בתשובה לסמיילי, 25/01/06 14:29
הרצוג (זהירות, תגובה ארוכה לפניך) 363451
מה שאתה אומר, בפשטות, הוא שבלומנטל גנבה סוסים בשביל עצמה, ולכן מושחתת, ואילו בוז'י גנב סוסים למען המפלגה, ולכן הוא בסדר. בעיני שניהם לא מוסריים, וההבחנה שאתה עושה אינה מוסרית בפני עצמה. לצערי הבוחרים של מפלגת העבודה כנראה חושבים כמוך, וזו הבעיה העיקרית.
הרצוג (זהירות, תגובה ארוכה לפניך) 363455
לא למען המפלגה, למען מימוש האידיאולוגיה של המפלגה. אתה לא רואה את ההבדל?

למה ההבחנה שאני עושה אינה מוסרית בפני עצמה?

אתה יודע, בו נתחיל יותר למעלה, מתי גניבת סוסים היא מוסרית ומתי לא?
הרצוג (זהירות, תגובה ארוכה לפניך) 363500
גם אם מקבלים את ההבחנה שלך, הרי שפעילותו של הרצוג במקרה העמותות של ברק היתה בפירוש לטובת המפלגה ולא לטובת האידיאולוגיה (אלא רק בצורה עקיפה - תפיסת השלטון תתרום בודאי להשלטת האידיאולוגיה). ראיית ''טובת המפלגה'' כ''טובת הכלל'' (או האידיאולוגיה) היא אחת מהטומאות הנפוצות בפוליטיקה הישראלית.
---
יצויין שאני בכל מקרה לא מקבל את ההבחנה שלך. בעיניי, אסור שהאידיאולוגיה תהיה מפלטו של הנבל.
הרצוג (זהירות, תגובה ארוכה לפניך) 363508
למה זאת נחשבת בעינך "צורה עקיפה" יש צורה ישירה יותר לממש אידיאולוגיה של מפלגה מאשר להגיע לשלטון?

ראיית טובות המפלגה כטובת הכלל היא פועל יוצא של המנגנון הדמוקרטי. הרי כל מפלגה פועלת למימוש תפיסה אידיאולוגית מסויימת, ומן הסתם, מצביעי אותה מפלגה מאמינים שמימוש האידיאולוגיה שלהם היא טובה למדינה. לכן, מובן מאליו שמצביעי המפלגה רוצים שהמפלגה תגיע לשלטון, ולכן הם מזהים את "טובת המפלגה" (הגעה לשלטון) כ"טובת הכלל" (מימוש האידיאולוגיה). הדבר נכון עבור כל המפלגות (מלבד מספר זניח של יוצאי דופן) בכל המדינות הדמוקרטיות. וטוב שכך.

אני מסכים שאסור שהאידיאולוגיה תהיה מפלטו של הנבל, רק שנשארת באוויר השאלה מה במעשיו של הרצוג הופך אותו ל"נבל" בעינך (משום שלדעתי הוא לא נבל, ולהבדיל ממך, את דעתי כבר נימקתי)?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים