בתשובה להמוח, מדריך למשתמש ''dina'', 12/09/05 21:18
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 330448
שלום רב,
מבלי להמעיט כלל בשבחה של הרצאתך הנרחבת על תיפקודו של המוח, ורק על מנת להעמיד דברים על דיוקם:
ה"מספרים" שאתה כוונת אליו הוא סיפור אגדה על רבי יוחנן בן הנפח וגיסו/חברו/תלמידו ר' שמעון בן לקיש, הידוע בכינויו ריש לקיש, ולא על רבן יוחנן בן זכאי. רבן יוחנן בן זכאי הוא מיסד המרכז התורני ביבנה, לאחר חורבן הבית (שנת 70 לספירה), והוא בן הדור הראשון של *התנאים*. רבי יוחנן בן הנפח חי כ-‏150 שנה מאוחר יותר, והוא נחשב לגדול *אמוראי* ארץ ישראל, והוא אף הדמות העיקרית בתלמוד הארץ-ישראלי (המכונה "ירושלמי").
האגדה שבה מדובר היא יצירה ספרותית מופלאה, וכמו ברוב אגדות חז"ל, יש בה רובד עליון נגלה מצומצם ומרוכז, המכסה בדרך מעוררת השתאות על רובד תחתון סמוי רחב ביותר. האגדה עצמה וניתוח משובח שלה מצויים בקישור.
ובכן, מסתבר שחז"ל הקדימו את פופר בכמו 2000 שנה, מה?
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 330713
בבא מציעא - פ"ד
הסייף והסכין והפגיון והרומח ומגל יד ומגל קציר מאימתי מקבלין טומאה משעת גמר מלאכתן ומאימתי גמר מלאכתן רבי יוחנן אמר משיצרפם בכבשן ריש לקיש אמר משיצחצחן במים א"ל לסטאה בלסטיותיה ידע אמר ליה ומאי אהנת לי התם רבי קרו לי הכא רבי קרו לי אמר ליה אהנאי לך דאקרבינך תחת כנפי השכינה חלש דעתיה דרבי יוחנן חלש ריש לקיש אתאי אחתיה קא בכיא אמרה ליה עשה בשביל בני אמר לה (ירמיהו מט) עזבה יתומיך אני אחיה עשה בשביל אלמנותי אמר לה (ירמיהו מט) ואלמנותיך עלי תבטחו נח נפשיה דר' שמעון בן לקיש והוה קא מצטער ר' יוחנן בתריה טובא אמרו רבנן מאן ליזיל ליתביה לדעתיה ניזיל רבי אלעזר בן פדת דמחדדין שמעתתיה אזל יתיב קמיה כל מילתא דהוה אמר רבי יוחנן אמר ליה תניא דמסייעא לך אמר את כבר לקישא בר לקישא כי הוה אמינא מילתא הוה מקשי לי עשרין וארבע קושייתא ומפריקנא ליה עשרין וארבעה פרוקי וממילא רווחא שמעתא ואת אמרת תניא דמסייע לך אטו לא ידענא דשפיר קאמינא הוה קא אזיל וקרע מאניה וקא בכי ואמר היכא את בר לקישא היכא את בר לקישא והוה קא צוח עד דשף דעתיה [מיניה] בעו רבנן רחמי עליה ונח נפשיה

תודה גדולה. אם לא אתה, הייתי ממשיך לשגות שנים. ככה הבנתי, כשסיפרו לי, ולא בדקתי. רק התפלאתי. בן זכאי? – מי שלא ניתן היה להקדימו באמירת שלום, איך זה יכול היה להיות שככה התנהג לתלמידו.
עכשיו, הלכתי ובדקתי. מגיע להם, ליוחנן בן הנפח ובן לקיש, להתנהג ככה אחד לשני. זה שכרם.
וסליחה מבן זכאי.
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 330716
פתאום שמתי לב לאירוניה. הוויכוח שהתחיל את כל הטרגדיה היה על הבנה בכלי מתכת. רבי יוחנן ( בן הנפח!) חושב שברגע שה*נפח* מסיים עם הכלי, הוא טמא ולועג למקור הידע של ריש לקיש ( השודד לשעבר). ממש כמו המתכנתים‏1 שחושבים שהעבודה שלהם נגמרה ברגע שהקוד מתקמפל.

1 לפני שירגמוני בעכברים: מיעוט שבמיעוט.
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 330740
טעו בזה גם שוטים גדולים ממך: תגובה 200515
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 330919
תמהני מה עוללה לך אגדה יפה זו שקיפדת את ראשה:
יומא חד הוה קא סחי ר' יוחנן בירדנא חזייה ריש לקיש ושוור לירדנא אבתריה אמר ליה חילך לאורייתא אמר ליה שופרך לנשי א"ל אי הדרת בך יהיבנא לך אחותי דשפירא מינאי קביל עליה בעי למיהדר לאתויי מאניה ולא מצי הדר אקרייה ואתנייה ושוייה גברא רבא. יומא חד הוו מפלגי בי מדרשא הסייף והסכין והפגיון והרומח...
והלא בלי זה כל הסיפור אינו מובן. אמנם אתה יכול להתלות בגדולים כביאליק ורבניצקי שהביאו אף הם את האגדה כשהיא מפוצלת, אלא כנראה שהם לא עמדו על פישרה.

ועוד תמה אני אם דורש אתה אותה לשבחם או לגנותם של גיבוריה, ומה פירוש "מגיע להם"? מכל מקום אף מעלותיהם של שני חכמים אלה מרובות. ואם היה רבן יוחנן בן זכאי מצוין במידותיו, היה רבי יוחנן מצוין באהבתו הגדולה לתורה. וכן היה רבי יוחנן מפורסם ביופיו הרב.
"האי מאן דבעי מחזי שופריה דרבי יוחנן נייתי כסא דכספא מבי סלקי ונמלייה פרצידיא דרומנא סומקא ונהדר ליה כלילא דוורדא סומקא לפומיה ונותביה בין שמשא לטולא ההוא זהרורי מעין שופריה דר' יוחנן איני" (מקור: שם)
תרגום:"הרוצה לראות יפיו של רבי יוחנן, יביא כוס של כסף צרוף וימלאנו גרעינים של רימון אדום, ויעטר כליל של ורד (=זר ורדים) אדום על פיו, ויניחנו בין חמה לצל - ואותו זוהר מעין יפיו של ר' יוחנן הוא". איזה תיאור. איזה יופי.
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 330965
בכלל, מי אני!

ובכל זאת. כבר מהציטוטים שלמעלה – האלמנה שמתחננת על בעלה (לקיש) ועל אלמנותה היא אחותו, על פי הכתוב, "יהיבנא לך אחותי". לא פלא שאחרי זה היא מגרשת את בנה היתום מפניו, שלא יעשה לו כפי שעשה לאביו.

אם היא ככה מי אנחנו?

כשתלמידו רוצה לנחם ולעזור הוא נוזף בו. זה צריך להספיק לנו, אבל הוא מוסיף: "אני צריך אותך כדי לדעת שדברי יפים"

עוד לפני שנולד, הופכו בורא עולם ליתום, "פשוטו" - אביו מת לאחר עיבורה של אימו, ואימו מתה בלידתו.

ריש לקיש, גם הוא. כמובן מודה ועוזב, אבל כמה הרג אחרי שחזר בתשובה? איך הוא עונה ליוחנן בתשובה לעלבון? "כשודד, הייתי רב ועכשיו אני רב. מה הועלתה לי".

מדוע טורחת הגמרא לצטט אותו מדבר בשבח עצמו? איך הוא מתייחס לברי פלוגתה שרואים בו טרחן, לא טרחן לטובת הטיעונים אלא נגד הטוענים. עליו אומר יוחנן "זו הצרה". מדוע לא רוצים להתחתן עם בנותיו?

גם היופי וגם הכישרון הם חלבונים מולדים. אני צריך לתת להם שכר על כך? להפך, מי שקיבל יופי וחוכמה בלידתו, הוא החייב לי, שלא קיבלתי כלום.

"הנפש", ההיא מהדיון הפסיכופיסי של הדורש, אוהב הבריות, ישעיהו ליבוביץ, עליה מקבלים זכויות.

לגנותם!
רבי יוחנן בן זכאי - האמנם? 331182
ואני הייתי בטוח ש*הכל* זה חלבונים מולדים ואין דבר כזה נפש. עכשיו ערערת לי את הביטחון. וגם איני בטוח מי "נענש" יותר, ר' יוחנן שנולד יתום, או שמא ר' ישעיה שקבר שנים מבניו בחייו. אין צדק בעולם.
אי עופרי ע. טריויי? (מ) (5,6) 330967
חבריה, איני זד! 331192
הוביצר! 331202
:-)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים