בתשובה להאייל האלמוני, 13/10/04 22:40
היהדות מכוונת את הנפש 252984
שוב, כאמור, מ''מדרש רבה'' הקדום משמע כפי שטענתי ולא כפי שנוטה ליבך לחשוב.

לעניות דעתי, המדרש הקדום הוא המקור לעמדת הקבלה והחסידות בנידון, ולא איכפת לי שיש חולקים עליהם מבין חכמי ימי-הביניים (ר' אלבו) בהעריצם את יפייפיותו של יפת (היכלי המדע הנוצצים והיוקרתיים).
היהדות מכוונת את הנפש 253010
אני קצת מתקשה לעקוב. בינתיים ארבעת המקורות שציינת ("בראשית רבה", "דברים רבה", הרמב"ם ו"ספר העיקרים") - כולם מבחינים בין כמה *שמות* של הנשמה, אבל לא רואים בזה "ריבוי בעצמות הפועל כלל".

אני חוזר על השאלות הקודמות: האם אתה מסכים שיש הבדל בין "ריבוי תארי הפועל" לבין "ריבוי בעצמות הפועל"?
אם כן, מתי לדעתך מופיעה האמונה באפשרות השניה (דהיינו, שהנפש נבדלת מהנשמה וכו')?

(אגב, ר' אלבו דווקא חולק במפורש על דעת "מקצת הרופאים").
היהדות מכוונת את הנפש 253175
אינך מדייק: לא ארבעת המקורות שציינתי. גם אתה משכיל להבין מתוך המובאה שנדבתי למעלה ממדרש בראשית רבה שמדובר ב"ריבוי בעצמות הפועל". וזה שיש מקורות שסבורים שמדובר ב"ריבוי כינויי הפועל", אינו אומר עוד שאלה חולקים על הבדלי עצמות הפועל. הם רק טוענים שיש לחלק מבחינת השמות ולא מתייחסים לחלוקה אחרת באשר היא. זה מה שנוגע למדרשי חז"ל. ואין לך להביא ראיה לשיטתך מר' אלבו, גם בגלל היותו מקובל וגם בגלל שהוא הרי חי בכלל במאה ה-‏15...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים