בתשובה ליובל נוב, 07/12/04 22:00
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 267594
גם שוודית, אגב, נחשבת לשפה טונלית. מכר שלי אחראי על האבחנה המרהיבה הבאה: בעברית יש "נעל" במלרע (הפועל), ובמלעיל (שם העצם). אבל בעברית מדוברת מודרנית פחות ופחות מבטאים את הע', ויותר ויותר מדובר בתנועת A ארוכה אחת. כשיושלם המהלך (ויש מקום לטעון שהוא כבר הושלם, אצל דוברים רבים) תהיה כאן הברה אחת, ואי אפשר יהיה לדבר על מלרע ומלעיל. אבל הפלא ופלא, ההבחנה הפונטית נשארה ברורה לאוזן. יופי: הנה גם בעברית אנחנו לא מקופחים לעומת הסינים והשוודים, וגם לנו יש דוגמה, אם גם יחידה (עד כדי שקילויות: "רעם", "בעל"), להבחנה על-פי מנגינה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 267700
אשה נעלה נעלה נעלה, נעלה דלתה ו (לא זוכרת את הסוף :-(
נעלה את הדלת בפני בעלה 267704
נעלה את הדלת בפני בעלה 267763
חרמפפפ
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 267762
אשה נעלה נעלה נעלה, נעלה את הדלת בפני בעלה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 267764
אישה נעלה, בה לה על בעלה, בעלה בעלה ללא נעלה.
וישנה! 267765
צ''ל בא לה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 268081
אשה נעלה, נעלה נעלה, נעלה את הדלת בפני בעלה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 649764
אישה נעלה נעלה נעלה נעלה דלתה בפני בעלה
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 650208
גם לפני ארבעים שנה, כששמעתי את זה בפעם הראשונה, לא הבנתי את הפואנטה. האם החזרה על המילה ״נעלה״ אמורה לשעשע?
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 650220
מה שאמור לשעשע זאת לא החזרה על המילה ״נעלה״, אלא המשמעות השונה שיש למילה בכל מופע.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 650226
וזה שכולן ניתנות לקיבוץ למשפט אחד קוהרנטי (למדי).
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429262
טונליות והטעמה אינם זהים. מלעיל ומלרע מתייחסים למיקום ההטעמה במילה - הברה בה יש שיא אנרגני בביטוי המילה. טונלי מתייחס למעין מוסיקה של של הברה. שפות טונליות הן שפות שהמילים בהן מורכבות משתי הברות או הברה אחת. להברה המושמעת בטונים שונים משמעויות שונות, למשל טנג משמעותו מרק בטון אחד ומרק בטון אחר. לאוזן שאינה מורגלת בשימוש טונלי בהברות, לאוזן מערבית למשל, קשה לשמוע את ההבדל, קשה יותר לייצר אותו, ובעיקר קשה לזכור אותו - באשר אין מערכת היודעת לטפל בזיהוי, אחסון ואחזור של הנתון. נדיר מאוד לשמוע מערביים מדברים שפה טונלית נכון. איני יודע לגבי השוודית, אך אני מודה שנשמע לי מוזר שהיא טונלית.
mmmm, concrete soup 429265
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429269
מרק בטון זה כמו מרק גרזן?
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429379
שמת לב שבתגובה שלי הנגדתי בפירוש בין טונליות לבין הטעמה?
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429387
אפרופו, מהו זה שיוצר את ההבדל הצלילי בין סיום משפט, נאמר, לבין המלים במהלכו? (חשבתי, למשל, על ההבדל בין דיבור "מחשבי" לדיבור רגיל. נניח כמו המענה הקולי ב-‏144 שנותן לך את מס' הטלפון, כך שגם הספרה האחרונה נשמעת כאילו אמור להיות לה המשך).
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429390
אכן, שינויי גובה צליל, שמוכרים ונחקרים על-ידי בלשנים. פעם באיזו תוכנית טלוויזיה ראיינו אדם שמוחו נפגע בנקודה מסוימת, ובדיוק התפקוד הזה חסר לו. הוא נשמע חסר רגש לחלוטין. ומה שאתה אומר על המענה הקולי מעלה רעיון מעניין - הם יכולים להקליט את הקריינית אומרת כל ספרה פעמיים - פעם אחת כאמצעית, ופעם שנייה כסופית. גם זה לא ייתן חיקוי מוצלח לדיבור אנושי, שנדמה לי שנוטה לשנות את הגובה בכל ספרה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429395
זהו, שבכל זאת יש כאן משהו מוזר, אני חושבת על מלים בנות הברה אחת, למשל ''שתיים'', שממש לא ברור לי איך מרגישים בזה. וזה אותו דבר, בעצם, עם סימן שאלה או סימן קריאה...
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429552
''שתיים'' זו הברה עם דיפתונג, וכבר יש שם קצת מקום לשחק במנגינה. ''שש'' הוא דוגמה יותר מעניינת. בכל מקרה, שינוי הגובה הוא לא רק בתוך המילה, אלא גם ביחס להברות שלפניה ואחריה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429886
אבל לא תמיד יש הברות לפני ואחרי. המלה ''מה'', למשל...
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429724
"שיעורי" שוודית מצחיקים ביותר, שנותנים הדגמה יפה להבדלים העדינים בין הגיות שונות של אותה המילה.
מנדרינית ושמיעה אבסולוטית 429995
''גברת נעלה נעלה נעלה נעלה את הדלת בפני בעלה''...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים