בתשובה להאייל האלמוני, 19/08/04 16:22
זב זב-סב-סב 241344
רגע רגע,

אתה טוען שהמקור של הביטוי הסלנגי כיום "לחפש בנרות" הוא ה NR הזה שאתה מתאר למעלה, ולא "נרות" במובן המצוי של המילה ?
זב זב-סב-סב 241352
לא, אני טוען שהסיבה שהאמירה היתה בדיחה, זה שהיא קישרה בין הביטוי הסלנגי לנרות צבאיים.
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 241484
שמורה לנביא צפניה.
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 241559
באמת ?!

על זה אתה חייב לפרט.

טוב אתה לא באמת חייב, אבל אני אשמח אם תעשה את זה.
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 241568
צפניה פרק א' פסוק י"ב: "וְהָיָה בָּעֵת הַהִיא, אֲחַפֵּשׂ אֶת-יְרוּשָׁלִַם בַּנֵּרוֹת; וּפָקַדְתִּי עַל-הָאֲנָשִׁים, הַקֹּפְאִים עַל-שִׁמְרֵיהֶם, הָאֹמְרִים בִּלְבָבָם, לֹא-יֵיטִיב יְהוָה וְלֹא יָרֵעַ."

זה אני או שחסרה שם יו"ד ב"ירושלים"? אין יו"ד מעל החיריק, אז לאיזו אות בדיוק הוא שייך? בדקתי, וזה אותו הדבר גם בתנ"ך של נייר. טוף, נחכה למוצאי שבת.
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 241573
אכן אין יו"ד, ואף על פי כן המילה נהגית כמו היום, ולא ירושלֶם. המילה "ירושלים", עם יו"ד, מופיעה בתנ"ך רק 3 פעמים.
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 241580
אז לאיזו אות שייך החיריק?
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 241595
החיריק, כמו השוק, הוא חופשי.
זכות היוצרים על הביטוי הסלנגי 242092
צפניה-צופן-צפתית!
המקור של הביטוי לחפש בנרות 242090
הוא ביעור חמץ.
מחפשים את החמץ עם נר. באמצע היום.

ואז שורפים.
המקור של הביטוי לחפש בנרות 242132
סמוך על הנביא צפניה שהוא לא העתיק ביטויים מהמשנה. חוץ מזה, מתי בודקים את החמץ אצלכם?
המקור של הביטוי לחפש בנרות 242134
ולפי האגדה, דיוגנס השתמש בתרגיל כמאתיים שנה אחרי זמנו של צפניה, אבל כנראה שהרבה לפני מבערי החמץ.
ודוק 242153
"אור לארבעה עשר, בודקין את החמץ לאור הנר"; מבערים למחרת.
ודוק 242188
דיוגנס בכלל חיפש צדיקים. אילו מצא, רשאי היה להבעירם ללא דיחוי.
ודוק 242251
וכך הוא היה משתמש בנרות ומחפש צדיקים. עד שהוא הגיע לרומניה והתחיל לחפש את הנרות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים