עיקר לטפל הוא מנצל כדי לאסוף את הסוג האחרון לסדרת הספרים היחודית שלו: "שערי לימוד", "נחלי לימוד", "נחלי אשכולות", שכל אחד מהם מוגדר באופן רקורסיבי כספר הקודם בסדרה, פלוס כמה מכתבי הערכה שהתקבלו מאז במערכת.
הרב בא-גד הוא אדם יקר, מורה מחונן ומנהל מוערך. מסיבות שונות הוא בחר להתמקד בתחומים שבהם הוא פחות מצטיין, כגון כתיבת ספרים. כתלמידו, אף אחד מהשטיקים שהוא שלף בכנסת (מההתעטפות בטלית עד למועמדות לראשות הממשלה) לא הפתיע אותי.
למדתי אצלו 211673
תודה, ממש מסקרן. מה שלא מסתדר לי פה הוא הקשר בין "אזוטריקה ביהדות" ל"תרופה לכל המחלות", משולש ברמודה, כוכבי שביט וכאלה. גם בתור טפל אלו נשמעים לי עיסוקים קצת לא שגרתיים עבור רב. יש עוד כאלה?
למדתי אצלו 211695
בגמרא מובא סיפור על רבי יוחנן שנסע בספינה ולקח איתו צידה לכמה ימים מעבר לזמן ההפלגה המתוכנן; לשאלת תלמידיו, הסביר רבי יוחנן שישנו כוכב שעולה אחת לשבעים שנה ומטעה את הספנים. באופן שטחי, אפשר לפרש את האמירה הזו כציון העובדה שהספנים עשויים לשגות; באופן עמוק יותר (שלא אכנס אליו כאן) אפשר להסביר מה בא הסיפור הזה ללמד אותנו (בדרך כלל סיפורי מעשיות של חולין לא שרדו את עריכת התלמוד על-ידי רבינא ורב אשי).

גישתו הרב בא-גד במקרים כגון זה היא לטעון שרבי יוחנן גילה ראשון את השביט של האלי.
מי קדם להמצאת הגלגל 211698
עם כל הכבוד, הרב בא-גד לא המציא את הגלגל. ככל הידוע לי, הרב אירח פעם בישיבתו סמינר עיוני של מרכז ''ערכים'' לאקדמאים. שם שמע לראשונה מפי המרצים את החלק הארי של גילויי המדע שבתורה (בעיקר בתלמוד), אותם החליט להעלות על הכתב ולהפיץ ברבים ללא כוונות רווח בספריו עבי הכרס.
מי קדם להמצאת הגלגל 211708
מניין המידע הזה? אני חושב שזו השמצה (אם כי לא ברור של מי). גם אם הנסיונות לפרוט את "ליכא מידי דלא רמיזי" אינם חדשים, הרב בא-גד הוא ללא ספק אחד מנושאי הדגל בתחום.
מי קדם להמצאת הגלגל 211712
והגאון מווילנה היה אומר, אין דבר שאינו נרמז כבר בפרק הראשון, ובעצם בפסוק הראשון, ובעצם... במילה הראשונה - ''בראשית''. עכשיו רק צריך לפתוח את הדחיסה.
מי קדם להמצאת הגלגל 211768
אם כבודו תלמידו של הרב בא-גד, הרי שתוכל לשאול אותו אודות הסמינר שהתארח בישיבה. תשאל גם מתי בדיוק התקיים ואז לך לבדוק כמה זמן לאחר מכן יצא הכרך הראשון של האינציקלופדיה.
מי קדם להמצאת הגלגל 211798
תלמיד לשעבר. בין כך ובין כך לא הייתי חוקר אותו על חשדות מעורפלים כאלה.
מי קדם להמצאת הגלגל 211820
לדעתי, עדיף לשאול אנשים הקרובים אל הרב אם לא אותו עצמו, במקום לעטוף את סיפורי ב''חשדות מעורפלים''. ממה נשפך, נשכיל כולנו.
למה שלא תיכנס? 211705
(ובנושא הקודם: מה שבעצם התכוונתי לשאול הוא האם יש עוד כמו הרב בא-גד, רבנים העוסקים בתרופות-פלא-לכל-מחלה ובהסברים לאירועים היסטוריים כמו טביעת הטייטניק. אבל הסיפור שהבאת יותר מעניין).
הנה דוגמא 211709
(הרב בא-גד אינו מסביר את טביעת הטיטאניק - היא מזכירה לו את מגדל בבל, ובוודאי אפשר להפיק איזשהו מוסר השכל מן ההשוואה.)

מסופר בגמרא על רבה בר-בר חנה שהפליג בסירה עד לאי קטן, שם אפשר היה לנוח בצל העצים. כשהבעירו מדורה קטנה, התנער דג-הענק משנתו, האי התהפך והנוסעים ניצלו רק בעור שיניהם. לכאורה, עוד אחד מסיפורי סינבד המלח. הרב דוד סולובייצ'יק פירש את המשל הזה דווקא כסדרת הוראות ליהודי ארצות הברית.

אי אפשר "להוכיח" שזו אכן כוונת הסיפור. ההסתכלות היא הפוכה: הסיפור נתון. אילו לקחים אפשר להפיק ממנו?
הנה דוגמא 211711
הסתכלות מצויינת. באמת לא מוכרחים "הוכחות" שזו אכן היתה כוונת המשורר. אז מה הלקחים המופקים מהסיפור על רבי יוחנן?
הנה דוגמא 211799
לא יודע. מן הסתם לגאון מוילנא (בספרו על אגדות חז''ל) יש הסבר משכנע, כדרכו.
כל זאת ועוד 308982
ראיתי שמוזכר כאן הספר נחלי אשכולות ...ולא מוזכר שם המחבר או את שם ההוצאה .. הייתי מאד רוצה לדעת אים תוכלו לעזור לי אני ישמח
כל זאת ועוד 308988
המחבר: הרב יוסף בא-גד, בהוצאת ישיבת נחלים (מושב נחלים).
מי האיש? 300446
האיש הוא כמובן מחבר הספר "נחלי האשכולות" חבר הכנסת לשעבר יוסף בא-גד המלהג בספרו אודות אלהיו ORANG UTAN (שלא ידע המחבר להעתיק את שמו במאלאית) אודות סלמנדרה עמידה לאש ואודות משלש ברמודה בטענה שהכל נמצא בתורה ובדברי מפרשיה... זאת הרמה החנוכית שבה "לומדים" עבדי ישיבתו "נחלים" תחת ממשלת אברהם טרוזמן ודומיו...
מי האיש? 300455
לגבי המשפט האחרון, אלו סתם השמצות (ממה נפשך, אם תחת הרב טרוזמן, מה אתה רוצה מהרב בא-גד, ולהיפך). ראה תגובה 211661.
יצא המרצה מן השק 300457
אם זה נכון ש''יש רפואה לכל המחלות (כולל הדגמה)'' הרי זאת הוכחה שטפשות אינה מחלה. אני מקוה שההדגמות הן על גופו של המרצה.
יצא המרצה מן השק 300946
אני יודע, אני יודע למה שלפתם את הפתיל הזה מהארכיון. אם כבוד הריב''ג תובע אותי, אני אומר לו שאתה התחלת.
דוקרב הענקים 301103
הריב''ג נגד הרשכ''ג
בהחלט יכול
להיות נחמד.
דוקרב הענקים 301163
נחמג.
יצא המרצה מן השק 300958
ודאי שטפשות היא מחלה. פשוט, כיוון שהיא לא תוקפת עכברים וחולדות, קשה לערוך עליהם ניסויים בעניין הזה. (שזה, כמובן, מותר האדם מן העכבר).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים