בתשובה לראובן, 15/01/06 11:28
יודה יודה יה יודה 361171
העניין למיטב הבנתי קשור יותר למצלול.
כשמישהו לא מפסיק לדבר על חטאיו של Judas, מה שעומד מאחורי זה במקרים רבים זה הבעייה האישית שיש לו עם Jews או Juden.
יודה יודה יה יודה 361172
לא הבנתי את הקשר. הכנסיה לא ביטלה את השם שלו, היא ביטלה את האשם שלו.
יודה יודה יה יודה 361180
אני לא בקיאה בפתלתולי התאולוגיה הקתולית העכשוית. מה שאני יודעת זה שבטקסטים מתקופות שונות בהסטוריה הנוצרית, החיבור בין יהודה איש קריות ליהודים נעשה שוב ושוב, אם בצורה ישירה, ואם בצורה מרומזת. המיתולוגיה של הדמות הזו טעונה בגלל זה.

אפשר להתווכח עם העמדות של הכנסיה הקתולית בכל מני נושאים אקטואליים, אבל אני חושבת שזה לא מוגזם להגיד שמישהו שם מתאמץ בהשלטת נורמות יותר הומניות מה שהיו במוסד זה בעבר.

כשאתה מנסח גירסא מרוככת יותר ליהודה איש קריות, לא רק שאתה מתנתק ממסורת אנטימשמה, אתה גם מוותר על הצורך הפסיכולוגי שלך לתלות בעזרת שקי כסף כל מני בוגדים שלא ראו את האור.
דטרמניזם תאולוגי 361186
תכלס, איש קריות ניצלה עכשיו בגהינום או לא?
דטרמניזם 361188
כשאגיע לשם, אדווח.
מגיבות מהגהינום! 361190
אם במקרה תגיעי לגן עדן או לכור המצרף, אז זה גם בסדר, אני אשתמש באלימינציה.
מגיבות מהגהינום! 361333
כור המצרף אינו מיועד לביטול כמו הלימבו?
מגיבות מהגהינום! 361422
אלימינציה כבר אמרתי?
יודה יודה יה יודה 361173
כשקוראים למישהו ג'ודס לא מתכוונים ליהודי, אלא לבוגד.
כשקוראים למשהו ג'ודס לא מתכוונים ליהודי, אלא לחור הצצה.
יודה יודה יה יודה 361177
אל תשכח שבמילון הזה יש גם פיליסטין (בריון אלים).
יודה יודה יה יודה 361182
אה?
יודה יודה יה יודה 361187
נדמה לי ש philistine משמעו בור ועם הארץ.
יודה יודה יה יודה 361189
אין כאן שום דמיון. זה פשוט המצב.
יודה יודה יה יודה 361191
אה?
יודה יודה יה יודה 361192
פיליסטין הוא אכן בור ועם הארץ.
יודה יודה יה יודה 361194
לא עוקב (מצטער), האם אתה האלמוני שאמרת שמדובר בבריון אלים?
יודה יודה יה יודה 361197
לא, אני זאת שאמרה "אה?"
יודה יודה יה יודה 361198
אה.
האלמונית שאמרה -אה? 361200
מכיוון ששכ"ג גנב לי את התגובה האויה, לא נותר לי אלא להגיד:
"Ekky-ekky-ekky-ekky-z'Bang, zoom-Boing, z'nourrrwringmm".
האלמונית שאמרה -אה? 361201
אויה, נשמטה לי ריש מראויה.
האלמונית שאמרה -אה? 361202
בדיוק.
האלמונית שאמרה -אה? 361204
Ooo eee, ooo ah ah, ting tang, walla walla bing bang
האלמונית שאמרה -אה? 361206
Rama Lama, Rama Lama Ding Dong
האלמונית שאמרה -אה? 361212
Rama Rama Hari Hari
שלום כיתה אלף 361214
רמה קמה רמה נמה.
יודה יודה יה יודה 361881
פלישתי. לא פלשתיני.
יודה יודה יה יודה 362012
השם בעברית פלשטיני נובע מהשם האנגלי פיליסטיין שהוא פשוט כינוי ליושב בחבל פלשת, דהיינו פלישתי.
(אם חזרתי על הברור מאליו, עמך הסליחה).
יודה יודה יה יודה 362019
לא. השם בעברית פלשתיני נובע מהשם פלסטיין, שהוא גרסא אנגלית לפלסתינא, שהוא השם שהרומאים נתנו ליהודה (שעד אז קראו לה Judea בלע"ז) כאקט ענישה, לאחר מרד בר כוכבא.
philistine במשמעות בריון אלים / בור ועם הארץ מקורו בגוליית, לדעתי.
יודה יודה יה יודה 362026
אבל philistine איננו בריון אלים, אלא רק בור ועם הארץ.
יודה יודה יה יודה 362031
היתה כאן מחלוקת על כך, לפי מה שהבנתי.

על כל פנים, הבריטים לא ממש באו במגע עם הפלשתינים לפני 1917.
מישהו יודע ממתי הביטוי?
יודה יודה יה יודה 362033
מצאתי.
לא ביטוי חדש כלל וכלל.
יודה יודה יה יודה 362034
בירור זריז בOED מעלה שהשימוש האנגלי הקדום ביותר ל philistine במובנו התנכ"י הוא מסביבות 1340. השימוש הקדום ביותר למובן הכללי של בור הוא מ 1824, שהגיע לאנגלית דווקא מגרמנית philister. כך כינו הסטודנטים את אנשי העיר שאינם סטודנטים, קרי לחסרי החינוך או חסרי התרבות. המונח הגרמני, המבוסס על סיפור שימשון, נולד בסוף המאה ה17 בתפילת אשכבה לסטודנט שנרצח במריבה עם אנשי העיר.
יודה יודה יה יודה 362039
תודה.
יש לך לינק לOED?
יודה יודה יה יודה 362040
לא.
יודה יודה יה יודה 362081
ניחוש פראי: בניגוד לטכניון, ספק האינטרנט שלך אינו מנוי על OED.

האמריקאים, כהרגלם, פחות יסודיים מהאנגלים, אבל הרבה יותר מתחשבים בפשוטי העם ונותנים לקרוא בחינם
יודה יודה יה יודה 362130
עכש"י, הOED שייך לחברה אמריקאית. בכל מיקרה, העורך הראשי שיידלואר הוא יליד(=נייטיב) אמריקאי. (גם אנציקלופדיה בריטניקה היא אמריקקאית).
יודה יודה יה יודה 362141
אני עוסק בדעות קדומות, ואתה מבלבל אותי עם עובדות?

(אגב, כשיפני קונה חמנייה של ואן גוך, היא מפסיקה להיות פלמית?)
יודה יודה יה יודה 362181
(אולי, אם הוא יוסיף לה שפם, וישנה את החתימה).
יודה יודה יה יודה 362159
כלומר אינדיאני?
יודה יודה יה יודה 362182
רק אם השפה שלך הוא 1:1.
יודה יודה יה יודה 378514
וכאן יותר כיף
יודה יודה יה יודה 362072
אם כבר הגענו עד הלום, ראוי להזכיר שלא על שם שמשון הגיבור נקראו חסרי החינוך, אלא הפלישתים בהם נלחם (''תמות נפשי עם פלישתים''), כלומר מקור השם אכן ביושבי מחוז פלשת.
יודה יודה יה יודה 362079
אף אחד לא בא במגע עם ה"פלשתינים" לפני 1917, מהסיבה הפשוטה שלא היה כזה עם אז (כמו שלא היו סורים, ירדנים, עיראקים או אפילו ישראלים)
תחילת התגבשותו היא עם מימוש הסכמי אוסלו, שהביאו ליצירת זהות לאומית. אולי אפילו ב1987 - תחילת האינתיפאדה. ניתן בדוחק להקדים את זה ל 1965 עם ניסוח ה"אמנה הפלסטינית", אבל 1917? נו באמת...
יודה יודה יה יודה 362174
אתה טועה ובגדול. הציבור הפלסטינאי החל להתארגן עוד ב-‏1917. לא כמדינה אבל קמו ארגונים שונים.
יודה יודה יה יודה 362472
גם "הציבור הישראלי" התחיל להתארגן הרבה לפני שקמה מדינת ישראל, ובכל זאת לא היו ישראלים עד 1947. היו "יהודים ארצישראלים", היה "יישוב" וכו', אבל לא היה עם ישראלי.
כנ"ל גם "עם סורי" לפני 1946 וכו'.
יודה יודה יה יודה 362592
אתה טענת שאף אחד לא בא במגע עם הפלסטינאים כי לא היה עם כזה. האם באים במגע רק עם עם? היהודים הארץ ישראלים לא יכלו לבוא במגע עם אף אחד? אינני מבין את הלוגיקה שלך. אפשר שהפלסטינאים לא היו בני אדם ולכן אי אפשר היה לדבר עימם.
כשאת בא במגע עם הבוס שלך אתה עם והוא עם?
יודה יודה יה יודה 362655
נו, מקביעה חד משמעית שלפיה ''אני טועה בגדול'', הגענו למצב שבו אתה מתפתל בהסברים.
וזה שאתה לא מבין לוגיקה פשוטה, זה לא חדש.
יודה יודה יה יודה 362856
למה מתפתל? אני מנסה לנמק לך את דברי. אינני אוהב להסתפק בקביעה "שאתה לא מבין לוגיקה פשוטה" כמו שאמרת, יענו שאני טיפש.
יודה יודה יה יודה 362687
כשעידן בא במגע עם הבוס שלו, הבוס שלו הוא הבוס שלו, ועידן הוא עידן.
אין עם של בוסים, ואין הגדרה עצמית לבוסים. כפי שאין הגדרה עצמית לכורסאות.
יודה יודה יה יודה 362689
הכל הבנתי רק לא מי זה עידן?
יודה יודה יה יודה 362691
עידן זה בחור אחד שמאוד נעלב כשלא כותבים את שמו כפי רצונו, אבל הוא עצמו לא תמיד חס במיוחד על כבודם של אחרים ופה ושם גם אינו בוחל בעלבונות.
יודה יודה יה יודה 362697
idan.
philister 362111
השם philister מקורו ביוונית (philisteim) שהוא אכן השם היווני לעם הפלישתי מהמקורות. על-פי ה-DUDEN הגרמני הוא נכנס לשימוש במאה ה-‏17 במובן הידוע בו משתמשים בו גם באנגלית.
יודה יודה יה יודה 362092
ואם כבר עסקינן בעניין זה, הרי שהפלשתים נקראו כך מכיון שהיו פולשים: לעומת התושבים המקומיים שהיו ממוצא שמי (מגוון למדי). הפלשתים היו זרים - "גויי ים" - ממוצא יווני.
יודה יודה יה יודה 362096
הפלישתים נקראים פלשתים משום שהם צאצאיו של פלישתים, בנו של כסלחים, בנו של מצרים, בנו של חם, בנו של נח.
יודה יודה יה יודה 362104
גם בשפות שמיות אחרות יש הד לזרותם של הפלשתים בשמם. כך למשל אצל החתים הם נקראו אלופילי (זרים).
לטינית 362094
האנגלית שאלה את השם palestina מהלטינית (רומית). השם ניתן לחבל ארץ זה עם השלטון הרומאי שם.
לטינית 362103
palestina secunda ,palestina prima ו-palestina tertia (פלשתינה II I ו-III)אלו שלושת המחוזות להם התחלקה ארץ ישראל בימי הרומאים.
לטינית 362119
החל ממתי?
ככל הידוע לי, זה קרה לאחר מרד בר כוכבא, כאקט ענישה. באותה נשימה שינו את שם ירושלים לאיליה קפיטולינה.
לטינית 362122
הוא שאמרת.

אגב, ככל הידוע לי (ותקני אותי אם אני טועה) השם צריך להיות Iuda ברומית או Juda על-פי הלטינית של ימי הביניים.
Ivdea 362127
אני לא מומחית ללטינית.
Ivdea Capta (יהודה השבויה) הוא מטבע שטבע טיטוס לציון נצחונו
עלינו במרד הגדול.
כך שזה Ivdea, מתברר, ולא Judea.

Ivdea 362137
תודה על הקישור. מעניין.
ה-V הרומית עובדה ל-U בימי הביניים, כמו שה-I עובדה ל-J.
אני הסתמכתי על המילה Iuda המופיעה בספרות הדתית ככינוי לשבט יהודה ולמדינת יהודה.

לא צריך להיות מומחה ללטינית. אני לא מומחה גדול ומה שאני יודע לא עוזר לי בחיים :-).
Ivdea 362782
ואיזה מרורים אכלנו כאשר שאלנו את הפקיד במלון ברומא איפה זה רחוב אבְרוֹרָה במקום אוֹרוֹרָה.
לטינית 362231
אבל הם לא בדו את השם מליבם, הם התבססו על שמו הקדום של מחוז בארץ. בדיוק כמו שאלון מורה היום אינה עומדת בהכרח איפה שעמד האלון המורה לאברם.
לטינית 362249
"איפה שעמד האלון המורה לאברם"? הלו, זה אינטרנט?
לטינית 362338
לא, זה מועדון סגור. הלא נאה השפה בעיניך ?
לטינית 362344
השפה יפה, ה''עמידה'' מעמידה... אסוציאציות.
לטינית 362347
''אין מראים לו לאדם אלא מהרהורי ליבו''

נ.ב. היות והאומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם, אשמח לדעת אם מישהו מכיר את המקור של האימרה.
קשה לגגל אה...? 362348
(ברכות נה,ב)
קשה לגגל אה...? 362351
מה הסיפור שלהם שהכל הולך בשלישיות?
קשה לגגל אה...? 362355
כיון ששאלת אותי אנסה להגג...

שלישיה מביאה עמה תחושה שאין כאן מקרה בודד ואף לא מתח בין שתי קיצוניויות אלא כעין מדגם מייצג של האפשריויות.

וראה עמוס א', "על שלושה פשעי XXX ועל-ארבעה לא אשיבנו": שלושה פשעים מייצגים איזו מציאות והרביעי הוא החריג, הקש ששובר את תמונת המציאות שאפשר להבליג עליה.
קשה לגגל אה...? 362357
האמת היא שהעניין השלישוני הזה חוזר הרבה גם באגדות, משהו כמו שני נסיונות כושלים ושלישי שמצליח,.. אני תוהה מאיפה זה בא.
קשה לגגל אה...? 362360
דיון עמוק עד סכנת-טביעה בנושא המשונה הזה יש בפתיל - מה פתיל, כבל תת-ימי - מתחת לתגובה 195313.
קשה לבנגל אה...? 362362
אחלה קישור
קשה לבנגל עה...? 362363
ושוטה הכפר כמעט ולא מתערב.
קשה לגגל אה...? 362374
חוק השלישי (הבלתי) נמנע: החוט המשולש לא במהרה יינתק והשילוש הקדוש ימשיך לפרנס את פרנסי הכנסייה.
קשה לגגל אה...? 368125
מעבר לכל המשמעויות המיתיות והמיסטיות, יש ערך רטורי בסיסי לחזרה המשולשת. מספיק לחזור פעמיים על תהליך או מוטיב כדי שהמאזינים יבינו שיש כאן חוקיות, והפעם השלישית מתירה את המתח שנוצר.
קשה לגגל אה...? 368131
טוב, זה נשמע הסבר באמת משכנע.
קשה לגגל אה...? 368134
הגדרת עכשיו את הא-ב של בית הספר לשקרנים ותעמלנים.
קשה לגגל אה...? 368136
שקרנים ותעמלנים מאמינים בחזרות, לא משנה כמה פעמים.
שלוש 377461
"בחדש השלישי, זה שאמר הכתוב (משלי כב') 'הלא כתבתי לך שלישים במועצות ודעת. אמר ר' יהושע בר' נחמיה: זו תורה שאותיותיה משולשים - אל"ף בי"ת גימ"ל, והכל היה משולש. תורה משולשת: תורה נביאים וכתובים. משנה משולשת: תלמוד הלכות ואגדות. הסרסור משולש: מרים אהרן ומשה. תפילה משולשת: ערב ובוקר וצהרים. קדושה משולשת: קדוש קדוש קדוש. ישראל משולשים: כהנים נביאים וישראלים. משה אותיותיו משולשים. משבט לוי שאותיותיו משולשים. מזרע משולש: אברהם יצחק ויעקב. בחודש משולש: ניסן אייר וסיון. על הר סין שאותיותיו משולשים, שנאמר 'ויחנו במדבר סין'. לשלשת ימים נתקדשו, שנאמר: והיו נכונים לשלשת ימים.
אמר ר' יהושע בר' נחמיה: לעולם השלישי חביב. אדם הוליד שלושה בנים: קין הבל שת. שת חביב, שנאמר (בראשית ה'): 'זה ספר תולדות אדם'. וכתוב: 'ויולד בדמותו כצלמו'. לנח שלושה בנים, שנאמר (שם ו') 'ויולד נח שלושה בנים את שם את חם ואת יפת', אף על פי שיפת הגדול, לא זכה לגדולה אלא שם. שלושה בנים לעמרם: מרים אהרן ומשה, וכתוב (תהלים קו') 'לולי משה בחירו'. בשבטים ראובן שמעון לוי - לוי חביב, שנאמר (דברים י'): 'בעת ההיא הבדיל ה' את שבט הלוי'. במלכים שאול דוד שלמה - שלמה חביב, שנאמר (דברי הימים א' כט') 'וישב שלמה על כסא ה' למלך'. בחדשים שלישי חביב, שנאמר: 'בחדש השלישי'.

מתוך מדרש תנחומא פרשת יתרו
קשה לגגל אה...? 362372
תודה, הטעות היתה כמובן באין מראין.
קשה לגגל אה...? 362376
לזאת ייקרא מראין בישין.
מקור 362349
מסכת ברכות פרק תשיעי דף נה' עמוד ב'.
צ''ל ''אין מראין''
לטינית 480430
כבר הרודוטוס במאה החמישית לפני, מתייחס לאזור כפלסטין,
כנראה היוונים קראו למקום ע''ש אחיהם למוצא ולתרבות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים