בתשובה לגלעד ברזילי, 18/06/04 7:47
דין מוסר 227243
אני בכלל כופר באפשרות למצוא אידאל לפי המודל שלך. המוסר של אתמול עשוי לא להבטיח שרידות מחר, ואז אנה אנו באים? והמוסר העתידי עשוי להיות הרסני אם יחילו אותו היום. אנחנו עשויים למצוא את עצמנו רודפים אחר הזנב של עצמינו, כמו במודל לוטקה וולטרה- בלי כבשים הזאבים מתים ובלי זאבים אוכלוסית הכבשים מתפוצצת, ובכל זאת יש מחזוריות ( ואפילו כאוס במקרים מסוימים) בכמות הזאבים והכבשים.

אין לנו דרך לדעת אם משהו הוא מוסרי *היום* עד שלא נחכה 30000 שנה ונראה אם זה תורם לשרידות? אני לא מציע לך לבנות תורת מוסר על בסיס גישה כזאת.
דין מוסר 227860
במאמר אני מבדיל בין מה שראינו עד היום, וכיצד להחליט בקשר למה מוסרי בעתיד, וכדי להכריע אני לא מציע להמתין 30 קילו שנה, אלא להשתמש בשכל כדי לקבוע איך לשגשג, אחרי שהסכמנו על הנחות יסוד של מהי חברה ומהו שגשוג. על זה שהמוסר הנכון הוא תלוי זמן לא תתוכח איתי, אני מסכים לגמרי.
דין מוסר 228018
להשתמש בשכל כדי לקבוע איך לשגשג? לא כל כך חתרני. אבל מה זה קשור למוסר? כבר הסברת לנו שמוסר זה מין תופעה חצי התניתית. זה כמו להשתמש בשכל שלך כדי לקבוע מי בחורה יפה ומי מכוערת.
דין מוסר 229105
להשתמש בשכל שלנו כדי להבין איזה כללי מוסר נפוצים כיום היה עדיף לו לא היו קיימים, ואיזה כללי מוסר שאינם בנמצא היה טוב להוסיף למאגר שלנו.
אחר כך, לאחר ששכנענו את עצמנו ש''טוב ונכון וראוי שאנשים ינהגו כך ולא אחרת'', אפשר לנצל את מגוון מערכות החיברות שלנו כדי להנחיל את הערכים החדשים. כבר היו דברים מעולם, אתה יודע. זה לא תהליך של יום-יומיים, אבל זה יכול לקרות.
דין מוסר 230332
למען הסר ספק - אני מסכים לגמרי עם דובי. זה ממש נחמד להעדר לשבועיים, לחזור, ולראות שהבינו לגמרי מה אתה רוצה. (בעצם לא כזו חכמה, דובי חשב את המאמר הזה קודם).
דין מוסר 230347
ב'מת?
דין מוסר 230365
כן, בערך. הפעם הראשונה בה נתקלתי ברעיון התועלתני בצורה פחות או יותר מסודרת הייתה באייל כשקראתי אותך ואת המאמר של ירדן (דיון 99) כשהייתי חייל משוחרר טרי, וטעמתי מנפלאות האינטרנט על חשבון העבודה.
דין מוסר 230370
אה. לכבוד הוא לי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים