בתשובה להאייל האלמוני, 28/11/05 0:13
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349404
כשאני אומר ''לא כולם מסכימים'' הכוונה שלי ''זו לא אקסיומה, נסה להסביר למה אתה צודק והם טועים''.

ובעניין ''תנו לצה''ל לנצח - חשבתי שמשמעות האמירה הזו היא ''תנו לצה''ל להרוג טרוריסטים גם אם אזרחים ייפגעו'', לא ''תנו לצה''ל להשמיד את הפלסטינאים בעזרת כל הכוח הצבאי שלנו (כולל פצצות אטום)''.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349420
פצצות אטום? לא נסחפת? אפילו הפוליטיקאי המטורף ביותר לא יציע את זה. ולא רק משום שהם קרובים מדי (גיאוגרפית) - הרי פצצות כאלה יזהמו גם שטחים שלנו... להזכירך, עד היום הייתה רק מעצמה אחת שהטילה פצצות אטום על בני אדם. וזה היה במלחמת עולם. וגם הפצצות האלה שנויות מאוד במחלוקת. מבחינה מדינית, לו היינו חלילה מתכננים דבר כזה - המדינה הזאת הייתה גמורה.
להשמיד את כל הפלסטינים? בלי פצצות כאלה, זה עניין קשה וממושך, אפילו לצה"ל. אפילו אביגדור ליברמן ושות' יודעים שלא אומרים דברים כאלה בקול רם: אפילו הם תלויים, בכל זאת, באיזושהי תמיכה מינימלית מבחוץ.
המנטרה "תנו לצה"ל לנצח" פירושה הרבה יותר מ"תנו לבצע חיסולים גם אם ייפגעו אזרחים". וכבר לא מעט אנשים בפוליטיקה הציעו להחריב את עזה לחלוטין, להיכנס בכל הכח עם טנקים ונגמ"שים לשם ולג'נין וכיו"ב.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349483
אם לדעתך טרוריסטים פלסטינאים היו מסוגלים לפוצץ פצצות אטום בלב תל אביב - הם היו עושים את זה?

והאם "להחריב עזה לחלוטין" פירושו "לחסל את יושבי עזה"?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349491
טרוריסטים פלסטינים לא היו עושים את זה.
אין לנו מה לאבד מלבד את כרומוזומינו 349492
אני לא האלמוני, אבל אני חושב שיש פלגים שהיו עשויים לעשות זאת. למה לא?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349656
אאל''ט, ליברמן הציע בזמנו לפוצץ את סכר אסואן.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349665
בפצצת אטום?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349696
זה משנה?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349698
זה לא?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349714
למצרים אני לא חושב שזה ישנה אם הסכר נהרס מפצצה רגילה או מפצצות (והרבה) רגילות. מספר הנפגעים יהיה בערך אותו הדבר.
לנו, זה אולי כן ישנה - נהיה הראשונים להפעיל נשק גרעיני מאז מלחמת העולם הראשונה. זה לא כבוד גדול ובטח לא יעזור לנו להצדיק את הריסת סכר אסואן (בהנחה שהיתה לנו סיבה טובה לעשות את זה מלכתחילה).
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349720
ראשונים מאז מלחמת העולם *השנייה*.
פצצת אטום הורגת הרבה יותר אנשים מפצצה רגילה (מישהו דיבר על רבות?), ובאופן הרבה יותר מחריד.
ובכל מקרה, נקווה כמובן ששום הצעה מוטרפת כזו לא תגיע מלכתחילה לידי מחשבה מעשית כלשהי. (אם כי בארץ לעולם אין לדעת).
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349722
השניה כמובן. עד כמה שאני זוכר, אזור סכר אסואן לא מיושב בצפיפות ורוב ההרוגים יהיו ישירות מההצפה ובעקיפין ממחסור במים ורעב עם התרוקנות האגם. לכן אין חשיבות לדרך בה הורסים את הסכר.
כמובן שיש לקוות שהסכר יוסיף לעמוד על תילו ושלא תהיה סיבה (מוצדקת או לא) להרוס אותו.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349724
איזו סיבה יכולה להיות "מוצדקת"?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349738
למשל, התקפה מצרית על ישראל שמסכנת את קיומה או חלק ניכר מאוכלוסייתה.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349752
גם אני הלכתי להגיד את זה, אבל במחשבה שנייה, אני תוהה - נניח שקיימת מתקפה כזו. איך הריסת הסכר תסייע לנו? *איום* בהריסת הסכר יסייע, וגם (סליחה על הציניות) הפצצה על ערים במצרים שתגרום לנפגעים רבים ותראה שאנחנו לא מהססים לגרום למוות תסייע בהבהרת הנקודה ש*נעז* לפוצץ את הסכר. אבל ברגע שבו אנחנו ממש מפוצצים את הסכר, מה הלאה? אין לנו יותר את קלף האיום.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349765
בהנחה שזה לא נעשה כנקמה על התקפה שהסתיימה בתבוסתנו, יתכן מאוד שבעקבות הרס כזה המצרים לא יוכלו או לא ירצו להמשיך להלחם.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349805
לא ההפך? ייתכן בגלל הנזק האדיר הרצון של המצרים לנקמה יהיה גדול פי כמה וכמה.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349813
נקמה? איך הנקמה תסייע למצרים?
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349889
לא אמרתי שהיא תסייע להם. צריך לזכור שהשאלה היא לא ''האם נהרוס את סכר אסואן בנסיבות מסויימות'' אלא ''האם מוצדק להרוס את סכר אסואן בנסיבות מסויימות''. גם הנקמה של המצרים לא תהיה מוצדקת, אבל לא על זה אנחנו מדברים.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349824
הרס ואובדן חיי אם בהיקף מספיק גדול, יכול לרפות את הידיים של העם הנחוש ביותר (או לפחות של מנהיגיו ושל חייליו).
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349890
לאור הירושימה ונגסקי, אני נוטה להסכים איתך ולסיים כאן עד שיבואו הדוגמאות הנגדיות.
אם אני לא טועה 349903
גם בקוריאה וגם בוייטנאם נהרגו יותר ממליון צפון-Xים.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 350038
אם כך, בעצם, כל סוגי "נשק יום הדין" הם חסרי משמעות? פרדוקס מעניין, שאכן היה מתקיים אם כל מנהיגי העולם היו אנשים רציונלים לחלוטין. אבל זה בעצם כל הרעיון כאן, לא? להפגין כלפי הצד השני רוח של "תחזיקו אותי, אני מטורף!". מזכיר את ד"ר סטריינג'לאב.

בכל אופן, אפשר לחשוב על כמה סיבות לשימוש בפצצת אטום גם לאחר שכבר התקיימה אותה מתקפה. אני לא יודע מה עבר בראשו של טרומן כשהוא הטיל את הפצצות על יפן, אבל אני מניח שיש שלושה הסברים להפצצה, לאו דווקא בסדר הבא:
1. נקמה אישית ולאומית על מתקפת פרל הארבור.
2. הרתעה של ברה"מ במסגרת כללי המשחק החדשים.
3. הרצון למנוע כניסה רגלית ליפן שתגרום אבידות רבות לארה"ב.

כיוון שאני לא מאמין בנקמה, אני חושב שהסיבה השנייה בהחלט יכולה להיות שימושית גם לישראל - הרתעה של מדינות אחרות שיתכננו מתקפות דומות בהמשך (לכן, למשל, תכננה ישראל לחסל את סדאם חוסיין לאחר מלחמת המפרץ הראשונה בה ארה"ב כפו עליה מדיניות של איפוק).

טוב, הרחבתי טיפה יותר מדי.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 350054
"אם כך, בעצם, כל סוגי "נשק יום הדין" הם חסרי משמעות? פרדוקס מעניין, שאכן היה מתקיים אם כל מנהיגי העולם היו אנשים רציונלים לחלוטין. אבל זה בעצם כל הרעיון כאן, לא? להפגין כלפי הצד השני רוח של "תחזיקו אותי, אני מטורף!". מזכיר את ד"ר סטריינג'לאב."

בדיוק מדובר על כך בספר "כיצד פועל המוח" של סטיבן פינקר, עם ההזכר של אותו הסרט.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 350253
כן, בעקבות האזכור הזה ראיתי את הסרט, למען האמת.
מה שאיני אוהב בספרים כאלה 349819
לא, הוא לא הציע את זה. הוא אמר שהאפשרות הטכנית לעשות את זה תרתיע את המצרים מכניסה למלחמה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים