בתשובה לאביב י., 24/04/06 6:57
בגנות המלחמה 380448
בתור שוחר שלום אתה די לוחמני. אנא, בוא נדבר יפה.

ענן רטורי? אוקי, אז אני התמימה. "מדיניות" ו"מוסר" אינן סתירה בעיני. רוצה לומר, כשקמו להרוג את סבא שלי (כן, אני אגיד שואה. היום מותר) בהחלט הייתי מצפה שהמדיניות של מדינות אירופה תהיה מוסרית יותר, ולפיכף תילחם בגרמניה מתוך שיקול תועלתני שהוא גם מוסרי. הדבר המוסרי מצידם, למרות שלא הותקפו, היה לפתוח במלחמה.

מה אני אגיד לך, באתי אובייקטיבית אבל אתה דוחק אותי היישר לזרועותיו של קוהלת. לא רק במקרה של "הקם להורגך" מלחמה יכולה להיות מוסרית, הבאתי את זה כדוגמה ולא ככלל.
מבחינתי מדינת ישראל אמורה לפתוח במלחמה ברגע זה ממש בלפחות שני מקומות על פני הגלובוס, בהן מתרחשת רעות הרוח האמיתית של העולם, להתערב במלחמה לא לה ולהקריב קרבן יקר בשם המוסר. אני מאוכזבת שטחו עיניינו. אבל מה לעשות, מלחמה היא מדיניות והמדינאים שלנו לא חושבים כך.

לא ידעתי שאנחנו מתווכחים, חשבתי שאנחנו משוחחים. השלום מתחיל בתוכנו וכו' וכו'.
בגנות המלחמה 380450
אני מדבר יפה (זו את שהתחלת לדבר על רדידות של אנשים, בלי באמת להוכיח את עמקותך בסוגיה‏1). אני מקווה שאת מתלוצצת כאשר את מצביעה על קשר בין ווכחנות לבין לוחמנות (אין קשר בין הדברים).

"באתי אובייקטיבית אבל אתה דוחק אותי היישר לזרועותיו של קוהלת"

אני בספק. אני ואת לא כותבים באייל מאתמול וכבר הספקתי להכיר את עמדותייך.

"מבחינתי מדינת ישראל אמורה לפתוח במלחמה ברגע זה ממש בלפחות שני מקומות על פני הגלובוס"

אני לא מופתע.

________
1 אבל הציטוט היה מרשים.
בגנות המלחמה 380611
קטעו אותי קודם במהלך הכתיבה ולא הספיקה להיווצר תגובה של ממש.

מאז שנכנסת לדיון (עם התיחסות רופפת להקשר בהם הדברים נאמרו) את קצת שורפת אנרגיה על דיון עם איש קש וחבל. אף אחד לא טען שאין מצבים בהם ההכרעה המוסרית עלולה להיות הכניסה למלחמה (כשההבל ורעות הרוח חוגגת סביבך, לפעמים אין ברירה אלא להצטרף לפסטיבל הנומך האנושי הזה). האמירה שהמלחמה היא הבל ורעות רוח איננה סותרת את הקבלה שיש מצבים בהם לא ניתן אלא להכריע בעד הכניסה למלחמה. ניתן להגיע להכרעה מוסרית שכזו גם אם מבינים שמלחמה זה לא "סתם מדיניות" שניתן להכריע לגביה בקלות ברגע ששקלול הרווח/הפסד מחזיר לנו תוצאה עם הסימן פלוס. מלחמה איננה (ז"א איננה צריכה להיות) המשך טבעי של המדיניות. הפעלת צבא איננה סותרת את ההבנה שהמלחמה היא מהפגמים הבסיסיים באופי האנושי ולא איזו מעלה נשגבת שלו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים