בתשובה להאייל האלמוני, 19/04/01 7:26
הם מוכרים אסקפיזם 21346
יש דברים שלא ניתן לכמת אותם, אחד מהם הוא האמונה, העובדה הפשוטה היא שרוב האנשים *רוצים* ובוחרים להאמין במשהו. יש כאלו שאמונתם רציונלית ולייבוביצ'יאנית ויש כאלו שזקוקים לסמל, מעין אליל שיסמל עבורם את האמונה, לשם כך באים אותם מקובלים, מכשפים, גורואים ואחרים שלהם יש את היכולות לאפשר לאותם בני אדם להאמין.

מה שהם מוכרים שווה כסף, השאלה היא כמה ואיך גובים אותו, לאדם הרציונלי קל ללגלג על אמונת חסידים שוטים שמממנים את הגורו שמטיף לצניעות בעודו נוסע ברולס-רויס מפוארת. אבל אפשרי בהחלט שאותו אדם רציונלי להפליא, המשוחרר מאמונה, קונה גם כרטיס הגרלה ללוטו, למרות שהסיכויים לזכות הם אפסיים, כיוון שכרטיס הלוטו הוא לא רק הזדמנות פיננסית אלא גם חלום. גם *הוא* מאמין במשהו.

כך שלא הייתי ממהר ללעוג לאמונה, כולנו מאמינים במשהו, אך יש כאלו המבקרים את אמונתם ויש חסידים שוטים, זה בעצם מה שמבדיל בין האדם המשכיל לבור: היכולת לבחון שוב ושוב את האמונות שלך.
הגנה על הרציונלים 21378
העובדה שישנם אנשים המגדירים את עצמם "רציונלים" אך למעשה מאמינים באמונות לא-רציונליות רק מכתימה אותם בכתם הצביעות ואי-המוסריות, אבל לא לא מורידה מערך הרציונליות האמיתית.
"כולנו מאמינים במשהו"- אסור שאמונות רציונליות ואמונות לא-רציונליות ייחשבו באותה מידה.
"יש כאלו המבקרים... ויש חסידים שוטים"-
מקרה-מבחן מענייו: באחד הדיונים שלידנו, הדיון בנושא נישואים, כותבת לה אישה דתייה תגובה לכל טענה שמופנית כלפיה(ויש רבות כאלו)ורואים שהיא מקדישה זמן רב מאוד מיומה כדי לענות בשפה רציונלית לכל אחד. אולם בסופו של דבר, הבסיס המחשבתי שלה לטיעוניה הוא האמונה כי סדרת ספרים שנכתבו לפני אלפי שנים ומדברים על ישות עליונה ששולטת בגורל האדם, היא זו שצריכה לקבוע לגבי זכויות בני-האדם כיום(גם זכויות מוסריות ולא רק חוקיות).
ובכן:האם אשה זו (ששמה גילית) היא אישה שמבקרת את אמונותיה או שמא חסידה שוטה?
אני מציע לחשוב על השאלה הזו ואז להגיד אם ההבחנה בין "מבקרים את אמונתם" לבין "חסידים שוטים" היא נכונה.
הגנה על הרציונלים 21387
כשדיברתי על אמונות, התכוונתי לכך שגם לאנשים הרציונליים יש אמונות בלתי רציונליות (בעצם, כל "אמונה" היא לא רציונלית , לא?).

אני חושב שגב' גילית מבקרת את אמונתה לפחות בדיונים 'באייל', אין היא יכולה להחשב כחסידה שוטה, למרות שאני לא מחזיק באמונתה.
הגנה על הרציונלים 21400
אתה מבלבל בין הנסיון הכושל של אנשים מהסוג הנ''ל לדבר בגובה עיניך שלך, על ידי שימוש בסיבות ונימוקים חלשים במיוחד, לבין הסיבה בגינה הם נוקטים באמונתם והיא שאמונתם היא טבועה בהם בדיוק כפי שהיא טבועה בך, בהיות כל המציאות תלויית אמונה, אך אתה בניגוד לנ''ל בוחר להתכחש לה (זהו כאמור טיעון שאיננו בגובה העינים שלך, אתה יכול פשוט להתעלם ממנו, דבר שלא יגרע כהו זה מנכונותו)
הגנה על הרציונלים 21411
כלומר- אתה מסכים שאין בינינו שפה משותפת, אתה רק קורא לזה בשם אחר(שהאמונה הדתית היא ברמה גבוהה יותר מהלא-דתיים).
''בהיות כל המציאות תלויית אמונה''-
אם אני מבין נכון את משמעות המונח ''אמונה'' בעיניך, הרי שאני חולק עליך. לא אתחיל לפרט עכשיו, אבל חשבתי שחשוב לפחות להבהיר את עצם אי-הסכמתי למען הפרוטוקול.
הם מוכרים אסקפיזם 21388
ההשוואה בין האמונה בדמויות הדתיות שציינת לבין קניית כרטיס לוטו אינה ברורה לי.
איזו אמונה אתה מקשר לאקט הקנייה? רוב האנשים הרציונליים אשר קונים כרטיסי לוטו *אינם* מאמינים שהם יזכו. הם *יודעים* שיש סיכוי (קטן ככל שיהיה) שיזכו.
הם מוכרים אסקפיזם 21420
א. אני לא מאמין אני או שיודע או שלא מנחש אין לי צורך בזה..

ב. לא כ"כ מובן לי עניין הלוטו נגיד שהסיכוי שלי לזכות בכול טור הוא אחד לשמונה וחצי מיליון(פעם עשיתי חשבון)
ואני מחליט לקנות כרטיס אז זה לא בגלל האמונה זה למרות הידיעה, ואתה לא רוצה להבחין ,

ג.עכשיו יש לי הצעה בעניין התעריפים,
ברור לי שהרבה אתיקה מקצועית לא תצמח פה אבל עדיין שיהיה מחירון מסודר ואני לא מזלזל,
לציבור המאמינים מגיע יותר ממשפט כמו "תרום אני יודע מה.. ולשם מה.." הרי זה נכנס לכיסים פרטיים לפחות בלי צביעות!

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים