עבודת אלילים בתקופת המקרא 37548
אלי,

ברכותי על המאמר, ותודה לך על שפתחת צוהר לנושא חשוב ביותר בהיסטוריה היהודית שממעטים לדון בו בשיח הציבורי.

לפחות מן התנ"ך עצמו (בעיקר ספרי מלכים א' ו-ב') ברור לחלוטין שעבודת האלילים היתה הפרקטיקה הדתית העקרית של שבטי ישראל ויהודה בתקופת המקרא.

מרשימים במיוחד בעניין זה הם הפרקים כ"ב ו-כ"ג במלכים ב' שבהם מתואר גילוי ספר התורה בבית המקדש בתקופת מלכותו של יאשיהו. מתברר, לפי המסופר שם, שהכול היו בורים גמורים במשך מאות שנים בכל הנוגע לעבודת אלוהי ישראל, ושבירושלים היו עובדים לאלילים בבמות "אשר בנה שלמה מלך-ישראל לעשתרת שקוץ צידונים ולכמוש שיקוץ מואב ולמלכום תועבת בני עמון". ועוד מסופר שם שיאשיהו ציווה לעשות פסח ככתוב בספר התורה שהתגלה, שכן שכחו זה מכבר איך לקיימו: "כי לא נעשה כפסח הזה מימי השופטים אשר שפטו את ישראל וכל ימי מלכי ישראל ומלכי יהודה" (מלכים כ"ג פסוק 22).

אלי, אם מוכרים לך ספרים אמינים *מבוססים מדעית* המתארים את פרקטיקת עבודת האלילים בקרב שבטי ישראל בתקופת המקרא אודה לך אם תפרט כאן את שמותיהם ושמות מחבריהם.

שמעון
עבודת אלילים בתקופת המקרא 37628
לאחרונה פורסם מאמר מפורט מאוד בנושא עבודת האלילים בישראל הקדומה בכתב עת ארכיאולוגי אך עלי לבדוק שוב את שם אותו כתב העת . נכון לעכשיו זוהי המילה האחרונה בנושא.
ספר מעניין על עבודת האלילה בתקופת המקרא הוא THE HEBREW GODDES של רפאל פטאי. הנ"ל הוא חוקר ידוע מאוד שבין השאר חיבר ספר מעניין על האלכימאים היהודיים. הוא גם היה שותפו של גרייבס חיבר עימו ספר על המיתוסים העבריים בספר בראשית ( שהיה למעשה מעין מקביל לספרו המפורסם של גרייבס על המיתוסים היוניים) ואף פרסם ספר של חליפת המכתבים בינהם שמראה על הערצתו לגרייבס.
במידה רבה פטאי מקבל את התפיסה המיוחדת של גריבס ונותן לה מעין גושפנקה מדעית . אבל למיטב ידיעתי הוא כמעט יחיד בכך בין החוקרים הבכירים בישראל .
אם אתה מחפש ספר שמנסה להציג תזה מדעית רצינית שאינה שונה כל כך מזו של גרייבס הרי ספרו של פטאי הוא הספר, וחבל שאינו קיים בעברית .
אבל עד כמה שידוע לי תפיסה זאת אינה מקובלת בין מרבית החוקרים האחרים של הדת הקדומה בישראל .בכל אופן בעברית אין ספר חשוב על עבודת האלילים הקדומה שהייתה בישראל.
מאמר זה אגב הוא למעשה בבחינת חלק ראשון בסדרה שתעסוק באספקטים שונים של חקר התנ"ך והארכיאולוגיה התנכית ובמהלכה אני אעמוד על התיאוריות השונות שמתרוצצות כיום בעולם המוזר של הארכיאולוגיה התנכית ורבות מהן הן אף מוזרות לא פחות מאלה של גרייבס ופטאי .
עבודת אלילים בתקופת המקרא 37630
מהו האיות של פטאי באנגלית?
עבודת אלילים בתקופת המקרא 37637
Raphael Patai
עבודת אלילים בתקופת המקרא 37670
קטע מספרם של גרייבס ופטאי על אגדות ספר בראשית נמצא באינטרנט ( והספר כאמור קיים גם בעברית תחת השם"מיתוסים עבריים") הקטע עוסק בשדה ובגיבורה הפמיניסטית לילית והוא הדגמה מעולה של שיטת הכתיבה של גרייבס , שיטה כמו אקדמאית שבה עובדות אחרי עובדות מונחתות על הקורא כדי לחזק את התזה של הגרייבס.
ועוד על רוברט גרייבס 37671
גרייבס הוא יוצר הז'אנר של הרומנים ההיסטוריים על המאבק בין חסידות האלה הפמיניסטיות וחסידי האל הזכר הפסיכוטיים . הוא כתב סיפורים היסטוריים כמו "גיזת הזהב " שתורגם לעברית על המסע של הארגונאוטים ביון הקדומה לארץ קולכיס מסע שמפורש בידי גרייבס כסיפור המאבק בין החסידי הדת היוונית החדשה של מעריצי האולימפוס והאלים שבו ובין חסידי הדת הישנה של האלה האם .
לאחר שהחל גרייבס לפתח את התיאוריות שלו על האלה הלבנה ודת האם גדולה והטקסים המיוחדים לה החל לפרש בהתאם גם את יצירותיו הקודמות שאותם כתב לפני ההתגלות .
הכל מכירים את ספריו "אני קלאודיוס" ו"קלאודיוס האל" שהפכו לסדרת טלוויזיה מפורסמת , על עלילות הקיסר הרומאי בשפחה שבה הנשים מרעילות את הגברים כדי להכין דרך למי שהן רוצות ביקרו.
גרייבס חזר לעלילה זאת בסיפור מאוחר שבה ליוויה אישתו של אוגוסטוס המרשעת העיקרית בסיפור והמרעילה האולטימטיבית מקבלת פתחון פה ומסבירה שהכל נעשה לא מסיבות אישיות חלילה ( כפי שאפשר להבין מהסיפורים המקוריים) אלא מסיבות פולחניות של פולחן האלה הגדולה והצורך להחליף את הגברים בגברים חדשים וצעירים יותר כפי שדורשת האלה.
גרייבס חדר גם לטריטוריה של ארץ ישראל וכתב רומן היסטורי בשם KING JESUS שבו ניסה להזכיר את כל סיפור חייו של ישו הנוצרי כעוד ניסיון להחזיר את דת האלה הגדולה לשלטון ! ישו הוצג שם כנכדו של המלך הורדוס לא פחות ומרים המגדלית היא כמובן הכהנת הגדולה של האלה .גרייבס אגב האמין בזה באמונה שלמה וכתב ספר שבו ניסה לשחזר את "האבנגליון המקורי " על חייו של ישו לפי קווים אלה.
ומומלץ מאוד לחפש את ספר המדע הבדיוני היחיד שכתב גרייבס ותורגם לעברית בשם "רוח מצפון " ( ספר שהוא נדיר מאוד היום) . בסיפור משורר מזמננו ( בבירור גרייבס עצמו ) נלקח למסע בזמן לאוטופיה עתידנית בשם "כרתים החדשה " שבה הוקמה לתחייה הדת הקדומה של האלה . התפקיד של המשורר הוא להרוס שם אתה כל כדי שהכל יקום לתחייה וחוזר חלילה כפי שרוצה האלה.
מספר זה נראה שגרייבס האמין שהעתיד כמו גם העבר שייך לאלה ולמאמינותיה.

עוד על גרייבס אפשר למצוא באתרים המרכזיים עליו ברשת :
רוברט גרייבס ו''אני קלאודיוס'' 37769
רוברט גרייבס ידוע במיוחד הודות לסדרה ההיסטורית על הקיסר הרומאי קלאודיוס שהפכה לסידרה הטלוויזיונית ההסטורית המפורסמת ביותר של כל הזמנים , ואחת החביבות עלי ( ביחד עם "הפטן השחור") .
ניתן לראות בספרים אלה כיוצרי ז'אנר פופולארי מאוד בסיפרות הבלשית כיום , סיפורים בלשיים המתרחשים ברומא העתיקה ושבהם הבלשים נאלצים לחקור תעלומות פשע ורצח שעומדות מאחורי אירועים פוליטיים והיסטוריים ידועים בהיסטוריה הרומאית ( ולרוב בימי יוליוס קיסר ואוגוסטוס) . הבלש כאן הוא ההיסטוריון המגמגם קלאודיוס והפושעים הן שורה של מרעילות ורוצחות המוניות ובראשן אשת הקיסר אוגוסטוס, ליוויה.גרייבס בשלב מאוחר יותר של חייו היגיע למסקנה שהרוצחות עשו הכל למטרות חיוביות בשירות פולחן האלה , אבל לא זאת הייתה דעתו בזמן שכתב את הספרים בשנות השלושים.
על הז'אנר של ספרי הבלשים ה"רומאיים" ראו : http://www.best.com/~heli/roman/
יודעי דבר בבריטניה טוענים שבראשית שנות השבעים לפני "אני קלאודיוס " הוקרנה שם סדרה בשם "THE ROMANS שתיארה גם היא בכל פרק את חיי אחד הקיסרים הראשונים או בני משפחתם ולא נפלה מבחינה דרמטית מ"אני קלאודיוס" אם כי היא התבססה לא על גרייבס אלא על המקורות ההיסטוריים שלו .חיפוש של קלטות מהסדרה הזאת לא העלה דבר וכך אינני יכול לאשר או להכחיש טענה זאת ( אם למישהו יש קלטות של סדרה זאת הוא מוזמן ליצור איתי קשר).
אתר מעולה על "אני קלאודיוס" הוא :
ועוד אתר הוא :
ו"סתם " אתר היסטורי טוב מאוד שעוסק בתולדות רומא העתיקה תוך שימוש בשם "אני קלאודיוס " מהשאיפה הלגיטימית למשוך גולשים אל ההיסוריה הרומית :
מי כתבה את התנ"ך ? 37856
אחד הספרים היותר מעניינים של גרייבס נקרא HOMER'S DAUGHTER (1955) זהו סיפור המסופר בגוף ראשון בידי אישה יוונית קדומה שכתבה את האפוס המפורסם "האודיסיאה" על סמך התנסויות מחייה שלה במאה השמינית לספירה. גרייבס מסביר בהקדמה כי הספר אכן מייצג את השקפתו שהאודיסיאה יכולה הייתה להיכתב רק בידי אישה ולא כפי שנחשב לאורך הדורות בידי משורר זכר בשם הומרוס.
הרעיון לא היה מקורי של גריבס. היציע אותו במאה ה-‏19 הסופר האקסצנטרי סמואל באטלר. אך כמו רעיונות רבים אחרים של בטלר הרעיון הנ"ל זכה אז להתעלמות מוחלטת. באטלר , אגב הוא גם האדם הראשון שחזה את האינטרנט והאדם הראשון שחזה את האפשרות שהתרבות האנושית תוחלף בידי תרבות מיכנית פרי יצירתה.ועל כך ראו :
חוזי האינטרנט
כיום עם התחזקות הפמיניזם הרעיון שכמה מהקלאסיקות המפורסמות נכתבו בידי נשים זוכה לפריחה חדשה. המבקר הספרותי המפורסם הארולד בלום ( שהוא באמונותיו גנוסטי ופירסם ספרים על הדת הגנוסטית ) פירסם ספר בשם THE BOOK OF J שבו טען שאחד המקורות החשובים ביותר המרכיבים את התנ"ך ושהוא רב העוצמה ביותר מבחינה ספרותית נכתב בידי אישה.
בלום מנתח את הסגנון של החלקים הנ"ל ומראה לשביעות רצונו שרק אישה יכלה לכתוב אותם ולא גבר פרימיטיבי.
על כך ראו :
החלקים הנ"ל כוללים את מרבית ספר שמואל מה שמראה לדעת בלום שדמותו של דוד ( הבי סקסואל שונא הנשים בספרה של בר) הוא פרי יצירה נשית מובהקת .
הרעיון המקורי אגב של התנ"ך כיצירה נשית בחלקו לא היה של בלום אלא של חוקר תנ"ך מפורסם בשם פרידמן שהיציע אותו כהערת אגב בספר שלו (שתורגם לעברית ) בשם "מי כתב את התנ"ך" .
לאחר שבלום פירסם את הספר שלו על כותבת התנ"ך שהפך לרב מכר ענק ושבו לא טרח לתת שום קרדיט לפרידמן , מיהר זה לפרסם מאמר ביקורת שבו שחט וקטל את הרעיון עד דק.
בחוגים פמיניסטיים בכל אופן הרעיון שהתנ"ך נכתב בידי אישה הוא כיום מקובל למדי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים