על סיגריות וקפה 34112
עד שנות ה-‏80 בערך, העישון היה נפוץ למדי, ללא התגייסות חברתית נורמטיבית לנידויו.
זאת, חרף מחקר רפואי נרחב שהוכיח את נזקיו.
כשאנו רואים סרט בשחור לבן משנות ה-‏40 , כולם עישנו שם. מאידך, כשאנו רואים סרט בן זמננו אודות שנים אלה, העישון איננו קיים.
ב"פרל הרבור" למשל אנו רואים קהלים של חיילים אמריקנים משנות ה-‏40 וזאת ללא סיגריה אחת לרפואה!
מסוף שנות ה-‏70 עולה כפורח גל של אי סובלנות
גלובלי שעליית החומיניזם והפונדמנטליזם האיסלאמי, הגזענות הגורפת ותופעות אחרות, הם חלק ממנו. מדוע? אולי בעקבות העלייה התלולה במחירי הנפט דאז, ומגמות "גג" כלכליות אחרות, המצביעות כביכול על כך שהאוכלוסיה האנושית מתרבה מאד, לכאורה הרבה מעבר ליכולת המשאבים העומדים לרשותנו לכלכל את כולם באופן סביר.
כך, נוצר כביכול צורך מובנה להגדיר קבוצות וציבורים של תת-אנשים (Untermenschen), אשר עקב תיוגם ככאלה הם אמורים להיות "מנושלים" מהזרמת משאבים, ואף הינם מושא לדחפים שמדניים בנוסח "אך, אילו רק החבר'ה האלה חדלו להם להתקיים".
מגמות "פוריטניסטיות" מוכוונות ביעור וטהור
(הלקוח משורש "טוהר") אלה, נושאות בדיוק את
המבנה הצדקתני של העלאת כופרים על המוקד
על ידי הכנסיה והאינקוויזיציה: "מכיוון שהם מקור נגע וטומאה, בראש וראשונה לעצמם, וככאלה, הם מפיצים את הנגע הזה באופן נרחב כלפי אחרים", יש "לטהר" אותם. לעולים על המוקד, לאחר הליך וידויי של עינויים, ניתנה, קודם שריפתם, האפשרות ל"טהור" עצמי בעזרת נישוק הצלב, ומחילה על ידי כומר.
המבנה הצדקתני הטהרני הזה התבטא היטב במגמות
הנידוי כלפי המעשנים "המזיקים/מרעילים את עצמם ואת האחרים": זה התבטא, חשוב להדגיש, בערך מוסף בולט של מחוות "טהור" שונים, ללא כל זיקה לנזק הממשי הנגרם - למשל אף אם המעשן מצוי במרחק של 10 מטר ממך בחלל פתוח יחסית. עצם הויזואליה של מעשן השואף סיגריה הפך מייד לבד אדום, תוך תחושות מאוס אוטו-סומטיים - בתהליכי נידוי טהרנים אלה חזק מאד יסוד האוטוסוגסטייה. המנדה הטהרני, הפך מייד עם הופעת הספקטקל הזה למעין צייד המחכה
בדריכות ובסבלנות עד שהמעשן יחצה מעין קו אדום חברתי, על מנת לשחרר את מטען העוינות הטהרני/צדקתני/שמדני כלפיו.
ערך מוסף זה מתבטא בהגברה (אמפליפיקציה)עצמית וחידוד במאות אחוזים של הרגישות כלפי ריחות העשן והאלרגיה העצמית, ביחס למה שהיה מקובל בשנות ה-‏30 וה-‏40. זאת בניגוד לגורמי נקיון ואסטטיקה אורגניים טבעיים בעלי מקור בלתי חברתי בעיקרו, כגון נקיון ואסטטיקת גוף או מראה אסטטי קביל/נאה. אלה כמעט ואינם כפופים לשינויי תפיסה במרוצת השנים עקב מגמות חברתיות, ונשארים אוניברסליים יחסית.
מהו הטעם לתופעה כה מושרשת ב-‏300 השנים האחרונות, בניגוד לסתם התמכרויות נזקיות נטו, המוקעות מייד ככאלה?
הטבק והקפה (כמובן, יחד עם הקקאו והעגבניות)
הובאו מדרום אמריקה לראשונה במאה ה-‏16.
כבר במאה ה-‏16 החלו להופיע בתי הקפה (והעישון) הראשונים באירופה, שנפוצו יותר במאות ה-‏17 וה-‏18 . גם קפה וגם טבק מכילים חומרים ממריצים כלפי המערכת האדרנרגית והכולירגית במערכת העצבים המרכזית ובמוחנו, אך במינונים לא גבוהים יחסית. לדעתי, ככאלה הם השתלבו היטב במגמות היזמות, החשיבה האקטיבית והמורכבת, ומגמות פעולה רב שלבית
שאיפיינה מאות אלה. בשנים אלה עברה האנושות והתפתחות תודעתה, כמו גם המדע והטכנולוגיה (המהפכה המדעית) קפיצת ענק שכמוה לא ידעה במשך מאות אלפי שנות התפתחות ההומו ספיינס.
הקומפוזיטור יוהאן סבסטיאן באך (1685-1750) אולי גדול הגאונים בהיסטוריה (מעיין מתגבר של תוצרים רב קוליים שאין חקר למורכבותם וקסמם) כתב בהתלהבות את קאנטטת הקפה שלו, שהינה מעין קרדו מוסף ל"סגידתו" לקפה מבחינת גורם משנע חשיבה המסייע לכושר עבודתנו ותחושת החיוניות שלנו (זאת כמובן בצד הגורם המאז'ורי - אישתו אנה מגדלנה, שבתודה אין קץ לה כתב את שירו הנפלא, העשוי להעלות דמעות Bist du bei mir "בהיותך לצידי").
לא לשווא, כל גורם חברתי קמאי ועריץ, השואף להחזיר את האנושות אחורה לתקופת ארכאית, יוצא בראש וראשונה במשנתו התזונתית כנגד הקפה. גם הסיגריות השתלבו איפוא במגמה זאת של יזמות ואקטיביות מחשבתית מורכבת, מאז המאה ה-‏17.

מצד שני (תמיד יש צד שני), אכן הסיגריה פוגעת בריאותית וחזק. רבים מבני הדור ההוא של שנות ה-‏40 מתו בחנק רב-יסורים באמפיזמה.
האם ניתן לראות כאן משהו מעין ניקמתו של האינדיאני באדם הלבן, בעקבות נישולו מהשטחים שברשותו והחשפותו במקומות שונים ללחיי מצער של ניוון חסר תקווה בשמורות?
אכן, חלפתי כאן בדקדקנות על התגובות השונות,
בחפשי אחר דימוי או טעון שיאפשרו בידי להתנתק לאלתר מהעישון, בגילי המאוחר.
ואכן, מצאתי כזה! לאחר השורה בת האלמוות, משהו בנוסח "פה המעשן מצחין יותר מהשרותים של נאסראללה", קפצתי ממקומי כנשוך נחש והסיגריה הבוערת בזווית פי נשמטה לה ללא תקנה. נהדר. תקצר היריעה להביע פה את רחשי תודתי לכותב, שבפסוק קצר אך גדול, נוסח פסוקיהם של חכמי זן, חולל רבות בנפשי.
על סיגריות וקפה 34114
מיכאל יקר,

ודאי לא הייתה כל כוונה להכריז על טיהור! אני קוראת אולי לטיהור אויר, אך לא לטיהור של אנשים. אם תעשן לידי אני אצא נגדך - עד שתכבה את הסיגריה. מרגע שהיא מכובה, אין לי נגדך דבר. אני מרשה לעצמי להאמין שזו היתה כוונתם של רוב המשפטים שהקפיצו אותך.

ואם אתה מחפש סיבה להפסיק לעשן - מעבר לבריאות אישית, או של המשפחה והחברים - אולי העובדה שהרבה אנשים סובלים בגלל זה יכולה להשפיע עליך. לפחות בציבור. זה אולי לא חדש, אבל אולי תחשוב על זה שוב: ההנאה שלך היא בשבילי סיוט. סיוט שאי אפשר (או, למצער, קשה מאוד) להתחמק ממנו.

בהתקפת הצינון הנוכחית אני חייבת לציין שכשחולים - העשן מגעיל שבעתיים.
על סיגריות וקפה 34118
אחת הטכניקות היותר מוכחות להפסקת עישון היא באמצעות אוטו-סוגסטיה. בתהליך של שכנוע עצמי, מצליחים מעשנים רבים להפסיק לעשן ע''י כך שהם מזהים אינטרס אישי שלהם שעומד בניגוד לרצון להמשיך לעשן ושחשיבותו רבה יותר. לדוגמא, אדם שבתפקידו מנהל אנשים אחרים ושהקריירה שלו חשובה לו מאד, אולי יצליח להפסיק לעשן אם ישכנע את עצמו שהעובדה שהוא מעשן גורמת לכפופים לו לזלזל בו ופוגעת ביכולתו להתקדם ולהיות מנהל טוב. דוגמא אחרת ודי נפוצה היא נשים שמפסיקות לעשן בזמן הריון משום שמניעת נזק מהעובר חשובה להן יותר מהכיף שבעישון. הרבה מהן, עם זאת, חוזרות לעשן ישר לאחר הלידה בין השאר מכיוון שהאינטרס של שמירה על בריאות העובר נעלם ושום אינטרס אחר לא תופס את מקומו.

מציאת אינטרס אישי כזה, שמתנגש חזיתית עם העישון מחד ושחשוב יותר מהרצון להמשיך לעשן מאידך, היא תהליך אינדיבידואלי לא פשוט ואין פטנט אחד שיתאים לכולם. לפי דעתי, הקביעה ''אני צריך להפסיק לעשן כי הרבה אנשים זרים מתעצבנים מזה'' לא תעבוד אצל רוב המעשנים כי היא לא מספיק ממוקדת ולא תייצר אצלם את המוטיבציה הדרושה.
על סיגריות וקפה 34119
לנשים בהריון בדרך כלל אין הנאה מעישון. ההריון יוצר שינוי בחוש הטעם ורגישות גדולה מאוד לרעלים שבדרך כלל אנחנו צורכים בחיי היום יום בהנאה רבה כמו קפה, אלכוהול וניקוטין.
זו הסיבה שלנשים בהריון קל מאוד להפסיק לעשן, אין כמעט פיתוי לקחת סיגריה ומייד אחר ההריון כשהגוף חוזר למצב נורמאלי רבות חוזרות לעשן.
על סיגריות וקפה 34120
בהחלט. שלא לדבר על המתח שמתלווה ללידה ושמאד מעודד שימוש באמצעי הרגעה מיידיים כגון סיגריות. עדיין, הנקודה היתה שניתן למצוא מכנה משותף בין הרבה מאד אנשים שהפסיקו ביוזמתם לעשן, וזה שכולם מצאו סיבה מספיק טובה *עבורם* שבדרך כלל איננה אחת מהסיבות הרגילות (כי זה לא בריא, כי זה יקר, וכו'). לכל סיפור אישי תמיד יתלוו עוד הרבה אלמנטים, פיזיולוגיים ואחרים, אבל הבסיס של כולם הוא היכולת של המעשן להשתכנע באמת ובתמים שדבר חשוב יותר עבורו נפגע משום שהוא מעשן.
על סיגריות וקפה 34161
האם בריאות הרך הנולד אינה, גם כן, עילה מספקת להפסקת העישון ????
אני, אישית, מכיר הרבה אנשים שהפסיקו עם מנהג העישון מפאת בריאות ילדם (או ילדיהם), דבר זה יחסית שכיח, והוא מוכיח כי אם האנשים ה"אחרים" הינם בעלי חשיבות כלשהי למעשן, הרי זו עילה מספקת... אך במידה ואנשים אלו לא "חשובים" מספיק, כגון נוער וילדים הפוגשים ברחוב, אין יכולת או אף רצון כלשהו למעשן לשמור על בריאותיהם של אלו, ולזנוח את הסיגריה.
אנוכיות במיטבה.
על סיגריות וקפה 34183
אם אני לא מעשן ליד הרך הנולד אני לא מסכן את בריאותו, זה לא מחייב אותי להמנע מעישון גם כשהוא לא בסביבה ואשר לילדים שאני פוגש ברחוב, הנזק שגורמת להם הסיגריה הוא זניח.
על סיגריות וקפה 34121
זה בדיוק מה שניסיתי לאמר לך - זה לא ש"הרבה אנשים זרים מתעצבנים מזה", אלא שאנשים *סובלים* מזה. זה מה שכתבתי ולזה התכוונתי. זה יכול להיות 'סתם' סחרחורת, דמעות וצריבה בדרכי הנשימה ובעיניים, וזה יכול להיות גם גרוע מזה. למרות שגם אם זה מעצבן זה מספיק רע בעיניי שמישהו מרגיז אחרים וזה בסדר לדעתו.
או שזה לא מספיק לא בסדר בשביל להחליט ללכת למקום אחר בינתיים.
על סיגריות וקפה 34123
מתעצבנים או סובלים - כל עוד מדובר רק במה שמרגישים כל מיני אנשים זרים, הסיכוי של זה לשכנע אדם המכור לסיגריות להפסיק לעשן לגמרי הוא קלוש ביותר עד בלתי קיים. זה ודאי טיעון טוב בעד חוקים למניעת עישון בפומבי ובעד הקצאת אזורי עישון למיניהם, אבל עד כמה שזה מצער, בהקשר של הפסקת עישון מוחלטת אין לסבל האישי שלך כמעשנת פסיבית הרבה משקל.
על סיגריות וקפה 34124
לפחות לגבי חלק מהמקרים שבהם נתקלתי של תגובה גופנית קיצונית לסיגריות, התרשמתי שמדובר בתגובה פסיכוסומטית אם לא התחזות (בן אדם שיושב עם הגב לקבוצת מעשנים ולא מתייחס לזה אבל ברגע שהאדם שמולו שולף סיגריה הוא מקבל בחילה או מישהו שקיבל התקף אסטמה כי חשב שמעשנים במעלית כשבעצם הוא רק הריח ריח סיגריות שדבק לבגדים של אחד האנשים וברגע שהבין את זה ההתקף עבר).
על סיגריות וקפה 34126
יש כמובן הבדל גדול בין תגובה פסיכוסומטית והתחזות.
דחיית עישון ללא פאנטיות 34134
טענות ומענות אודות סבל של ציבור אנשים או "הרבה אנשים אחרים" תוך רימוז דק כפיל לאנוכיותו של גורם הסבל אינן חדשות. כך, ציבור הנוצרים (Corpus Cristi) סבל אנושות
מתופעות הכפירה כפי שהוגדרו על ידי האדונים הדומיניקנים מהאינקויזיציה. גרמנים מהוגנים רבים סבלו מתחושות סלידה ואלרגיה עמוקים כאשר ראו את היהודים עוסקים באין מפרע בעניני תרבות וכלכלה - דבר הרסני לטענת מגני הטוהר והתרבות מהמפלגה הנאצית בכנסים בנירנברג. הידעת איזה סבל נפשי ואחר את גורמת לאנשים דתיים (להבדיל) כאשר הם רואים יהודיה כשרה זוללת חזיר או מעשנת בשבת?
אשר ל"סחרחורת, דמעות וצריבה בדרכי הנשימה ובעיניים או גרוע מזה" (ועוד ממרחק 10 מטר ויותר, כשהמרחק לא מכהה בפגע, כפי ששכיח כיום) הדבר באמת מחריד.
רק מה, מדוע אותו ציבור אנשים רב לא חש בכל העינוי הנורא הזה בשנות ה-‏40, ה-‏30 או במשך מאות שנים? מזוכיזם קבוצתי שהיה נפוץ אצל ציבורים רחבים לפני שנות ה-‏80? אין לכך כל תמיכה.
תופעות היסטריה קבוצתיות מלוות בסממנים סומטיים, עקב שנאת קבוצה אחרת הינם שכיחות. בימי הביניים נהגו אנשים לחוש תחושות הרעלה בולטות עקב כופרים או "מכשפות" (בדרך כלל איזה "קלאפטה" שרצו להפטר ממנה בסביבה). גם בני דודנו הפלשתינאים דווחו על תחושות הרעלה, בחילה, שיתוק, ומגוון של סימפטומים סומטיים עקב השימוש הישראלי במגוון חמרים דמוניים כאורניום ואחרים.
לסיכום, קצת פרופורציה ושכל ישר לא יזיקו כנגד צדקתנות-יתר טהרנית קולקטיבית. אין כוונתי להיות פוגעני, זה לא, אלא רק להעלות המודעות בעניין. זאת כשעישון, בלי קשר לטענה הנכונה אודות הנזק האישי והסביבתי שהוא גורם, עלול להוות, עם זאת, הדק לליבוי רגשות אי סובלנות כלליים, שסופם, מי ישורן?
עשן בעיניים - הבהרה 34139
בפיסקה "גם בני דודנו הפלשתינאים--- עקב השימוש הישראלי במגוון חמרים דמוניים כאורניום ואחרים", יש לקרוא "עקב *שיכנועם העצמי בעלילת* השימוש הישראלי במגוון חומרים דמוניים כאורניום ואחרים (מה שהיה אמור להיות מובן מההקשר).
דחיית עישון ללא פאנטיות 34140
(כתבתי הודעה ארוכה ומנומקת, אך לצערי מוזילה קרס באמצע. מנסה לשחזר מהזיכרון...)

תיאוריה נחמדה. הבעייה היא שבסופו של דבר, המעשן פוגע גם במי שסבלו הנו פיזי לחלוטין (לא שסבל פסיכוסומטי סובל פחות).

אימי, חולה במחלת ריאות בשם ברונכיאקסטסיס, וכרתו חלק מריאתה בעקבות המחלה. לא, המחלה הזו במקרה שלה לא נבעה מעישון (היא לא עישנה מעולם), וכנראה גם לא משהייה ליד מעשנים.

עם זאת, שהייה ליד מעשנים, גורמת לה סבל פיזי גדול, והתעטשויות קיצוניות וחזקות במיוחד המלוות בשיעול (למעשה, מדובר בסוג של התקף אסתמה).

מספיק פעמים ראיתי אותה סובלת מאוד כשמישהו מדליק סיגריה (היא אפילו לא ראתה את הבן אדם) במרחק כ-‏10 מטר ממנה, והמעשן, אם בכלל קישר בין הסיגריה שלו לבין תגובתה, פשוט פורץ בצחוק, כי התגובה שלה נראתה לו משעשעת.
גם אם אינו צוחק, בדרך כלל קשה מאוד לשכנע אותו לכבות את הסיגריה (גם אם הוא מעשן במקום אסור).

ומה רצית? הרי המעשן חושב שהיא "עושה הצגות", ולה אין דרך להוכיח לו אחרת (האם הוא ידרוש ממנה שהיא תראה לו את הצלקת בחזה מהניתוח?).

אני לא בטוחה כמה אפשר לסמוך על סרטי קולנוע מסחריים משנות ה30 וה40 בקשר לכמות המעשנים (היו אז הרבה פחות הגבלות על פרסומת סמוייה, וחברות הטבק ניצלו אותן היטב), אבל אני יכולה להגיד בבירור שאילו היא הייתה חייה בסביבה כזו, היא לא הייתה שורדת זמן רב.

חבל שגם במאה ה-‏21, היא צריכה לעבור סבל כזה בגלל התמכרויות וחוסר התחשבות של אחרים.

אגב, אני עישנתי פעם (במשך חמש שנים, הפסקתי לפני למעלה משנתיים), אולי לא הרבה למדי (כחצי קופסא ביום) אבל אני יכולה להעיד שבהחלט ניתן לשלוט ברצון לסיגריה, ושבעייה בריאותית של אחרים קודמת, ללא כל ספק, מההנאה הפרטית שלי מעישון.
הצדקה מול צדקתנות 34144
נכון, העישון מזיק, ובמקרים מסוימים כמו זה שאתה מציין נזקו ומנת הסבל הנגרם עלולים להיות גבוהים במיוחד. עם זאת, אין מדובר בציבורים רחבים תוך אי-תלות בנסיבות הספציפיות (כגון כשהמעשן מרוחק - ניסיתי להפריד בין הנזק האמיתי ובין התופעה הקבוצתית הנתלית בו כעילה לביטויי שנאה). תופעות רבות אחרות, חלקם "ניטרליות" בדרך כלל, עלולות לגרום סבל במקרים פרטניים:
למשל תנועת כלי רכב מהירה או אף אדם המנפף בהתרגשות בידיו במהירות, במקרה של חולה אפילפסיה. במקרים כאלה, גם הפניה להפסקת מקור הסבל צריכה להעשות על בסיס פרטני.
אבל כאן עלולים אנו, כפי שציין אחד הכותבים, להתקל בתופעות אטימות ובריונות שאינן נפקדות במיוחד ממחוזותינו. אני זוכר מקרה בו לפני שנים רבות, עלתה באיטיות גברת קשישה אחת לאוטובוס, והנהג החל "לזרזה" באמצעות סגירות ופתיחות חלקיות של הדלת הפנאומטית, תוך דחיסת אוויר קולנית (האוטובוסים של דן של פעם).
"אני סובלת ממחלת רגלים קשה, אדון נהג. בבקשה --" התחננה קורבן הבריונות.
"אז אל תקחי אוטובוס גברת, קחי אמבולנס" חרץ הנהג את משפטו בתערובת סחבקיות ונחרצות, לתרועת צחוקם של הנוסעים.
סביר שנורמות אי- סובלנות צדקתנית עשויות לתרום אף הן את חלקן להגברת תוקפנות צפה הרסנית (Free floating hostility) שאינה נדירה במיוחד במקומותינו.
הצדקה מול צדקתנות 34148
אין לך מושג קלוש כמה שאתה מרגיז אותי. "נתלית בו כעילה לביטויי שנאה"! לא פחות.
הקשב-נא: יש לך מנהג מגעיל ומסריח, שגורם לאנשים נזק ממשי. תפסיק לתרץ את זה בשנאה שלי. הבעיה היא בך, לא בי ובשכמותי.
הבעיה באנלוגיה שלך לאישה באוטובוס, היא שבמקרה זה הקורבן הוא זה הבריא, ודווקא הבריון הוא החולה.
דחיית עישון ללא פאנטיות 34147
לא, אתה לא רוצה להיות פוגעני. אתה רק משווה אותנו לנאצים, טוען שאנחנו רוצים להשמיד אנשים, חושב שאנחנו שקרנים פאתולוגיים, ומאשים אותנו בציד מכשפות.

מה אנשים עשו בשנות ה-‏40 ממש לא מעניין אותי (בדיוק כמו שמה שבריטניה עשתה בשנות ה-‏40 לא צריך לעניין אותנו בדיון על פגיעת ישראל בזכויות האדם). אנשים מוזרים, לפעמים, מה אני אגיד לך. זה לא אומר שאני צריך לסבול. אבי מעשן עוד מלפני שנולדתי, ועדיין אני לא יכול לסבול עשן סיגריות. אני לא מדמיין, אני לא מגיב למראה הסיגריה. אני מגיב לריח המזוויע הזה.
חבר שלי גר בגרעין נח"ל. בזמנו, כשידעתי שבקושי יש להם כסף לאוכל, תהיתי מאיפה הכסף לסיגריות של חלק מחברי הגרעין. לתדהמתי, הוא סיפר לי שהם מוציאים כסף מתקציב הגרעין כדי לממן להם סיגריות. כלומר - לא מספיק שאותו חבר שלי ואחרים צריכים לסבול מהריח ומהנזק, הם גם צריכים לממן את זה. לחבר שלי זה לא נראה מוזר. הוא חשב שזה הגיוני. אז מה, הוא מאזוכיסט? לא, הוא סתם קורבן של אנשים כמוך, אנשים שחושבים שבגלל שהם מעשנים יש להם זכויות יתר שאין לאף אחד אחר - הזכות לפגוע בזולת.

אתה חולה? יש לך בעיה נפשית של התמכרות? לך למכון גמילה. צא לי מהריאות. ואל תעז לקרוא לי נאצי.
מה פתאום? 34150
ניתן להאמר: בבל"ת, פופוליזם זול, תוך הסתמכות יתירה על גימיק מוכר היטב שניתן לכנותו "כעסת -צדקת".
זה שהינך "כועס" אינה הוכחה שדבריך תקפים.
יש כאן היפוך לוגי המקובל מאוד ברטוריקה:
נכון שאדם החש צודק - כועס לעיתים, משום שצדק פונה לרגשי "תיקון העיוות" הניסמכים על רגשות כעס (כעס הינו תגובה חשובה, בין היתר לאי צדק). ובכן הצודק -כועס, אך מכאן לא נובע שהכועס - צודק (הגם שגימיק זה מקובל למשל על אנשים המנסים להצדיק הדחפות לראש תור, והם פותחים בהתקפת "צדק עשוק").

נראה שתוך ניצול המומנטום החזק הראשוני של תקיפת הכעס בשם "מה שראוי וצודק", המשכת לאחר מכןבסילופי דברים -וזה עיקר טענתי (אין ביכולתי להוכיח כמובן כי כעסך, הגם שיש כאן קלסיקה של שימוש בדמגוגיה רטורית by the book
הינו לא הולם, ומעבר לפרופורציית הדברים הנטענים על ידי, וכי דומה שעוצמת הכעס שהותזה בהתחלה נועדה להסיח את הדעת מסילופים קשים שיבואו בהמשך). יחסת לי דברים בלי קשר לנאמר על ידי תוך שימוש בשברי ביטויים ללא קשר למה שאמרתי באמת, ותוך השמצה/נאצה אישית קשה כלפי.
הבעייה כאן הינה, שכעס לרוב בא בסיומם של דברים, כתגובה להם - הרי אנו מגיבים ברגשותינו למציאות מסויימת, ולא פוצחים ברגש הכעוס, ואחר מסיידים המציאות בשחור עם הרגש הזה.
ובכן העסק נראה, לאחר התנערות מהפגזת הזעם הראשונית וההשתלחויות שבהמשך, כדמגוגיה, פופוליזם, הסחת דעת, השמצה חסרת שחר, ובבל"ת.
מה פתאום? 34151
לא ציפיתי ממך לשום דבר מלבד התנערות, מיכאל. הפתעת אותי לטובה במספר המצומצם של מילים ארוכות, לעומת זאת.

מיכאל, יש לך מחלה. אתה מכור. ויותר גרוע - אתה מתעקש להדביק אחרים במחלה שלך.
כשאחרים אינם מוכנים להנזק מהמחלה שלך אתה מזדעק כקוזאק הנגזל - איך אנחנו מעיזים לאסור עליך לחנוק אותנו?! מי אנחנו חושבים שאנחנו?!

לא יעזור לך להאשים אותי במיני מילות גנאי חסרות משמעות והקשר. אתה חונק אותי. זה סוף הדיון.
אין עשן - אין סרטן (הצעה לסטיקר) 34164
מאד מאכזב אותי להיות עד להתלהמות הפרימיטיבית הזאת שבאה מכיוונו של מי שמתיימר בדרך כלל להיות אדם נאור יחסית ואפילו פלורליסטי. אתה באמת מאמין שקמפיין שכותרתו היא שקהל המעשנים הוא חבורה של מניאקים מסריחים פותר בעיה כלשהי? הגישה שלך ושל טל כהן שמתגאה באפס אחוזי מאמץ להבין את מצבו של הצד השני ובמקום זה מאשימה אותו באופן קולקטיבי בפגיעה אישית ומכוונת בכם, היא טקטיקה "ימנית" מוכרת שמטרתה לחסל כל סיכוי לפשרה עוד לפני שמתחילים לדון באחת כזאת. שיטה זו גורמת באופן כמעט רפלקסיבי לכל צד להתבצר בעמדותיו, מה שמביא בסופו של דבר להעמקת הפער בין עמדות שני הצדדים ומרחיק את הפתרון עוד יותר.
אין עשן - אין סרטן (הצעה לסטיקר) 34180
מצטער, אבל כשמאשימים אותי בנאציזם ושאר מרעין בישין בגלל שאני לא מוכן לנשום עשן סיגריות - אני נוטה להתרגז ולהתלהם.
אני לא חושב שכל המעשנים הם מניאקים מסריחים ככלל. אבל ברגע שיש להם סיגריה בפה, איכשהו כל בדל של התחשבות נעלם מעיניהם, והם פשוט מתעללים בסובבים אותם עם הסרחון הדוחה הזה.
תראה - ניסו בטוב, ניסו על-ידי איסור בחוק. אבל המעשנים לא מתייחסים. אנשים עדיין מעשנים בבתי חולים, אנשים עדיין זורקים את בדלי הסיגריות המגעילים האלו בכל מקום (למה אני צריך לעשות סריקת מוקשים לפני שאני נשכב על פיסת דשא, כדי להמנע מלקום עם עורך מסריח?), אנשים עדיין מאפרים על הרצפה, אנשים עדיין תוקעים את הסיגריות שלהם מתחת לאף שלי. לאנשים עדיין לא אכפת שאסור לעשן איפה שהם נמצאים, וכפי שכבר ציינתי, הם נוטים לצחוק על כללים שכאלו בפה מלא.
אני לא רואה כאן הרבה מקום להידברות. לקהילת המעשנים אין מנהיגים. צריך לאכוף חוקים קשוחים. אנשים שהם מנומסים ונעימים מטבעם בכל מקרה לא יעברו עליהם. השאר - ישלמו את המחיר.

כפי שאמר לי חבר: אין שום מחקר מדעי שמוכיח שקבלה (פאסיבית) של צ'אפחות בעורף מזיקה לבריאות. אתה יכול לצ'פח אנשים ברחוב באופן חופשי. אם הם מתלוננים - זו בעיה פסיכוסומאטית-נאצית שלהם. שלא ידכאו אותך ואת ההרגל המהנה והבלתי-מזיק שלך!
על סיגריות וקפה 34142
מיכאל,

ראשית, שומר נפשו ירחק ואם אתה רוצה לראות סרטים בהם אנשים מתנהגים פחות או יותר כמו בריאליה צפה בסרטים שלא יצאו מוועדות כותבי התסריטים של הוליווד. אגב, הוליווד קיימת גם בלונדון ובפריז. לך לראות סרטים נפלאים על אנשים נורמליים שמדיעים מאירן, צ'כוסלובקיה,
סקוטלנד (אמש ראיתי פעם נוספת לטובת בתי את Trainspotting שהסיגריה לא משה מזויות פיהם)

שנית, ההגבלה של 10 מטר הינה שרירותית ביותר שכן כל הציבור משלם את מחיר העישון יום יום ממרחק קצר הרבה יותר - מכיסו. קרי פרמיות הביטוחים הרפואיים ושאר ההוצאות הציבוריות על רפואה מתקנת, המשולמת מכיסו של כלל הציבור, על מנת לרפא את הנזקים הנגרמים למעשנים. הרי העישון איננו פורס מאז'ור ויראלי אלא תופעה חברתית ברת שליטה.
על סיגריות וקפה 34146
ב''כן אדוני ראש הממשלה'' מוכיח סר האמפרי לג'ים האקר שתשלום הפנסיות לאורך שנים של חיים למעשנים יעלה למשלם המיסים יותר מאשר הטיפולים הרפואיים הכרוכים בעישון.
לכן, המעשנים הם בעצם אלטרואיסטים שמוסרים את נפשם למען הכלל.
על סיגריות וקפה 34145
תגובה נפלאה.תודה.
על סיגריות וקפה 34165
נראה לי שמיכאל נופל בטענה שלו עצמו. כל מי שמתנגד לעישון מצטייר בדבריו כפנאט אי-רציונלי. (פנאטיות-מה? :)
בסופו של דבר, אני אישית מעריכה את אותם אנשים שמתחשבים, וכועסת על מי שמזלזלים (נוסח אותם שאמרו לדובי 'לך חפש'). אבל גם אלה יכולים לפגוע במישהו מבלי משים - כמו השכן שלי, שמקפיד לעשן רק במרפסת, כדי לא לפגוע באשה ובילדים. אלא שהעשן נכנס הישר לחלון שלנו, ואמא שלי היפר-אלרגית (=אלרגית כמעט לכל דבר), ואידך זיל גמור.
שאלה 34184
מה קורה לאמא שלך כשעובר לידה אוטובוס ברחוב?
שאלה 34185
אתה יודע מה?.. אתה צודק. מחר נעבור דירה לגור ליד מפעלי חיפה.

ובעברית: הכמות גם חשובה.
מעבר לזה שיש חומרים מסוימים בסיגריות שכנראה מפריעים לה יותר.. (אני כבר שומעת את מיכאל אומר שזה פסיכוסומטי..:)
והיא אכן מנסה כמה שפחות להיות בסיטואציות כאלה. או ליד צבע, או בקרבת בושם, או ריסוסים למיניהם, או- ..אוף.
שאלה 34191
מה שאני מנסה להגיד שהמקרה של אמא שלך הוא קיצוני בחומרתו ולכן הוא לא דוגמה כל כך מוצלחת לאנטראקציה בין מעשנים ללא מעשנים.
שאלה 34193
מה שאתה אומר הוא שלסבל יש דרגות שונות. בסדר. אז בפעם הבאה שיהיה מעשן בלתי מתחשב בסביבה, נבדוק את מידת אי ההתחשבות בהתאם למידת הסבל של הנוכחים.
give me a break!
אז אם אצל אמא שלי יש תגובה אלרגית, ולתינוקת של החברה שלי צורבות העיניים, ולי 'סתם' תחושת מחנק ולדובי תחושת סירחון - אז מה. סבל זה סבל זה סבל. ומי שלא מתחשב הוא חסר התחשבות בלי קשר. לפי מה שהבנתי אתה עצמך כן מנסה להתחשב. כל הכבוד, אבל אני מצדדת באיסורים דווקא בגלל כל מי שלא מנסים. ובגללם גם אתה נענש.
ואגב, חשבת על זה שהתענוג שלך בבית קפה הוא הסיוט שלי?.. כן, לרוב אני שותקת. זה לא אומר שטוב לי עם זה - זה פשוט רע הכרחי. אם אני רוצה להיות עם החברים שלי, אני גם כן צריכה להתפשר כשהם מעשנים. מה שנקרא "לך חפש ת'חברים שלך"..
שאלה 34194
לא. מה שאני אומר זה שאי אפשר להתיישר לפי המקרה הכי קיצוני כל הזמן.

לרוב האנשים לא נעים כשמישהו לידם מדבר בקול רם. יש אנשים שזה עושה להם מיגרנה נוראית (הייתה לי שכנה כזו בבניין שבו גדלתי).
כשאת רוצה להסב את תשומת ליבו של מישהו שנמצא בצד השני של הרחוב את יכולה לחצות את הכביש, להתקרב אליו ואז לקרוא בשמו בעוצמת קול של דיבור רגיל, מצד שני את יכולה לקרוא לו בקול רם ממרחק. אני משער שאם היית יודעת שלידך יש מישהו שהקריאה הזו תסב לו סבל רב את לא תצעקי אבל אם את לא מודעת לזה ומדובר בשעה סבירה ומרחק סביר את תצעקי. יתכן שתגרמי לשכנה שלי להתקף מיגרנה אבל אי אפשר לצפות ממך לישר קו עם המקרה הכי קיצוני.

חוץ מזה ריח כזה ברמה הזו נכנס בעיני לקטגוריה של פגיעה ברגשות ולא יותר מזה. כאן השיקול היחידי הוא נימוס ורצון טוב, והדברים שחלק מהכותבים בדיון הזה כתבו מוציאים לי את החשק לרצון טוב.
שאלה 34195
העניין הוא שכשמישהו 'מתנגד עישון' מוציא לך את החשק לרצון טוב, אתה יכול לעשן לו בפרצוף. מה אני אמורה לעשות כשמעשן אנטיפט מוציא לי את החשק לרצון טוב?
שאלה 34196
לקרוא למשטרה. מאז החוק החדש (שנכנס לתוקף באחד באוגוסט 2001), רוב הסיכויים הם שאותו מעשן אנטיפט גם עובר על החוק.
שאלה 34199
מה שאת עושה כשאנטיפט עוקף אותך בתור, צופר מתחת לחלון שלך באמצע הלילה או מחליט לא להתרחץ שבוע ואז נעמד לידך באוטובוס. פשוט תתיחסי לזה כמו לעוד מפגע שאת כאדם שחי בחברה נפגע ממנו, וזה המחיר של לחיות עם עוד אנשים בעולם.

בין התגובות במאמר הזה התיחסו למעשנים כאנשים חולים, השוו אותנו למצורעים וחולי שחפת, השוו את הפה שלנו לשירותים של נסראללה ומישהו אפילו הציע לירות לנו בראש (כדי לחסוך זמן). העלו תיאוריה לא מבוססת אבל מתאימה לדימוניזציה שנהוג לעשות לנו שאנחנו שודדים את הקופה הציבורית בכך שניצרוך יותר כסף בטיפולים רפואיים. בקיצור לא מנסים למצוא פתרון אלא רק להשמיץ ולהגביל.
34201
האמת?.. צחקתי מאוד כשקראתי את התגובה שלך. אני מניחה שאתה לא צחקת כשקראת אותה.
אבל אתה צריך להבין שאנשים שמרגישים שפוגעים בבריאותם וברגשותיהם, ואחר כך גם מצדיקים את זה, לא ממש רגישים כשהם מגיבים לזה. כשמישהו גם פוגע בך כשאתה אומר שזה נמאס, אתה לא עושה יותר מדי חשבון מי יעלב. אתה מגיב, ותו לא.
העובדה שאתה עצמך משווה עישון למישהו שצופר לי באמצע הלילה מתחת לחלון, לא מתקלח שבוע לפני שהוא עומד לידי באוטובוס, או עוקף אותי בתור, מדברת בעד עצמה..
34205
אף אחד לא הצדיק את הפגעה בבריאות, אף אחד לא פוגע לך בבריאות. כשאני מעשן ברחוב ואת עוברת לידי הבריאות שלך לא נפגעת. לכל היותר נגרמת לך אי נוחות, כמו שהיתה נגרמת לך אם לא הייתי מתרחץ או שם יותר מידי אפטר שייב. את לא תעיזי לצרוח על מישהו ברחוב ''מה אתה חושב לעצמך, אתה מסריח כמו השירותים של נסראללה, שים דאורדורנט מען השם'', מעשנים סופגים כאלו הערות כאלו.
34213
אבל מה שכתבת נכון גם כשמישהו בעבודה ''רק'' מעיר לך הערות מיניות מטרידות וגם בדוגמא שמישהו פה נתן עם הצפחות. אז מה אם זה רק אי נוחות וזה לא פגיעה בבריאות זה עדיין בתחום של זכותו של אדם שלא יעשו לו את הדברים האלה בטח לא שיכפו עלוי.
34215
להזכירך, החוק על הטרדה מינית נחשב לשנוי במחלוקת, ואכן ישנם רבים שטוענים שלמנוע מהם להעיר הערות מיניות פוגע בהנאתם מהעבודה ומהווה כניסה לא רצויה לרשות הפרט.

ועדיין אין חוק המונע מתן צפחות ברחוב.
34367
ההבדל הוא שצ'פחה או הערה מינית היא דבר שמכוון כלפיך ולכן אתה יכול לדרוש שיפסק, בעוד שעישון הוא דבר שאדם עושה עם עצמו (למעט מקרים שבהם אדם נצמד אליך ומפריח עשן בפרצופך אבל אני לא מדבר על מקרים כאלו) בדומה לדיבור בקול חזק מידי לטעמך או לבישת לבוש בטעם רע, כל עוד הוא בגבול הסביר (ולגבי עישון בניגוד שלדוגמאות האחרות, החוק מגדיר בדיוק מה סביר), אין לך ברירה אלא לקבל את זה או לכל היותר לבקש התחשבות.
34370
בנקודה הזו אני יכולה להבין אדם דתי שברחוב מצוי רואה בחורות בלבוש מינימלי ואין לו אפשרות לעשות כלום, בערך. אז פוגעים בך - תשתוק.
34371
אז תתחילי להסתובב עם חצאית, כיסוי ראש ושרוולים ארוכים, שחס וחלילה לא תפגעי באף אחד.
34373
אני יכולה להבין יותר דברים משאני יכולה לקבל. ככה זה. מה אפשר לעשות עם זה - זו שאלה אחרת.
34384
ההבדל, כמובן, הוא שמעישון פסיבי יש פגיעה פיזית מוכחת, בעוד שראיית נשים לא צנועות לא גורמת לפגיעה פיזית מוכחת. החוק, כידוע לך, לא קובע עונש על עלבון או פגיעה בציפור נפשו של אדם. מותר לך לקלל בן-אדם כמה שאת רוצה, והוא לא יוכל לתבוע אותך. תני לו סטירה - והוא יכול לגרור אותך לבית-משפט.
34396
זה לא גורם לי להרגיש יותר טוב. אבל אולי זה עוזר לי להבין למה מישהו לא מפסיק לעשן בציבור. אבל לא כך לגבי מי שמעשן במופגן לתוך פרצופם של אנשים, או אחרי שביקשו שיפסיק כי זה מפריע.
34397
כבר סיכמנו שאנשים שעושים את זה הם בריונים חסרי נימוס ועכשיו, ברוב המקרים גם עברינים.
שאלה ענינית 34202
אתה מעשן כי לא מדאיגה אותך הפגיעה בבריאות
או כי ניסית להפסיק ולא הצלחת? (אני שואלת רק בשביל להבין).
שאלה ענינית 34204
אני מעשן מעט מאוד ולא באופן קבוע. העישון נמצא בשליטתי ויעידו על כך הפסקות ארוכות למדי שאני לוקח מידי פעם.
אני לא מעשן מתוך תחושת צורך אלא לשם הנאה בלבד, אני יודע מהו המחיר שאני עלול לשלם על ההנאה הזו ואני מוכן לו.
אני מעשן בעיקר כחלק מבילוי בבתי קפה פאבים ומסעדות, במקומות כאלו ההנאה שלי נפגעת אם העישון נמנע ממני, במיוחד בפאבים שבהם העישון הוא חלק מהאוירה ובתי קפה שמציעים קפה משובח. דעתי היא ששתיית קפה טוב בלי סיגריה היא פשוט בזבוז (כבר עדיף לשתות נס קפה עלית עם טעם של דבק ככה לפחות אני לא מרגיש שאני מפסיד משהו).
עישון בפאבים 34218
אני לא הולך לפאבים. אבל בהיותנו זה עתה באירלנד רצינו, כפי שהמליצו לנו, גם ללכת ל ''פאב מוסיקאלי'', כדי לשמוע שם מוסיקה ושירה איריים.
הלכנו לפאב כזה ו ''עפנו'' מייד חזרה החוצה בגלל אי הנעימות שנבעה מהצפיפות, ובמיוחד מעשן הסיגריות הכבד (שהיה מעורב גם באדי אלכוהול).
זה היה הניסיון הראשון והאחרון. . .
באמת ? 34266
ראיתי פעם לאורך זמן אדם החולה בסרטן?
אתה בטוח שאתה יודע מה המחיר האמיתי?
תבקר פעם בבית החולים במקום הקרוב לבית מגוריך. וחסוך ממני כל אנלוגיה זולה לתאונות דרכים, אוטובוסים וירחוני גברים.
עשה זאת בשביל עצמך.
שאלה ענינית 35624
אני לא מעשן אבל אני חושב שאתה צודק לגמרי.
כי זאת האווירה ובלי האווירה הזאת לא שווה המסיבה או המקום בילוי שבו אתה נמצא .
על סיגריות וקפה 34209
לשירותך בכל עת.
על סיגריות וקפה 35622
כמה אתה רושם ?
למי יש כוח לקרוא את כל זה ?
חחחחחחח
תרשום בקצרה
ירצו יאכלו, לא ירצו לא יאכלו 35631
הרי אתה מופצץ במידע כל הזמן, ומקדיש לו בודאי לא מעט מזמנך. כאילו היית אומר, למי יש כוח לראות כתבה זו, 6 דקות שלמות בטלויזיה. רק שבמקרה של טלויזיה עליך לחכות בסבלנות עד תום הכתבה כדי לראות זו שתופיע אחריה. ואילו בחומר כתוב, אתה יכול לעשות גלילה כרצונך ובקצב שלך. אף אחד לא כופה עליך "לקרוא בסבלנות" את הכתוב, ביכולתך לתפעל במו ידיך את העדפותיך.

וכבר אמר מי שאמר "יותר משרוצה המלפפון לינוק, רוצה היונק למלפפן"
ירצו יאכלו, לא ירצו לא יאכלו 35707
ומה אתה במשפט הזה המלפפון או היונק ?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים