בתשובה לאייל מולד(ר), 29/01/06 22:28
ואולי אין סתירה 364573
מה הבעיה עם עכבישים? אצלי הם מסתדרים מצוין, וגם שממיות (יתושים זה כבר עניין אחר, ימ"ש).

אגב, מוזרה הטענה שלך שלפיה "חשוב" לבצע פעולות שמפחיתות נזק לסביבה, אבל "לא צריך" להבין או להכיר את הרעיונות שעומדים מאחורי פעולות אלו. האם גם בתחומים אחרים אתה דוגל בביצוע הפרקטיקה בלבד, תוך זניחת ההבט התיאורטי?
ואולי אין סתירה 364588
נראה לי שהוא דווקא מסכים איתך על הצורך בהבנת התיאוריה (במידת האפשר, וכו').

לעומת זאת, לפי הפסקה השניה, כל מיני מסקנות לכאורה מהתיאוריה שמוזכרות במאמר אינן נכונות. לכן צריך להזהר מהסקת מסקנות מהתיאוריות הללו ללא בחינה מעשית מספקת.
ואולי אין סתירה 364590
איפה הוא מסכים? אני שונאת שמצטטים באייל, אבל אעשה את זה:
"(לעסוק בפרקטיקות)... כל זה חשוב מאוד. אבל בשביל זה לא צריך להכיר תפיסות של 'שיתוף פעולה עם הטבע והסביבה"'.
ואולי אין סתירה 364677
אני (אישית) חושב שלשמור על איכות הסביבה זה עיקרון חשוב. אני חושב הפרמקלצ'ר הוא לא התאוריה שעומדת מאחורי העיקרון הזה, וזו בלשון המעטה.
לשם אנלוגיה, אני חושב שחשוב מאוד שתהיה סולדריות בחברה, ומצד שני אני לא חושב שאנרכיזם או קומוניזם הם התאוריה שמסבירה את הפרקטיקה הזו ובהתאם אני גם לא חושב שצריך להכיר את אותן תאוריות.
ואולי אין סתירה 364713
כן, אבל יצאת נגד ‏1 כל ה"תפיסות של 'שיתוף פעולה עם הטבע והסביבה"', ולא רק נגד פרמקלצ'ר. ובו בעת טענת שחשוב לשמור על הטבע והסביבה.

עדיין לא מבינה איך אפשר לנתק פרקטיקה מתיאוריה.

1 או לפחות טענת לחוסר הצורך בהן.
ואולי אין סתירה 364980
נראה לי שפיספסת אותי בקילומטרים.
נתתי כמה דוגמאות פשוטות של פרקטיקות שכביכול נובעות מתאורית פרמקלצ'ר/שת"פ עם הטבע: שימוש במים ממוחזרים, גיוון בגידולים, וגידול נענע בגינה. לדעתי, כל הפרקטיקות הפשוטות הללו נובעות מטעמים טריביאליים ברמה של בית ספר יסודי:
שמירה על הטבע: אמפטיה וכבוד לחי, הערכת האסטיקה הטבעית, ודאגה לצרכיהם של שאר בני האדם והדורות הבאים.
גיוון בגידולים: פיזור ההשקעה על-מנת להפחית הסיכון.
גידול נענע בגינה: חסכון בכסף + נענע טריה בתה.

בקיצור, לדעתי יש טעמים פשוטים וטריביאליים לנקוט בפרקטיקות הללו, ולפיכך הן לא נובעות משום תפיסה עמוקה של שת"פ עם הטבע. קל וחומר שאין צורך להכיר תפיסה כזו כדי לנקוט בפרקטיקות הללו.
חשוב לי להדגיש שלא טענתי שלא צריך תפיסות כאלו בכלל - לא צריך אותן רק בהקשר של אותן פרקטיקות פשוטות.

אישית, אני חושב שחשובה מאוד התפיסה של האקולוגיה והאנושות כמכלול, עבור דברים מסויימים (נניח תכנון הפחתת יצור גזי חממה, או מערכת נגד הצפות). רוב‏1 התפיסות של שת"פ למיניו שנתקלתי בהן, לוקחות 2 צעדים מאקולוגיה לכיוון הפלצנות.

1 נו כן, מכיוון שלא ציינתי זאת מפורשות, יצא כאילו אני יוצא נגד כוווולן. להבא אשמח אם יקראו את הודעותיי תוך פיזור "לרוב", "בדרך כלל", ו"בכבוד" במקומות הנכונים.
ואולי אין סתירה 365027
אבל ערכים כמו "אמפתיה וכבוד לחי" או "הערכת האסתטיקה הטבעית" (מה זה והאם יש דבר כזה?) לא נכנסו סתם כך לסילבוס של בי"ס יסודי. הם מושתתים על משהו, נגזרים ממשהו, ואינם חזיונות שראית בחלומך מנותקים מכל הקשר. הם נובעים מתפיסה כלשהי (עמוקה או רדודה) של שת"פ עם הטבע. לא פרמקלצ'ר, סתם שת"פ עם הטבע, או לפחות רצון להפחית את הנזקים שהאדם גורם לטבע.

_________
ברקת, זוכרת איך הנביטה שעועית בכיתה ב', ואיך למדה את המילה "פסיג". זה היה בשיעור טבע - לא כלכלה ולא אסתטיקה.
ואולי אין סתירה 365427
אוקיי, אז אנחנו חלוקים. לדעתי הערכים הללו של הערכה לאסטתיקה ואמפתיה לא נגזרים משום דבר - בדיוק כמו כל ערך אחר. ראי את ההודעה השנייה.

מעבר לכך, כשדיברתי על שיתוף פעולה עם הטבע דיברתי על תפיסות הרבה יותר קיצוניות מסתם ''רצון להפחית את הנזקים שהאדם גורם'' - התכוונתי לתפיסות של שיתוף פעולה ממש (כלומר אתה תעזור לטבע (למשל תתמוך באקולוגיה הלוקאלית) והוא בהכרח יעזור לך (יתן לך יותר רווח כספי)).

חוץ מזה, אני לא מבין למה בחרת להטפל דווקא לחלק הקטן הזה בהודעה שלי. התכוונתי למשהוא הרבה יותר תמים ממה שאת מדמיינת - כל חקלאי וכל תושב עיר צריך לחשוב איך לעזור לעצמו, בלי שום קשר לעזרה לטבע. אם קצת מחשבה אפשר להגיע לאותן פרקטיקות שכביכול נובעות מהפרמקלצ'ר.
אם יש מישהוא שכדי לעזור לעצמו הוא חושב שצריך לחסוך במים - מה טוב. אם לא - אז לא.
ואולי אין סתירה 365429
כן, אבל אם נותנים לזה שם חדש וזה נכנס לאופנה אז יותר אנשים חושבים על העניין.
ואולי אין סתירה 365441
סליחה שאני מתפרץ לשיחה אבל אין לך בעיה עם הרעיונות שתוארו במאמר, אתה פשוט לא אוהב שקוראים לזה "פרמקלצ'ר" ?
מדובר בשיטת תכנון הכוללת מספר עקרונות הגיוניים שכל אחד היה מגיע אליהם עם קצת מחשבה.
אתה יכול להוריד ספר קצר על פרמקלצ'ר בסלון מזל: http://salonmazal.org/zope/home/books/1074209590
ואולי אין סתירה 365484
פה זה אתר פתוח עם דיונים, לא? שילמתי בשביל להיטפל לחלקים קטנים בהודעות, ואני דורשת את מלוא התמורה לכספי.

כבר כתבתי לך שם, שאין בנמצא ערך שאינו נגזר משום דבר. גם תפיסה אסתטית, שאתה מנסה להציג כנייטרלית, צריכה להישען על איזשהו ידע מוקדם, ראיית עולם מוגדרת, שאיפה לסדר מסוים של הדברים. רק נסה להיזכר אילו ערכים וראיות עולם חגים סביב הפונקציה הפשוטה של קו ישר שעובר במקום המדויק הראוי - חתך הזהב.
אני לא חושבת שתפיסות של "שיתוף פעולה עם הטבע" מדברות רק ברמה הפשטנית והתועלתנית של "הטבע ייתן לנו רווח כספי". ולמעשה, חשבתי שהתכוונת לתפיסות מעט יותר רוחניות.
ואולי אין סתירה 365522
אני לא מכיר שום ערכים וראיות עולם שחגים מסביב חתך הזהב. עד כמה שאני יודע, מצב העניינים הוא הפוך: היוונים שהמציאו את חתך הזהב השתמשו בו כדי להגיע אל הערך של אסתטיקה. במילים אחרות, כדי שאדם יעריך את היופי של פסל שעשוי בפרופורציות של חתך הזהב, הוא לא צריך להכיר את חתך הזהב. אולי משתמשים בחתך כדי לבנות את הפסל כך שאנשים יעריכו אותו.

האם את טוענת שכדי שאדם יעריך יופי (=אסתטיקה), הוא צריך איזהשהוא ידע מוקדם, ראיית עולם מוקדמת, ושאיפה לסדר? זה עומד בסתירה מוחלטת לניסיון שלי. יש לך איזשהוא ביסוס משמעותי יותר לטענה הזו?
ואולי אין סתירה 365616
לא. לא ''יעריך יופי'', אלא ייצור יצירה שעושה שימוש בחתך הזהב.

אגב, היוונים לא ''המציאו'' את חתך הזהב, שהיה קיים בטבע הרבה לפניהם, אלא רק גילו וניסחו אותו כנוסחה.
ואולי אין סתירה 365934
להזכירך, הטענה שלי היתה שאחת הסיבות לשמירה על הטבע היא הערכה של האסתטיקה הטבעית. עכשיו את אומרת שלא צריך להכיר את חתך הזהב כדי להעריך יופי.
אז שוב עולה השאלה - איזה ידע מוקדם/ראיית עולם צריך כדי להעריך את האסטתיקה הטבעית? אולי את מתבלבלת עם זה שכדי ליצור דברים אסתטיים, צריך ידע/ראיית עולם.
ואולי אין סתירה 366035
אני לא יודעת איזה ידע מוקדם נדרש כדי להעריך את האסתטיקה הטבעית, ובכלל עדיין לא הגענו לשם - לעת עתה נתקענו בשלב שבו אני שואלת, מדוע יש בכלל להעדיף אסתטיקה טבעית, כלומר מה הסיבות לבחירה בה כערך. כיוון שאתה טוען שהבחירה בערכים היא שרירותית, נשמרת לך הזכות לא לענות לי...
ואולי אין סתירה 365941
השורה השנייה שלך נתונה במחלוקת רבתי.
ואולי אין סתירה 365162
ובקיצור (הלכתי וחזרתי), אתה בעד דה-פוליטיזציה ודה-אידיאולוגיזציה של שמירת איכות הסביבה. חוששני שזה כמעט בלתי אפשרי.

ועוד: אשמח לקבל סיבה טובה, שאינה אידיאולוגית, מדוע עלי לדאוג לצרכיהם של שאר בני האדם והדורות הבאים.
ואולי אין סתירה 365166
"כי אני אוהב את ילדי"?
ואולי אין סתירה 365191
אז אם יש לי ילדים בוגרים, ולהם אין ילדים (מסיבה זו או אחרת), אני פטורה מדאגה כזו?
ואולי אין סתירה 365193
וכמובן - אם לי עצמי אין ילדים, מה אז? :-)
ואולי אין סתירה 365202
אז יש לך הרבה מה להסביר, לגבי התמונות שאת שמה בבלוג שלך.
ואולי אין סתירה 365204
בעיקרון כן ( לא נתפלפל על "אבל אולי עוד יהיו להם"). לא ככה?
ואולי אין סתירה 365280
אולי זה כך בפועל, אבל בתור עקרון לחיות לפיו זה מאוד בעייתי. נניח שילדיי חיים בחו"ל. האם אתן ידי לזיהום פתח תקוה, מתוך מחשבה ש"עליהם זה לא ישפיע?"

בעצם לקחת את העיקרון הנאה שהציע מר מולד(ר) ועשית לו רדוקציה למשפחה הגרעינית. בעיניי, זו לא אותה חיה.
ואולי אין סתירה 365291
שאלת איך מצדיקים התנהגות שלא מסיבות אידאולוגיות. עניתי לך. אם את מודאגת מאנשים שלגביהם הנימוק הזה לא תופס, הרי שהפיתרון הציני הוא ''קנוניה'' של בעלי עניין- מי שכן איכפת לו מילדיו מנסה לתחמן את אלו שלא אכפת להם. לזה קוראים אידאולוגיה.
ואולי אין סתירה 365409
1. דאגה לצרכי האחר הוא ערך בפני עצמו (ברוב תפיסות המוסר). הוא לא משמש ככלי להשגת אידאל אחר או תועלת כלשהיא. אם את מודדת את הערך בהיבט התועלתני, חוששני שבאמת אני לא אוכל לספק לך סיבה מספקת.
2. ברמה האמפרית, לרוב בני האדם בכל התקופות היתה רמה כזו או אחרת של דאגה לאחר. מיותר לציין שהרוב המוחץ מתוכם לא הכיר שום תפיסה פילוסופית שהיא.
ואולי אין סתירה 365479
1. אין ערך שאינו נגזר מתפיסת עולם. לא מדדתי ערך בהבט התועלתני.
2. רוב בני האדם בכל התקופות (והיבשות) היו דתיים ו/או מאמינים, וככאלה אימצו את התפיסה הפילוסופית של הדת שלהם, גם אם לא קראו לזה כך ולא דנו בזה במילים גדולות.
ואולי אין סתירה 365519
1. ממה שאני מכיר בפילוסופיה, ברוב תורות המוסר (חוץ מתורות קיצוניות כגון תועלתנות), ערך הוא בהגדרה משהוא שלא נגזר משום דבר אחר ולא משרת שום דבר אחר.
2. רוב בני האדם חיו ב-‏200 השנה האחרונות, והם היו חילוניים.

3. בלי קשר ל-‏2 ול-‏1 - אם את באמת חושבת שצריך לאמץ תפיסה פילוסופית כלשהיא כדי להעריך יופי או כדי לדאוג לאחר, אז נישאר חלוקים.
4. לילה טוב!
ואולי אין סתירה 365540
2. גם ב-‏200 השנים האחרונות לא היה רוב חילוני, דומתני.

4. גם לך.
ואולי אין סתירה 365630
1. אני לא טובה בפילוסופיה. רק תסביר לי אם כך, מה גורם לאדם לאמץ ערך אחד ולא את משנהו. האם הבחירה שרירותית כפי שאתה מנסה להציג? בעיניי בחירה להאמין בערך או ליישם אותו נגזרת מהמון סיבות, כפי שנגזרת כל החלטה שאדם מקבל בימי חייו. מדוע דודו כהן בן ה-‏28 מחדרה בוחר להאמין ביופי ‏1, בעוד ששכנו, יחיאל בירנבאום הקשיש, חושב שרק הכסף מדבר?‏2

2. לא נכון עובדתית. מספר כל בני האדם שחיו ומתו עד לפני 200 שנה עולה על מספר האנשים החיים כיום בעולם (אבל מי סופר).

3. לא דיברתי על הערכת יופי. התייחסתי לאסתטיקה רק במקום שבו דיברת על "אסתטיקה טבעית". שאלתי במה נבדלת או נעלית אסתטיקה כזו מכל אסתטיקה אחרת - שכן בעיניי, ההבדלה בהכרח נשענת על ערך או אמונה כלשהי (למשל "טבעי זה טוב/יפה/עדיף").

4. איזה לילה? פה כבר צהריים.

1 עולה בדמיוני תמונה של השחקן הנאה מ"זכרונות אהבה מפירנצה," עולה על עץ וזועק כשיכור את אמונותיו: Beauty! Freedom! ואז ענף נשבר והוא נופל.

2 שניהם, אגב, מחזיקים כל אחד לחוד, באוסף פסלונים מרהיב (כהן אוסף כלבים מחרסינה ובירנבאום - רקדניות מפורצלן). כל אחד וסיבתו הוא.
ואולי אין סתירה 365962
1. ראשית, הדוגמאות שציינת אינם ערכים - הם כלים להשגת דבר מה אחר (סיפוק, הערכה מהזולת, או מה שלא יהיה). שנית, לא טענתי שהבחירה בערך היא שרירותית או בלתי תלוייה בנסיבות. אבל הערך עצמו לא בא לשרת אף מטרה אחרת. אם הערך של עזרה לזולת בא כדי לשרת (נניח) תפיסת עולם של קדושת החיים, הרי שקדושת החיים היא הערך, ואם הוא בא לשרת את תפיסת עולם של "שמור לי ואשמור לך", הרי שהערך הוא טובתי האישית. לא כך?

מעבר לכך, אני מרגיש שאת שוב נטפלת לניסוחים לא מספיק הדוקים, וזה לא כיף לי.

2. אני חי בשנת 2200, וב-‏200 שנה האחרונות נולדו 300 מיליארד איש.

3. לא טענתי שאסטיתקה טבעית נבדלת מאסטתיקה אחרת. כדי להעריך את האסתיטקה הטבעית, לא צריך לחשוב שהיא עדיפה על האסתטיקות האחרות. מה כל כך מיסתורי פה? הרבה אנשים חושבים שיש בטבע יופי ולכן חשוב לשמור עליו. מצד שני, בטבע יש גם בצורת וגם ג'וקים, ואף אחד לא חושב שצריך לשמור עליהם - חוץ באמת מאותם אלו שחושבים ש"טבעי זה עדיף".

4. הסתכלתי החוצה שוב פעם. לילה.

5. אני חושב שלסעיף 3 יש אסתטיקה מעניינת משלו.
ואולי אין סתירה 366037
1. לאיזה דוגמאות אתה מתכוון?
גם אני לא מתייחסת לתכלית הערך. שאלתי "מדוע" ולא "למה".

2. טוב, נבדוק את זה (יש אייל שליש בקהל?). בכל אופן הטענה צדדית.

3. "הרבה אנשים חושבים שיש בטבע יופי ולכן חשוב לשמור עליו" - נכון, אבל הרבה אנשים גם חושבים ש"יש בטבע יופי", וזה לא מוביל אותם למסקנה ש"צריך לשמור עליו". אני מתעניינת דווקא באנשים האלה. מדבריך עולה כאילו מובן מאליו שכל אחד ירצה לשמור על יופי (= יופי שהוא מזהה כיופי), או על הטבע, או להעריך את שניהם או אחד מהם. אבל אני רואה מסביבי יותר מדי אנשים שעושים ההפך, בלי קשר לשאלה אם רציונלי מצידם לנהוג כך או ההפך. זה בעצם מה שמטריד אותי, ולכן אני מטרידה אותך.

8. סתם ככה, כי בא לי.
ואולי אין סתירה 366046
1. לדוגמאות של דודו ויחיאל.
לא הבנתי מה זה משנה מדוע? אני דווקא כן מתייחס לתכלית הערך (זה שערך נגזר מתפיסת עולם מסויימת (כדבריך), זה אומר שתכליתו להשיג את אותה תפיסת עולם, ואז (כדבריי) הוא בעצם לא ממש ערך אלא אמצעי).

3. כבר דיברנו על זה שצריך לפזר "לרוב", "בד"כ" וכו'. בפעם החמישית: כתבתי ש*אפשר* לשמור על הטבע גם בלי תפיסות פילוסופיות מחוכמות - לשם כך *מספיק* להעריך את היופי בו ו/או לדאוג לדורות הבאים ו/או להיות אמפטיים.

במילים אחרות: העלתי אפשרות שלדעתי היא קלה וטבעית (הא הא). בשום צורה לא "עולה מדבריי" ש:
- לשם שמירה על הטבע *הכרחי* לחשוב שטבעי זה תמיד יפה
- מישחושב שטבע זה יפה *בהכרח* ישמור עליו
- *בהכרח* כל אחד ירצה לשמור על יופי
- *בהכרח* כל אחד מעריך יופי
- יש משהוא הכרחי אחר ביקום.

ובקשר למה שמטריד אותך, אני לא רואה בכך שום דבר מוזר. בני אדם פועלים מתוך הרבה מאוויים ערכים ומניעים שונים ומנוגדים. אני בכלל לא רואה שום קשר לוגי הכרחי בין הערכה של דבר מה, הכרה בכך שחשוב לשמור עליו, ושמירה עליו בפועל. אני מכיר אנשים שאוהבים חיות ואוכלים אותן, שונאים חיות ולא אוכלים אותן, חושבים שאסור לאכול ולפעמים כן אוכלים, או שלא חושבים על זה בכלל. ככה זה בני אדם.
ואולי אין סתירה 366061
"זה שערך נגזר מתפיסת עולם מסויימת (כדבריך), זה אומר שתכליתו להשיג את אותה תפיסת עולם",
וזאת למה? אם יש לך תפיסת עולם מסוימת, אינך צריך "להשיג" אותה, לא? היא כבר שלך. היא כוללת ערכים מסוימים, ובמובן זה ניתן לומר (אם כי בדוחק, זה נכון) שהם נגזרים ממנה.
ואולי אין סתירה 366071
גם אני מפרש את המונח ''תפיסת עולם'' בערך כמוך, כמכלול של ערכים. אבל כאן דיברנו על המונח ''תפיסת עולם'' יותר בהקשר של תאוריה מקיפה שהערך הוא איזשהוא כלל (או פרקטיקה) שנגזר ממנה באופן הכרחי - כלומר לכלל אין שום הצדקה או משמעות שלא במסגרת היותו נובע מתאוריה כזו או אחרת.
ואולי אין סתירה 366072
''תפיסת עולם'', בעיניי, היא מכלול של ערכים ודברים אחרים. גם אם הערך הוא יסוד אינהרנטי שלה, ובמובן זה אפשר לומר שהוא נגזר ממנה, תכליתו איננה ''להשיגה'' או ''לממשה'' (אם לזה התכוונת).
ואולי אין סתירה 366075
כן, אני חושב בערך כמוך, אבל כאמור דיברנו על משהוא אחר.
שתי שאלות בעברית- בסוגריים.. 366168
אפשר לכתוב "תפיסה" על תפישת עולם, או שזו טעות שנשתרשה, וצריך לכתוב "תפישה"?

וגם, מה פירוש "לעצור יין" מהו הפועל לעצור?
שתי שאלות בעברית- בסוגריים.. 366188
לגבי תפישה/תפיסה, ראה: http://www.safa-ivrit.org/spelling/tfisa.php

לא יודע מה פירוש "לעצור יין".
שתי שאלות בעברית- בסוגריים.. 366231
לא יודע לגבי יין, אבל תהליך יצור השמן נקרא ''עצירה''.
שתי שאלות בעברית- בסוגריים.. 592169
השורש ע.צ.ר פירושו בעברית ובשפות שמיות אחרות לסחוט או למצות.
לדוגמה מיץ נקרא בערבית עציר.
המשקל בדרך כלל חזק.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים