בתשובה לסמילי, 02/10/01 21:01
מי צריך מבחני קבלה 37824
שלום סמיילי.
1. שמעת על שכר לימוד.
2. נניח ששכר הלימוד לא מספיק והאוניברסיטה משלמת מכיסה את ההפרש. בסופו של דבר מי שמשלם את ההפרש זה לא האוניברסיטה ולא הממשלה, אלה משלם המיסים.
למה אתה חושב שתלמיד שיש לו פסיכומטרי גבוה, (וסביר להניח שהצלחתו בחיים תהיה יותר גבוהה) יקבל עדיפות תקציבית על פני תלמיד שיש לו פסיכומטרי נמוך. גם אילה שלא חושבים ללמוד בכלל משלמים מיסים.
השאלה אם צריך לסבסד את האוניברסיטאות היא שאלה נפרדת, אבל אם צריך לסבסד אותם אזי אין כל הגיון בסבסוד של חלק מאזרחי מדינת ישראל.
3. אם הבעיה היתה תקציבית אזי מבחני הקבלה היו לפי עלות הלימודים בפקולטה מסוימת, ז"א למודים בחוג לביולוגיה יקרים יותר מלימודים בבפקולטה למשפטים ולכן תנאי הקבלה ללימודי ביולוגיה צרכים להיות קשים יותר מתנאי הקבלה ללימודי משפטים. יותר מזה, אם הבעיה היא תקציבית אזי תנאי הקבלה ללימודי משפטים צרכים להיות זהים לתנאי הקבלה ללימודי ספרות, אנגלית, פילוסופיה וכדומה.
מי צריך מבחני קבלה 37898
אבל מדובר על קפיצה משמעותית. כיום שכר לימוד משלם על הוצאות שוטפות. אם יקבלו את רעיון הכניסה החופשית, יאלצו לבנות עשרות בניינים נוספים, להכשיר ולהעסיק צוות גדול פי כמה של אדמיניסטרציה ומרצים, ועוד ועוד ציוד ותשתיות שיאלצו להכשיר. גם אם נקבל את הדרישה לכניסה חופשית, יקח כמה שנים עד שהאוניברסיטאות יוכלו לבצע אותה באופן סביר.
מי צריך מבחני קבלה 37951
שיבנו בניינים, יכשירו מרצים, ועוד ועוד. תחשוב על זה שפעם לא הייתה אוניברסיטה בכלל.
גם את רומה לא בנו ביום אחד, אבל התחילו מתישהו.
מי צריך מבחני קבלה 38058
1. שמעתי (וגם שילמתי) וכמו שניחשת, שכר לימוד לא מספיק. ראה לדוגמא עלות ההשכלה במכללות.
2. בעולם מושלם, היה אפשר לקבל את כל האזרחים ללימודים אקדמאים, ואולי גם לא לשלם מיסים. בינתיים אין למדינה מספיק כסף (ז"א נציגיהם של אזרחי המדינה החליטו שיש לכספי האזרחים מטרות נעלות יותר...), ולכן האפשרויות הן:
א. סיבסוד כל האזרחים באופן נמוך יותר (ועקב כך העלאת שכר הלימוד, מה שבטח לא יעזור למובילציה חברתית).
ב. סיבסוד של אף אזרח (שוב שכר לימוד עולה, אפילו יותר, וכו').
ג. סיבסוד של חלק מהאזרחים (מה שנותן לאותם אזרחים שכר לימוד זול יותר, ונותן לשאר האזרחים אפשרות להשיג את הלימודים בעבור עלות גבוהה יותר במכללות).
לאחר שהמדינה בחרה באפשרות ג (שהיא, לדעתי, היותר הגיונית) צריך להחליט לפי מה לבחור איזה אזרחים לסבסד, ולדעתי, הבחירה בקריטריון אקדמי היא היותר הגיונית.
3. הקבלה היא אך ורק לפי כמות המקומות בפקולטות השונות, והסיבה שלמשפטים קשה יותר להתקבל מאשר ספרות קשורה לעובדה שיותר מועמדים רוצים להתקבל למשפטים מאשר ספרות (למעשה יש מקומות פנויים ברוב הפקולטות למדעי הרוח). בגלל שאוניברסיטאות הן לא מכללות (ז"א האונברסיטאות אמורות לקדם את המחקר, ולא רק להכשיר תלמידים), לא מגדילים את מספר המקומות במשפטים על חשבון ספרות ופיזיקה.
מי צריך מבחני קבלה 38835
והשאלה היא למה לסבסד כיתה ריקה במדעי הרוח, כאשר אלפי סטודנטים רוצים ללמוד משפטים.
מדוע מועמד שהוציא 420 בפסיכומטרי, יקבל סיבסוד ללימודיו אם הוא ילמד ספרות, ולא יקבל סבסוד ללימודיו אם הוא ילמד משפטים.
אם יהיו יותר מקומות לימוד בפקולטה למשפטים על חשבון פקולטות עם ביקוש נמוך, אזי למרות שיש הרבה סטודנטים שרוצים ללמוד משפטים, יהיה מקום לכולם.
אם הבחירה בקריטריון האקדמי היא הצורה שבה יש לסבסד את את הסטודנטים אזי יש להשוות את דרישות הקבלה בכל האוניברסיטאות בכל הארץ. אם החליטו על 500 בפסיכומטרי כעל ציון קבלה, אזי קריטריון זה צריך להיות נכון גם לגבי קבלה למשפטים, וגם לגבי קבלה לפילוסופיה.
מי צריך מבחני קבלה 38849
כמו שכתבתי מספר רב של פעמים, מטרת האונברסיטאות היא לא רק להכשיר עוד עורכי דין אלא לקדם את המחקר המדעי. מי שרוצה ללמוד משפטים יכול ללכת ללמוד באחת המכללות.
המדינה מסבסדת לפי האינטרסים של המדינה (שבמדינה דמוקרטית הם האינטרסים של אזרחיה). מועמד שהוציא 420 בפסיכומטרי יהיה עורך דין פחות מוכשר (בממוצע, נא לא להביא דוגמאות אישיות) ממועמד שהוציא 425 (נכון שזה לא מדוייק, אבל למה רק מי שמקבל ציון עובר יכול להיות עורך דין?). במידה ואותם שני מועמדים ינסו להתקבל לספרות, יתקבל השני קודם והראשון רק במידה וישאר מקום.
אם יהיה יותר מקום בפקולטות פופולריות עדיין לא יהיה מספיק מקום לכולם (זאת עובדה, עצוב אבל נכון) ולכן יצטרכו לסגור מחלקות שונות.
למה הקריטריון למשפטים ופילוסופיה צריך להיות זהה, הרי יש יותר אנשים שרוצים ללמוד משפטים יחסית למספר המקומות הפנויים מפילוסופיה, ולכן תנאי הקבלה לפילוסופיה צריכים להיות קלים יותר.
אתה יכול לחזור על אותם טיעונים עשרות פעמים, אבל יהיה נחמד אם תתיחס למה שאתה מגיב אליו.
מי צריך מבחני קבלה 48124
המדינה מסבסדת את האוניברסיטאות מכספי משלם המיסים.
לפי מה שאתה אומר, האוכלוסיה הפחות מוכשרת במדינה צריכה לסבסד את האוכלוסיה היותר מוכשרת במדינה, ע''מ שהמוכשרים יהיו עו''ד מצליחים.
ז''א שתפקידה של המדינה הוא ליצור פערים חברתיים.
חוץ מזה אתה לא מודאג מהאפשרות שהמדינה היא זו שתקבע מי מוכשר ומי לא. לא עדיף שלאזרח תהיה האפשרות להוכיח את עצמו.
נו באמת 48177
ומי משלם יותר מיסים (עו"ד המצליחים או פועלי בניין)?
בעזרת המיסים (כמו מס ההכנסה ומס ערך מוסף) דואגת המדינה לצמצם את הפער ועדיין להעלות את הפרודוקטיביות של אזרחיה.
הבחינה הפסיכומטרית היא אחת מהדרכים של האזרח להוכיח את עצמו (ואם הוא לא הצליח בדרך זו, יש לו עשרות דרכים אחרות, החל בעבודה קשה דרך לימודים במכללות ועד מבחן חוזר).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים