תמיהות 2695
מספר תמיהות:
א. את שנות לימודי העליזות העברתי בבית ספר ממלכתי דתי. נפוליאון היה שם שגור על שפתינו בשיעורי הסטוריה (ואחד הגורמים לציון הנמוך שלי במקצוע זה). ישו הוזכר לא פעם ולא פעמיים (וגם לא שלוש). על איזה "בורות","סגירות","אטימות" אתם מדברים?
ב. תלמיד ממוצע בבית ספר ממלכתי לא דתי - מה הוא יודע להגיד על ההבדל בין תנאים ואמוראים ומה תרם כל אחד מזרמים אלו ליהדות?
ג. נכון שהיהדות לא בדיוק סימפטה את ישו וחבר מרעיו (אם כי למען הדיוק ההיסטורי יש לציין כי לא ישו התחיל להפיץ את הנצרות, אלא פאולוס, הלא הוא שאול התרסי, יהודי בדימוס, שהחל במשימה זו כ- 30 שנה לאחר מות ישו בנסיבות מסויימות), אבל:
1. תפילת "על המינים" לא חוברה על הנוצרים, אלא על כת יהודים שפרשה מהיהדות, והפכה מאוחר יותר לנוצרים. וזה פחות או יותר הביטוי הרשמי היחיד ביהדות נגד שורשי הנצרות.
2. הנוצרים לעומת זאת, מצאו דרכים הרבה יותר יצירתיות להביע את חוסר הסימפטיה שלהם כלפי היהודים: טבח, אונס, רצח, ביזה, התנצרות כפויה, אינקויזיציה, שריפת התלמוד (חופש הביטוי כבר אמרנו?) ועוד ועוד, כיד הדמיון הטובה עליהם.
וזאת סימטריה?
ד. מה עם בודהיזם? זוהי דת ותיקה יותר, עם מספר גדול יותר של מאמינים, והיא בהחלט הזיקה פחות ליהודים!
ה. רגע, אנחנו לא חיים במדינת היהודים?

ותמיהה אחרונה, וכללית:
למה, למען השם, כל דיון ב"אייל" גולש מהר מאוד להתקפה מאורגנת על מוסדות הדת ודרכי החינוך שלה? ניתן לפתח דיון מרתק בשאלה איזו דרך חינוך הוכיחה את עצמה יותר, הדתית או החילונית, אבל אז אולי כדאי להקדיש לעניין במה אחת, רחבה אמנם, אך בזה לסגור את הנושא ולדון בנושאים מעניינים יותר, הארי פוטר למשל.
תמיהות 2727
כך קורה כשאדם בעל מטען שינאה אישי לדת היהודית מנסה לפתח תזה המצדיקה את השינאה שלו לדת היהודית. אני מכיר אותו, הוא כך כבר שנים וכדאי שתתעלם מרוב הדברים שהוא אומר בקשר לדת היהודית. כדתי מאמין אני יודע יותר על הנצרות מאשר נוצרי דתי יודע על היהדות, גם אם קרא את הברית הישנה.

אבל למה לתת לעובדות להפריע כשמישהו מנסה לנהל מסע צלב נגד הוריו ומוריו שנכפו עליו בילדותו?
תמיהות 2741
יכול להיות כי מר גורביץ הנו "בעל מטען שנאה אישי לדת היהודית" - כדבריך - אולם דבר זה אינו פוטר אותך מלענות על טיעוניו לגופם. איך תסביר את העובדה שעברתי 12 שנות לימוד במערכת החינוך הממלכתי שלנו ללא אזכור, ולו אחד ויחיד, של ישו? איך תסביר את היות כל נושא ההיסטוריה בבית הספר נסוב מסביב ליהדות - תהיה זו דת או לאום - כמעט ללא חריגות? האם זו דרך לימוד אובייקטיבית, לדעתך?
ובאשר לטענתך כי אתה יודע על הנצרות יותר מאשר נוצרי על היהדות - מה עניינה לכאן, בדיוק? מה הקשר? האם עובדת היות הנוצרים בורים ועמי ארצות (אם אכן הם כאלה) נותנת לך גושפנקא להיות בור כמוהם? יקירי, טיעון זה שלך אינו אלא דמגוגיה זולה. נסה שנית.
ומי כבודו? 2812
מאחר וכבודו טוען שהוא מכיר אותי ''כבר שנים'', ראוי היה, אולי, שיחשוף את שמו האמיתי ולא יסתתר מאחורי כינוי בדוי. אנא ממך, אני מעוניין לדעת מיהו אותו ''דתי מאמין'' שמכיר אותי כבר שנים.
תמיהות 2813
א. הבה ונאמר שבית הספר שלך היה יוצא דופן, אם אכן הזכיר כל כך הרבה גוים מתועבים כמו ישוע ונפוליאון. רוב התלמידים, מה לעשות, לא מכירים את האנשים האלה.

ב. למה שתלמיד בבית ספר יצטרך לדעת מה ההבדל בין שני זרמים יוריסטיים בחוק הקאנוני היהודי? מה תרמו הקבוצות הללו לאנושות בכללה? מה חשיבותן האנושית?

ג. אני מתקשה להבין מה ההבדל העמוק בין "כת שפרשה מהיהדות וחבריה הפכו מאוחר יותר לנוצרים" לבין נוצרים גרידא.

ד. הנוצרים רדפו את היהודים, כי היה להם את הכוח הנדרש לעשות זאת. כשליהודים היה כוח, גם הם רדפו את הנוצרים - למשל, בממלכות חיג'אז וכוזר. אגב, אם היית מקפיד לקרוא את מה שכתבתי, היית מבחין בכך שציינתי שהאינקוויזיציה *לא* רדפה יהודים.

ה. מה הקשר לבודהיזם? למיטב הבנתי, את מספר היהודים שבאו במגע עם הבודהיזם לפני המאה הנוכחית אפשר למנות כגרגרי אורז בשק אחד. התרבות שלנו, בינתיים, היא מערבית, והבודהיזם (או, ליתר דיוק, הבודהיזם הפופולרי שמוכרים לנו כל מיני ניו-אייג'רים למיניהם) הוא נטע זר. רובנו קוראים את דוסטייבסקי ולא, נניח, את סן טצו.

ו. ונניח שאנחנו חיים במדינת היהודים. האם אתה אומר שמדינת היהודים צריכה לחנך לבורות?

ז. למה כל דיון גולש להתקפה על הדת? כי, מה לעשות, הדת היא הגורם מספר אחת במלחמת התרבות המשתוללת בארצנו.
תמיהות 19143
יש דברים שאתה לא צודק !!!!!!!!!!!!!!!!
תמיהות 132183
ויש דברים שכן.
קנטרנות או ביקורתיות? 132889
בכל זאת התחיל הכותב מהיאחזות בישו כדמות פיגורטיבית, קונקרטית, והגיע למסקנה כי זהו חינוך לבורות. אך ישו גופה כלל לא היה חשוב, אלא הדמות (פיגור) שעשו ממנו והתורה שנגזרה כך. ההאיחזות באדם (בן של...) כבמין סלבריטי שחובה ידיעתו, נראית לי היאחזות קנטרנית, אנטי-דתית לשמה. (ולא שיש לי סימפטיה יותר מדי גדולה לדת הממוסדת).
קנטרנות או ביקורתיות? 132917
עברתי על המאמר וניסיתי לראות היכן יש אצל הכותב היאחזות בישו גופא, אדרבא הוא מציין במפורש שבין מכלול הדיעות לגבי האיש "יש הסוברים כי לא היה ולא נברא".
גם לא מצאתי אצלו כל דרישה להיאחז בבן מרים כב"מין סלבריטי שחובה לדעתו".
עיקר האשמתו היא שבשל פרנויה של שנאת זרים, מונע משרד החינוך מתלמידי בית הספר הכרה לעומק של הדת הגדולה והחשובה ביותר לעולם המערבי, זו שגם נשיא ארצות הברית וכל שאר האנשים שאנחנו מבקשים את חברותם ותמיכתם, מאמינים בה (והיא מבוססת, מה לעשות, על תולדות חיי הfigure של אותו האיש).
תגובות שהופיעו שם מסוג תגובתו של האייל האלמוני וכן התגובה "אנחנו מדינה יהודית, לא?" (כאילו שזה קשור במשהו. אז בואי לא נלמד גם גיאוגרפיה של ארצות זרות, לא נשדר בטלויזיה חדשות מהעולם, ונחסום גישה באינטרנט לכל האתרים העלולים חו"ח להשכיח מאיתנו שאנחנו מדינה יהודית) רק מוכיחות שיש צידוק רב לטענתו על הפרנויה והרצון לבורות ואני לא יודע אם לקבל את כלל גישתו המאשימה כלפי משרד החינוך, אך לא אתפלא אם במשרד החינוך, ביחוד תחת שלטונם של מי ששלטו בו ב26 השנים האחרונות, יש מי שגם מחזיק בגישות כאלה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים