בתשובה לאורי פז, 13/10/04 22:10
היהדות מכוונת את הנפש 252956
תודה רבה. נדמה לי שהפירוט ב"בראשית רבה" נועד להסביר את השמות השונים של אותה ישות פנימית שאנחנו קוראים לה "נשמה", ולא למנות ישויות פנימיות נבדלות (ב"דברים רבה" זה ממש מובן מאליו שלזה הכוונה). אין ספק במקורות מאוחרים יותר (למשל: ספר ה"תניא"), נפש, רוח ונשמה (נר"ן) הם שלושה דברים שונים זה מזה.

עם זאת, אני לא משוכנע שיש במקרה הזה בסיס לאבחנה שלי בין "ישות בעלת מספר שמות", לבין "מספר ישויות".

א. האם אתה מקבל את דעתי, שיש הבדל בין שתי האפשרויות, או חולק על הצורך באבחנה הזו?

ב. במקרה הראשון - לאיזו מן האפשרויות שייך לדעתך המקור ב"בראשית רבה"?

ג. אם אתה מסכים איתי בשני הסעיפים (כלומר, שיש משמעות לאבחנה בין שתי האפשרויות, וש"בראשית רבה" עדיין מדובר בישות אחת, בעוד שבהמשך מבוצעת חלוקה בין התפקודים השונים של ה"נשמה", והיא הופכת לכמה ישויות) - אז זו שאלה מעניינת מתי ההפרדה הזו הופיעה לראשונה. אני בכל זאת חושב שמקור ההפרדה הוא בקבלה, ודווקא את "ספר העיקרים" (שנכתב, כמדומני, בראשית המאה ה-‏15) אפשר לזהות כאחד הספרים המשפיעים בראשית הזרם הקבלי.
היהדות מכוונת את הנפש 252959
עכשיו עיינתי ב"ספר העיקרים" במקור שהצעת (מאמר שני, פרק ח'), ונראה לי שהדיון הזה מתחילתו מבוסס על אי-הבנה. הוא מדבר ממש על אותה אבחנה שעשיתי בתגובה הקודמת (פרט לזה שהוא משתמש בטרמינולוגיה הנכונה; בכל זאת מדובר בפילוסוף מקצועי).

"ממה שהוא מבואר במעט עיון, שהתואר שיתואר בו הדבר מצד פעולותיו לא יחייב ריבוי בעצמות הפועל כלל, כי כבר אפשר שימשכו מן הפועל האחד פעולות רבות מתחלפות.

...

וכן הנפש האנושית בכלל, ימשכו ממנה פעולות טבעיות מתחלפות, כהזנה והצמיחה וההרגש, ופעולות רצוניות כפעולות הכוח המתעורר והכוח המדבר, ולא נמצא מן הפילוסופים מי שאמר שהנפש האנושית מורכבת.

אבל לפי שנמצא פועל הצמיחה בפני עצמו בצמח, ופועל ההרגש בחי, ופועל ההשכלה בפני עצמו בשכלים הנבדלים, יביא זה לחשוב היות הנפש האנושית מורכבת, *כמו שכתבו קצת מהרופאים שבאדם שלוש נפשות*.
*ואינו כן, כי הנפש האנושית אחת, ימשכו ממנה פעולות מתחלפות*. "

(ומיד אחר-כך הוא מביא את הרמב"ם כראיה לדבריו).

אם-כן,
1. ההבחנה בין נפש, רוח ונשמה *כישויות נפרדות* אינה "יהודית" (לפי ספר העיקרים והרמב"ם), אלא קבלית.
2. גם ההבחנה הקבלית הזו אינה חדשה, ויש לה מקורות מוקדמים בדברי מדענים שקדמו לרבי יוסף אלבו (עליהם הוא חולק).
היהדות מכוונת את הנפש 252984
שוב, כאמור, מ''מדרש רבה'' הקדום משמע כפי שטענתי ולא כפי שנוטה ליבך לחשוב.

לעניות דעתי, המדרש הקדום הוא המקור לעמדת הקבלה והחסידות בנידון, ולא איכפת לי שיש חולקים עליהם מבין חכמי ימי-הביניים (ר' אלבו) בהעריצם את יפייפיותו של יפת (היכלי המדע הנוצצים והיוקרתיים).
היהדות מכוונת את הנפש 253010
אני קצת מתקשה לעקוב. בינתיים ארבעת המקורות שציינת ("בראשית רבה", "דברים רבה", הרמב"ם ו"ספר העיקרים") - כולם מבחינים בין כמה *שמות* של הנשמה, אבל לא רואים בזה "ריבוי בעצמות הפועל כלל".

אני חוזר על השאלות הקודמות: האם אתה מסכים שיש הבדל בין "ריבוי תארי הפועל" לבין "ריבוי בעצמות הפועל"?
אם כן, מתי לדעתך מופיעה האמונה באפשרות השניה (דהיינו, שהנפש נבדלת מהנשמה וכו')?

(אגב, ר' אלבו דווקא חולק במפורש על דעת "מקצת הרופאים").
היהדות מכוונת את הנפש 253175
אינך מדייק: לא ארבעת המקורות שציינתי. גם אתה משכיל להבין מתוך המובאה שנדבתי למעלה ממדרש בראשית רבה שמדובר ב"ריבוי בעצמות הפועל". וזה שיש מקורות שסבורים שמדובר ב"ריבוי כינויי הפועל", אינו אומר עוד שאלה חולקים על הבדלי עצמות הפועל. הם רק טוענים שיש לחלק מבחינת השמות ולא מתייחסים לחלוקה אחרת באשר היא. זה מה שנוגע למדרשי חז"ל. ואין לך להביא ראיה לשיטתך מר' אלבו, גם בגלל היותו מקובל וגם בגלל שהוא הרי חי בכלל במאה ה-‏15...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים