בתשובה להאייל האלמוני, 24/07/05 16:54
בי''ס מול אוניברסיטה 319262
אולי במקרה התלמידים צעירים יותר? איך אפשר להשוות בני עשרה לבני עשרים +?
בי''ס מול אוניברסיטה 319268
לעתים מתגלות נקודות דמיון מפתיעות.
בי''ס מול אוניברסיטה 319283
בקלות. גיל (ולפעמים אפילו היותך הורה ומפרנס) זה לאו דווקא משהו שמגיע יד ביד עם בגרות נפשית.
בי''ס מול אוניברסיטה 319291
אנחנו מדברים על נטיה. אם תקח קבוצה אקראית של 40 בני עשרה ו-‏40 בני 22 , תכניס אותם לכתה, סביר להניח שבני העשרה ישתוללו יותר.
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319328
אין לי כמובן דרך טובה לבסס את דעתי כהלכה, אבל בכל זאת...

גם אם יהיו הבדלי נטיה כלשהם (סביר להניח שיהיו), אני לא מסכים שההבדלים יהיו גדולים במיוחד. לדעתי, הבדלים ברורים יותר יראו בהתאם לסוג הכיתה אליה תכניס כל אחת מהקבוצות.

הכנס קבוצה של בני 40+ לסביבה לימודית הזהה לבית ספר תיכון ותראה איך הם חוזרים חיש מהר להתנהגות האינפנטילית/מרדנית שאפיינה את שנות הטיפש-עשרה שלהם. רוצים להשתתף בניסוי?

שמעתי כל מיני סיפורים על התנהגות של "מבוגרים" בכיתות של קורסים של משרד הרישוי ועוד כל מיני סיפורים פיקנטיים (ומשעשעים) על התנהגות של "מבוגרים" במהלך בחינות במכוני מיון (ועוד פה מדובר בקבוצות של אנשים שלא נמצאות מספיק זמן ביחד כדי ליצור לכידות, כמו בתיכון).
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319336
יתכן שאתה צודק.
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319340
''התנהגות של ''מבוגרים'' בכיתות של קורסים של משרד הרישוי'' - חייב לאשר את דבריך.

השאלה היא מה האיפיון של סביבת ביה''ס הגורם לבעיות משמעת.
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319368
לדעתי (סתם רעיונות), חלק או כל המרכיבים הבאים:

1) היומרה לחינוך.
2) תחושה של חוסר משמעות בקרב התלמידים ("למה אני פה?").
3) חובה/כפיה.
4) חינם.
5) לכידות התלמידים והיבדלותם מן המערכת.
6) סובלנות המערכת לתופעה (ככל שהמערכת מצליחה להמשיך לתפקד, כאילו עסקים כרגיל‏1, בזמן גילויים של התופעה, כך תגבר התופעה). כמו במקרה בו הורה רץ להרים ולהחזיר את הצעצוע ואומר "אסור!", כל פעם שהזעטוט שלו זורק אותו על הריצפה.

___________
1 זה כולל נסיונות לטפל בבעיה, שאינן "שבירת כלים", כולל עונשים משמעתיים שונים ומשונים.
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319389
7) מבחן הסלולרי - מודד כמה התלמידים פורקים משמעת עד כדי דיבור בכיתה. יש לזה סולם על פי דרגות החומרה:
סלולרי כבוי (כבוד למורה ולנסיבות)
סלולרי פועל על רטט
סלולרי מצלצל ומשתיקים אותו
מצלצל ועונים "הלו!" בלחש (היה אחד כזה בהשתלמות נהיגה מונעת)
מצלצל ומדברים כרגיל (סימן מובהק להתרופפות משמעת חמורה, ידוע גם כתסמונת "המורה הדחליל").
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319392
:)

יש עוד דרגה שלה הייתי עד (תסמונת "המורה הנרמס"). הסלולרי מצלצל ומדברים כרגיל (עם הסטודנט שחייג ויושב בצד השני של הכיתה).
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319411
"המורה הנרמס"? אתה רוצה לומר לי שהוא עדיין בחיים?
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 319415
חי ונבעט.
לא מתעייפת מלצטט את קורצ'אק 319357
"הילדים הם אוהבי קטטות? לא נכון, הם גם תמימים, נוחים, ותרנים – הסתכל נא יפה בתנאי עבודתם ובחייהם המשותפים. נסה נא להושיב ארבעים פקידים בחדר אחד, להחזיק אותם חמש שעות על ספסלים בלתי-נוחים בעבודה אחראית, תחת ביקורת קפדנית מתמדת של ממונה, איש את עיני רעהו ינקר" .

(יאנוש קורצ'אק, "כיצד לאהוב ילדים").
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319517
הניסוי הזה נקרא ''שירות מילואים באבטחה''.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319597
בכל אימון מילואים אני מגלה שאנשים מבוגרים, בעלי מקצוע והורים לילדים, רק עולים על מדים וחוזרים מנטלית לגיל 18. הומור אינפנטילי, הטרדה הורמונלית (על גבול הפלילית) של המדריכות, חוסר אחריות (נסו לתת לחייל מילואים, מנכ"ל באזרחות, משימה פשוטה בלי להשאר לידו ולפקח עליו), שכמובן בא עם תירוצי בית ספר (איחרתי כי השעון לא צלצל) ואווירה כללית של "לדפוק את המערכת".
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319600
אני די מסכים, אם כי התפרעויות ממש לא חוויתי. בסדיר שאלתי את עצמי איך המופרעים האילו שאני עובר איתם את הצבא יסתדרו בחוץ, והנה, כמו שאתה אומר, הם נהיים מנכל''ים, רואי חשבון , מתכנתים ועורכי דין. פחד.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319704
התפרעויות זה מילה חזקה מדי. מריבות עד כדי אלימות מילולית קשה (ללא דוגמאות) ופיזית קלה (דחיפות), בעיקר סביב הטלויזיה במועדון, לא היו נדירות במיוחד.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319609
מאשר את התצפית שלך ואפילו זכורים לי מילואים שהצליחו לסחוף גם אותי אל תוך האינפנטליות הזאת. להלן שתי דוגמאות לאינפנטיליות שהצלחנו להגיע אליה ביחידה שלי:

1) המצאת סגנון דיבור אלטרנטיבי (ממש כמו ילדים קטנים), שרק אנחנו המילואימניקים הבין. הצלחנו פשוט לטרף ככה את החיילים הסדירים (הצעירים, אך הבוגרים מאיתנו, באותם הרגעים). דמיינו מבטא מוזר (כאילו תורכי) ותתחולום לדוברום בצורום מטומטומום. כוכום התחלנום לדוברום על המסלולום לתורגולום, עול המופוקדום הטומבולום, על שעותום היוצאותום ויכולנום אופולום לרוחלום עול בחורתום עם צוצום גודולום שעוברום ושובום לידונום. מטומטומום רצח.

2) זה לא יפתיע הרבה מילואימניקים: הייתי עד להשחתה מכוונת של ציוד צבאי, לפעמים מן הסוג היקר.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319614
טוב, בהמשך ל-‏2, שאלה לא הכי קשורה: הרבה פעמים בשירות הסדיר שלי הלכתי לשמור בש"ג בלילה ומנורת הניאון שבעמדה פעלה. אחרי שמונה שעות חזרתי לעמדה וגיליתי שהמנורה מנופצת. לא הצלחתי להבין את זה. ההסבר הכי טוב שיכלתי להמציא הוא שהשומר התבאס מזה שהמנורה מושכת חרקים - אבל הרי הוא יכל פשוט לסגור אותה על ידי לחיצה על המתג, מה שנראה לי יותר פשוט מאשר לקחת את הנשק ולהתחיל להרביץ לתקרה (אני לא מצליח לחשוב על דרך אחרת שבה הוא שבר אותה).

אז למה? האם שמירות בש"ג משגעות את האדם עד כדי כך שהוא מתחיל לשבור חפצים ללא סיבה? הייתי די הרבה בש"ג ולא רציתי לעשות שום דבר כזה.

כנ"ל, אגב, לגבי החלונות, שעליהם כבר באמת אין הסבר. כל מי ששמר בש"ג באמצע החורף כשהרוח נושבת וקילל את מי ששבר את החלון מבין.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319628
במהלך תקופת הסדיר שלי, בחדר המשמר:

1) הטלפון (כל טלפון) היה תמיד בדרגה זו או אחרת של "שבור", עד לתקופות הקצרצרות בין החלפה לטלפון חדש לבין שבירתו (עניין של שעה שעתיים).
2) התיקרה תמיד היתה מחוררת כמו גבינה שוויצרית (ציפוי גבס + ספורט חסר פואנטה בו אנשים זורקים את המטאטא כך שהוא נתקע בתיקרה ולא נופל חזרה - אף אחד לא ספר נקודות).
3) לא חשוב כמה פעמים כפו על אנשים לסדר, החדר תמיד נשאר מלוכלך ומבולגן בצורה מחרידה.
4) סדקים על חלונות הפלסטיק זה "Built in", הן בחדר המשמר והן בעמדות/מגדלי השמירה. אם הייתי מגיע מכוכב אחר, הייתי מניח שככה מתקינים אותם.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319639
יעקב היה מציע להפריט
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319734
לא, מטעמים השמורים אצלו, אני חושב שעבור יעקב הצבא פטור מחובת הפרטה.
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 319771
מה אני שרון? אני שומר את הטעמים אצלי?
השערה 319658
לגבי המנורה, לפעמים יש פקודה לא לכבות כדי שמפקדים יוכלו לראות מבחוץ אם החייל ישן. אם המנורה נשברה אז אין מה לעשות.
אצלנו לא היו שוברים יותר מדי דברים, בטח שלא את הטלפון, אבל היה לנו קו חוץ בד''כ (כשהיה טלפון), ככה שאתה מוכן להרוג את מי שיפגע בו. לגבי חלונות אני מסכים, למרות שבקו צפון למדו לא לשבור.

היה מקרה באחד המוצבים בצפון הקר, בו היתה עמדה ממש מדוגמת, שני רדיאטורים, כורסת תצפית, קומקום וכד', באיזה שהוא שלב מישהו הביא מכשיר תצפית א''א, הבעיה היא שהוא לא רואה טוב (או בכלל) דרך חלונות, אז הפתרון הצבאי הוא לפתוח את החלונות. בחרמון. בחורף.
מיותר לציין שהמכשיר לא שרד זמן רב.
השערה 319668
אצלנו לא הייתה שום פקודה כזו, מה גם שלדעתי זו פקודה אומללה במיוחד - אם יש אור בביתן, זה מקשה מאוד על הראות של מה שקורה בחוץ ומקל בהרבה לראות את החייל שבפנים, מה שהופך אותו למטרה נייחת עוד יותר מכפי שהיה קודם.
השערה 319737
כמובן, אתה מנסה לרמוז שיש הגיון בצבא ?
אתה יכול גם היום לנסוע לחטיבת הבקעה אני די בטוח שאורות הש.ג. עדיין מכוונים עליו.

במסלול מקובל שחיילים שומרים בעמידה. בתחילתו של קו של סוף מסלול הביאו לנו מספר תצפיתנים להרצאה על שיטות נכונות לתצפית, אחד הדברים הראשונים שנאמרו זה שתצפית צריכה להתבצע בישיבה, כי הוכח שהיא יעילה יותר כך. עד כמה אתה חושב שזה השפיע על הנהלים ?

לשמחתי הרבה כשמגיעים למקומות חמים באמת, כל הנהלים המפגרים נעלמים, כי אז באמת יש סכנה בשטויות האלו. עד אז הנפצות עד הגג.
השערה 319702
מכשירי א''א אמורים לראות דרך זכוכית רגילה. פלסטיקים מסויימים (פלקסיגלס למשל) חוסמים חלק ניכר מהקרינה בתחום.
השערה 319731
מעולם לא נתקלתי בחלון זכוכית בעמדת שמירה בשירותי הצבאי (להוציא כמובן זכוכית ממוגנת).
השערה 319743
זה כי הם לא נקיות. אם הם היו נקיות היית נתקל בהם.
:) 319759
בני 40+ בסביבה של מטלות פשטניות 515398
שתי מילים: שמירה אחרונה.
ניסוי בית הכלא של סטנפורד, פרק ב' 429936
לא מצאתי הודעה טובה יותר בשביל לתלות את הקישור:
סרט שהופק בסטנפורד על הניסוי, כולל צילומים מהניסוי עצמו
בי''ס מול אוניברסיטה 319559
הייתי דווקא בשיעור במילואים בו המורה בת ה 19 ברחה מהכיתה (אם אפשר לכנות כך את משטח החול הפתוח עליו ישבנו) מפני הפרעות חוזרות ונשנות של בני 25-35.
בי''ס מול אוניברסיטה 319294
זהו, שהיום הסטודנטים בני העשרים (ואפילו השלושים) הם צעירים בהרבה ממה שהם היו בזמנך באותם גילים.
בי''ס מול אוניברסיטה 319603
הצעירים של היום

האינטיליגנטים ביניהם - יותר אינטיליגנטים
ה"עבריינים" - יותר עבריינים (וגם יותר אינטיליגנטים)

אולי פשוט אנחנו לא עומדים בקצב?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים