בתשובה לאבי אהרן, 01/08/01 1:01
רק הפרטה 30472
אם בכתה יהיו רק רבע ממספר התלמידים דהיום, תזדקק לפי ארבעה מורים (בקירוב).

הפתרון שאתה מציע הוא יקר במיוחד.
הוא גם יגרום, כמובן, לפער בנקודות הזינוק לחיים שבין עניים לעשירים. זה, כשלעצמו, אינו בהכרח רע, אם נקודות הזינוק לא יהיו גרועות יותר מאשר כיום, אך אינני חושב שזו תהיה התוצאה.

להלכה, אם התלמידים העשירים יעברו לבתי ספר פרטיים, יתכן שהתלמידים העניים יישארו בכיתות קטנות יותר. עם זאת - מאין יגיעו כל המורים האלה? אם מורים רבים יעברו למערכת החינוך הפרטית - יישארו במערכת הממלכתית רק אותם מורים שאינם טובים דיים בכדי להתקבל למערכת הפרטית שאתה מדבר עליה.

אישית, אני חושב שתלמיד בעל מוטיבציה יכול ללמוד היטב גם במקום רע, ותלמיד שאינו רוצה ללמוד, לא ילמד גם במקום הטוב ביותר. בכל זאת - מקרי הביניים הם הרוב, ועבור תלמיד שאינו מצטיין באופן יוצא מגדר הרגיל, אם החינוך האיכותי בארץ יהיה פרטי והוא לא יוכל להרשות זאת לעצמו, הוא יידחק לשולי החברה. נראה לי שמספר עצום של מקרים יהיה כזה, כפי שמתרחש בארה"ב.
הנחות יסוד 30475
אתה מניח כי חינוך פרטי עולה כל כך הרבה כסף עד כי רק תלמידים מעטים יוכלו להרשות אותו לעצמם.
אני מציע את התרגיל הפשוט הבא:
קח את תקציב החינוך של מדינת ישראל. חלק אותו שווה בשווה בין כל אזרחי ישראל. אופסס, יש פה כסף אפילו לשכר לימוד ב"הרוורד". (אני, כמובן, לא תומך בחלוקת משאבים מסוג כלשהו, התרגיל נעשה לצורך המחשה בלבד.)
תן דעתך על מה שנעשה בכסף הזה היום, ותראה שבנוסף לעובדה שחינוך פרטי עולה פחות מחינוך ממלכתי, הרי שביטול החינוך הממלכתי ישמוט את הקרקע מתחת לאחד ממנגנוני השחיתות הגדולים ביותר במדינת ישראל.
הנחות יסוד 30477
לא צריך בין כל האזרחים. מספיק בין כל התלמידים.

אבל האם אתה בטוח במה שאתה אומר? מהו גודל תקציב החינוך? כמה תלמידים יש בארץ?
ביבליוגרפיה 30480
על פי נתוני משרד החינוך, ההוצאה השנתית לתלמיד היא 19300 שקלים.

המקור:
קובץ EXCEL שנמצא תחת הקישור: "ההוצאה הלאומית לחינוך וההוצאה לתלמיד".

אפשר לעשות בכסף הזה הרבה מאוד דברים, שמשרד החינוך אף פעם לא ייתן לאף ילד.
ביבליוגרפיה 30487
הארוורד? 19,300 ש"ח לא מספיק כדי ללמוד במכללת נתניה. נסה שוב.
תודה על התשובה הבוגרת 30489
דבר אחד שהפרטה לא יכולה לעשות: היא לא יכולה להכריח מישהו לחסוך את מעותיו כדי שהילד שלו ילך להרוורד, או לכל מטרה ראויה אחרת.
הכל חוזר אליך וגו'. 30496
מה לחסוך מעות, תגיד לי? על מה אתה מדבר? מאיפה לעזאזל בן אדם קשה יום, שחי על משכורת מינימום וחצי, יכול להנפיק את כמויות הכסף שאתה מדבר עליהן?

אבל יותר חשוב מזה - מה אשם הילד שהוריו לא-יוצלחים? האם זו סיבה מספקת כדי לתקוע אותו עמוק במעגל העוני? האם לא עדיף לנסות ולסייע (כפי שנעשה בירוחם, לפי כתבה שפורסמה בסופ"ש ביומן) לתלמידים מתוך תקווה שבכך המוכשרים ביניהם יוכלו לצאת ממעגל העוני, לקבל תעודת בגרות, ואולי אף להמשיך בלימודים גבוהים יותר?

הנסיון לתלות את האשמה בעניים עצמם, ובכך להצדיק העלמת עין מבעיותיהם הוא בלתי הגון, בלתי מוסרי, וגם בלתי הגיוני כלכלית.

מספיק בוגר בשבילך?
הנחות יסוד 30498
הצעה:
במקום לחלק את הכסף לאנשים, משרד החינוך ישלם כסף ישירות לבתי הספר הפרטיים בהתאם למספר התלמידים שלומדים בהם. החלוקה תתבצע על פי מפתח של גילאים, נושאי לימוד, לקויות למידה וכו' בצורה כזו שתבטיח שהחינוך הפרטי יפתח מסלולים שיתאימו לכל הדרישות שב"שוק".
התלמידים (או הוריהם) יוכלו לבחור את בית הספר שבו הם מעונינים (אם הם עומדים בדרישות הקבלה אליו מכיתה מסוימת)
הרעיון הוא שפופולריות של בית ספר תקבע את רמת ההכנסה של בעליו, בלי קשר לרמת ההכנסה של התלמידים.
''משרד החינוך ישלם'' 30501
הבעיה בהצעה שלך היא שהמתווך - משרד החינוך - יגנוב/יבזבז חלק ניכר מהכסף, כפי שנעשה היום.

אם נשאיר את הכסף בידי ההורים - כלומר, לא נגבה מהם מס כלל - ניפטר מהגניבות והבזבוזים.

חינוך העניים ימומן, כמו כל דבר אחר, על ידי העשירים. אלא, שהוא ימומן באמצעות צדקה. אכן, מישהו יידפק מהמעבר מחינוך חובה אל שיטת הצדקה. למישהו הזה קוראים פוליטיקאים.
נגד הפרטה 30507
הפרטה היא מילת קסם בשיח הפוליטי-כלכלי במדינת ישראל. מעין מגדלור של אור בים החשוך של הביורוקרטיה, הבולשביזם וחוסר היעילות הממשלתית.
כשאנו מפריטים גוף ציבורי מסוים, אנו מעבירים אותו לידיים פרטיות ובכך משנים את מטרתו למטרה אחת בלבד: "מקסימום רווח". לעיתים ההפרטה אכן מוצלחת, בייחוד במקרה חברות ממשלתיות - כך למשל במקום שהמטרה תהיה "ג'ובים למקורבים" או "פתרון בעיית האבטלה בק. מלאכי", החברה עוברת לרווחיות אמיתית והתועלת הכללית של המשק עולה.

כיוון שהמודל של ההפרטה בחברות ממשלתיות בדרך כלל מצליח, חשבו שניתן להשתמש בדרך זו גם ברשויות ציבוריות.
אבל לרשויות ציבוריות יש תפקידים אחרים מלבד "מקסימום רווח", תפקידים הנגזרים מהיותן של הרשויות זרועות של מדינת הרווחה. לכן הפרטה ברשויות אלו נידונה לכשלון. כך למשל, לרשות האחראית לאספקת חשמל יש תפקידים אחרים חוץ מרווח: אבטחת אספקת חשמל סדירה גם לאזורים מרוחקים, תכנון לטווח ארוך ועוד תפקידים אחרים שאינם קשורים לרווח. כך ראינו כשלון מוחלט ומלא של הפרטת רשות החשמל בקאליפורניה.

למשרד החינוך יש שיקולים אחרים ומקסימום רווח אינו נכלל כלל במטרותיו - וטוב שכך. הפרטת מערכת זו תהפוך לכשלון כלכלי וחברתי מהסיבות שהזכרתי לעיל. כל הפרטה של רשות המספקת צרכים חיוניים המהווים חלק מזכויותיהם של אזרחי מדינת הרווחה היא טעות.

ואפילו לא דיברתי על הבעיה המוסרית במערכת "צדקה" שכזו.
''משרד החינוך ישלם'' 30508
אי-גביית מס לא "תשאיר את הכסף בידי ההורים", אלא תשאיר את הכסף בידי חלק מההורים, ותיקח אותו מחלקם (הגדול).
אי אפשר להשאיר דברים קריטיים כמו חינוך לצדקה. תגיד לי, כמה אתה היית תורם בחודש לחינוך לילדים עניים? 100 שקל? 200?
אתה הרי בכל מקרה לא רואה סיבה לתת כסף לעניים, אז תיתן להם מרצונך החופשי? אתה דן בהצעה הזו מאות אלפי ילדים לחיים ללא השכלה, ללא כל סיכוי לצאת ממעגל העוני. לפוליטיקאים אני לא חושב שצריך לדאוג.
''משרד החינוך ישלם'' 30516
מצד שני אם נשאיר את הכסף אצל ההורים, יווצרו מצבים שבהם סדרי עדיפויות מעוותים של ההורים ישפיעו בצורה קיצונית על העתיד של ילדיהם, הורה נרקומן למשל יוכל להשתמש באותם אלפי שקלים למימון סמים והילד יאלץ לוותר על ללכת לבית הספר.
בעניין הבזבוז במשרד החינוך, ברגע שתפקידו של משרד החינוך יצטמצם לפיקוח על מערכת פרטית ולא ניהול המערכת יהיה הרבה פחות פתח לבזבוז מהמצב הקיים.

מצב שבו ציבור מקבל דבר בסיסי כל כך כמו חינוך בצורת צדקה הוא בעייתי.
הנחות יסוד 30534
אני מחר פותח בית ספר פרטי ומחלק להורים חצי (אפילו שלושת רבעי, אני לארג') מהכסף שאני מקבל מהמדינה. בכסף הנותר אני מממן בייביסיטרים לא מקצועיים ש"ילמדו" את הילדים מה שצריך (איך להניח תפילין ומה אמר הרמב"ם על הקשת בענן). כמובן שאני עוטף את זה בהסעות עד הבית וארוחות חמות בצהריים וקיבלתי...

מה קיבלתי?
עוד על הפרטה 30552
שני עקרונות חשובים עומדים בבסיס הפרטת מערכת החינוך.
1. המדינה מפסיקה לשדוד את אזרחיה.
2. ההורים מפסיקים לתלות את האחריות במצב ילדיהם במדינה, ומחויבים לקחת אותה על עצמם.

היה מי שטען לעיל שהפרטה היא לקיחת כסף מהעניים וחלוקתו בין העשירים.
נו באמת. מהיכן הגיע הכסף הזה? הוא נשדד קודם לכן מהעשירים וניתן למשרד החינוך שהוציא אותו על חינוך עניים.

היתה טענה אחרת כנגד בעלי בתי ספר פרטיים שימכרו בייביסיטרים עטופים בהסעות וארוחות. החזרת האחריות לחינוך הילדים לידי ההורים תפתור בדיוק את הבעיה הזאת. הורים ברי דעת יהיו מעורבים בחינוך ילדיהם לפחות כמו שהם מעורבים בניקיון הסופרמרקט בו הם מבצעים את הקניה השבועית, אם לא למעלה מזה.
הנחות יסוד 30891
בשביל זה צריך שמשרד החינוך יפקח על הדוחות הכספיים שלך ועל ההישגים של התלמידים שלך (ע''י מבחני חתך ארציים).
אם תעשה את זה, הוא ישלול את הרשיון שלך ללמד ויפסיק להעביר לך כסף.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים